1.179 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 20 Svar

Emil  C
Emil C
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 3

Motorcykelkørekort regler Motorcykelkørekort regler

Hey
Jeg har planer om at tage motorcykelkørekort her inden for en fremtid.
Jeg har dog nogle tvivl jeg tænkte i måske kunne være behjælpelig med.

Mit spørgsmål:
Nu når jeg har kørekort til bil, efter de gamle regler Dvs. At kørekortet skal ikke fornyes indtil jeg fylder 60 eller sådan noget i den stil.

Når nu jeg tager et motorcykelkørekort.
Kommer reglerne så til at ændre sig, altså så kortet skal fornyes hver 10. år eller hvordan det er nu?
Som i både for bil og motorcykel, eller hvordan er reglerne med det?

Håber der er nogle der kan hjælpe med at få bragt lys over tingene.

Tak på forhånd

Mvh

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Reparation af vaskemaskine 1.200 kr.
  • Blikkenslager 2.200 kr.
  • Montering af opvaskemaskine 960 kr.
  • Udskift vandhane 700 kr.
  • lave gyngestativ 700 kr.
  • Opsætning af spejl,vægreol og knagerække 1.096 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Motorcykelkørekort regler
  • #1   15. sep 2019 Ja, du får det nye kørekort, som de selv kan bestemme om skal fornyes og hvornår

• #2   15. sep 2019 eller dvs. det udløber efter 15 år og til den tid kan de have ændret så det er 5 år næste gang...

• #3   15. sep 2019 Ja som reglerne er lige nu er det hvert 15. år for mc og bil, men det er jo bare en ny lægeerklæring og en tur på kommunen, det er ikke en ny køreprøve eller noget i den dur.

• #4   15. sep 2019 #3 som reglerne er nu, ja..... det kan de jo bare ændre... Jeg passer ihvertfald godt på mit gamle kørekort fra 2003

• #5   15. sep 2019 #4 det kan du jo sige om alting!
    Hvis manden ikke har mc kørekort nu, synes jeg da ikke han skal vælge det fra bare fordi det skal fornyes noget oftere.

• #6   15. sep 2019 Der kræves ikke lægeerklæring til forlængelse af kørekort til personbil og mc.

• Emil  C
    Emil C Tilmeldt:
    sep 2019

#7   16. sep 2019 Det var præcis det jeg frygtede, "passer"også godt på mit kørekort.

Bare lige så jeg har forstået det helt præcist, så ændre det både reglerne for bil og MC, i det jeg får et nyt kørekort, da jeg også skal have motorcykel på?

• Emil  C
    Emil C Tilmeldt:
    sep 2019

#8   16. sep 2019 Eller gælder de nye regler blot kun for motorcykel, og fornyelsen forbliver den samme for bil?

• #9   16. sep 2019 https://fdm.dk/alt-om-biler/love-regler/koerekort/fornyelse-af-koerekort

For fornyelse af kørekort gælder følgende regler:

Kørekort udstedt før 19. januar 2013 er normalt gyldigt, indtil du fylder 70 år og skal fornys derefter. For de fleste ældre bilister gælder derfor, at deres kørekort er til fornyelse første gang, når de bliver 70 år. Kørekortet bliver ved fornyelsen gældende i 15 år fra udstedelsesdatoen.
    Kørekortet udstedt fra 19. januar 2013 skal fornys efter 15 år fra udstedelsesdatoen.

• #10   16. sep 2019 #7
    Når du tager til MC, så får du et nyt kørekort hvor der også er MC på og som gælder 15 år frem hvor det så skal fornyes for at beholde førerretten og ja det gælder for både MC og bil, men kræver kun en tur på kommunen med lidt penge på lommen. Hvis du inden det, tager et trailerkort så får du igen et nyt og så gælder både MC, bil og trailer 15 år igen.
    Bus og lastbil skal fornyes hver 5. (!) år og kræver lægeerklæring

• #11   16. sep 2019 Og hvis du har det helt gamle kørekort (stort kørekort smiley ) så skal det fornyes igen inden der er gået 15 år fra nu alligevel, så der skal det ikke være gyldighedsperioden der afholder dig fra et MC kørekort smiley
    (Alle kørekort skal dog senest 18. januar 2033 være ombyttet til den nye EU-kørekortmodel, som til forveksling ligner et kreditkort)

-
    https://www.borger.dk/transport-trafik-rejser/Biler-og-koerekort/Koerekort/Fornyelse-og-aendring-af-koerekort

• #12   16. sep 2019 @Emil C hvorfor er du så glad ved det gamle kørekort, det er jo bare en formalitet at få det fornyet?

• #13   16. sep 2019 #12 fordi det gamle kørekort holder til vi bliver 70... De nye der skal fornyes, skal fornyes efter 15 år, men om 15 år, så kan det være at de har sat det ned til 5år. De kan også gøre sådan at det ikke er en formalitet mere, at du eksempelvis skal op til prøver... betale flere penge....

• #14   18. sep 2019 #13
    Der tager du fejl.
    Alle kørekort der var udstedt til man blev 70 bliver udskiftet inden 2033.
    Årsagen til det er at eu kørekortet er gyldig billed-id og at det jo så ikke nytter noget at der kommer en på 69 og identificerer sig med et kørekort med et billed af en 17årrig.

• #15   18. sep 2019 #14
    Som jeg har forstået er det kun de helt gamle store kørekort i “pap” der skal fornyes inden ‘33 og ikke kreditkort-type kørekortene med gyldighed til ens fyldte 70 år.. men kan ske jeg tager fejl.

• #16   18. sep 2019 Det er alle med den lange løbetid.

• #17   18. sep 2019 fra https://www.borger.dk/transport-trafik-rejser/Biler-og-koerekort/Koerekort/Fornyelse-og-aendring-af-koerekort

"Mit kørekort er udstedt før 2013 - er det stadig gyldigt?

Kørekort af EF- eller EU-modellen, der er udstedt før den 19. januar 2013, er fortsat gyldige og bevarer indtil videre den gyldighedsperiode, som er anført på kortet.

Alle kørekort skal dog senest 18. januar 2033 være ombyttet til den nye EU-kørekortmodel, som til forveksling ligner et kreditkort."

som jeg læser det, så gælder de gamle EU kørekort indtil videre stadig til man fylder 70, men det kommer vel an på hvordan man tolker de sidste to linjer..

• Emil  C
    Emil C Tilmeldt:
    sep 2019

#18   18. sep 2019 Det lader ikke til folk er helt enige?
    Klaus J siger hvertfald noget modsat, altså at kørekort udstedt før 2013 beholder deres fornyelse til de 70 år.
    Dig går jeg ud fra at motorcykel så skal fornyes hvert 15. År. Hvilket ville give mest mening.

• #19   18. sep 2019 #18
    du kan ihvertfald ikke tag et motorcykel kort i dag, med 15 års gyldighed og samtidig bevare dit bil kort med gyldighed til du fylder 70.
    uanset hvor mange kørekort du tager, så har du kun ét fysisk kørekort, hvor de kategorier du har førerret til er angivet på og når du tager kørekort til en ny kategori får du hele kortet byttet ud med et nyt, hvor den maksimale gyldighed er 15 år frem smiley

• #20   18. sep 2019 #18 korrekt men kun hvis du fylder 70 inden 2033 smiley

Kommentér på:
Motorcykelkørekort regler

Annonce