11.401 visninger
|
Oprettet:
Afgift på MC fra Sverige {{forumTopicSubject}}
Hej,
Er der nogle som kan give mig en tommelfingerregel for hvor meget man skal betale i afgift for en MC fra Sverige - altså hvordan det nogenlunde udregnes?
Hvis man nu er "heldig" at finde en MC til en rigtig god pris, så bliver man vel ikke "straffet", og skal betale en tilsvarende højere afgift af den grund?
Jeg tænker, om afgiften udgør en given procentdel af salgsprisen i DK, af en tilsvarende brugt MC? Så burde man i så fald kunne udregne, om en MC der skal importeres er en god handel eller ej...
mar 2010
Følger: 3 Følgere: 43 MC-er: 2 Emner: 8 Svar: 274
Så kan man være mere eller mindre heldig.
mar 2014
Følger: 3 Følgere: 76 Emner: 26 Svar: 53
I tilfælde af at jeg kan få en MC for 20K i Sverige, og den ligger tilsvarende ca. til 60K i DK.
Der skal jeg vel ikke betale 40K i afgift?
mar 2010
Følger: 3 Følgere: 43 MC-er: 2 Emner: 8 Svar: 274
De anslår værdien af køretøjet uden afgift. Om du giver mere eller mindre for køretøjet er ligemeget.
Men det har intet med den handels prisen at gøre.
Jeg plejer at regne med at afgiften er ca 60% af et tilsvarende dk køretøj.
Det er dog kun en tommelfingerregel.
Det er muligvis usikkerheden, der får folk til at kontakte virksomhedder der så giver en fast pris på afgiften.
Det er dog mit indtryk at det rent økonomisk bedre kan svare sig selv at søge og der efter klage over afgørelsen. Det bliver billigst i sidste ende.
mar 2010
Følger: 3 Følgere: 43 MC-er: 2 Emner: 8 Svar: 274
Så har du sparet 20.000kr
mar 2014
Følger: 3 Følgere: 76 Emner: 26 Svar: 53
jun 2004
Følger: 4 Følgere: 211 Emner: 104 Svar: 3.867
mar 2006
Følger: 20 Følgere: 41 MC-er: 5 Emner: 74 Svar: 812
jun 2004
Følger: 4 Følgere: 211 Emner: 104 Svar: 3.867
Ovenstående skete i 2005, så måske er ventetiden mindre i dag.
okt 2006
Følgere: 30 MC-er: 2 Emner: 80 Svar: 1.628
mar 2006
Følger: 20 Følgere: 41 MC-er: 5 Emner: 74 Svar: 812
maj 2005
Følger: 9 Følgere: 85 MC-er: 2 Emner: 359 Svar: 1.307
maj 2008
Følger: 9 Følgere: 9 Emner: 8 Svar: 1.126
okt 2006
Følgere: 30 MC-er: 2 Emner: 80 Svar: 1.628
Afgift = (0,6 - 18.854/nypris) * handelspris (for ikke-ABS, nypris > 102.115)
Afgift = 17/37 * (1 - 9.800/nypris) * handelspris (for ikke-ABS, 9.800 < nypris < 102.115)
Afgift = 0 (for ikke-ABS, nypris < 9.800)
Afgift(ABS) = (0,6 - 18.854/(nypris-4.165)) * (1 - 4.165/nypris) * handelspris (for ABS, nypris > 106.280)
Afgift(ABS) = 17/37 * (1 - 9.800/(nypris-4.165)) * (1 - 4.165/nypris) * handelspris (for ABS, 13.965 < nypris < 106.280)
Afgift(ABS) = 0 (for ABS, nypris < 13.965)
F.eks for nypris 108.000 (ikke ABS) -
Afgift = (0,6 - 18.854/108.000) * handelspris = 0,4254 * handelspris
dvs for nypris 108.000 bliver afgiften (for en ikke-ABS) 42,54% af den handelspris som SKAT vurderer (Altså langt fra f.eks de 60% som tommelfingerregel, og en fin illustration af, hvorfor man ikke skal bruge sådanne). Man kan også illustrere procentsatsen af handelsprisen (for en given nypris) grafisk, kan være nemmere, hvis man er formel udfordret, hvilket er gjort i vedlagte graf (nederste graf ABS - øverste ikke ABS).
mar 2014
Følger: 3 Følgere: 76 Emner: 26 Svar: 53
Har du arbejdet ved SKAT, eller hvor har du dine kilder fra?
okt 2006
Følgere: 30 MC-er: 2 Emner: 80 Svar: 1.628
Jeg har ikke arbejdet, og kommer højst sandsynligt aldrig til at arbejde for SKAT (hvilket i øvrigt heller ikke er garanti for noget, da SKAT desværre laver en del fejl, også i deres afgiftsberigtigelse (tager fejl af modeller mm).
Kilderne er simple offentlige kilder (primært SKAT og deres juridiske vejledning, samt retsinformation), der beskriver, hvordan afgiften beregnes for nye cykler med skalaknæk og satser, samt hvordan det gøres for brugte cykler (afgiften udgør den samme procentsats af handelsprisen, som den gjorde af nyprisen, da cyklen var ny, vel at mærke i samme afgiftssystem, når afgiftssatserne og/eller skalaknæk ændres, ændres formlerne også, og jeg har postet opdaterede formler de sidste par år, hvor SKAT's beregner godt kan være noget bagud bl,a. omkring årsskifte, når der er større eller mindre ændringer (der har været store ændringer de seneste par år)).
Herved fremkommer et simpelt ligningssystem, der når løst giver afgiftsformlerne, der alle er tjekket op mod utallige konkrete eksempler i SKAT's DMR (hvis man tvivler, bruger man bare SKAT's beregner (det skal give det samme, hvis man bruger begge korrekt)). Fordelen ved en formel er nævnt i tidligere indlæg, at man evt bibringes en forståelse af principperne bag beregningen (bl.a hvorfor man ikke kan bruge en fast procentsats for alle cykler).
Formlerne beskriver std.- tilfældet, der kan være specielle tilfælde, f.eks veteraner, hvor afgiften beregnes på en lidt anden måde, samt genopbygninger, hvor nyprisen ændres til den aktuelle handelspris, og afgiften derved bliver tilsvarende mindre. Jeg har i tidligere indlæg beskrevet mere i detaljer, hvordan det foregår både i det generelle og i mere specielle tilfælde.
Som det fremgår af både SKAT's beregner og af formlerne, skal man kende de 2 værdier, nypris og handelspris for at kunne beregne afgiften præcist, mens nyprisen alene kan være af værdi for at estimere afgiften, hvis man har en ide om, hvor handelsprisen ca. vil ligge (for f.eks niveaulistemodeller kendes handelsprisen nøjagtigt, og afgiften kan derfor beregnes tilsvarende nøjagtigt).
mar 2014
Følger: 3 Følgere: 76 Emner: 26 Svar: 53
Fortsat god pinse!
mar 2006
Følger: 20 Følgere: 41 MC-er: 5 Emner: 74 Svar: 812
maj 2019
Følger: 1 Svar: 1
Er det korrekt forstået at en BMW R1200RT fra 2010 uanset udstyr eller kørte km koster i afgift 85k?
Det er sådan jeg tolker niveau listen.
Mvh Erik
Afgift på MC fra Sverige