{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
974 visninger | Oprettet:

Lovforslag for Børn som passagerer {{forumTopicSubject}}

Specielt rammer det sidevognsMotorcyklisterne.

Fundet på justitsministeriets hjemmeside

Justitsministeriets Nyhedsbrev Nr. 66 - 17. november 2006


Lovforslag

L 71: Forslag til lov om ændring af færdselsloven og pasloven (Befordring af børn på motorcykel og trehjulet knallert, måling og vejning af børn, reservation af parkeringspladser til bestemte køretøjer og betaling af pasgebyr)

Lovforslaget er fremsat den 15. november 2006.

Lovforslaget har for det første til formål at sikre, at børn, der befordres på motorcykel eller knallert, anvender enten sikkerhedssele eller styrthjelm. Lovforslaget indeholder derfor et forslag om at forbyde befordring af under 5 år på motorcykel og trehjulet knallert, hvor der ikke er sikkerhedssele. Det foreslås samtidig, at føreren af en motorcykel eller knallert forpligtes til at påse, at enhver passager i alderen 5-14 år – og ikke som efter de gældende regler alene passagerer i alderen 8-14 år – anvender styrthjelm, hvor der ikke er sikkerhedssele. Overtrædelse af de foreslåede forbud vil i henhold til lovforslaget medføre klip i kørekortet.

Lovforslaget har for det andet til formål at sikre en effektiv håndhævelse de nye regler i færdselslovens § 80 a (trådte i kraft 1. maj 2006) om, at børn med en legemshøjde under 135 cm, der befordres i bil mv., skal anvende sikkerhedsudstyr tilpasset barnets højde og vægt. Det foreslås derfor, at politiet får hjemmel til at foretage måling og vejning af børn, der befordres i bil, på knallert eller på motorcykel, så politiet kan kontrollere, om føreren har iagttaget sin pligt til at påse, at barnet anvender korrekt sikkerhedsudstyr.

(link fjernet)


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Lovforslag for Børn som passagerer
  • #1   24. mar 2007 øøøøh... på dansk?

  • #2   24. mar 2007 På dansk: Det er er forslag om at man ikke længere må køre med børn under 5 år, samt at det bliver ændret så børn skal have styrthjælp på fra 5 år, istedet for nu hvor det er fra 8 år.

  • #3   24. mar 2007 min mening
    børn der ikke ka nå fodhvileren på en mc har intet at gøre på sådan en , basta slut


  • #4   24. mar 2007 hva så hvis det er i en sidevogn ??????

    mvh larsen


  • #5   24. mar 2007 Hektor...Hvad mener du med dit indlæg i tråden...??

  • #6   25. mar 2007 Der står vist intet om at børn skal spændes fast til motorcyklen.? Det er mht sidevogn at reglerne som finder anvendelse i bil overføres til mc med sidevogn.
    Så med hensyn til hjelmen er det at man vil lave det lovpligtigt at bruge hjelm istedet for nu har det været frivilligt op til det fyldte 8år, det har sku da også været "hul" i hovedet at reglerne har været sådan ,men problemet har jo været at nogle undersøgelser har sat spørgsmålstegn ved om mindere børns nakke og muskulatur har kunne holde til den belastning en hjelm har udsat den for, derfor..... Så er det bare surt at man ikke må ha den lille med på en solskindstur mere før han/hun er fyldt 5år,medmindere man køber en sidevognscykel.........
    Hektor, der skal jo åbenbart lovgives for at nogle mennesker fatter alvoren ......Ja sørgeligt , men sandt....
    Hvis alle kørte efter §3 i færdselsloven , var der jo faktisk ikke grund til alle de ander § i loven......Men spørg lige den almindelige traffikant hvad §3 er , så tror jeg ikke du får et eneste svar , men folk ved godt hvad der står om hastighed i færdselsloven , seler, vigepligt og alt det andet , men ikke GRUNDREGLEN i færdselsloven...:-)


  • #7   25. mar 2007 jeg må jo nok langt hen af vejen være enig med hektor

  • #8   25. mar 2007 Hmmm - er der overhovedet nogen der kan komme med et eksempel hvor et barn under 8 år er kommet til skade i forbindelse med at det har været transporteret på en motorcykel og hvor barnet ikke har været iført hjelm?

    Jeg har ikke - og det ville da undre mig at det ikke ville have været råbt ud over hele landet hvis det var..

    /Pia


  • #9   25. mar 2007 Pia Ølstykke H.... Nej der har du måske meget ret ,jeg kan bare huske noget med en eller anden fyr der sidste år blev stoppet med (var det 150km/t) med et mindere barn bagpå, det gav ramaskrig kan jeg huske også her på MCG...
    Og Pia, på en måde gør du dig til talskvinde for det faktum "At der skal LIG på bordet" før man ændrer på ting eller lovgir på området. Jeg har sel tre børn (se min profil) og de to store nu 11/14år har kørt riiiiigtigt meget med på mc, der er da heller ikke skeet noget smiley
    Hektor (Ballogna) B. Det med seler eller ikke osv. står i Detailforeskrifter , og man kan ikke bare monterer en sele i en bil/mc fordi man har lyst , jo det kan man vel, men den er ikke lovlig til det brug.. Sidevognscykler er kun til seler hvis der er styrtbøjle i , ellers skal man ikke bruge selen og istedet bruge godkendt styrthjelm......

    Mvh PeterS

    ps. Men Hektor jeg forstår da godt hvor du vil hen , det er bare en skam at de få ødelægger det for de mange ....:-)


Kommentér på:
Lovforslag for Børn som passagerer

Annonce