Tilmeldt:
4. aug 2005 Følger: 131 Følgere: 137 MC-er: 4 Emner: 518 Svar: 21.267
Rådet for større Færdselssikkerhed {{forumTopicSubject}}
For et par uger siden sendte jeg et forslag om kampagner vedr. motorcyklisters synlighed og bilisters opmærksomhed til Rådet. Jeg har nu modtaget svar som kan ses herunder.
Jeg vil egentlig bede flere af jer forsøge at følge op overfor dem, men gør det endelig i en ordentlig tone. Det er embedsmænd vi kommunikerer med. Svaret taler for sig selv i den nuværende situation, men jeg aner også en åbning af muligheder - især hvis vi lægger et fortsat, sobert pres på dem:
<i>Hej Knud,
Tak for din opfordring til os om at tage emnet op. Problemet lader til at være stigende i år. Der er således allerede blevet slået 12 motorcyklister ihjel på de danske veje i år. En del af forklaringen på de stigende drabstal er, som du også påpeger, at der i det hele taget er kommet mange flere motorcykler på vejene i de senere år. Der er således sket mere end en fordobling i antallet inden for de sidste ca. 10 år. Det er dog værd at bemærke, at selv om antallet af motorcyklister er mere end fordoblet, er der samlet set sket mærkbart færre ulykker. Det ændrer naturligvis ikke ved, at det er en stor menneskelig tragedie hver eneste gang en motorcyklist eller anden trafikant bliver dræbt, men det er værd at holde sig for øje. Vi er derfor opmærksomme på problemet, og vil løbende overveje hvordan vi skal gribe problemstillingen an.
Når vi vurderer hvilke indsatser vi skal kaste os over, så vurderer vi lønsomheden af hver enkelt indsats. Med andre ord, vi vurderer hvor mange vi kan redde fra at komme til skade, i forhold til den enkelte indsats - altså mest trafiksikkerhed for pengene. Derfor er vores fokus traditionelt for høj hastighed, spritkørsel og manglende selebrug, da al tilgængelig viden viser, at disse tre faktorer er de vigtigste årsager til dræbte og tilskadekomne i trafikken. Det er derfor disse områder der er det primære fokus, når vi skal iværksætte kampagner. Vi vurderer dog løbende hvilke indsatser vi vil tage fat på, og i den sammenhæng, var det et godt input du har sendt os.
Tak for dit engagement for en fælles sag.
Med venlig hilsen
Lars Olsen
Projektleder, Dokumentation
Rådet for Større Færdselssikkerhed
Lersø Parkallé 111
DK-2100 København Ø
www.sikkertrafik.dk
www.rfsf.dk
telefon: +45 3916 3939
fax: +45 3916 3940
direkte: +45 3916 3934
mobil: +45 2891 7166
e-mail: lo@sikkertrafik.dk</i>
apr 2006
Følger: 39 Følgere: 85 MC-er: 12 Emner: 463 Svar: 2.212
apr 2005
Følger: 35 Følgere: 34 MC-er: 2 Emner: 76 Svar: 2.079
maj 2005
Følger: 11 Følgere: 10 MC-er: 2 Emner: 42 Svar: 270
apr 2005
Følger: 35 Følgere: 34 MC-er: 2 Emner: 76 Svar: 2.079
Jeg syntes da det er et fint svar han giver?
De sætter indsatsen ind hvor der reddes flest liv, må da være det man forventer?
aug 2005
Følger: 131 Følgere: 137 MC-er: 4 Emner: 518 Svar: 21.267
Nej, det har jeg ikke, men det er et dokument stilet til mig fra en offentlig institution. Det er efter min bedste overbevisning mig, der afgør, hvem der ser det!
jul 2004
Følger: 10 Følgere: 8 MC-er: 2 Emner: 34 Svar: 419
Der er ikke ret mange "stemmer i", bevillingskroner eller anden goodwill i at tale MC'ernes sag.
aug 2004
Følger: 41 Følgere: 40 MC-er: 2 Emner: 106 Svar: 2.590
sep 2006
Følger: 3 Følgere: 2 MC-er: 4 Emner: 46 Svar: 580
aug 2005
Følger: 131 Følgere: 137 MC-er: 4 Emner: 518 Svar: 21.267
Jeg tror overhovedet ikke dette har med stemmer at gøre! Rådet består af uafhængige embedsfolk. De arbejder - som han skrive- efter et cost-benefit princip.
Sådan nogle mennesker kanpåvirkes af lobbyister - altså os, hvis vi gør det ordentligt
Han erkender, at der er et problem. Han erkender at det er stigende om ikke relativt så i hvert fald absolut.
Han er oven i købet så flink, at skrive hvilke emner de prioriterer højst.
Så er det op til os - mine damer og herrer - at bygge det rigtige budskab med de foreliggende lego-klodser.
aug 2005
Følger: 131 Følgere: 137 MC-er: 4 Emner: 518 Svar: 21.267
...ikke for at være skolemester, men det er sgu da en opgivende - undskyld udtrykket - taberholdning.
jul 2004
Følger: 10 Følgere: 8 MC-er: 2 Emner: 34 Svar: 419
Hvsi du selv tror på det der så held og lykke...
Jeg har respekt for du gider bruge tid på at påvirke Rådet på den måde. Men jeg tror stadig ikke på at MC kørernes sikekrhed har højeste prioritet for deres arbejde.
sep 2006
Følger: 3 Følgere: 2 MC-er: 4 Emner: 46 Svar: 580
sep 2006
Følger: 3 Følgere: 2 MC-er: 4 Emner: 46 Svar: 580
aug 2005
Følger: 55 Følgere: 54 MC-er: 2 Emner: 163 Svar: 5.016
Jeg har også fået mail fra Lars i dag..
Hej Jakob,
Tak for din opfordring til os om at tage emnet op. Problemet lader til at være
stigende i år. Der er således allerede blevet slået 11 motorcyklister ihjel
på de danske veje i år. Vi er således opmærksomme på problemet, og vil
nøje overveje hvordan vi skal gribe problemstillingen an.
Jeg har videresendt din opfordring til relevante medarbejdere her i huset.
Når vi vurdere hvilke indsatser vi skal kaste os over, så vurderer vi
lønsomheden af en indsats. Med andre ord, vi vurdere hvor mange vi kan redde
fra at komme til skade, i forhold til den enkelte indsats - altså mest
trafiksikkerhed for pengene. TV-/Biografspots er en meget dyr form for
kommunikation, og vi må nøje overveje mulighederne.
Men jeg vil love dig, at vi til stadighed vurderer, hvilke indsatser vi vil
tage fat på, og i den sammenhæng, var det et godt input du har sendt os.
Tak for dit engagement for en fælles sag.
Med venlig hilsen
Lars Olsen
Projektleder, Dokumentation
Rådet for Større Færdselssikkerhed
Lersø Parkallé 111
DK-2100 København Ø
www.sikkertrafik.dk
www.rfsf.dk
telefon: +45 3916 3939
fax: +45 3916 3940
direkte: +45 3916 3934
mobil: +45 2891 7166
e-mail: lo@sikkertrafik.dk
____________
Jakob
aug 2005
Følger: 131 Følgere: 137 MC-er: 4 Emner: 518 Svar: 21.267
Hvordan man end vender g drejer det, er antallet af trafikdræbte i dette land halvveret i de sidste 20 år, mens den kørende trafik ersteget til næsten det dobbelte.
I de seneste små 10 år, har derværet skæret ned på investeringi og vedligeholdelse af færdselsanlæg!
Der er ikke kommet mere politi på gaderne - tværtimod!!
Jeg vil vove den påstand, at den voldsomme forbedring i overlevelseschancer kan tilskrives 4 faktorer:
1: oplysningsarbejder (som I mener ikke hjælper)
2: bedre biler (som så slår andre trafikanter ihjel)
3: reduceret hastighed(hvor vi hele tiden siger, at det ikke er hastighed, der er farlig
4: bedre køreuddannelser.
Jo-kampagner hjælper-lige som reklamer.
Der vil altid være nogle individer, der er uden for pædagogisk rækkevidde, men der er altså også en de, der kan påvirkes.
sep 2006
Følger: 3 Følgere: 2 MC-er: 4 Emner: 46 Svar: 580
aug 2005
Følger: 131 Følgere: 137 MC-er: 4 Emner: 518 Svar: 21.267
Det synes jeg da er en glimrende ide.Jeg ser bestemt ingen grund til, at en form for demonstration kan øge pressebevågenhed og dermed eventuel effekt af anden pression.
aug 2005
Følger: 131 Følgere: 137 MC-er: 4 Emner: 518 Svar: 21.267
Med al respekt - det var måske sandt før man lydisolerede bilerne.
en anden sag er, at netop den type argumentation i hvert fald <b>ikke</b> hjælper med at råbe noge myndigheder op.
jan 2007
Følger: 6 Følgere: 5 MC-er: 1 Emner: 83 Svar: 510
Og til Ernst - kan godt følge din logik, jeg kører også som en spadser på cykel. Men alligevel tror jeg det hjælper. For 2 år siden var der ikke mange cykelhjelme i bybilledet, men de er relativt hyppige nu. Min pointe er, at forandring ikke sker fra en dag til en anden, og måske er de officielle kampagner ikke nok. Men i hvertfald skaber de fokus på problemet og herved kan rådet for større færdselssikkerhed, lovforslag og pressen stykke for stykke ændre vores traffik mentalitet.
Og med al respekt for alle herinde, synes jeg trodsalt, hvis jeg skulle vælge. ( Hvilket jo ikke er urealistisk idet det skal Rådet jo. ) At det er vigtigere at undgå børn og cyklister bliver dræbt i traffikken end MC'ister som kender den større risiko de udsætter sig selv for.
apr 2007
Følger: 1 Emner: 4 Svar: 39
Skal vi så bare af finde os med at vi bare skal køres ned, eftersom mange mener det er jo dødsens farligt bare at sidde på en mc.
de har reklameret for husk selen i så mange år.. Hvad med at huske motorcykelisten snart...
jan 2007
Følger: 6 Følgere: 5 MC-er: 1 Emner: 83 Svar: 510
jan 2007
Følger: 6 Følgere: 5 MC-er: 1 Emner: 83 Svar: 510
Derfor tror jeg, at det er for nemt at tro at en kampagne vil hjælpe os særligt meget. Den største opgave ligger i vore egne rækker, vi skal blive bedre til at køre, vi skal køre mere ansvarligt og vi skal bla. herinde fortælle folk, at det ikke er ok at køre alt alt for stærkt, bare fordi man kan. Tilsidst må vi stå sammen mod dem som mener, at det er hyklerisk at sige sådan - idet de ødelægger andres positive intentioner.
apr 2007
Følger: 1 Emner: 4 Svar: 39
det jeg syntes er problemet, er at bilister ikke er særlige koncenteret når de kører de ryger, passer børn, spiser, læser, hører musik eller bare sludrer med veninden. og så den jeg syntes der ryger for mange mc`er på er at de ikke gider dreje deres hoveder for at orientere sig bagud inden de trækker ind..
det handler sku om at ha lidt respekt for at andre folks liv, og at de osse gerne vil hjem i live..
dec 2005
Følger: 18 Følgere: 18 MC-er: 1 Emner: 48 Svar: 598
Mvh
aug 2005
Følger: 77 Følgere: 74 MC-er: 3 Emner: 63 Svar: 1.436
Det eneste de fokuserer på er hastighed.
Hvis de virkelig skulle gøre noget effektivt, skulle de analysere omstændighederne ved de enkelte ulykker og så starte en hurtig målrettet indsats baseret på det statiske materiale.
Politikken havde for nogle måneder siden en kort omtale af samtlige trafikulykker i 2006.
Det var interessant at se, at under en fjerdedel af dem kunne forklares med for høj hastighed.
Hvis man virkelig skulle gøre noget for trafiksikkerheden skulle man:
1) Etablere langt flere spritkontroller. Jeg har kørt over 50kkm om året i 30 år og har blæst een gang!!!!!!
2) Bedre køreuddannelse af både bilister og mc-ister, og her mener jeg KØREuddannelse ikke paragrafrytteri.
3) Regelmæssige praktiske prøver(måske hvert andet eller femte år) på lukket bane hvor styre- og bremseøvelser skal bestås i/på eget køretøj.
4) Tillade højere hastigheder, hvor omstændighederne er til det. Så ville respekten for lavere hastighedsgrænser også øges de steder, hvor de er påkrævet.
5) Undlade at hælde grus ud i samtlige vejsider hvert forår. Vi ved jo, at de dårlige bilister ikke kan holde deres køretøj på vejbanen, så gruset bliver kørt ud på asfalten.
6) Undlade de tåbelige skarpe granitkantsten og istedet anvende afrundede støbte.
7) Lave hastighedskontroller de steder hvor man virkelig bør overholde grænserne, og ikke de steder hvor der kommer flest penge og klip i kassen.
Hvis en eller anden spade kører 200km/t gennem byen og forårssager en ulykke, taler man straks om lavere grænser for de lovlydige borgere, velvidende at spaden ville have kørt med samme hastighed uanset grænse.
Mvh.
Jan L
aug 2005
Følger: 77 Følgere: 74 MC-er: 3 Emner: 63 Svar: 1.436
Jeg finder det fuldstændig uacceptabelt, at man herhjemme kan miste kørekort og dermed sit indtjeningsgrundlag ved at køre med hastigheder, der er forsvarlige og fuldt lovlige i Tyskland på sammenlignelige strækninger.
Mvh.
Jan L
aug 2005
Følger: 55 Følgere: 54 MC-er: 2 Emner: 163 Svar: 5.016
http://www.youtube.com/watch?v=zl7KoeVIh-k
___________
Jakob
apr 2005
Følger: 35 Følgere: 34 MC-er: 2 Emner: 76 Svar: 2.079
aug 2005
Følger: 77 Følgere: 74 MC-er: 3 Emner: 63 Svar: 1.436
Det er bare endnu mere sørgerligt, at der er nedsat et dyrt råd med det ene formål at øge trafiksikkerheden, og de så fatter så lidt af, hvad det drejer sig om og angriber problemerne så unuanceret.
Jeg glemte helt at skrive, at registreringsafgifterne skulle sænkes, så alle fik råd til trafiksikre køretøjer.
Jan L
dec 2005
Følger: 18 Følgere: 18 MC-er: 1 Emner: 48 Svar: 598
Mvh
feb 2006
Følger: 15 Følgere: 14 MC-er: 2 Emner: 44 Svar: 745
Hvor mange ville synes det var fedt med et lovkrav om gul refleksvest? Hvor mange ville synes det var iorden med elektronisk kamera kontrol på flere strækninger? Hvor mange ville synes det var iorden at der måske kom en max begrænsning på HK på alle nye motorcykler?
Jeg kan sagtens forstå jer alle sammen og hvis der er noget jeg ville så var det også at dødsulykker for MC'ister blev reduceret til 0. Det tror jeg bare desværre ikke er muligt, grundet det stykke legetøj vi sidder på. Det er ikke bygget til at være "sikkert", og hvis politikere osv fandt ud af det (de ved det godt i forvejen, men hvis der nu kom rigtig meget fokus på det ville de måske åbne øjnene endnu mere) så kunne man måske forestille sig at det var den vej de ville lave indgreb.
Bare lige mine tanker.
Ha en god regnvejrsfyldt fridag
Mvh/Henrik
dec 2005
Følger: 18 Følgere: 18 MC-er: 1 Emner: 48 Svar: 598
Kender du/I Dansk cyklist forbund, Dansk natur frednings forening, dyrenes beskyttelse FDM og mange flere..?Ja dem kender vi , af navn om ikke andet. Hvor mange kender lige DMC.. ??????? som skulle være vores organisation...
Mvh
dec 2005
Følger: 18 Følgere: 18 MC-er: 1 Emner: 48 Svar: 598
Mvh
dec 2005
Følger: 18 Følgere: 18 MC-er: 1 Emner: 48 Svar: 598
mar 2004
Følger: 63 Følgere: 59 MC-er: 1 Emner: 41 Svar: 1.459
Alt det andet med regler og kampagner og dit og dat, det gør det bare endnu mere kedeligt at være mc'ist. Lad os da bare fortsætte som vi har det nu.
Det her er bare min mening omkring hele den her polimik med ulykker.
Mvh
Nikolaj
mar 2004
Følger: 63 Følgere: 59 MC-er: 1 Emner: 41 Svar: 1.459
aug 2005
Følger: 77 Følgere: 74 MC-er: 3 Emner: 63 Svar: 1.436
Mvh.
Jan L
jan 2007
Følger: 6 Følgere: 5 MC-er: 1 Emner: 83 Svar: 510
Rådet for større Færdselssikkerhed