Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Montering og installation af opvaskemaskinen 650 kr.
  • Flytning af stikkontakt - 15min 500 kr.
  • Hjælp til at samle en BRIMNES seng fra ikea 750 kr.
  • Help with bicycle gears that are slipping 210 kr.
  • Skift af vandhane i køkken 800 kr.
  • Sætte spejl og hylde op 400 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  forskel på motor
  • Stefan P
    Stefan P Tilmeldt:
    dec 2014

Følgere: 1 Emner: 3 Svar: 231
    #1   3. jul 2016 Kommer jo an på hvilken du specifikt tænker på.
    Feks cb 500 årg lort vs cbr 900 årg ny

• Dan R
    Dan R Tilmeldt:
    jul 2016

Følger: 1 Emner: 1 Svar: 23
    #2   3. jul 2016 en CB 750 K 1982 og en CBX 750 F 1984 nu tænker jeg kun på om motorene passer sammen og ikke om hvordan cyklen designmæssig er forskellig

• #3   3. jul 2016 CB750 Doch motoren har intet til fælles med CBX750 motoren.

Men hvad mener du med CBR som du starter med at spørge om?

• Dan R
    Dan R Tilmeldt:
    jul 2016

#4   3. jul 2016 hvad er forskellen på cbx og cb motoren kan man ikke tage en cbx motor og komme på en cb cykel

• Dan R
    Dan R Tilmeldt:
    jul 2016

#6   3. jul 2016 hvad med en cbr på en cb

• #7   3. jul 2016 Stadig et nej

• #8   3. jul 2016 Ja hvad er værst--- et tordenskrald eller et glas kærnemælk ?

• Dan R
    Dan R Tilmeldt:
    jul 2016

#9   3. jul 2016 nu har jeg en cb 750 k med en 900 motor på som har tabt pustet på cyl 2 nu har jeg ikke den store forstand på motorcykler men er dog mekaniker så har den grundlæggende viden om motorer og div ting
    og min viden om biler er at bilerne køre med de samme motorer i de forskellige modeller og i dag også mellem de forskellige mærker og min sunde fornuft siger mig at det sikkert er det samme med motorcykler da man sikkert ikke hvergang laver en ny model også laver en ny motor det vil der ikke være nogen sund fornuft i og når jeg kigger på de forskellige motorer så ligner de jo hinanden meget som jeg også kan se på min egen honda 750 og 900 motor den eneste forskel er en ekstra køleribbe på cyl som helt sikkert indikerer at den har en længere slaglængde

• #10   3. jul 2016 CBX750 motoren er meget anderledes en CB750 motoren. Både primærdrev, boring/slaglængde og topstykke er forskelligt. Bla er der hydraulisk ventiljustering på CBX motoren.
    CBR (uanset motorstørrelse) er igen en helt anden konstruktion en CB750. Største forskel er at den er vandkølet.

CB750 og CB900 motoren er af samme generation/udvikling, derfor har de så mange fællestræk.

Og jo, når det gælder motorcykler, kan der sagtens blive udviklet en ny motor hver gang (omend der oftest er tale om en viderudvikling, frem for nyudvikling).
    Hvis vi bare skal blive i samme mærke, motorstørrelse og årti, så lavede Honda flg motorer:
    CB 750 DOCH
    CBX750
    CBR750
    VF750
    VFR750

• Dan R
    Dan R Tilmeldt:
    jul 2016

#11   3. jul 2016 jeg siger ikke at der kun findes en motor til dem alle selvfølgelig har de flere konstruktioner som 1,2 4 cyl 4 række V4 ,V2 6 række og sikkert andre konstruktioner men har svært ved at forestille mig at eks en 4 cyl række at man ændre væsentlig på den for at tilpasse den en ny model

• #12   3. jul 2016 Så må du igang med at træne din fantasi lidt smiley

• Dan R
    Dan R Tilmeldt:
    jul 2016

#13   3. jul 2016 og helt sikkert som du siger så vider udvikler de på de nyerer men fordi man ændre på slaglængde og boring betyder det jo ikke at de ændre på motoren
    min cb er da ikke vandkølet ?måske de nyrer er men ikke min som er fra 1981

• Dan R
    Dan R Tilmeldt:
    jul 2016

#14   3. jul 2016 nu har det jo ikke så meget med fantasi at gøre men mere noget med logik at gøre smiley
    jeg har selv en honda bil den samme motor ligger i flere af hondas modeller i forskellige cubik og hk men stort set den samme motor så det er jo logisk at de også gjorde det med den 4 cyl motorcykel motor

• #16   3. jul 2016 #13: Så er det nok ikke din CB'er jeg omtalte som vandkølet skal du se.

• #17   3. jul 2016 Honda kører med flere serier af motorer, og som Hans Henrik siger, der er ikke mulighed for bare at vælge en og sætte den i et givet stel. Der kan dog trickses med DOHC motoren i et ældre stel, motoren skal bare ud af stellet ved service på topstykket, men sådan er det når man vil noget specielt.
    Selv har jeg lige nu en Honda CB650 RC08, 4 cylindret, den deler heller ikke noget med CBX selv om de deler årgang.
    Selv CB 750 Four motoren har næsten noget nyt hvert eneste år, fra 70erne, forbedringer på dele, der som sådan ikke er kendte, men man opdager det ved køb af reservedele, der er små forskelle i dimensioner.

• #18   3. jul 2016 Mekaniker, hvorfor fan laver du så ikke de motor? smiley

• Dan R
    Dan R Tilmeldt:
    jul 2016

#19   3. jul 2016 nu kan jeg se at der er nogle muligheder alligevel det var bare de muligheder jeg ville vide selvfølgelig er jeg godt klar over at der sikkert er små ændringer på de forskellige motorer årgange i form af forbedringer men typisk ikke noget der gør at man ikke kan monterer den
    jeg har også overvejet at rep motoren men har på fornemmelsen at det tager for lang tid end at købe en motor og bare smide den pådet er jo bare en weekend så køre den

• #20   3. jul 2016 Hvis du vil til at poppe en cbx - cbr motor i den ramme kommer du vist til at bruge mere end en enkelt weekend.

• Dan R
    Dan R Tilmeldt:
    jul 2016

#21   3. jul 2016 nu var årsagen til at jeg henvender mig her på tråden var at der måske var nogen med viden om de forskellige modeller eventuel hvilke modeller der passer på det stel og eventuel hvilke ændringer der skal til

• #22   3. jul 2016 Ja det svar har du fået. CB750K, CB750, CB900 og CB1100. God fornøjelse med at finde en i god stand, som er til at betale

• #23   3. jul 2016 Ja det er dyrt at renovere, man kan nok finde en motor der er ok til væsentligt lavere pris, men man ved jo så ikke hvor man står 100%, det er en chance man tager.

• Dan R
    Dan R Tilmeldt:
    jul 2016

#25   3. jul 2016 ja hvis du ikke ved hvordan man kan tjekke den så kan det godt være et problem

• Dan R
    Dan R Tilmeldt:
    jul 2016

#26   3. jul 2016 derfor er jeg også intr i at købe en hel cykel da det er nemmere at høre den køre og foretage en komp test mm

• Dan R
    Dan R Tilmeldt:
    jul 2016

#27   3. jul 2016 allan ved du helt konkret hvad forskellen er på cb og cbx motoren

• #28   3. jul 2016 #27: Synes du ikke mit tidligere var om præcis det samme var godt nok?
    Det er lettere at liste de ting de har til fælles:
    Et par bolte og skruer.

• Dan R
    Dan R Tilmeldt:
    jul 2016

#29   3. jul 2016 jesper har du eller har du haft en af de to hondaer eller er honda mekaniker eller hvad bygger du din viden på ?

• #30   3. jul 2016 #29: Tjaeee. Har den ikke fra bilverdenen.
    Har haft en CBX, som jeg pillede delvis fra hinanden. Har hjulpet en kammerat med at skrue på hans CB'er. Så har skruet i begge, de er ikke ens og CBX er ikke en opdateret CB motor.

• #31   3. jul 2016 Dan, kan du svare på hvad der er højst , et tordenskrald eller Rundetårn? smiley

• Dan R
    Dan R Tilmeldt:
    jul 2016

#32   3. jul 2016 så må du jo vide hvad forskellen er på de to jeg kan se at den nyere cbx er vand kølet men der er den gamle ikke så har du skruet i den gamle eller den nye cbx

• Dan R
    Dan R Tilmeldt:
    jul 2016

#33   3. jul 2016 karsten hvis du ikke kan komme med noget relevant kan du så ikke finde en anden tråd og spille smart på

• #34   3. jul 2016 #32: Hvis du med din viden som mekanikker, kan se en CBX er vandkølet, så er det ikke dig jeg skal sende min bil hen til...
    CBX750 findes kun som luft/olie kølet

• #35   3. jul 2016 vi har vist med en troll at gøre her.

• #36   3. jul 2016 Kenneth...?

• #37   3. jul 2016 #33 næ det kan Karsten ikke , Hans største glæde er at nedgøre alle andre

• Dan R
    Dan R Tilmeldt:
    jul 2016

#38   3. jul 2016 jesper du svarede ikke lige på hvad forskellen er på de to motorer

• Dan R
    Dan R Tilmeldt:
    jul 2016

#39   3. jul 2016 jeg så en der var vandkølet kan godt være at det var en anden model honda har ikke den store interesse pt i en vandkølet da jeg ikke har brug for den så gik hurtig videre

• #40   4. jul 2016 #38: Jeg listede da de mest åbenlyse forskelle for længe siden. Har også fortalt hvad de har til fælles. Længere er den sådan set ikke.
    Har ikke mere konstruktivt at sige.

• #41   4. jul 2016 CB750 er grundkonstruktionen fra 1969 med en overliggende knastaksel og 8 ventiler, CBX er nykonstrueret i 1984, 16 ventiler og 2 overliggende knastaksler.

• #42   4. jul 2016 Det er noget fis at sige at man selv skal lave alt, nogen gange gange får man en god brugt motor for en fraktion af hvad en renovering koster, man skal ikke lave alt selv fordi et par sure mænd oppe nord fra siger det smiley

• #43   4. jul 2016 Den CB750 motor der omtales her i tråden, er nu også en DOHC motor med 16 ventiler. Og med olien i motoren, modsat de gamle SOHC motorer.

• #44   4. jul 2016 Ok, der er jo ikke for mange informationer fra trådstarter, så den er gået forbi mig.

• #45   4. jul 2016 Men motorenes konstruktion er vel egentlig ligegyldig i forhold til, om den passer i stellet.. Her er fysiske dimensioner og boltenes placering vel mere relevante..

• #46   6. jul 2016 Tilbage til #11
    Du vil bliveoverrasket over, hvor meget Honda gad at lave om undervejs.
    Jeg købte en Honda Silverwing CX 650 GL i den tro, at det var nogenlunde de samme som alle andre CX 500 modeller.
    CX 500 og CX 650 har groft sagt oliepåfyldningsdækslet til fælles.
    og en CX 650E har f.eks. et helt anet tændingssystem nd en CX 650 GL, og for t det ikke skal være løgn, også en olieboring mindre til topstykket end GL - Så det er f........ svært at få toppakninger til GL.

Som så mange andre herinde siger - Det er ikke som at proppe en tilfældig Golf motor ned i en anden VW - Motorcykler er en helt anden verden.

• Lars C
    Lars C Tilmeldt:
    okt 2013

Følger: 1 Svar: 5
    #47   6. jul 2016 Det eneste cbx motoren har tilfælles med cb er at det er en 4 cylindret rækkemotor .som er luftkølet , men den kan gå i en cb , hvis du skifter alt hvad der har med motoren i cb at gøre inkl udstødning og laver nye motorbeslag , men hvis jeg skulle ud i et så omfattende projekt ville jeg vælge en bandit 1200 motor, tror jeg ville være en god kombination. smiley måske
    Hilsen Lars

• #48   7. jul 2016 Problemet med japansk teknologi, er at de hele tiden laver om på tingene, således at det næsten er umuligt at blande dem. - Meget nemmere med engelsk . Men der kommer så bare en hel masse andre ting der skal overvejes.
    Byg din egen bike fra bunden. Så ved du hvad den består af smiley

• Dan R
    Dan R Tilmeldt:
    jul 2016

#49   10. jul 2016 først tak for de mere seriøse indlæg der er kommet siden jeg har været på sidst
    jeg har undersøgt lidt om den motor og åbentbart er det en meget anvendt motor som man har brugt i motorsport mm siden tresserne
    nu er jeg ikke så meget intereseret i hvad der er ændret inde i motoren men mere hvad der er ændret uden på så om ændring af placering af kæden motor beslag mm
    der er helt sikkert gjort en del ændringer inden i motoren da man løbende har forbedret den motor så den er blevet mere perfekt
    jeg kan jo se at min 750 har man lagt en 900 i og den eneste forskel der er synlig på motoren er en ekstra køle ribbe
    så ihvertfald der holder min formodning stik at fordi man ændre motoren fra 750 til 900 så bygger man ikke en helt ny motor men ændre lidt på slaglængden med en anden krumtab og højere cyl
    er der nogen der ved hvor man kan se på nettet hvad de forskellige honda motorers motornr er så kan man måske ud fra det se om der er noget der passer sammen

jeg ved min honda bil passer motor med flere andre modeller fra honda selv om at hk og ccm er ændret mm og det selv om min er med centermotor og de andre er med frontmotor og træk på forhjul, motor nr indikere med koden på motoren at det er samme blok der er brugt og kan ikke fore stille mig at det er anderledes med deres motorcykler og specielt med den motor de har lavet siden tresserne

• #50   10. jul 2016 "køle ribbe
    så ihvertfald der holder min formodning stik at fordi man ændre motoren fra 750 til 900 så bygger man ikke en helt ny motor men ændre lidt på slaglængden med en anden krumtab og højere cyl"

Den formodning holder kun stik, med lige præcis den motorserie. Hvis du kigger på CBR600/900/1000 (som godt nok ikke er relevante ifht din MC), så er der tale om 3 vidt forskellige motorer. Der er ikke bare ændret på motorvolumen.

Og den motor du omtaler, som har været brugt til race siden 60'erne, er ikke den samme som sidder i din MC, og heller ikke den samme som CBX750.
    Men det du er ude i nu, er bare at købe den CBX motor du har i tankerne, og så prøve dig frem.

• Lars C
    Lars C Tilmeldt:
    okt 2013

#51   10. jul 2016 Hej Dan
    Din information er forkert , Hondas CB serie med 16 ventilede topstykker er blevet brugt fra 79 til 85 i følgende modeller CB750K/F/C - CB900F/C. - CB1100F/R .
    Der udover er der lavet en 10 gears motor dvs der var sat en eksta gearkasse bagpå med 2 gear , samt RSC motore som blev brugt til race fra midt 77 til 83 brugt i Amerikansk superbike og endurance såsom Bol'dor og Isle of Man.
    Du kan bytte rundt på alle disse motore uden nogen større problemer , alle andre skal tilpasses dvs motorbeslag karburatorer tænding udstødning etc , har selv rodet med disse motore og motorcykler i 30 år
    Hilsen Lars

• Dan R
    Dan R Tilmeldt:
    jul 2016

#52   10. jul 2016 staufffenberg planen er også at jeg vil ombygge min cykel men der er vel de samme problemer med motorcykler som der er med biler man må stort set ikke ændre noget på bilerne så der er en begrænsning på hvad man kan lave
    jeg har selv bygget min egen bil fra bunden så meget som loven tillader næsten da de skal nok ikke kigge så meget på motoren :O)
    så planen er at jeg når min honda er synet så vil jeg ændre den til en cafe r
    jeg kan se at du har lavet en chopper stel hvordan har du gjort det sådan lovligt eller ? iøvrigt et par fede cykler

• Dan R
    Dan R Tilmeldt:
    jul 2016

#53   10. jul 2016 tak Lars
    brug bare info takker

• Lars C
    Lars C Tilmeldt:
    okt 2013

#54   10. jul 2016 Jeg tror ikke at det vil give problemer med syn at lægge en CBX750 motor i hvis du laver det ordentligt , motorproducent er den samme og du overskrider ikke 20%, men ville personligt vælge en Cb sevenfifty da den er noget nyere , men samme som cbx , husk at få alle dele med , dvs karburatorer tænding cdibox forrør, da intet passer fra din cb
    Hilsen Lars

• #55   10. jul 2016 Det kan da godt være, at synsmanden ikke opdager det, og at den dermed går igennem et syn, men det gør ikke ombytningen lovlig..
    Du har pligt til at oplyse om evt. konstruktive ændringer og pligt til at dokumentere lovligheden heraf.
    Når det drejer sig om skift af motor til en fra samme producent, men anden model, gælder der, at producenten skal sige god for ombytningen..

• Dan R
    Dan R Tilmeldt:
    jul 2016

#56   10. jul 2016 jesper

det der er mit problem er at jeg ikke kender alle hondaer ud fra model nr
    men jeg kan se at den tybe motor der er på min er brugt på rigtig mange andre cykler
    nu snakker jeg generelt om motor konstruktionen

og jesper selvfølgelig kommer min motor ikke fra motorsporten men konstruktionen er brugt både i motorsporten og på gaden
    lige som mon honda bil den er motorsport motor men laves også i almindelig gade biler bare ikke med så mange hk

så det med at når de bygger en ny cykkel så bygger de en helt ny motor den holder ikke vand de bruger helt klart de samme konstruktioner på flere cykler hvis det er muligt og den smule jeg har set af hondaer er der rigtig mange modeller der køre med den motor

• #57   10. jul 2016 De motorer du sammenligner med CB750, CB750 Dohc (som din model) og CBX750, har intet andet til fælles, end at de er R4 motorer på ca 750ccm.
    Den motor du omtaler fra 60'erne (og som bruges om gennem 70'erne), har tørsump og seperat olietank. Det har din motor ikke. Og for at ændre det, skal der ændres ganske meget i motoren.
    Og igen, CBX motoren er en helt ny konstruktion. Den er ikke baseret på CB750 motoren. Alt er anderledes på den, fra oliepumpens placering og hvordan den drives, statorens placering og drevet til den, startermotorens placering, boring/slaglængde og topstykke.
    Den kan muligvis godt være i dit CB stel, men den passer ikke med de eksisterende beslag.

• #58   10. jul 2016 Jeg går ikke op i om det jeg laver er lovligt. Jeg går op i om det virker. - Ved at gaflen ikke kan synes i Danmark, men det lange bagstel er der ingen der lægger mærke til.
    - Jeg kan syne den i Sverige, så det må være loven i Danmark der er noget galt med. Det skyldes nok at det handler mere om at opkræve en masse ekstra skat, i stedet for at se om biken reelt er i orden. - Min er 6 år gammel, og den virker smiley

• #59   10. jul 2016 Var det så ikke en ide at flytte til Sverige??

• #60   13. jul 2016 Har skam forsøgt, men banken ville ikke slippe mig og i dag er det for sent. Men det har da altid været en drøm at flytte til verdens bedste land smiley

• Dan R
    Dan R Tilmeldt:
    jul 2016

#61   16. jul 2016 lige bortset fra det med bilerne og motorcyklerne så mener jeg da at lille danmark er det bedste land at bo i smiley

Kommentér på:
forskel på motor

Annonce