{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.553 visninger | Oprettet:

MT 09 prøvekørsel oplevelese {{forumTopicSubject}}

Er på jagt efter en MC og har set mig lun på Yamaha's MT 09

Tog ud til Fisker MC og fik muligheden for at kører 1 time på MT 09, fantastisk !

På forhånd har jeg læst en del test og set youtube video'er af folk der test kører den.

Postitiv:

Power, holy shit den har meget kraft, er sikker på det vil være alt rigeligt til mit behov mange år frem.

Den var utrolig let at styre, styre meget neutralt og u-vendinger var super lette, perfekt til byen!

Lyd: i forhold til det var standard udstødning så lød den faktisk rigtig godt når den fik noget at leve af.

Udseende, jeg prøvede den sort/lilla version, synes det var pisse fed at se på. Især med rizoma baglygte og andre blink, ja tak!


Negativ

ON/OFF gas

Kunne med det samme gendkende det folk snakker om, men havde slet ikke forestillet mig det var slemt, uanset mode så var det virkelig en udfordring at give jævn gas fra lave omdrejninger. Den var bedst i B mode, men man kan også mærke den ikke har samme kræft same A / Standard. Og den var stadig langt fra smooth i B mode. Fisker MC oplyste mig at den kørte med seneste 2016 ECU software.

Siddestilling:

Jeg er 188cm høj og sad mildest talt elendigt på MT 09. Jeg prøvede virkelig at finde en behagelig plads på sædet men uden held. Mit valg var enten af sidde helt op mod tanken, hvilket mine løg bestemt ikke var tilfreds med. Eller så kunne jeg sætte mig lidt tilbage på sædet, men det føltes så som om jeg helt tiden blev presset frem. Har aldrig siddet så dårligt på MC før. Efter prøveturen, var de så flinke at udskifte sædet til en mere flad version med næste samme look, det hjalp gevaldigt, ville ønske det var det sæde jeg prøvekørte med...

Affjedringen:

Virkede meget blød, især forenden dykkede utroligt meget selv ved svag opbremsning. Måske den her ikke hører til under negativ da den kan justeres, ved ikke om det er tilstrækkeligt. Fisker MC oplyste at den var justeret ind til 75-85kg(jeg vejer 80kg).

Instrumentering.

For det første stødte LCD displayet imod bremsevæske beholderen, det kan da ikke være menningen, for mig ligner det noget der vil give mærker, det kan sikkert flyttes rundt på.
Anyway, jeg synes mange af visningerne på displayet var for småt til at let kunne aflæses. F.eks kunne jeg overhovedet ikke se hvilke omdrejninger jeg lå på da tallene var gemt så højt oppe på displayet at jeg skulle krympe helt sammen på sædet for at kunne aflæse.

Andet
Knapperne virker en smule billigt lavet, sådan lidt løst og plastic knas agtigt. Især blinklys kontakten virker billig.
Noget der undrer mig er hvorfor fanden de har placeret horn kontakten så tæt på blinklys kontakten, jeg kom 2 gange til at ramme hornet da jeg skulle blinke til venstre. Jeg har tynde klaver fingrer og bruger relativt tynde MC handsker, men det er måske noget man vender sig til. Uanset, hvis jeg sammenligner kvaliteten her mod min gamle Honda CB 500, så er min oplevelse at det er noget bras på Yamaha'en.

Jeg er sgu kommet meget i tvivl om det her er den rigtig MC for mig, er helt vild med motor og udseende og prisen er rigtig. Men spørgsmålet er om jeg kan blive helt tilfreds selvom jeg laver ændringer.

Prøvekørte også MT07, den føltes langt bedre, slet ikke så ON/OFF osv. Men jeg er ikke vild med den model ellers. Igen...intrumentering...WTF Yamaha, den her gang kunne jeg slet ikke se noget som helst når jeg kiggede ned med øjnene, der var ingen ting, først når jeg bukker hovedet ned kan jeg se displaye't, det er fandme en ommer Yamaha, det er da for dumt.

Er der andre herinde med lignende erfaringer ?
Er om den her ON/OFF gas virkelig er så dårlig ?
, eller om det bare er mig der skal have mere erfaring og øvelse/tilvænning. Jeg er klar over der findes fixes der ude som f.eks PC.




Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  MT 09 prøvekørsel oplevelese
  • #1   15. maj 2016 Rigtig god analyse du har lavet der:-)

    Helt sikkert at nogen kan bruge den til noget.

    Takker på deres vegne.


  • #2   15. maj 2016 Du kunne vel overveje Tracer udgaven også, den skulle være bedre i affjedringen, samt være en del mere komfortabel at sidde på.
    Så er der bare det med on/off gassen, gad vide om en powercommander eller flash af ECU kan klare det job...


  • #3   15. maj 2016 #1 Tak smiley

    #2 ja, jeg skal helt sikkert have prøvet Traceren også, men fuel mapping skulle være identisk med MT 09.

    Ang. ECU, så sagde Fisker MC som sagt at det var seneste ECU updatering der var installeret på den jeg prøvede. Skal ikke kunne sige hvilken version det var, men ON/OFF det var den i alle modes.


  • #4   15. maj 2016 ja den skal vel bare have en powercomander

  • #5   15. maj 2016 #4 ja det kan sikkert nok løse det. Gad virkelig godt prøve en med power commander. Har kun hørt godt om PC, men har aldrig selv prøvet en MC med sådan en installeret. En ting er sikkert jeg smider ikke 130.000 kr for efter MT 09 som har en gas rulle der skaber sig bare man kigger på den. Under test kørslen kørte jeg forbi en Z750 2007-, sådan en kan jeg huske har "perfekt" gas respons, man tænker slet ikke over det på sådan en, det virker bare. Utroligt det er så svært at lave for dem...kan de ikke ringe til kawa/suzuki og og spørge dem hvordan de gør ? smiley

  • #6   15. maj 2016 Og kan det være rimeligt, at man på en splinterny MC som det allerførste er nødt til at ofre en PC for at få den til at gå nogenlunde ordentligt?

    Det er sgu en ommer, Yamaha.


  • #7   15. maj 2016 Instrumentskærmen kan du justere på i vinklen. Det kan hjælpe på problemet med at du har svært ved at se det der står på skærmen.

  • #8   15. maj 2016 #6 Synes også det er tåbeligt. Men er villig til at spendere penge på PC og custom map ved en der har forstand på det og kan lave det ordenligt. Men det er for meget en satsning for mig at købe en MT 09 og så "satse" på en PC vil kunne afhjælpe den gas respons.

    #7, ok det var jeg ikke klar over, så er det jo løst smiley


  • #9   15. maj 2016 Hvis den var lilla så er det ikke en 2016ér så vidt jeg er bekendt og derfor oplever du on/off gassen ( Gammel motorstyring)
    Min Tracer er helt fri for on/off gassen, Mt09 2016 og Traceren kører med samme mapping:O)


  • #10   15. maj 2016 Ligeledes er mt09 i 16 udgaven udstyret med Traction control og anden bagdæmper;o)

  • #11   15. maj 2016 Jeg har snart selv kørt 2000km nu på min mt09! Den har også det med gassen, hvilket også irritere mig pænt meget smiley
    Kan ikke genkende problemet som du beskriver med instrumenteringen, der er ca 5mm luft fra det til beholderen så ingen problem der!
    Jeg har på min strammet bagfjederen lidt, og ændret preloaden på forgaflen med to strenger, det har ændret den en helt del til den gode side! Jeg vejer 80 kg.
    Når det er sagt er den motor på mt09'ern bare fantastisk, har aldrig prøvet en mere "bandit" agtig MC før udover motarder, pisse fedt af ligge i 4 gear give koblingen et ryk også vupti er forhjulet i vejret smiley smiley vanvittig Sjov smiley


  • #12   15. maj 2016 #9 Det skulle jeg har specificeret fra starten..Beklager.

    Det ER en 2015 model jeg har prøvet, men ECU software er fra 2016. Jeg spurgte ekspedienten specifikt indtil hvilken software den kørte med.

    Men jeg ved det ikke med sikkerhed om det så også er sådan(Kan man få display til at vise ECU software version ?.
    Meget følsom gas respons, hvilket der ikk' er noget galt i som sådan, men det mindste nøk på gassen da jeg kørte konstant hastighed i 2,3,4 gear og den kom alt for kontant synes jeg, prøvede virkelig at fokusere på at få det med at få en smooth overgang til at virke, lykkedes ikke rigtigt. Er helt med på ting bliver bedre med tilvænning, men det virker som en længere proces.


  • #13   15. maj 2016 #11 Ok, fedt at vide der er forbedringer at hente ved justering. And intrumenteringen, så tænker jeg også de bare har placeret den underligt fra butikkens side.

    Ja du har ret...den motor er for vild! Der blev også smilet voldsomt inde i hjelmen kan jeg love dig for smiley Den trækker som et fragt tog fra helvede ^^


  • #14   15. maj 2016 Så vidt jeg ved er det fordi de skal holde alle mulige EU normer (miljø politik) der gør den køre som den gør. Ikke yamaha's skyld.

  • #15   15. maj 2016 Din 2007 GSR har da fin gas respons, havde den jeg prøvede i hvertfald.

    Den er jo ikke normal at alle nye MC'er har ON/OFF gas respons.

    Nogen siger at deres MT09 efter ECU opdatering er nærmest fri gas respons problemer, derfor jeg tvivler lidt på om det nu også var den seneste ECU update på den jeg prøvede..

    EDIT: Ok måske dårlig sammenligning med din GSR, den har ikke ride by wire som MT09, men stadig med indsprøjning..


  • #16   15. maj 2016 Kig evt. på Triumph hvis du vil have en triple. Speed T er selvfølgelig dyrere, men en street T kunne jo være en mulighed?

  • #17   15. maj 2016 GSR 600 lider meget under samme problem. jeg fik af vide det var for at holde HC (uforbrændt benzin) tallet nede. At få den indrullet samt justere sekundære gasspjæld hjælper

  • #18   15. maj 2016 #17 Den GSR jeg kørte på var glimrende sammenlignet med MT 09 hvad angår gas respons.

  • #19   15. maj 2016 Anders hvis du syntes en Gsr 600 har god gasrespons i forhold til mt09 må der sgu ha været noget galt med den du prøvede smiley de to Gsr jeg har haft var MEGET værrere end mt mht til det on/OFF gas.

  • #20   15. maj 2016 Men det kommer nok an på hvilken japser der har stået for programmeringen smiley

  • #21   15. maj 2016 #16
    Skal have prøvet et par andre mærker og modeller ud også inden jeg beslutter mig. bla Z800 og nu måske også tripple, har hørt meget godt om den.


  • #22   15. maj 2016 #19 Ja helt seriøst, den GSR jeg prøvekørte, der tænkte jeg slet ikke over noget ON/OFF, hvad det angår så oplevede jeg det som helt fint.

  • #23   15. maj 2016 #20 ja men hvem, they all look alike ! smiley

  • #24   15. maj 2016 Sjovt Fisker har knækket koden på de "gamle" 09'ere når Yamaha ikke selv har et fix til det;0)

    Prøv nu en 2016'er 09'er eller en Tracer fra 15/16, der er HELT sikkert forskel;0)


  • #26   15. maj 2016 Der var på et tidspunkt en artikel i touring nyt hvor Finn fra fvmotor.dk havde sin egen mt09 under kærlig pleje mener han fik den justeret ind til omkring 120hk målt på baghjulet den skulle køre helt fantastisk med næsten intet slid på forhjulet efter det smiley

  • #28   15. maj 2016 Spørg FV motor hvordan han fikser motorstyringen, er sikker jeg har hørt ham sige, at det kan laves for små penge. Ellers køb en -16 model.

  • #29   15. maj 2016 små penge & små penge :P, FV tager 4000-5000 for at køre den ind og justere sekundær spjæld. Medmindre der er nogle halveløsninger som at lave en lus i luftmåleren og afmontere den, eller ændre på TPS sensoren, er det, det eneste der rigtig virker.

  • #30   15. maj 2016 Talte lige med FV motor i sidste uge......Han kan flashe ecu'en med standart fuel map for 2K og 4K hvis den skal på rullen.
    Det skulle fjerne alle fejl og begrænsninger smiley


  • #31   15. maj 2016 Det undre mig overhovedet han tilbyder at flashe med et standard map... selvfølgelig skal den på feltet smiley

  • #32   15. maj 2016 Tror ikke en alm dødelig vil kunne mærke forskel smiley

  • #33   16. maj 2016 Jeg er glad for min mt 09 men ville gerne have bedre affjedring og en bedre gas, men eller synes jeg ikke der mangler noget, men kawasaki z800 har en dejlig gas den er næsten kedelig...

  • #34   16. maj 2016 Prøv en 2016 KTM 690 Duke.

  • #35   16. maj 2016 Men ville sige hvis man sammenligner den med z800 og Street trippel så er en Mt 09 noget biligere var den vært fald da jeg handle den kostede 125 z800 kostede 140 og Street trippel kostede 154 eller 175 for en r model som har bedre bremser og affjedring og ville sige hvis man smider der dyreste affjedring på man kan finde på en Mt 09 så er der for omkring 20000kr og så en indkøring for 5000kr så er man på 150000kr og så har en en cykel som vejer meget mindre end z800 og kære som en Street trippel r men med mere power og så har du Stadig 25000kr tilbage og en cykel som ikke mange andre..

  • #36   17. jul 2016 Synes alle de MC jeg har haft har det problem med gassen en mere en andre, men på min DUC var det slemt,,,

    Synes ikke det er slemt på den jeg har nu MT10 den har det, men hvad der skal PC og fulsystem på så er det væk, men føj den trækker på hjul, nok et større problem...

    Traction control er dog ikke så god som på den sidste nye BMW, men hvad køre ikke med det mere,, det er lidt sjover at man kan mærke de skrider.


  • #37   17. jul 2016 Har prøvet MT09 og syntes den var ubehagelig med den måde den tager gas på.

    Prøvede senere en Tuono 1100 og det var noget andet. Den kan trække, hold da op, men på en meget mere behagelig måde. Styringen syntes jeg var noget bedre.

    Mangler at prøve S1000R og KTM 1290 før jeg tager mit valg, men Tuono er min favorit lige


Kommentér på:
MT 09 prøvekørsel oplevelese

Annonce