2.214 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 10 Svar

Nye regler? Nye regler?

Jeg har lige læst det ny nummer af MC touringnyt. På side 4 står der noget om de nye regler for indregistrering af brugte mc'er. Efter hvad jeg kan læse, så kan man hvis man, som jeg, har hevet en mc hjem efter den 1.april, få store problemer med at få den indregistreret! Jeg forstår ikke helt de nye regler, så jeg håber på at der er nogen herinde der kan hjælpe mig. Min mc er nemlig hevet hjem i Maj mdr, og som jeg ser det, så bliver det vanskeligt for mig at få den indregistreret.
Der står mere her, for de nysgerrige:
(link fjernet)
Under 'Forlænget frist'

Tak for hjælpen
Mvh
Martin

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Reparation af vaskemaskine 1.200 kr.
  • Blikkenslager 2.200 kr.
  • Montering af opvaskemaskine 960 kr.
  • Udskift vandhane 700 kr.
  • lave gyngestativ 700 kr.
  • Opsætning af spejl,vægreol og knagerække 1.096 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Nye regler?
  • #1   25. jun 2004 Skrevet: 25-06-2004 18:39:41

Hej Martin G
    Prøv lige at læse det indlæg jeg indsatte d. 11. 6. 04.
    Er det en helt ny cykel du har købt eller er det en brugt impoteret som bare ikke har været indregistreret i dk før.
    Hvis det er en brugt impoteret du har så er der ikke nogen problemer.
    Du er også velkommen til at kontakte mig på bjarne.klit@pc.dk
    Mvh
    Bjarne Klit

• #2   25. jun 2004 2003-5035-779 J. nr.
    1836 11.06.2004
    Medd. nr. Dato Meddelelse
    om
    køretøjers indretning og udstyr mv.
    FÆRDSELSSTYRELSEN
    Dispensationspraksis for Euro 2 luftforureningsbestemmelser for nye motorcykler og knallerter
    samt overgangsbestemmelser for national godkendelse
    1. juli 2004 træder Euro 2 luftforureningsbestemmelserne1 i kraft for nye motorcykler og knallerter.
    Euro 2 bestemmelserne sigter efter at sænke køretøjernes forurening, og medfører som hovedregel
    at køretøjerne udstyres med 2-vejs katalysator.
    I forbindelse med indførelsen af Euro 2 er der i henhold til 2002/24/EF besluttet at give dispensationer
    under følgende vilkår:
    Der gives dispensation i ét år for motorcykler og knallerter der er produceret mindst tre måneder
    før ikrafttrædelsen, dvs. inden 1. april 2004, og som er hjemtaget til Danmark inden denne dato.
    Køretøjer hos importør/forhandler
    Importørerne er som fabrikantens repræsentant forpligtet til at koordinere dispensationsansøgningen
    for restkøretøjer.
    Importørerne indsender samlede stelnummerlister fordelt på mærke af hhv. motorcykler, registreringspligtige
    knallerter og ikke registreringspligtige knallerter med erklæring om at køretøjerne er
    produceret og hjemtaget til Danmark inden 1. april 2004. Færdselsstyrelsen vil på baggrund af listerne
    udstede dispensation. Stelnummerlisterne (17 cifre) bedes, om muligt, indsendt elektronisk.
    EF-typegodkendte motorcykler og registreringspligtige knallerter
    For køretøjer der registreres uden syn anmodes om, at køretøjets typeattest påføres: ”kode 38 Dispensation
    for luftforurening” i rubrikken ”Supplerende data”.
    Hvis køretøjerne registreres efter syn medbringes dispensationen til syn.
    EF-typegodkendte ikke-registreringspligtige knallerter
    Ved salg af EF-typegodkendt ikke registreringspligtig knallert udleveres en kopi af dispensationen
    til den kommende ejer.
    Hvis køretøjerne godkendes ved syn medbringes dispensationen.
    Dansk standardtypegodkendte motorcykler og registreringspligtige knallerter
    Dansk standardtypegodkendte motorcykler og registreringspligtige knallerter er indtil 17. juni
    2004 omfattet af dispensation i forbindelse med det obligatoriske krav om EF-typegodkendelse.
    Fra 18. juni 2004 kan køretøjerne kun indregistreres efter godkendelse ved syn, hvor der skal
    medbringes udfyldt dataerklæring (dog uden erklæring for opfyldelse af Euro 2 krav, som over-
    1 Detailforskrifter for køretøjer, afsnit 7.06.030 og 7.06.040 (2002/51/EF, herunder grænseværdier i bilag 2 punkt 2.2.1.1.5 linie
    A). Reglerne blev varslet i Detailforskrifter for køretøjer fra 1. april 2003.
    S:\REGLER\MEDDIU\CSM-0006 Luftforurening knallert MC.doc
    Side 2 Medd. nr. 1836
    streges). Efter den 1. juli 2004 skal der desuden medbringes en dispensation for bestemmelserne
    om luftforurening.
    Dansk standardtypegodkendte ikke-registreringspligtige knallerter
    Dansk standardtypegodkendte ikke-registreringspligtige knallerter er indtil 17. juni 2004 omfattet
    af dispensation i forbindelse med det obligatoriske krav om EF-typegodkendelse. Fra 18. juni
    2004 kan køretøjerne kun godkendes som enkeltkøretøjer ved syn på baggrund af den danske
    standardtypegodkendelse som medbringes. Efter den 1. juli 2004 skal der desuden medbringes en
    dispensation for bestemmelserne om luftforurening.
    Synsrapport, hvoraf det fremgår, at knallerten er ikke-registreringspligtig og omfattet af dispensation
    for luftforurening skal udleveres til ejeren og medbringes under kørsel.
    Færdselsstyrelsen har således dispenseret fra bekendtgørelsen om registrering og syn af køretøjer,
    der fastsætter at en ikke-registreringspligtig knallert alene kan synes og ibrugtages på grundlag af
    en EF-overensstemmelseserklæring.
    Privatejede køretøjer
    På grund af de særlige forhold med uindregistrerede motorcykler hos private tillader Færdselsstyrelsen
    undtagelsesvis, at der dispenseres for privatejede køretøjer, idet indførelsen af Euro 2 er den
    første skærpelse, der påvirker muligheden for at indregistrere (gemte) fabriksnye ikke tidligere
    indregistrerede motorcykler.
    Privatejede motorcykler kan indregistreres efter godkendelse ved syn, hvor der skal medbringes
    udfyldt dataerklæring (dog uden erklæring for opfyldelse af Euro 2 krav, som overstreges), hvor
    Statens Bilinspektion på baggrund af dokumentation (kvittering) for anskaffelse før 1. april 2004
    giver dispensation for luftforurening.
    Generelt
    Jf. EU-reglerne er dispensationen er begrænset til 1 år, dvs. køretøjer der ikke opfylder bestemmelserne
    kan kun opnå dispensation frem til 30. juni 2005, hvor køretøjerne senest skal være registreret.
    Efter denne dato vil det ikke være muligt at indregistrere køretøjer der ikke opfylder bestemmelserne.
    For køretøjer der fremstilles til syn vil Statens Bilinspektion afkrydse anmeldelsesblanketten, således
    at det af registreringsattesten vil fremgå at der er meddelt dispensation for luftforurening.
    I forbindelse med næste skærpelse (Euro 3 i 2007/8) vil der gives dispensation udfra den almindeligt
    anvendte dispensationspraksis for køretøjer, hvor alene restkøretøjer vil omfattes, svarende til
    10% af seneste års tilsvarende nyindregistrerede køretøjer, eller alternativt 10 køretøjer. Der vil
    ikke gives dispensation for privatejede køretøjer.
    Færdselsstyrelsen, den 11. juni 2004
    Ib Rasmussen

• #3   25. jun 2004 Hej Bjarne

Det som foruroliger mig lidt er, at min mc er kommet til Dk efter den 1. april.
    Men min mc har været registreret i Frankrig og England, så er det nok?
    Jeg synes godt nok det er forvirrende!
    Tak for hjælpen.
    Mvh
    Martin

• #4   25. jun 2004 Hej Martin G
    Så har du en Fransk eller Engelsk registreringsattest på din motor cykel, på den er der op givet en første registrerings dato og det er den der gælder for din mc, så du har ingen hast.
    Mvh
    Bjarne Klit

• #5   25. jun 2004 Hej
    Det kan også siges på denne måde, at det kun gælder helt nye mcèr.

• #6   25. jun 2004 Du Bjarne du lyder som en der har styr på sagerne angående reglerne ! er du synsmand ???

Mvh.
    Thomas

• #7   25. jun 2004 Du Bjarne du lyder som en der har styr på sagerne angående reglerne ! er du synsmand ???

Mvh.
    Thomas

• #8   25. jun 2004 Hej Thomas
    Nej, hvordan kunne du komme på disse tanker.
    Mvh
    Bjarne Klit

• #9   26. jun 2004 Hej Bjarne.
    Tak for det. Du siger det samme som en af mine venner, som også er inde i sådan noget paragraf-stof, så nu er jeg overbevist. Jeg blev liiiige lidt nervøs da jeg så det første gang! Men mon ikke forhandleren ville have sagt noget, hvis det var et problem, det håber jeg....
    Mvh
    Martin

• #10   26. jun 2004 Hej Martin.
    Jeg har lige (maj 04) købt en engelsk Honda VFR 750 i England. Jeg kørte den selv hjem og kørte efterfølgende til toldsyn, registreringssyn den 2. juni uden problemer. Samme dag nr.plader på (og fattig) - ingen problemer. Husk du skal kunne dokumentere vægten af motorcyklen. Kør på en autoriseret vægt - evt. hos et foderstofkompany - give en pose kager og få et udskrift gratis - det du´r. Det er altid lettere at importere cykler godkendt (har været registreret) i et andet EU-land - og så sparer du også told.

Kommentér på:
Nye regler?

Annonce