{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.213 visninger | Oprettet:

Frederik M
Frederik M
Tilmeldt:
17. jan 2016
Følger: 1 Emner: 3 Svar: 4

Kørekort regler {{forumTopicSubject}}

Hej er der nogen der har hørt noget om at de vil ændre kørekort reglerne for MC? Sådan at man allerede som 20 årig ka køre stor MC, som i stort set alle andre lande?
Jeg har hørt rygter om dette men ved ik hvor meget hold der er i det. Så ville lige høre om i evt. Ved eller har hørt noget
Mvh


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Kørekort regler
  • #1   17. jun 2016 De snakker om scooter 30 til 15årig. Mht mc er der ingen videre snak.

  • #2   17. jun 2016 #1: det er så ikke korrekt. Knallert til 15-årige er vedtaget, så det er ikke bare snak.
    Ændret aldersgrænser for MC (samme alder som i vore nabolande), er blevet første behandlet i folketinget 21. april og ligger lige nu i udvalg inden 2. behandling bliver berammet.


  • #3   17. jun 2016 Sjovt, de har lige lavet kørekortreglerne om for to år siden - de kludre da godt nok i det, hvis de skal til at lave om igen.. Men hvad fanden, politikere skal have mange forsøg, til at gøre et ordentligt stykke arbejde.. - godt de ikke er på arbejdsmarkedet, så var hele bundet fyret...

  • Frederik M
    Frederik M Tilmeldt:
    jan 2016

    Følger: 1 Emner: 3 Svar: 4
    #5   17. jun 2016 Mellem mc er ikke 22 det er 20...

  • #6   17. jun 2016 ja sorry.. 20! men der bliver stadig ikke rykket på grænserne for mellem og stor.

  • #7   17. jun 2016 selvfølgelig laver de lort og laver om hele tiden ellers blev de jo fyret ? de skal jo lave noget nytteløst

  • #8   17. jun 2016 Sandt Henrik smiley

    Men så det knallert (30) som 15 årig,
    125ccm (18hk) som 16 årig.
    (48hk) som 20 årig
    og først når du er 24 kan du køre alt?

    Og alligevel kan de gå ud og låne deres mors/fars bil med 400hk+ som 18årig

    .. Må indrømme, har aldrig været fan af politik ..


  • #9   17. jun 2016 Jo der bliver rykket på grænserne for mellem og stor også. Dette står i forslaget:
    "Ifølge forslagsstillerne skal der stadig være tale om en trinvis erhvervelse af de større motorcykelkørekort, således at man kan erhverve sig et kørekort til »lille« motorcykel med en motoreffekt på maksimalt 15 HK som 16-årig, hvor- efter man kan erhverve sig kørekort til »mellem« motorcy- kel med en motoreffekt på maksimalt 48 HK, når man fylder 18 år. Det »store« motorcykelkørekort skal man kunne er- hverve sig efter 2 års erfaring fra kørekortet til en mellems- tor motorcykel. Direkte adgang til det »store« motorcykel- kørekort vil, jf. EU’s tredje kørekortdirektiv, kunne gives til førere, som er fyldt 24 år. Denne trinvise tilvænning kombi- neret med en tidligere tilvænning til at styre et motorkøretøj vil forbedre trafiksikkerheden."

    Men om det ender som forslaget stiller i forventning vides jo så ikke.


  • #10   17. jun 2016 Okay, lige for at holde os til facts, og ikke "vidst nok":
    1. Fra 1. Oktober vil det være lovligt at tage kørekort til knallert 30 som 15-årig, dog med skærpede krav. Originalt skulle denne del være fjernet fra lovforslaget med prøveperioden på 17-årige til bilkørekort, men forslaget blev lige akkurat vedtaget ved en snæver fordel.

    2. Reglen der omfatter kørekort til 16-årige skulle have været 2. behandlet d.19 Maj, og indfaset over sommerferien, ligesom kørekorts ændringen til knallert.

    Det betyder selvfølgelig at hvis A1 bliver rykket til 16 år, vil trinsystemet følge med. Altså, 20 år (A2) og 22år (A) - (såfremt der er 2 års erfaring i hver kategori. Uden erfaring skal du forsat være 24 for det store A kørekort)

    Tidsplan, der senere er blevet fjernet fra folketidenes side uden varsel:

    Fremsat 30-03-2016
    1. behandlet / henvist til udvalg 14-04-2016
    Frist for spørgsmål 04-05-2016
    Frist for svar 12-05-2016
    Frist for politiske bemærkninger 17-05-2016
    Frist for ændringsforslag 17-05-2016
    Politisk drøftelse 19-05-2016
    Betænkningsafgivelse planlagt til 19-05-2016

    Så lige nu venter vi uden nogen udmelding eller årsag, og det ender nok med at som sædvanligt at dette emne vil blive bragt uanmeldt op til afstemning, og vil tabe, da størstedelen af for-tagerne ikke er tilstede. (omkring 50% fravær af folketingsmedlemmer)

    --
    #7 Til en gennemsnitsløn på 50.000kr, skulle man tro at de i det mindste ville møde op på arbejde.


  • #11   17. jun 2016 Du er nok gammel nok til at køre en stor MC inden de får nosset sig sammen og ændret de regler alligevel.

  • ålle
    ålle Tilmeldt:
    maj 2015

    Følger: 2 Svar: 34
    #12   17. jun 2016 Kaasje, mener du ikke 16 for A1, 18 for A2, og 20 for A, med mindre man ikke har erfaring, så er det 22?..

  • #13   17. jun 2016 #12 Ålle, nej, det vil (medmindre det bliver ændret under 2. behandlingen) være som følgende:
    16 år - A1
    18 år - A2 (med 2 års erfaring fra A1, ellers 20 år)
    20 år - A (med 2 års erfaring fra A2, ellers 24år)

    --
    Jeg fik dog imens jeg skrev dette indlæg fundet frem til danske politikere i en nøddeskal.
    Det ser ud til at Folketinget har glemt at opdatere deres samlede forslag, og knallertdelen (15år kørekort) og motorcykeldelen (16år kørekort) er blevet splittet op.

    Knallert delen blev vedtaget, imens motorcykeldelen blev stærkt nedstemt.
    (Forslag B39 samt forslag B72)

    23 stemte for (heriblandt DF) - 88 Stemte imod.

    ---

    EDIT
    Nu er jeg da først ude og skide i forvirring. Ifølge forslag B79, er knallertdelen og motorcykeldelen delt op i Forslag B39 samt B79, men de to links stemmer ikke overens med forslaget.
    Dato for afgivning af afgørelse gør dog..

    Dvs. motorcykeldelen, hvis ikke en fejl hos folketinget, ikke er blevet stemt ned endnu.


    Gad vide om de selv kan finde ud af det derinde?

    ----
    KONKLUSION
    ----
    Ifølge folketinget selv, er vi tilbage til punkt 1!
    Der er ikke blevet givet en officiel udmelding omkring Forslag B79, som involvere Motorcykelkørekort til 16-årige, som jeg skrev ovenfor.

    Beklager forvirringen. smiley

    --
    Edit2:
    Ahhh, jeg er jo en klods! B72 og B39 er gamle forslag!
    Så vi er nu officielt tilbage til punkt et, og folketinget slipper for at blive kaldt yderligere skidesprællere udover at de er forsinket som en i helvede..

    Det var mig der læste forkert. smiley


  • #14   17. jun 2016 Og for at holde og til facts, og ikke "vidst nok"
    http://www.ft.dk/samling/20151/beslutningsforslag/B79/som_fremsat.htm#dok
    Den tekst jeg copy-pastede er fra B79. Så fakta var nu også på plads, længe inden vi skulle gøres mere forvirret...


  • #15   17. jun 2016 Det er vigtig at forstå forskellen mellem et beslutningsforslag og et lovforslag.
    Det er kun vedtagelse af lovforslag der ændre vores love


  • #16   17. jun 2016 Står og skal opgradere til kørekort A.

    Skal jeg vente med det? Skal jo betale omkring 2500 for at opgradere (køreprøve, stempler, lægeerklæring osv.). Jeg er (snart) 24 år med tre års erfaring, men skal stadig betale da jeg jo ikkr har været til køreprøve på stor mc. Så jeg betaler for en køreprøve (mv.) på den størrelse mc jeg skal have kørekort til.

    Hvis dette forslag bliver stemt igennem, opgraderes jeg så automatisk til stort kørekort uden køreprøve (mv.)? Eller er det kun aldersgrænsen som bliver rykket og ikke måden man opgradere på? Har allerede brugt 500 på lægeerklæring.

    Totalt hul i hovedet det her system.


  • #17   17. jun 2016 Du vil stadig sku op igen så bare igang.

    Sku det komme igennem går der nok nogen år alligevel.


  • #18   17. jun 2016 #16: Det ændres der ikke på.

Kommentér på:
Kørekort regler

Annonce