{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.310 visninger | Oprettet:

Kørekort AL {{forumTopicSubject}}

Hjælp
Har nu snakket med 3 kørelærer, 3 forskellige svar.

Hvem eller hvor kan man få en konkret svar?

Har en tudse gammelt AL kørt fra før 2000.
Kan jeg hoppe på en alm STOR cykel i dag uden besvær, tænker fornyet kort, eller er den automatisk vokset med alderen?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Kørekort AL
  • #1   15. aug 2020 Ved ikke om du har en politistation i nærheden, så kan du evt gå derned og så kan de give dig svaret med det samme.

  • #2   15. aug 2020 Det korte svar er at du må køre stor MC.
    Kravet herfor, var at dit AL skulle være mindst to år gammelt, ved den nye bekendtgørelses ikrafttræden i januar 2013 og det opfylder du så rigeligt.
    Der var vist en del, som kom i klemme dengang, da der ikke var nogen pardon, enten havde du 2 års erfaring ved bekendtgørelsens ikrafttræden, ellers måtte du op til prøve igen. Så nogle havde allerede købt den cykel de, efter de gamle regler måtte køre på til foråret, det gav anledning til en del sure miner rundt omkring smiley
    Men du går bare ud og køber og kører lige hvad du har lyst til, dit AL blev opgraderet til AS ( idag blot A ), længe inden den nye bekendgørelse smiley


  • #3   15. aug 2020 Det er da bekymrende at kørelærerne ikke kender reglerne, gad vide hvor meget andet af deres undervisning de ikke aner noget om?

  • #4   16. aug 2020 Korrekt at det synes bekymrende Tom.
    Desværre er det ofte sådan nu til dags, at mener den erhversdrivende ikke, at det lige giver penge i kassen, ja så gider de end ikke komme med et svar smiley


  • #5   17. aug 2020 Som #2 siger

    #3 Det vil du slet ikke vide.
    Er flere gange blevet kontaktet af andre kørelærere der ikke kunne finde rundt i reglerne.


  • #6   17. aug 2020 Måske skulle man lige rette blikket mod lovgivere, myndigheder, styrelser, departementer osv, der kommer med en lind strøm af nye love, krav, forpligtelser og ændringer til de stakkels kørelærere, der har en hård kamp med blot at få deres elever op til afsluttende prøver.

  • #7   17. aug 2020 #6 Så du mener altså at dem der burde kende de love de underviser i, er mere eller mindre uskyldige?? Så er de bare ikke deres job værdig, medmindre de bare er "medløbere"?? Den brugte rigtig mange tyskere efter 2. verdenskrig, men nogen burde jo vide noget, bare lidt, eller???

  • #8   17. aug 2020 De underviser ikke i "gamle" love og jeg vil stadig give #6 ret, de har sgu andre ting at tænke på... Tænker det er ganske få der kommer med det spørgsmål de er blevet spurgt om.

    Forum opretter kunne gå til politiet og få direkte svar istedet for. Så rolig nu #7


  • #9   17. aug 2020 #8 Hvis jeg skal være mere rolig, falder jeg sgu i søvn! En kørelærer burde i min optik også kunne svare på hvordan loven var for x antal år siden! Og især hvis det har betydning i vore "moderne tider", Chaplin ville have jublet smiley smiley smiley

  • #10   17. aug 2020 Køtekærere er mestre i fralæring, ikke tillæring.
    Desværre. Taler af erfaring som kørelærer uddannet.
    De fleste ser det som et job hvor de skal masseproducere et middelmådigt produkt til spotpris.
    Og efter et par år i branchen brænder de fleste rimelig meget ud og mister evnen til at fokusere på andet end vaner


  • #11   17. aug 2020 Tjaaah... Sådan er der vel så meget der skulle være, men om det er relevant at kunne loven for så mange år siden... Nah,

  • #12   18. aug 2020 Ingen undskyldning her: MAN SKAL ALTID, ALTID , ALTID KENDE DE OVERORDNEDE REGLER INDENFOR SIT FAG.......

  • #13   18. aug 2020 Så må du huske selv at gøre det ??

  • #14   3. sep 2020 mit bedste råd som kørelære med under 2 år på bagen er at ringe til pac
    (Politiets administrative center)
    det er dem der blandt andet står får aldt med kørekort lige fra ansøgning til generhvervelse 96 10 14 49
    PS jeg er fra 1988 ?? og kan ikke husker kalgorien AL men antager det er A lille og der for det gamle under 500 ccm så beste bud er mellem men ring de skal vide det ved pac det går skatte kronerne til??


  • #15   4. sep 2020 Som jeg husker det, så kunne du tage lille A som 18 årig og efter 2 års erfaring havde du så automatisk stort A (som 20 årig) uden ekstra prøver, gebyrer eller andet bøvl. ville du starte med stort A, kunne du først tage det som 21 årig.

    Så jeg vil mene du har A i dag (det der svarer til stor A førhen)


  • #16   4. sep 2020 Står ret klart her
    https://www.magacin.dk/motorcykler/pressemeddelse/nye-koerekortregler-anno-19-01-2013/
    Hvis kørekortet var mere end 2 år gammelt da de nye regler trådte i kraft 19. januar 2013, så må du køre stor.
    Der er godt man har et kørekort fra først i 90’erne uden den slags pjank.


Kommentér på:
Kørekort AL

Annonce