{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.160 visninger | Oprettet:

Kørekort regler? {{forumTopicSubject}}

Dav..

Jeg er meget meget ny i mc verdenen, så bær venligst over med mig mht "dumme" spørgsmål smiley

Jeg er 23 år (24 til september) og er i dag startet på kort til A2.

Kan det virkelig være rigtigt at jeg skal AL undervisning igennem igen, når jeg er fyldt 24 og ønsker at opgradere til A
Fik i dag afvide at man kan nøjes med praktisk prøve, så længe man har 2 års erfaring på MC... MEN er man fyld 24 og IKKE har 2 års erfaring er det forfra med al undervisning!
Det lyder Imo helt hjernedødt


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Kørekort regler?
  • #1   15. mar 2017 HOLD NU KÆFT ET GODT SPØRGSMÅL smiley smiley smiley smiley smiley

    Du er helt sikkert den første der er kommet i tanke om det.. derfor har det aldrig været oppe herinde eller er beskrevet på hundredevis af sider på nettet....

    Håber at nogen kan hjælpe dig.. smiley smiley


  • #3   15. mar 2017 Der er 2, og kun 2 måder hvorpå du kan få det store kort.
    1: Når du er fyldt 24 år, kan du tage fuld undervisning med teori og køretimer, og efterfølgende bestå begge prøver.
    2: Har du et A2 kort (mellem kort) kan du efter 2 års besiddelse af dette, og efter være fyldt 22 år, tage en ny praktisk prøve og dermed opgradere dit kort.


  • #5   15. mar 2017 1#
    Bevares, jeg beklager da hvis jeg har stødt dig med mit tilsyneladende meget omdiskuterede spørgsmål! Fed modtagelse at få på Mcg.....
    Men så kan du vel passende linke til et par af de hundredvis af sider..

    2#
    Se det troede jeg, (og håber stadig!) At det er sådan det hænger sammen.

    Men når en kørelærer står og siger noget andet bliver jeg sq i tvivl..


  • #6   15. mar 2017 Ja jeg bliver da også i tvivl med de efterfølgende svar der kom. Se evt. dette link under punkt 2 for 24 år: http://koerekort-guiden.dk/mc-koerekort-stor-motorcykel Det er selvfølgelig ikke en side fra en retsinstans, men det er første resultat når man googler reglerne.

  • #7   15. mar 2017 #6: den side har altid været fyldt med fejl. Vil man have det rigtige svar, kan man kigge i loven.
    https://www.retsinformation.dk/forms/R0710.aspx?id=169280#id91ece800-b2de-437e-a590-a75aea88990d
    Paragraf 22 stk 1+2


  • #8   15. mar 2017 Der er ikke noget at sige til at man bliver forvirret så indviklede de regler er blevet...


  • #9   15. mar 2017 § 22 omhandler da A2 kategorien. I § 23 lyder det:
    Kørekort til kategori A kan udstedes til en person, der er fyldt 24 år, jf. dog stk. 2-5, og

    1) har gennemført køreundervisning og bestået en køreprøve til kategori A på en motorcykel, kategori A, jf. bilag 5, eller

    2) har erhvervet kørekort til kategori A2 og har bestået en praktisk prøve på en motorcykel, kategori A, jf. bilag 5.


  • #10   15. mar 2017 Så kom det vist på plads..
    Hold kæft det er åndssvagt synes jeg...

    Men tak for jeres svar! smiley


  • #11   15. mar 2017 #9: Korrekt, det er i 23 det står. Fik tastet forkert før.

    Trådstarter: du kan starte din køreundervisning til juni, 3 måneder før du bliver 24. Så skal du kun igennem møllen en gang.


  • #12   15. mar 2017 11#
    Korrekt, men så går jeg glip af hele denne sæson.. smiley


  • #13   15. mar 2017 Men sig mig lige en gang. Står der ikke under punkt 2: Eller har erhvervet kørekort til kategori A2 og har bestået en praktisk prøve på en motorcykel, kategori A.

    Der står jo at han skal aflægge praktisk prøve på stor motorcykel hvis han har kategori A2. Der nævnes ikke noget om at han skal tage al køreundervisning igen.


  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Online Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 280 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.684
    #14   15. mar 2017 Altså.. Hvad er helt præcist problemet i at du skal køre på en MC med max 48hk i 2 år, hvorefter du så kan få A kortet ved kun at tage en køreprøve?

    Nogle af mine sjoveste køreture er foregået på en MC med "kun" 48hk, for så lærer man at udnytte de begrænsede kræfter uden at den tager røven på når man mindst venter det.


  • #15   15. mar 2017 14#
    Det er der nu ikke nogen galt i som sådan, udover at det ville være rart ikke at skulle begrænses i udvalg af cykler smiley
    Det var hele tiden planen at starte ud på en med 48hk eller mindre, dels for at kortet ikke ryger, og for ikke at køre over evne og ende med at tage billetten...

    Jeg havde bare misforstået reglerne, og jeg havde svært ved at forestille mig at de var skruet så mærkeligt sammen som de Imo er..

    Men tak for din erfaring, jeg ser generelt bare frem til at komme rigtig i gang smiley


  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Online Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 280 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.684
    #16   15. mar 2017 Hvis det hele tiden var planen, så start du bare på sådan en. Når du så har 2 års erfaring, tager du det store kørekort og skifter den ud eller piller droslingen af, hvis det er sådan en cykel du vælger.

    Husk den "kun" må have 96hk før neddrosling. smiley



  • #17   16. mar 2017 #13: du skal læse hele paragraffen.

  • #18   16. mar 2017 Det skal også lige huskes at det koster 3.000kr at opgradere kortet.
    Du skal have nyt lægebevis, nyt pasfoto, minimum 1 køretime samt kontrollerende køreprøve.

    For satan det er et dumt system. 16.000kr, minimum for et A kørekort, hvis man begynder som 18 årig og har 4 års erfaring.


  • #19   16. mar 2017 Bare vent til du bliver 24

  • #20   16. mar 2017 Han er startet

  • #21   16. mar 2017 Nå for den ja
    Da jeg tog det sage han at vi bare kunne tage ny køreprøve når vi blev 24 hvis nogen af dem tog til a2 så nare opgradere det til det store


  • #22   16. mar 2017 Ja jeg vil jo ikke springe denne sæson over..

    Jeg har fået en pb ang noget kørekort kode 135, kender nogen til det? smiley


  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Online Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 280 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.684
    #23   16. mar 2017 Hvis nogen har sagt det til dig, må de vel kunne uddybe hvad det betyder?

  • #24   19. mar 2017 17#

    Nu har jeg lige læst hele §23
    Jeg kan simpelthen ikke se hvor de skriver at man skal tage al køreundervisning igen.

    Jeg læser:
    "1) har gennemført køreundervisning og bestået en køreprøve til kategori A på en motorcykel, kategori A, jf. bilag 5, eller

    2) har erhvervet kørekort til kategori A2 og har bestået en praktisk prøve på en motorcykel, kategori A, jf. bilag 5.

    Stk. 2. Kørekort til kategori A kan udstedes til en person, der er fyldt 22 år, hvis den pågældende har mindst to års erfaring som fører af mellemstor motorcykel på baggrund af et kørekort til kategori A2 og herefter har bestået en praktisk prøve til kategori A på en motorcykel, kategori A, jf. bilag 5."

    23#

    Brugeren uddybede

    "(...)da jeg tog kortet sidste år da jeg var 23 samme tid som nu her kørte jeg første køretime på den maskine der er til a2 kørerkort og så spurgte jeg min kørerlærrer om hvad det sku koste når jeg sku komme til oktober og opgraderer til stor. Så sagde han at jeg sku bare tage prøven til den store med det samme så galte det store kørerkort jo så bare først når jeg var fyldt 24 og så står der bare ud for stor MC på kørerkortet inden sidste rubrik 135.
    Så slipper man for og sku op til en kørerprøve når man blir 24(...)"

    Kode 135 lyder:
    "Indehaveren er alene berettiget til at føre trehjulet motorcykel med en effekt på over 15 kW eller trehjulet bil med en motoreffekt på over 15 kW indtil det fyldte 24. år"


  • #25   19. mar 2017 #24:
    "§ 23. Kørekort til kategori A kan udstedes til en person, der er fyldt 24 år, jf. dog stk. 2-5, og
    1) har gennemført køreundervisning og bestået en køreprøve til kategori A på en motorcykel, kategori A, jf. bilag 5, eller
    2) har erhvervet kørekort til kategori A2 og har bestået en praktisk prøve på en motorcykel, kategori A, jf. bilag 5."

    Og korrekt hvis han tager den store prøve inden han bliver 24 år, så kan han få det med kode 135, men så må han ikke føre 2 hjulet MC før han så runder de 24år.


  • #26   19. mar 2017 Ja, dem har jeg også selv citeret..

    I mit tilfælde vil jeg gå under 2) (Erhvervet kørekort til A2 og bestå praktisk prøve til A samt være fyldt 24)

    Jeg ser KUN de 2 års erfaring beskrevet såfremt man vil have kort til A hvis man er 22år.
    Og jeg har umiddelbart svært ved at finde et sted der præcist beskriver at jeg SKAL have 2 års erfaring på A2 for at kunne nøjes med en praktisk prøve til A efter at være fyldt 24år.

    Og nej jeg prøver ikke at være hverken besværlig eller bedrevidende, hvis det virker sådan. Jeg er blot undrende, og så vil jeg selvfølgelig gerne ende med kat A nemmest og billigst muligt smiley


  • #27   19. mar 2017 Og hvor findes der mange mange sider som beskriver reglerne, men det er da virkelig svært at finde ud af hvem der er troværdige!
    Fx:

    "Kørekort til kategori A udstedet til personer som er fyldt 24 år og som har gennemført køreundervisning og bestået køreprøven til kategori A eller har erhvervet motorcykelkørekort til A2 og bestået en praktisk prøve til kategori A (stor motorcykel) eller hvis du er fyldt 22 år og har haft motorcykelkørekort til kategori A2 i mindst 2 år samt bestået praktisk prøve."

    http://bruun-larsen.dk/produkter/61-nye-koerekort-kategorier/


  • #28   19. mar 2017 Det er også sådan jeg har læst reglerne siden tråden startede, men der er åbenbart andre meninger om hvordan tingene forholder sig. Jeg har læst paragraffen flere gange og kan kun se at du hører under punkt 2, og kun skal op til ny køreprøve på en A cykel når du bliver 24.

  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Online Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 280 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.684
    #29   19. mar 2017 Der er jo INGEN andre sider end trafikstyrelsens, som man med sikkerhed kan stole på.

    Og der står det jo beskrevet.


  • #30   19. mar 2017 §23 stk 2 er den der fortæller, et man efter det fyldte 22. år, og med 2 års erfaring med A2, kan opgradere til A ved en praktisk prøve.
    Det afgørende er, at der i § 1 står den lille bemærkning dog jf stk 2-5, hvilket gør dem til betingelser der skal opfyldes, for at kunne følge § 1


  • #31   20. mar 2017 Så når jeg tog kortet som 18 årig og ikke har opgraderet det til A2 som 20 årig så skal jeg faktisk til op til ny teori og køretimer når jeg bliver 24 for at kunne få A?

  • #32   20. mar 2017 #31: Hvilket kort har du nu, og hvornår fik du det?


  • #33   21. mar 2017 Jeg har a1 og tog det for 3 år siden

  • #34   21. mar 2017 Så du har en XT660 uden at have kortet til den?
    Men ja, hvis du ikke opgraderer til A2, så skal du forfra nær du bliver 24.
    Havde du opgraderet til A2 efter de 2 år, ville du kunne få A som 22 årig. Opgraderer du til A2 i år, kan du få A som 23 årig.


  • #35   21. mar 2017 Ja det har jeg smiley Nå, jamen så må jeg jo ud og have taget a2 kortet

  • #36   22. mar 2017 Ifølge § 23 afsnit 2 kan du opgradere til A, hvis følgende tre betingelser er opfyldt:
    1. Du er blevet 24 år
    2. Du har kørekort til A2
    3. Du har bestået en praktisk prøve på en A motorcykel (ikke krav om yderligere undervisning)

    § 23 stk. 2-5 er blot særlige måder at opnå A kørekort når man endnu ikke er fyldt 24 år.

    Dvs. tag bare A2 nu og gå så op til en praktisk A prøve når du bliver 24 år.


  • #37   22. mar 2017 Det er nederen at det skal være sådan en penge maskine...

  • #38   23. mar 2017 36#
    Ja sådan læser jeg dem også..
    Om ikke andet så venter jeg svar fra trafikstyrrelsen , så emnet her kan blive definitivt lukket smiley


  • #39   23. mar 2017 Jeg ville vente med kortet til du er stor nok.. Det giver mulighed for at spare sammen til en federe maskine. Bedre udstyr, egen bolig eller måske bare et 10turs kort til det lokale bodel. Det ikke bøvlet hver for at køre en enkelt sæson.

  • #40   23. mar 2017 39#

    Helt ærligt, hvad skal din kommentar til for?
    Når du føler trang til at skrive for ikke at falde i søvn, vil jeg sætte pris på hvis du ikke gør det her...


  • #41   23. mar 2017 Trådstarter skal selvfølgelig ud og køre motorcykel, og det kan kun gå for langsomt. Der kan køres rigtig mange fine cykler på A2 kort

  • #42   23. mar 2017 41#
    Jeg havde det ihvertfald for fedt efter første kørsel i dag på skolens xj6 smiley


  • #43   23. mar 2017 Selvfølgelig skal du ud at køre hurtigst muligt smiley

  • #44   23. mar 2017 Så fik jeg svar fra færdselstyrelsen.. Og i mit tilfælde et GODT et smiley
    Så nu er der vist ikke så meget mere at diskutere smiley


    profilbillede
  • #45   23. mar 2017 Ja det er jo lige præcis det jeg sagde, og som vi også læste i §23. Så kom der styr på det, tillykke med det

  • #46   23. mar 2017 45#

    Men som du kan læse her i tråden, så kan §23 forstås på mange måder, og når ens kørelærer (der har undervist i 25 år) fortæller noget andet, så tvivler man selvfølgelig smiley


  • #47   23. mar 2017 Ja jeg forstår godt at det ikke giver meget mening når kørerlæreren siger noget andet. Så er det lidt op ad bakke. Men vil du så vise din nuværende kørerlærer udtalelsen fra Trafikstyrelsen?

  • #48   23. mar 2017 Så blev jeg også det klogere. Godt svar

  • #49   23. mar 2017 47#

    Ja jeg har da tænkt mig at nævne det for ham smiley - Det har ikke betydning for mig nu, eller for det A2 kort jeg er i gang med. Men jeg ved at der er andre på holdet der blev "irriteret" over meldingen da vi startede smiley


Kommentér på:
Kørekort regler?

Annonce