{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
608 visninger | Oprettet:

Motorcykel som 16-årig {{forumTopicSubject}}

Hej allesammen,

Jeg er 15 år, men fylder snart 16. Jeg er meget interreseret i motorcykler og hvis det er muligt ønsker jeg at få en som 16 årig.
Jeg har læst at man kan tage til fx. Sverige eller Tyskland og få et lille motorcykel kørekort der, og at man så kunne få det ombyttet til dansk. Jeg har dog læst at man skal have haft fast bopæl i 6 måneder i det land man ville tage kortet i, men at det var noget man godt kunne slippe udenom fordi at tyskerne ikke går så meget op i det. Jeg ville høre om det var rigtigt og hvordan man så gjorde, hvis der var nogle der havde erfaring med det.
Kilderne er dog rimelige gamle, nogle er fra d. 19 Januar 2013 og andre er fra 2012.

Penge er ikke umiddelbart et problem:)

Kilder:
https://koerekort-guiden.dk/motorcykel-16-aar/#Saadan_faar_du_MC_koerekort_naar_du_er_16_aar

https://www.motorcykelgalleri.dk/forum/generel-diskussion/188026-ta_koerekortet_i_tyskland___det_er_saa_nemt


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Motorcykel som 16-årig
  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 280 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.685
    #1   10. sep Penge er altid et problem. Hvis ikke de var det, så købte du bare en MC og kørte på den, og åd de bøder det nu gav dig undervejs, til du kunne tage et MC kørekort i Danmark.

    Rent praktisk er der ikke en vej udenom bopæl i det andet land, som du vil tage kørekortet i, for så at kunne ombytte det til dansk senere.

    Men du kan sagtens købe en MC som 15 årig - du må bare kun køre på lukket bane med den.


  • #2   10. sep Gør som os andre, vent til du bliver 18 år og kør Eu scooter få øvelse på to hjul til du bliver voksen, det har aldrig skadet at få noget erfaring.

  • #3   10. sep jeg ville det selv da jeg var 16, men det blev aldrig til noget, da det blev alt for bøvlet, den tråd skulle gerne stadig være på min profil.
    køb dig en gear knallert, lær at køre med gear, evt. køb nogle ældre cykler og lære at skrue, og find en 125'er du kan gejle på indtil du bliver 18
    bliver det for kedeligt, så prøv motocross eller andet banerace


  • #4   11. sep jeg købte en mz150 da jeg var 17... blev stoppet første gang, dagen efter jeg fik kørekortet. smiley
    andet land, bopæl.. ombyttet kørekort... det lyder kompliceret..men go for it hvis der er en mulighed. regler i DK er åndssvage. man burde have lov til at køre 125 tidligere end 18, hvis man spørger mig.


  • #5   11. sep smiley

    profilbillede
  • #6   11. sep Kan købes hos Motoretta på nettet. Alt om mc-kort i Tyskland

  • #7   11. sep Spændende læsning - havde ingen anelse om at sådan noget måske kunne være muligt.
    Jeg har et par tanker:

    Jeg tænker at det at tage kørekort i Tyskland kræver at man er rigtig god til Tysk.
    En teoripræve på tysk ville jeg nødigt udsættes for.

    At flytte til Tyskland - proforma eller ej - gør vel en masse ved adgang til bibliotek, skole, læge sygehus osv.
    Hvis du flytter til Tyskland, kan du vel dårligt forsætte i en dansk skole/uddannelse.
    Og hvis du får ondt i tænderne, skal du nok til en tysk tandlæge eller betale fuldt selv herhjemme.
    Jeg ved ikke meget om ovenstående, meen tænker at der må blive en masse bøvl.

    Min kone har arbejdet på Rigshospitalet og der kom der nogle danskere ind, som var flyttet over sundet til Sverige.
    De var noget overraskede over at de "ikke lige kunne føde på Rigshospitalet".
    Nej, for de boede jo ligesom i Sverige og var så under svensk sundhedsvæsen.

    Der er også skatte pligt osv.

    Så tænk bredt inden du lige "flytter" til Tyskland


  • Poul L
    Poul L Tilmeldt:
    jan 2023

    Følgere: 6 Emner: 1 Svar: 52
    #8   11. sep Hej Silke
    Godt med gode ideer, ønsker og drømme.
    Nu er jeg en gammel og kedelig mand, men husker tydeligt, hvordan min drøm om mc tog sin begyndelse i 1970, da jeg var ca. 16½ år gammel. Der var ingen vej uden om, at danske love og regler skulle overholdes. Altså at jeg måtte vente 1½ år.
    Min vej blev at bruge næsten al fritid på at arbejde. Som arbejdsdreng og som lille hjælper i et landbrug. Samtidig solgte jeg min knallert og flyttede mig på cykel.
    RESULTAT: 3 mdr. før min 18 års fødselsdag kunne jeg kontant og uden at låne penge købe en brugt BMW R69S. Der var også penge i overskud, så jeg kunne betale for mc-kørekort, køredragt, gode støvler og handsker.
    Drømmen blev udlevet gennem mange år og jeg fik først bil 10 år senere. Kørte Nimbus med pigdæk eller mc med sidevogn om vinteren.
    Nu er jeg mere magelig og har udvidet mit interessefelt - og udlever stadig andre og nye drømme.

    Du må gøre, hvad du finder bedst.
    Men lige det med at erhverve kørekort i udland og forsøge konvertering til et dansk. GLEM DET ! Hele EU samarbejder om kørekortdirektiver.
    Du kan lide reglerne eller ej, men noget skyldes, at alt for mange hidtil er kommet svært til skade eller er slået ihjel, fordi mennesket som væsen skal have tid og læring for at kunne håndtere hestekræfter, hastighed, fysiske love/kræfter, friktionsforhold og trafikbilleder.
    Bedste hilsner


  • #9   12. sep Der bor jo rigtig mange danskere i Flensborg, som også går på arbejde i Danmark. Faktisk er der danskerkolonier dernede, og i mange af butikkerne taler de dansk, der er det danske mindretal, og det er jo en gammel dansk by med dansk arkitektur. Nogle sønderjyder har bankkonto i Flensborg for at minimere den høje danske skat, osv. Det er markant billigere at få serviceret sin danske mc i Tyskland. I EU kører man jo MC fra man er 16, bare ikke i Danmark. Vi vil jo heller ikke have euro osv.

  • Knud C
    Knud C Tilmeldt:
    sep 2023

    Svar: 10
    #10   13. sep HVIS det er har jeg en Keeway RKS 125 (Det som "første"MC kort giver ret til at føre). Den er STORT set som ny og naturligvis i orden, 9.000 Km på klokken og har en topfart på lige godt 100 KM/T.
    Ikke meget tænker du måske - nej, men rigeligt til øvelseskørsel på bane etc. og du skal få den til næsten ingen penge + hvad der er nødvendig viden (Her tænker jeg daglig vedligehold, Den befinder sig i det sønderjyske. HELD OG LYKKKE


  • Erik N
    Erik N Tilmeldt:
    jul 2019

    Følger: 2 Følgere: 1 Svar: 35
    #11   14. sep Der er 4-5 lande i EU, herunder Danmark, hvor man IKKE kan tage A1 kørekort som 16-årig. Selv i Sverige må de

    Jeg tror ikke at blodet flyder på gaderne i de øvrige lande af den grund.
    Reglerne er fucked op, og selvom man som over 18-årig flytter til et andet EU-land for at studere, så gældes det ikke som at være flyttet til landet, så man skal tage tilbage til Danmark for at tage kørekort.
    Flere EU-lande, bl.a. Tyskland, B196 kørekort, har genindført gamle regler om at bilkørekort giver ret til at køre 125'er uden et fuldt undervisningsforløb, selvom EU har arbejdet hårdt på at landene skulle afskaffe de gamle regler.
    Som en krølle på reglen gælder B196 og Østrig og Italiens m.fl. B196 tilsvarende kørekort kun internt, så de mange der har en 125'er med i autocamperen, må ikke køre på den udenfor deres hjemland, hvis de kun har "B196"


  • Simon S
    Simon S Tilmeldt:
    sep 2024

    Svar: 1
    #12   i går kl. 11:51 Hej Silke.
    En kammarat og jeg overvejede da vi var ca. 15 år om vi skulle flytte til Tyskland sammen for at arbejde, lære tysk og den tyske kultur og for at tage et A1 kort da vi blev 16, det passede bare ikke så godt ind i vores planer på det tidspunkt med folkeskole og forældre herhjemme. Dog gik vi med tanken længe og da vi havde afsluttet 9. klasse snakkede vi igen om at flytte derned. Det kom der dsv. intet ud af da det som førnævnt ikke er så simpel lige at flytte til udlandet før man er 18. Men hvis du får mulighed for det ville jeg mene at det kunne være en fed og fantastisk oplevelse i sig selv og en mulighed for at udvikle sig personligt, givet at man er okay til tysk smiley


Kommentér på:
Motorcykel som 16-årig

Annonce