Motor tikker {{forumTopicSubject}}
Hejsa.
Desværre har jeg været en kæmpe hat og ikke tjekket olien på maskineriet, den er så begyndt at tikke ret voldsomt, tjekket olien da det skete, men tænker skaden allerede er sket. Den var ikke tom, men der var ikke meget på og ihvertfald under minimum.
Har fyldt olie på den så det passer, prøvede så at køre en kort tur for at få den varmet op og olie igennem det hele i et håb om at dette ville få det til at stoppe eller ihvertfald minimere det, men uden held.
Uanset hvad skal den på værksted inden den kommer ud og køre igen, økonomien er bare ikke til det lige pt.
Derfor kunne jeg godt tænke mig at høre nogle kloge gutter herinde hvad i tænker der kunne være sket ?
Det er en Honda CBR600 F3 fra 1995.
apr 2013
Følger: 6 Følgere: 82 Emner: 46 Svar: 272
apr 2017
Følger: 22 Følgere: 83 MC-er: 1 Annoncer: 1 Emner: 37 Svar: 396
Hvordan hører man om det er det ene eller det andet?
jul 2008
Følgere: 36 MC-er: 1 Emner: 11 Svar: 23
Uden at vide det med 100% sikkerhed ville jeg sige ventiler.
jun 2008
Følger: 4 Følgere: 76 MC-er: 15 Emner: 47 Svar: 2.833
jul 2008
Følgere: 36 MC-er: 1 Emner: 11 Svar: 23
Syntes umiddelbart ikke der er nogen bankelyde, men tikken er der ihvertfald tydeligt.
Men ja det lyder som en dyr omgang hvis det er tilfældet, så det måske nu istedet for næste år at jeg skal have opgraderet cykel.
jan 2020
Følger: 45 Følgere: 42 Emner: 16 Svar: 280
jun 2008
Følger: 4 Følgere: 76 MC-er: 15 Emner: 47 Svar: 2.833
mar 2008
Følger: 5 Følgere: 8 MC-er: 1 Emner: 29 Svar: 1.557
dec 2003
Følger: 2 Følgere: 84 MC-er: 10 Emner: 240 Svar: 20.506
Det du kan høre nu, kan bare være almindelig ventiltikken, som måske også var der inden de tjekkede olie. Men den lave oliestand, kan have betydet, du blot er blevet mere opmærksom på alle lydene.
Ud fra din beskrivelse, er det dog ikke muligt at fortælle hvad der er galt.
jul 2008
Følgere: 36 MC-er: 1 Emner: 11 Svar: 23
Har prøvet at lave en video af det, ved ikke om i så kan høre noget ud fra det.
https://www.motorcykelgalleri.dk/video/diverse-mc/14185-til_forum
jun 2008
Følger: 4 Følgere: 76 MC-er: 15 Emner: 47 Svar: 2.833
jeg så lige videoen, hvis den aldrig har sagt sådan før, så er der sket noget.
Som jeg skrev tidligere, så hvis det er et leje, så kan det ikke svare sig at reparere den, så kør en tur på den, hvis det bliver værre, så er det et leje der er snurret og du skal have en anden motor
jul 2008
Følgere: 36 MC-er: 1 Emner: 11 Svar: 23
Men selv hvis jeg købte ny motor fra ebay og fik hjem, så ville jeg stadig skulle til en mekaniker for at få det skiftet, som jeg tænker bliver ligeså dyrt som at købe en helt anden cykel. Min plan var at skifte den ud med en Yamaha R6 næste år da den cykel altid har været en jeg bare har måtte prøve at eje.
Så køb af en brugt R6 kontra ny motor på min CBR på et værksted, det kan vel dårlig betale sig at få den lavet ?
jun 2008
Følger: 4 Følgere: 76 MC-er: 15 Emner: 47 Svar: 2.833
jul 2008
Følgere: 36 MC-er: 1 Emner: 11 Svar: 23
dec 2003
Følger: 2 Følgere: 84 MC-er: 10 Emner: 240 Svar: 20.506
Tril forbi et værksted, og få dem til at lytte og komme med en pris
maj 2008
Følger: 9 Følgere: 9 Emner: 8 Svar: 1.126
jul 2008
Følgere: 36 MC-er: 1 Emner: 11 Svar: 23
Jeg skal ikke udelukke at der har været noget andet på vej eller ligget lige på vippen, og lav olie så har skudt det hele igang.
Nu har den stået noget tid, men nu du siger det, så er der en ting jeg ved den "fejler" og det er at den får rigeligt brændstof, eller også brænder den ikke det hele af, der ryger ihvertfald lidt med forbi.
Den knalder en del når du slipper gassen, og giver du fuld hane omkring de 5-6000 omdrejninger i 2-3sek og slipper gassen og lader den motorbremse, så går der ca. 1-2sek og så siger den RØVHUL med tilhørende flamme.
Dette sagde den sidste mekaniker dog god nok for, var ikke noget jeg skulle være nervøs for så længe der ikke var mislyde, begyndte at køre dårligere eller skyder forkerte vej.
Men altså, i mine øre lød den sund og rask, gik rent, uden mislyde eller ujævnheder i træk.
Men påpeger da også gerne igen at jeg langt fra er mekaniker, jeg har meget lidt viden om det, jeg læner mig op af andre når det kommer til det mekaniske, mine evner rækker til at tage skjoldene af den, og der stopper min viden ca.
jul 2008
Følgere: 36 MC-er: 1 Emner: 11 Svar: 23
jun 2004
Følger: 4 Følgere: 211 Emner: 104 Svar: 3.867
Tjek oliestanden ofte. Især når motoren ikke kører som den skal.
jun 2008
Følger: 4 Følgere: 76 MC-er: 15 Emner: 47 Svar: 2.833
aug 2007
Følger: 8 Følgere: 5 MC-er: 3 Emner: 21 Svar: 923
Hvis den alligevel skal byttes til noget andet, så byt den som den er.
jul 2020
Følger: 4 Følgere: 18 Emner: 8 Svar: 425
Er så ved at skille den ad jævnfør anden tråd jeg har startet her på siden.
Til sagen: I skriver olietryk og niveau sådan lidt her og der.
Er det ikke nogenlunde samme pind en Yamaha xj 600 fra 92 og en Honda 600 fra 95 er skåret af.
På Yamahaen har jeg i går,pillet det sidste af så motoren kan komme af stellet, i bunden af karret sad oliekontakten, den måler kun niveauet. Trykket aflæses i skueglasset når motoren er startet. Så skal olien "falde" fra fuld til halv skueglas da det bliver pumpet rundt. Og rende hjem igen når den parkeres i garagen.
Er det ikke sådan det virker på de fleste???
Og om pæren til olielampen sprunget er nemt. Den lyser jo altid som kontrol når nøglen drejes......Også på en Opel kadett fra 1972 ??
jun 2008
Følger: 4 Følgere: 76 MC-er: 15 Emner: 47 Svar: 2.833
jul 2020
Følger: 4 Følgere: 18 Emner: 8 Svar: 425
1. Jeg ville da tappe olien af i en REN dunk jeg have skåret den en side af (5 eller10 liter sprinklerdunk)
2. Se efter om der skulle være lidt metalglimmer i det
3. Er der ikke glimmer i, nyt filter og ny olie på
4. Hvordan er det og tjekke ventil spillerum på sådan en fætter der?? Svært og komme til? let? Har du prøvet det før???
Søg på google "valve train noise cbr600 f3" Der er en del skriverier om det (på engelsk)
Også nogen der har en løs bolt der burde være spændt (også en mulighed)
Svært og afgøre noget ud fra din video, men "glimmertesten" skal du have gang i.
Og tag den med ro, du har opdaget et lavt olieniveau ja!! ......Men!! Din lampe med olietrykket har altså IKKE lyst hele Vestsjælland op.
Der behøver ikke være sket noget, men tror man det, kan man høre alverdens ting
dec 2003
Følger: 2 Følgere: 84 MC-er: 10 Emner: 240 Svar: 20.506
Skueglasset er til kontrol af oliestand, ikke olietryk.
Og ja, på en Yamaha er der oliestandsindikator, ikke olietryksmåler.
Og der kan godt nå at ske en skade, selvom lampen ikke har lyst.
jul 2008
Følgere: 36 MC-er: 1 Emner: 11 Svar: 23
Det må da prøves!
I forehold til ventil spillerum, der må jeg melde pas, jeg har aldrig prøvet det og ved ikke hvordan.
jul 2020
Følger: 4 Følgere: 18 Emner: 8 Svar: 425
Det er fair nok og sige fra der, men hvis det kun er fordi du ikke ved hvordan, men godt kan svinge med værktøj er det nu ikke så svært.
Hvis du kan snige ventildækslet af skal du ikke længere for at tjekke det, på min Xj600 kan det lade sig gøre ved at tage sæde,tank og luftfilter væk. Og derefter karburatorene, som ikke skulle helt af. Kun løsnes og løftes lidt op. Så kunne ventildækslet kantes ud.
Det mest besværlige var kun gummipakningen da det skulle på plads igen, den drillede det bedste den havde lært
Men helt fair nok hvis du ik har mod på det, så skal man lade være
dec 2008
Følgere: 1 MC-er: 1 Emner: 1 Svar: 31
jul 2019
Følger: 4 Følgere: 3 Emner: 1 Svar: 16
Min egen vurdering i fht. lav olie stand er at sådan en motor er ret tolerant. Prøv at tænke på hvor mange gange den er blevet startet og alt olien ligger helt i bunden af motoren og skal først rundt i alle kanaler og er kold inden tingene er smurt, men motoren tæsker løs med choke. Det klarer sådan en motor altså i vildt mange år.
sep 2011
Følger: 11 Følgere: 13 MC-er: 4 Emner: 30 Svar: 851
Det er ikke den store videnskab at pille en hel motor ud, og sætte en ny i. Mærk alt det elektriske omhyggeligt op, tag en masse billeder, og få en til at hjælpe der har prøvet det før. Skift løsdele som låseblik, låsemøtrikker, diverse slanger og lignende.
aug 2020
Følger: 3 Følgere: 1 Svar: 1
https://www.weboil.dk/shop/3-rvs-technologyreg/?gclid=CjwKCAjwmK6IBhBqEiwAocMc8mgIrfvaQLyk-7tRe1SQq-Hq-PvZpfhJ_DGfgS88Zc7878VaIx3KYRoCBjkQAvD_BwE
Det koster 350,-kr PR.stk eller 689,-kr for en dobbelt bruger det på min VFR 800 fra 99 og mine biler som forbyggende behandling.
Og jeg kan mærke det gør noget ved motoren.
Det kunne være det også hjalp dig.
Stig
jan 2011
Følger: 3 Svar: 134
Men bag den lyd er en dyb bankelyd!
Plejlstangslejer er skadet.
Total adskillelse, og hvis krumtap ser fornuftig ud, std. monteres, og så kører den 25.000 km igen.
Ja, en uges arbejde hjemme i baglokalet.
Værksted med moms, det løber løbsk??
jul 2008
Følgere: 36 MC-er: 1 Emner: 11 Svar: 23
Lyder dog som om at værksted lige pt. ikke er nogen god idé, i forhold til hvad det muligvis vil rende op i.
Jeg har købt nyt oliefilter, olie og har tænkt mig at forsøge at tappe olien af den for at tjekke om der er noget i som der er blevet forslået at prøve.
#32
En uge ? Det lyder ellers som noget af en operation.. skulle jeg gøre det ville det nok tage et par måneder og efterfølgende stå med en ubrugelig cykel xD
jun 2008
Følger: 4 Følgere: 76 MC-er: 15 Emner: 47 Svar: 2.833
Ja kontroller olien, det er en god ide, er der bare det mindste glimmer i, så er den gal. Uanset hvor driftsikker en motor er, kan. Den ikke tåle mange sekunder uden olie
jun 2004
Følger: 4 Følgere: 211 Emner: 104 Svar: 3.867
https://www.youtube.com/watch?v=eASCK9BDMEU
jun 2008
Følger: 4 Følgere: 76 MC-er: 15 Emner: 47 Svar: 2.833
Motor tikker