2.214 visninger
|
Oprettet:
FølgFølg ikke
10 Svar
Nye regler? Nye regler?
Jeg har lige læst det ny nummer af MC touringnyt. På side 4 står der noget om de nye regler for indregistrering af brugte mc'er. Efter hvad jeg kan læse, så kan man hvis man, som jeg, har hevet en mc hjem efter den 1.april, få store problemer med at få den indregistreret! Jeg forstår ikke helt de nye regler, så jeg håber på at der er nogen herinde der kan hjælpe mig. Min mc er nemlig hevet hjem i Maj mdr, og som jeg ser det, så bliver det vanskeligt for mig at få den indregistreret.
Der står mere her, for de nysgerrige:
(link fjernet)
Under 'Forlænget frist'
Tak for hjælpen
Mvh
Martin
0 synes godt om
maj 2004
Følger: 5 Følgere: 4 MC-er: 1 Emner: 1 Svar: 115
Hej Martin G
Prøv lige at læse det indlæg jeg indsatte d. 11. 6. 04.
Er det en helt ny cykel du har købt eller er det en brugt impoteret som bare ikke har været indregistreret i dk før.
Hvis det er en brugt impoteret du har så er der ikke nogen problemer.
Du er også velkommen til at kontakte mig på bjarne.klit@pc.dk
Mvh
Bjarne Klit
maj 2004
Følger: 5 Følgere: 4 MC-er: 1 Emner: 1 Svar: 115
1836 11.06.2004
Medd. nr. Dato Meddelelse
om
køretøjers indretning og udstyr mv.
FÆRDSELSSTYRELSEN
Dispensationspraksis for Euro 2 luftforureningsbestemmelser for nye motorcykler og knallerter
samt overgangsbestemmelser for national godkendelse
1. juli 2004 træder Euro 2 luftforureningsbestemmelserne1 i kraft for nye motorcykler og knallerter.
Euro 2 bestemmelserne sigter efter at sænke køretøjernes forurening, og medfører som hovedregel
at køretøjerne udstyres med 2-vejs katalysator.
I forbindelse med indførelsen af Euro 2 er der i henhold til 2002/24/EF besluttet at give dispensationer
under følgende vilkår:
Der gives dispensation i ét år for motorcykler og knallerter der er produceret mindst tre måneder
før ikrafttrædelsen, dvs. inden 1. april 2004, og som er hjemtaget til Danmark inden denne dato.
Køretøjer hos importør/forhandler
Importørerne er som fabrikantens repræsentant forpligtet til at koordinere dispensationsansøgningen
for restkøretøjer.
Importørerne indsender samlede stelnummerlister fordelt på mærke af hhv. motorcykler, registreringspligtige
knallerter og ikke registreringspligtige knallerter med erklæring om at køretøjerne er
produceret og hjemtaget til Danmark inden 1. april 2004. Færdselsstyrelsen vil på baggrund af listerne
udstede dispensation. Stelnummerlisterne (17 cifre) bedes, om muligt, indsendt elektronisk.
EF-typegodkendte motorcykler og registreringspligtige knallerter
For køretøjer der registreres uden syn anmodes om, at køretøjets typeattest påføres: ”kode 38 Dispensation
for luftforurening” i rubrikken ”Supplerende data”.
Hvis køretøjerne registreres efter syn medbringes dispensationen til syn.
EF-typegodkendte ikke-registreringspligtige knallerter
Ved salg af EF-typegodkendt ikke registreringspligtig knallert udleveres en kopi af dispensationen
til den kommende ejer.
Hvis køretøjerne godkendes ved syn medbringes dispensationen.
Dansk standardtypegodkendte motorcykler og registreringspligtige knallerter
Dansk standardtypegodkendte motorcykler og registreringspligtige knallerter er indtil 17. juni
2004 omfattet af dispensation i forbindelse med det obligatoriske krav om EF-typegodkendelse.
Fra 18. juni 2004 kan køretøjerne kun indregistreres efter godkendelse ved syn, hvor der skal
medbringes udfyldt dataerklæring (dog uden erklæring for opfyldelse af Euro 2 krav, som over-
1 Detailforskrifter for køretøjer, afsnit 7.06.030 og 7.06.040 (2002/51/EF, herunder grænseværdier i bilag 2 punkt 2.2.1.1.5 linie
A). Reglerne blev varslet i Detailforskrifter for køretøjer fra 1. april 2003.
S:\REGLER\MEDDIU\CSM-0006 Luftforurening knallert MC.doc
Side 2 Medd. nr. 1836
streges). Efter den 1. juli 2004 skal der desuden medbringes en dispensation for bestemmelserne
om luftforurening.
Dansk standardtypegodkendte ikke-registreringspligtige knallerter
Dansk standardtypegodkendte ikke-registreringspligtige knallerter er indtil 17. juni 2004 omfattet
af dispensation i forbindelse med det obligatoriske krav om EF-typegodkendelse. Fra 18. juni
2004 kan køretøjerne kun godkendes som enkeltkøretøjer ved syn på baggrund af den danske
standardtypegodkendelse som medbringes. Efter den 1. juli 2004 skal der desuden medbringes en
dispensation for bestemmelserne om luftforurening.
Synsrapport, hvoraf det fremgår, at knallerten er ikke-registreringspligtig og omfattet af dispensation
for luftforurening skal udleveres til ejeren og medbringes under kørsel.
Færdselsstyrelsen har således dispenseret fra bekendtgørelsen om registrering og syn af køretøjer,
der fastsætter at en ikke-registreringspligtig knallert alene kan synes og ibrugtages på grundlag af
en EF-overensstemmelseserklæring.
Privatejede køretøjer
På grund af de særlige forhold med uindregistrerede motorcykler hos private tillader Færdselsstyrelsen
undtagelsesvis, at der dispenseres for privatejede køretøjer, idet indførelsen af Euro 2 er den
første skærpelse, der påvirker muligheden for at indregistrere (gemte) fabriksnye ikke tidligere
indregistrerede motorcykler.
Privatejede motorcykler kan indregistreres efter godkendelse ved syn, hvor der skal medbringes
udfyldt dataerklæring (dog uden erklæring for opfyldelse af Euro 2 krav, som overstreges), hvor
Statens Bilinspektion på baggrund af dokumentation (kvittering) for anskaffelse før 1. april 2004
giver dispensation for luftforurening.
Generelt
Jf. EU-reglerne er dispensationen er begrænset til 1 år, dvs. køretøjer der ikke opfylder bestemmelserne
kan kun opnå dispensation frem til 30. juni 2005, hvor køretøjerne senest skal være registreret.
Efter denne dato vil det ikke være muligt at indregistrere køretøjer der ikke opfylder bestemmelserne.
For køretøjer der fremstilles til syn vil Statens Bilinspektion afkrydse anmeldelsesblanketten, således
at det af registreringsattesten vil fremgå at der er meddelt dispensation for luftforurening.
I forbindelse med næste skærpelse (Euro 3 i 2007/8) vil der gives dispensation udfra den almindeligt
anvendte dispensationspraksis for køretøjer, hvor alene restkøretøjer vil omfattes, svarende til
10% af seneste års tilsvarende nyindregistrerede køretøjer, eller alternativt 10 køretøjer. Der vil
ikke gives dispensation for privatejede køretøjer.
Færdselsstyrelsen, den 11. juni 2004
Ib Rasmussen
dec 2003
Følger: 14 Følgere: 13 MC-er: 4 Emner: 79 Svar: 1.092
Det som foruroliger mig lidt er, at min mc er kommet til Dk efter den 1. april.
Men min mc har været registreret i Frankrig og England, så er det nok?
Jeg synes godt nok det er forvirrende!
Tak for hjælpen.
Mvh
Martin
maj 2004
Følger: 5 Følgere: 4 MC-er: 1 Emner: 1 Svar: 115
Så har du en Fransk eller Engelsk registreringsattest på din motor cykel, på den er der op givet en første registrerings dato og det er den der gælder for din mc, så du har ingen hast.
Mvh
Bjarne Klit
maj 2004
Følger: 5 Følgere: 4 MC-er: 1 Emner: 1 Svar: 115
Det kan også siges på denne måde, at det kun gælder helt nye mcèr.
dec 2003
Følger: 19 Følgere: 35 MC-er: 3 Emner: 36 Svar: 838
Mvh.
Thomas
dec 2003
Følger: 19 Følgere: 35 MC-er: 3 Emner: 36 Svar: 838
Mvh.
Thomas
maj 2004
Følger: 5 Følgere: 4 MC-er: 1 Emner: 1 Svar: 115
Nej, hvordan kunne du komme på disse tanker.
Mvh
Bjarne Klit
dec 2003
Følger: 14 Følgere: 13 MC-er: 4 Emner: 79 Svar: 1.092
Tak for det. Du siger det samme som en af mine venner, som også er inde i sådan noget paragraf-stof, så nu er jeg overbevist. Jeg blev liiiige lidt nervøs da jeg så det første gang! Men mon ikke forhandleren ville have sagt noget, hvis det var et problem, det håber jeg....
Mvh
Martin
jun 2004
Følger: 1 MC-er: 1 Emner: 3 Svar: 19
Jeg har lige (maj 04) købt en engelsk Honda VFR 750 i England. Jeg kørte den selv hjem og kørte efterfølgende til toldsyn, registreringssyn den 2. juni uden problemer. Samme dag nr.plader på (og fattig) - ingen problemer. Husk du skal kunne dokumentere vægten af motorcyklen. Kør på en autoriseret vægt - evt. hos et foderstofkompany - give en pose kager og få et udskrift gratis - det du´r. Det er altid lettere at importere cykler godkendt (har været registreret) i et andet EU-land - og så sparer du også told.
Nye regler?