{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Kørekort som 16 årige!
  • #2   18. apr 2022 Er du polsk eller dansk statsborger?

• #3   18. apr 2022 Det tror jeg ikke du skal regne med!
    Et kørekort fra et andet EU land gælder også her selfølgelig.
    Men din fødselsattest gælder også her, og de to skal følges ad.
    Kørekortet fortæller hvad køretøj du må føre, og fødselsattesten fortæller om du er 18 år og derover. Begge dele skal være i orden

• #4   18. apr 2022 Kort svar: ja

• J M
    J M Tilmeldt:
    maj 2016

Følger: 1 Svar: 46
    #5   18. apr 2022 Nej, det betyder intet, at du tidligere har boet 8 år i polen. Du skal - som alle andre danskere - bo i Polen, når du tager kørekort. Og du skal bo der mindst ca. et halvt år, eller 185 dage. Har du familie eller bekendte der, kan du måske flytte til dem et halvt år. Hvis du har taget kørekortet, mens du bor i Polen, kan det naturligvis godt bruges i Danmark, også selvom du kun er 16 år.

• #6   18. apr 2022 Tænker betingelserne for at få kørekoer i polen er opfyldt, eller er nemme at opfylde, når man allerede har været bosat i pågældende land i 8 år.
    Det må være nemt at lave pro forma.

• #7   18. apr 2022 Hej tak for svaret alle sammen, min ven er lige blevet stoppet af politiet og han spurgte om det, politiet sagde at jeg skulle alligevel være 18år for at køre lille motorcykel i Denmark.

• #8   18. apr 2022 og Jesper jeg er polsk statsborger.

• J M
    J M Tilmeldt:
    maj 2016

#9   19. apr 2022 https://eur-lex.europa.eu/legal-content/DA/TXT/?uri=CELEX:32016D1945

EU skriver, at alle medlemsstater skal erkende samtlige rettigheder fra kørekort i andre EU lande. Så det undrer mig, at man sådan lige kan sige, at et gyldigt kørekort i andre EU lande ikke er gyldigt i Danmark, fordi at køreren ikke opfylder den danske aldersbetingelse. Der står jo direkte "alle rettigheder" i EU loven. Og du kan dokumentere, at du er polsk statsborger.

Under alle omstændigheder, kan de da ikke tage kørekortet, hvis du kører efter loven. Og, du har jo heller ikke kørt uden kørekort...
    Jeg tvivler på, at EU kan tillade man tager udenlandske kørekort i Danmark, fordi at en dansk særlov ikke overholdes. I den danske færdselslov, står intet nævnt om aldersgrænse for motorcykler, og jeg kan ikke på retsinfo finde nogen lov, der forbyder 16 årige i at køre motorcykel lovligt i danmark. Jeg kan ikke finde noget alderskrav i den danske lov om polsk kørekort.

Du må dog nok forvente, at politiet er ekstra på udkig, og det kan måske være et problem at eje en motorcykel som 16 årig på danske plader, og få den forsikret hos et dansk forsikringsselskab.

Et ikke EU kørekort, gælder i danmark i kun 90 dage. Herefter skal det byttes til et dansk kørekort, og det er ikke muligt, hvis alderskravet for danske kørekort ikke opfyldes. Men, det gælder ikke EU kørekort.

Det er ikke muligt, at tage kørekort i andre EU lande, hvis du har sædvanlig bopæl i Danmark.

Kan nogen finde en reference til retsinfo, der indikerer at man ikke - med lovligt EU kørekort taget i et andet land - har lov at køre på motorcykel i Danmark? Jeg vil godt se hvordan det er lykkedes at komme om ved EU lovgivningen om respekt af kørekort fra andre EU lande.

• #10   19. apr 2022 Uanset hvad der er skrevet og sagt skal du være atten år for at køre bil og motorcykel i Danmark. Basta smiley

• J M
    J M Tilmeldt:
    maj 2016

#11   19. apr 2022 Kan du finde en reference i lovgivningen til det?

Desuden må du gerne køre bil som 17 årig, med forældre med. Så den holder ikke helt.

Syntes desuden også at det er mest fornuftigt at være mindst 18 år. Og, det er en god idé at tage kørekort til bil først, eventuelt som 17 årig.

• #12   19. apr 2022 Som udenlandsk statsborger må du køre i DK det dit kørekort giver ret til i hjemlandet.

Der er dog et par knaster:

Som andre har skrevet skal du have sædvanligt bopæl i Polen så du skal flytte folkeregisterradresse til Polen dvs fraflytte DK.

Når du har fået kørekortet i Polen må du køre på det i DK, men der vil være krav om at du ombytter til dansk kørekort efter noget tid når du flytter til Danmark igen, Og der ryger retten til at køre mc før du fylder 18 år. Så meget besvær og næsten ingen gevinst.

Så bedste råd: Brug tiden til du fylder 18 til at spare sammen så du kan købe en god mc smiley

• J M
    J M Tilmeldt:
    maj 2016

#13   19. apr 2022 Det med at ombytte kørekortet er korrekt, for alle lande, der ikke er EU eller EØS lande. Men, så vidt jeg forstår, er det ikke et krav for EU og EØS lande. For alle andre lande, må du højst køre 90 dage i Danmark, inden det kræves ombyttet. Et EU kørekort (polen er så vidt jeg husker et EU land), skal ikke ombyttes.

https://europa.eu/youreurope/citizens/vehicles/driving-licence/driving-licence-exchange-recognition/index_da.htm

Der står følgende: Du må kun have ét EU-kørekort. Du behøver normalt ikke at ombytte dit kørekort, hvis du flytter til et andet EU-land. Du kan selv vælge, at om vil ombytte dit kørekort til et tilsvarende i dit nye opholdsland.

På borger.dk står det samme:
    https://www.borger.dk/transport-trafik-rejser/Biler-og-koerekort/Koerekort/Fra-udenlandsk-til-dansk-koerekort
    De skriver:
    Hvis du har et kørekort enten udstedt på Færøerne, et EU-land eller et EØS-land (Island, Norge og Liechtenstein), kan du bruge det i Danmark.

Jeg syntes, det er godt at tage bilkørekort først, som minimum køreundervisning til bil. På den måde lærer du at se vejen fra bilistens side. Og det er vigtigt at kunne, også som MC fører. Så hvis du vil have MC kørekort når du bliver 18, så tag kørekort til bil først. Jeg går ud fra, at du allerede har en gear-knallert. Ellers få fat på en der betjenes som MC, så du har den elementære kunnen, når du tager MC kørekort. Der er mange (piger), der aldrig har kørt på en gear maskine før. Og det går ofte skidt.

• Michael K
    Michael K Tilmeldt:
    feb 2017

Følger: 1 Svar: 1
    #14   27. apr 2022 En østrisk kvinde, jeg kender, tog kørekort i Tyskland. Det kan hun bruge i hele EU

• J M
    J M Tilmeldt:
    maj 2016

#15   27. apr 2022 Spørgsmålet er, om det også gælder, hvis man kun er 16 år.

Er man over 18 år, er det ikke et problem.

EU kørekort til motorcykler for nogle lande er fra 16 år. Spørgsmålet er, om der er et "dansk" alderskrav, der erklærer disse kørekort ygyldige i Danmark indtil indehaveren fylder 18 år.

• #16   27. apr 2022 Kørekortbekendtgørelsen beskriver ikke et alderskrav for indehavelse af kørekort eller førerret.

Aldersgrænsen er sat for hvornår du må erhverve førerret. I danmark. På en køreskole.

Kravet for at køre en given kategori er blot at du har erhvervet førerret dertil.
    En 17årig svensker bliver heller ikke revet af 45 knallerten i helsingør og får stukket en opkrævning på 7000 kr ned i halsen, fordi han er sådan et kriminelt øretæveindbydende hensynsløst svin at han kører på verdens mindste køretøj uden passager, når han må køre i 3500kg tung bil med 8 passagerer i med 130 kmt.
    Han får derimod lov at køre her. Nøjagtig som hvis han var svensker og arbejdede i danmark. Eller dansker og arbejdede i sverige.

Nu synes jeg selv reglerne er meget simple, gennemskuelige, intutitive og har selv forstået dem fra starten af (2013)
    Ellers havde jeg gerne gået det slavisk igennem og udpenslet paragraffer og vekselvirkninger.

Men jeg må tilstå reglerne står mig langt ud af halsen, og jeg rør dem helst ikke med en ildtang før de bundrådne populister i parlamentet træder ud af deres små gustne laksko og ryster jorden ud af hovedet så vi kan få regler der er bare nogenlunde på niveau med samtlige nabolande. Sverige England Norge Tyskland Polen Holland Belgien. Ingen andre lande har så komplet stupide regler som vi har herhjemme, og ingen andre lande har de problemer vi har med unge i biler, på tunede knallerter og ulovligheder på motorcykler.

Long story short.
    Jeg kan bedre lide de korte svar.
    Populistselvsving gør mig kvalm

• Jan S
    Jan S Tilmeldt:
    mar 2008

Følger: 1 Svar: 61
    #17   28. apr 2022 Så spørg dog for fanden myndighederne!!!

Kommentér på:
Kørekort som 16 årige!

Annonce