3.070 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 11 Svar

logik i vægtafgift / ejerafgift logik i vægtafgift / ejerafgift


En kollega til mig har lige købt en ATV som har en 500cc motor og en tørvægt på 350kg.
Det vil sige at den vejer næsten dobbelt så meget som rigtig mange motorcykler og den fylder vel også det dobbelte.
Nu ved jeg jo godt at de statslige instanser ikke ikke er tynget af begreber som eksempelvis "LOGIK".
Derfor kan man jo alligevel godt undre sig over hvordan man kommer frem til at vores motorcykler skal koste 610kr om året i vægtafgift når min kollega glædesstrålende meddeler mig, at hans nye ATV koster 540kr årligt i ejerafgift.
En Aygo eller C1 koster vist 620kr årligt, den vejer vel hurtigt omkring 7-800kg.
Nu forventer jeg ikke noget svar her fra de instanser hvor man fastsætter urimelighederne, men hvor går man egentlig hen og anker sådanne skævheder. Er der nogen meninger om det? Er der organisationer der kæmper for motorcyklisterne, som man burde bakke op?
Er det bare endnu en af disse skævheder som der er en del af i jantelovens fædreland: du skal ikke tro du kan få en lavere vægtafgift, bare fordi du vælger at køre på motorcykel, selvom den vejer mindre, eller betydelig mindre og fylder betragteligt mindre end de firhjulede fætre, næ, næ, du.


Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

  • Udskift vandhane 700 kr.
  • lave gyngestativ 700 kr.
  • Opsætning af spejl,vægreol og knagerække 1.096 kr.
  • Samling af MARTINSEN GAS GRILL model 160 002 476 kr.
  • Opsætning af lampe 250 kr.
  • Fjernelse af rødder fra buske. 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  logik i vægtafgift / ejerafgift
  • #1   28. jun 2016 Det er vel fordi en ATV praktisk talt er en bil i Skats systemer, og derfor beregner med vel grøn ejerafgift ud fra km/l.

  • #2   28. jun 2016 motorcykler kan da også gå ganske langt på literen.........

  • #3   28. jun 2016 Jo, men nu er vægtafgiften på motorcykler bare fastsat til 690 kr. årligt for alle motorcykler.

    Hvis vi nu siger motorcykler skal betale halvårlig grøn ejerafgift ligesom bilerne, og man så udregner ud fra km/l forbruget.

    Hvis vi nu tager en Yamaha MT07 som eks. den kører 19.2 km/l. Vil du hellere give 2x 600kr. årligt frem for de 690 kr. det er nu?


  • #6   28. jun 2016 Hold da kæft, hvad med at købe nogle større sko og så kør ud og nyde sommeren. smiley

  • #8   28. jun 2016 Vores Citroen c3 koster 240 kr årligt i grøn ejerafgift og vejer ca 1100 køreklar.

    Mc beregnes efter gammel vægtafgift satser. Hvis jeg skulle betale ejerafgift på min gamle Honda ville det blive omkring 1190x2 årligt.


  • #9   28. jun 2016 Synes også det er fint som det er nu, mht. mc- vægtafgift. Det er ikke mc`ens vægt der slider på vejen. Men er glad for vi mcer ikke skal betale grøn afgift`
    Så kan jeg godt have en mc, uden af blive plukket, da den godt kan bruge lidt benzin smiley
    Og så skal dem der har noget gammelt, også være glade for ikke at blive straffet for manglede katalysator.


  • #10   28. jun 2016 Er der overhovedet en EU eller DOT standard for beregning af forbrug på motorcykler, så man kan beregne en grønafgift istedet for vægtafgift?

  • #11   28. jun 2016 Set i det lys er det da meget godt med en vægtafgift på mc'erne. Det kan dog undre at bilerne efterhånden går længere på literen end mc'erne. Men det er jo også fabriksoplysninger der danner grundlag for ejerafgiftberegningen, som jeg forstår det. Det benzinforbrug er vist svært at opnå i praksis. Men det kan jo være at mc'erne ville komme til at gå længere på literen hvis afgiften skule beregnes efter forbruget, både som af fabrikken opgivet og i praksis.
    Men jeg synes stadig det er helt ude i hegnet at en mc koster mere i ejerafgift / vægtafgift end en masse bilmodeller


  • Ebbe T
    Ebbe T Tilmeldt:
    apr 2013

    Følgere: 3 Emner: 4 Svar: 361
    #12   28. jun 2016 Det er da fuldstændigt rimeligt og logisk, at en Honda Wave 110 skal koste det samme i vægtafgift som en Triumph Rocket III 2300 cc

  • #13   28. jun 2016 Ja Ebbe det er det faktisk, næsten.
    For den ene er et transportmiddel, hvorimod den anden, i det fleste tilfælde, er et køretøj der kun bliver brugt når solen skinder.
    Og det er lidt pointen om afgifter på motorcykler. Man rammer de dyre hårdt på registreringsafgiften, men beskatter brugen ens


  • #14   29. jun 2016 Så er roadpricing måske alligevel en god ide .......


Kommentér på:
logik i vægtafgift / ejerafgift

Annonce