logik i vægtafgift / ejerafgift logik i vægtafgift / ejerafgift
En kollega til mig har lige købt en ATV som har en 500cc motor og en tørvægt på 350kg.
Det vil sige at den vejer næsten dobbelt så meget som rigtig mange motorcykler og den fylder vel også det dobbelte.
Nu ved jeg jo godt at de statslige instanser ikke ikke er tynget af begreber som eksempelvis "LOGIK".
Derfor kan man jo alligevel godt undre sig over hvordan man kommer frem til at vores motorcykler skal koste 610kr om året i vægtafgift når min kollega glædesstrålende meddeler mig, at hans nye ATV koster 540kr årligt i ejerafgift.
En Aygo eller C1 koster vist 620kr årligt, den vejer vel hurtigt omkring 7-800kg.
Nu forventer jeg ikke noget svar her fra de instanser hvor man fastsætter urimelighederne, men hvor går man egentlig hen og anker sådanne skævheder. Er der nogen meninger om det? Er der organisationer der kæmper for motorcyklisterne, som man burde bakke op?
Er det bare endnu en af disse skævheder som der er en del af i jantelovens fædreland: du skal ikke tro du kan få en lavere vægtafgift, bare fordi du vælger at køre på motorcykel, selvom den vejer mindre, eller betydelig mindre og fylder betragteligt mindre end de firhjulede fætre, næ, næ, du.
nov 2008
Følgere: 9 MC-er: 7 Emner: 30 Svar: 274
maj 2013
Følger: 2 Følgere: 5 Emner: 9 Svar: 107
nov 2008
Følgere: 9 MC-er: 7 Emner: 30 Svar: 274
Hvis vi nu siger motorcykler skal betale halvårlig grøn ejerafgift ligesom bilerne, og man så udregner ud fra km/l forbruget.
Hvis vi nu tager en Yamaha MT07 som eks. den kører 19.2 km/l. Vil du hellere give 2x 600kr. årligt frem for de 690 kr. det er nu?
mar 2004
Følger: 3 Følgere: 26 MC-er: 5 Emner: 14 Svar: 1.476
dec 2007
Følger: 4 Følgere: 10 MC-er: 4 Emner: 25 Svar: 768
Mc beregnes efter gammel vægtafgift satser. Hvis jeg skulle betale ejerafgift på min gamle Honda ville det blive omkring 1190x2 årligt.
dec 2013
Følger: 1 Følgere: 2 Emner: 2 Svar: 394
Så kan jeg godt have en mc, uden af blive plukket, da den godt kan bruge lidt benzin
Og så skal dem der har noget gammelt, også være glade for ikke at blive straffet for manglede katalysator.
feb 2014
Følger: 1 Følgere: 2 Emner: 6 Svar: 293
maj 2013
Men jeg synes stadig det er helt ude i hegnet at en mc koster mere i ejerafgift / vægtafgift end en masse bilmodeller
apr 2013
Følgere: 3 Emner: 4 Svar: 361
feb 2014
Følger: 1 Følgere: 2 Emner: 6 Svar: 293
For den ene er et transportmiddel, hvorimod den anden, i det fleste tilfælde, er et køretøj der kun bliver brugt når solen skinder.
Og det er lidt pointen om afgifter på motorcykler. Man rammer de dyre hårdt på registreringsafgiften, men beskatter brugen ens
maj 2013
logik i vægtafgift / ejerafgift