{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.823 visninger | Oprettet:

Marcus Valentin
Marcus Valentin
Følgere: 2 Emner: 1 Svar: 20

Kørekort som 16-årig {{forumTopicSubject}}

Ja som sagt, er det stadig muligt for mig som er fyldt 16 at tage til sverige/tyskland og tage A1 kørekort som 16 årig?

jeg har læst nogle steder at man skal have boet i et land i 6 måneder før det er muligt, men passer det?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Kørekort som 16-årig
  • #1   13. okt 2019 https://koerekort-guiden.dk/motorcykel-16-aar/

Jojo.. men vil du virkelig bo i sverige i et halvt år for at tøffe rundt på en 125cc?

• #2   13. okt 2019 Jeg ser intet problem med en 125'er, men er der ingen andre muligheder end at bo i sverige i et halvt år? Jeg er lige begyndt på gym så havde håbet på man måske kunne tage afsted i noget af en sommerferie eller lignende.

• #4   13. okt 2019 #3tør bag ørerne for at føre lille mc? Det har virket fint for vores nabolande mange år, at unge mennesker på 16 fører lille mc.

• #5   13. okt 2019 Hvis man vil have det som i vores nabolande, så må man jo flytte dertil. smiley

• #6   13. okt 2019 ser vidst ikke ud til der er andre muligheder end at tage til et andet eu land i et halvt år hvilket jeg ikke gør, så er det bare knallert til jeg bliver 18...

• #7   13. okt 2019 En scooter med 70cc eller en 125cc med maks 15 HK...

Så kunne jeg godt leve med en scooter.

• #8   13. okt 2019 #7 vil hellere have en 125 end totalt paranoia for politiet...

• #9   14. okt 2019 det lyder fornuftigt det du har gang i, dog står der ikke noget om at du skal bo i sverige, som jeg læser det, kan du pendle frem og tilbage imens du tager kortet

• #10   14. okt 2019 #9 hvad mener du helt præcist med det?
    Er det så bare forskellige ferier/weekender jeg skal bruge i sverige?

• #11   14. okt 2019 en anden fordel, hvis man vælger at bosætte sig i sverige mens man studerer i DK, er at man så får sin SU skattefrit smiley

#9 Du kan ikke tage kørekort i et land du ikke bor i

• #12   14. okt 2019 #11 Hvordan vil det så foregå? Hvis jeg får lavet en adresse i sverige her ved jul så kan jeg vel tage det til sommerferien?
    Læste lige en anden tråd hvor de sagde man ikke skal have boet i sverige i 6 måneder men blot så snart sin adresse er flyttet kan man tage kørekortet

• #13   14. okt 2019 mht til sverige vil jeg anbefale dig at tage kontakt til transportstyrelsen i sverige...de kan sige hvad der gælder.

• #15   14. okt 2019 du kan ikke søge om tilladelse til at tage kørekort i Sverige uden et svensk personnummer og det får du KUN hvis du bor her

• #16   14. okt 2019 Okay så hvis jeg tager til sverige i juleferien eller lignende, og får lavet et svensk personnummer, finder en adresse at ændre mit bosted til, men fortsætter med at studere i alle hverdage i danmark hvor jeg bor hjemme, og så tager afsted til sverige i weekender og ferier (for at lære sproget ordentligt) op til sommerferien, vil det så være muligt at tage kørekort i sommerferien?

• #17   14. okt 2019 umiddelbart vil jeg sige ja, men jeg er ikke ekspert på området. Men husk at med adresse i Sverige vil du ikke længere have den i danmark og alt dit post og lign. vil komme til sverige.
    Jeg ved heller ikke om de vil stille krav til dokumentation af forskellig slags

• #18   14. okt 2019 Så må jeg undersøge lidt videre og se om jeg kan finde nogen for at få alle detaljer på plads, jeg må vel se om jeg kan overtale mor og far til det, tak for svar smiley

• #20   14. okt 2019 #19
    du er og vil altid være et skod

• #21   14. okt 2019 #19 tag det lige roligt kammerat

• #23   15. okt 2019 #22
    Du har tydeligvis ikke læst det link som #1 kommer med.

"I Danmark fortsætter de “gamle” aldergrænser, men du har ret til at køre “lille motorcykel” eller knallert 45 i Danmark, hvis kørekortet er erhvervet i EU-lande, som har fulgt EU-direktivets anbefalede aldersgrænser."

• #24   15. okt 2019 Som 16-årig er der en evighed til man bliver 18..... men lur mig om ikke det sker før du aner det, og pludselig kan du tage et Dansk kørekort.

Med mindre du har familie i Sverige hvor du kan "bo" (i hvert fald på papiret) tror jeg det er nemmere og hurtigere end at skyde genvej.

Brug hellere energien på skolen, kammeraterne, festerne og hende den søde fra parallelklassen imens du kan...

• #25   15. okt 2019 Jeg kan godt forstå at du gerne vil ud og lege på 2hjul lovligt.. Men tror at du dør langsomt indeni, med at pendle over grænsen hver gang du skal have teori smiley Og så er der det dér med tung svensk accent og køreprøve spørgsmål.. Jeg havde holdt mig til en lettere tunet knallert og sparet pengene op imens

• #26   15. okt 2019 Jeg tænker vel bare jeg sparer lidt penge sammen og ser videre på det til sommer, tak for svar allesammen!

• #27   16. okt 2019 Læs lige op på straffen for socialt bedrageri, inden du bor hos far og mor i DK, med en adresse i Sverige, og hæver uberettiget SU...........

Hvis du kunne få den tanke smiley

• #28   16. okt 2019 man skal da også være over 18 for at få SU?

• #29   16. okt 2019 #28
    Ja det mener jeg smiley

• #30   20. okt 2019 Du skal huske på at hvis du flytter til Sverige, ja, så flytter du.
    Så bliver du skattepligtig i Sverige, skal aflevere svensk selvangivelse, bliver beskattet efter svenske regler.
    Optager den skole du går på svenske elever?
    Og når du så har din livsinteresse i Danmark og skat kommer efter dig (..din indkomst er nok begrænset, men alligevel...), ja så har du lavet bedrageri.

Og svensk sprog er altså ikke helt så ligetil. Man kan lære det men tænk bare på den danske teoriprøve - der er nuancer i sproget, som man falder i selv på dansk.
    Og hvis læreren taler skånsk (af en eller anden grund er "Stockholmsk" meget lettere at forstå) så kan du lige så godt tage til Mors og forsøge at tale med en indfødt der - du forstå ikke en skid.

• Niels M
    Niels M Tilmeldt:
    jul 2018

Svar: 2
    #31   21. okt 2019 Som jeg også har skrevet i FDM`s Motor burde 16-årige have lov til at køre lige så hurtigt som den øvrige trafik (dog nok ikke på motorvej) på 50 ccm tohjulere - efter at have bestået en køreprøve, selvfølgelig. Det ville give trafikerfaring, inden man sætter sig ind i et tonstungt mordvåben.

• #32   21. okt 2019 Spændende.
    Min datter vil osse hurtigt på vejen og vi har talt om Tyskland eller Sverige.
    Måske der kunne ske en forbedring i lortelandet, men man har jo altid været 30 år efter alle andre, så det har nok lange udsigter.

Kommentér på:
Kørekort som 16-årig

Annonce