{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.015 visninger | Oprettet:

Filip K
Filip K
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 2

MC kørekort regler. {{forumTopicSubject}}

Hej alle smiley
Jeg er pt. 20 år. Jeg tog kørekort som 19 årig - A1 MC. Skal jeg have 2 års erfaring med i kufferten, for at rykke op til A2? Eller er der mon nye muligheder med den nye lovgivning fra den 01:01:2017

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  MC kørekort regler.
  • #1   17. dec 2016 tror man skal op til en køreprøve lige meget hvad hvis man skal rykke op mig bekendt ihvertfald og jeg har da lige taget a2 det sku bare for at få penge i kassen istedet for at lære folk fra starten af at en hurtig MC kan være farlig burde de lære en at beherske den istedet at lade en vente og gå til prøve 3 gange hvad skulle det ændre?..

• #2   18. dec 2016 Du skal op til en ny køreprøve før du må køre A2, men det kan du så til gengæld godt starte på da alderskravet er 20 år smiley
    Har selv lige taget A2 uden at have haft A1 smiley

• Filip K
    Filip K Tilmeldt:
    jan 2016

#3   18. dec 2016 Hvad betyder de 2 års erfaring, der står i lovgivningen så ?
    Tak for svar smiley

• #4   18. dec 2016 Jeg mener at det er i mellem A2 og A kortet. Med to års erfaring kan du potentielt tage A kort som 22 årige med to års erfaring. Hvorimod du skal være 24 for at tage A kortet alene. Giver det mening?

A2 kan du tage så snart du fylder 20.

• #5   18. dec 2016 Det er så vidt jeg har forstået for at du kan tage A kørekortet smiley
    Reglen er der også for A2, men hvis du tager det som 18 årig, så går der 2 år og så er du alligevel 20, dvs du kan tage det alligevel (2 års erfaring reglen er total ligegyldig her)
    Altså for at du skal have A kørekort skal du være fyldt 22 og have 2 års erfaring eller være fyldt 24 smiley
    http://koerekort-guiden.dk/motorcykelkoerekort

• #6   18. dec 2016 jeg er 22 og har lige taget a2 og jeg fik at vide jeg gik ind under noget der hed kode 135 eller lign og det betød jeg fik det automatisk større når jeg blev 24 men det kom min kørerlærer og sagde midt i forløbet at de regler ikke var gældende aligevel så jeg tror da jeg skal op her når jeg bliver 24 smiley

• #7   18. dec 2016 Mig bekendt er der ikke noget det hedder automatisk opgradering mere smiley

• #8   18. dec 2016 Man skal op til prøve for at opgradere kortet smiley

• #9   18. dec 2016 nej det næsten også for godt til at være sandt man kunne slippe for at smide de penge ud af vinduet smiley

• #10   18. dec 2016 nu skrev du bare være 22 og have 2 års erfaring eller være 24 jeg er 22 og får mig bekendt 2 års erfaring når jeg bliver 24 men tror altså ikke den går jeg skal stadig op til en køreprøve smiley

• #11   18. dec 2016 Ja, så i dit tilfælde kan de to års erfaring være lige meget, da du jo under alle omstændigheder kan gå op til ny prøve når du er 24.

• #12   18. dec 2016 Jo jo, men selv når du har de to års erfaring og den rigtige alder, så skal man stadig op til nye prøver smiley

• Filip K
    Filip K Tilmeldt:
    jan 2016

#13   18. dec 2016 Har jo lige præcis ikke to års erfraring endnu

• #14   18. dec 2016 Nej men du fylder 20, hvilket er kravet til A2 smiley

• #15   18. dec 2016 Har lige et spørgsmål som passer ind her..
    Jeg står i den situation at jeg har 4 års erfaring, og er 22 altså fik det da jeg var 18. men har ikke været til køre prøve siden så har kun a1 på kortet. Ville derfor høre om jeg kan gå direkte op til stort A kørekort nu?
    Go aften...

• #16   18. dec 2016 Det TROR jeg ikke at du kan. Eftersom at du skal have 2 års erfaring med A2 for at gå op til A. Og du har jo ''kun'' 4 års erfaring med A1

• #17   18. dec 2016 Så når jeg om 10 år ikke endnu har været til køreprøve må jeg stadig kun køre 125cc 15hk det virker jo helt godnat...

• #18   18. dec 2016 Nej for om 10 år er du jo langt over 24 smiley og så snart du er 24 kan du gå op til A uanset hvor mange års erfaring du har, eller ikke har.

• #19   18. dec 2016 Nu er jeg jo bare den Nærig type så hvis jeg nu ik går til køre prøve?

• Mads K
    Mads K Tilmeldt:
    apr 2016

Følger: 14 Svar: 1
    #20   18. dec 2016 Hvis jeg har taget A2 i oktober 2015 skal jeg så vente til oktober næste år før jeg kan tage A?

• #21   18. dec 2016 Hold da helt op hvor er der mange meninger om hvad man kan og ikke kan.
    Reglerne er ellers ikke ret vanskelige:
    Efter 2 år med A1 kort kan man gå op til ny praktisk køreprøve til A2.
    Efter 2 år med A2 kan man gå op til praktisk prøve til A.
    Er man fyldt 24 kan man gå fra A2 til A med en praktisk prøve selv om man ikke har 2 års erfaring på A2.
    Man kan IKKE udskifte A1 kortet med et A kort ved kun en prøve selv om man er fyldt 24.

Der er ingen automatiske opdateringer.

Man kan få A2 kort når man er fyldt 20 uden at have A1 kort men det kræver hele undervisningsforløbet og både teori og praktisk prøve.

Man kan få A kort når man er fyldt 24 uden at have A2 kort men det kræver hele undervisningsforløbet med både teori og praktisk prøve.

• #22   18. dec 2016 Mht kode 135 så betyder den:

Indehaveren er alene berettiget til at føre trehjulet motorcykel med en effekt på over 15 kW eller trehjulet bil med en motoreffekt på over 15 kW indtil det fyldte 24. år

Så det er nok ret lige gyldigt og har i hvert fald intet med opgradering af gøre

• #23   18. dec 2016 På mc området er der ingen ændringer i kørekortbekendtgørelsen der træder i kraft 1/1-2017

• #24   18. dec 2016 Så lærte jeg faktisk noget nyt Lange.

Dvs. hvis man kun har A1, så skal man i egentlig tage A2 prøven før at man kan tage A? Eller starte helt forfra på A?

#19 Hvis du ikke vil op til en ny prøve, så har du nu engang det du har smiley

• #25   19. dec 2016 #24
    Præcis.

• #26   19. dec 2016 Et meget hurtigt svar på spørgsmålet er "Ja... Du skal have 2 års erfaring på A1"

Der er desværre ikke rigtigt nogen smutveje for at rykke op selvom du er fyldt 20 som er kravet for A2...

Mvh Mark

• #27   22. dec 2016 Hvor er det bare dejligt dansk med alle disse regler som ingen kan finde ud af. Regler som kun har det ene formål at putte penge i Statskassen.
    Jeg er ved at bygge en bike til min datter, som hun skal ha´ når hun er 16. Bliver hun så stoppet, tager vi den derfra. - Regler er kun for folk der ikke tør tænke selv eller som er bange for at tag eget ansvar smiley

• #28   15. mar 2017 Svar til #15
    Jow jow, det er en gammel tråd jeg ved det, men..
    Du skriver d.18 Dec 2016

"Jeg står i den situation at jeg har 4 års erfaring, og er 22 altså fik det da jeg var 18. men har ikke været til køre prøve siden så har kun a1 på kortet. Ville derfor høre om jeg kan gå direkte op til stort A kørekort nu?"

Hvis jeg ikke regner helt forkert har du taget dit kort INDEN de nye regler trådte i kraft (19/01/2013) altså har du det gamle "lille" MC kort, så vidt jeg husker max 25kW.
    Da du nu er 22 vil jeg helt bestemt mene at du kan "nøjes" med en køreprøve for at opgradere til A. Men få en kørelærer til at svare på det, husk at gøre opmærksom på at du har lille kort efter de gamle regler.
    Held og lykke smiley

Kommentér på:
MC kørekort regler.

Annonce