{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.234 visninger | Oprettet:

Kørekort til 16 årige oppe igen {{forumTopicSubject}}

Faldt lige over den her artikel fra i februar 2016. Kort opsummeret er det kun venstre der nu mangler for at få flertal i Folketinget for at ændre kørekort reglerne, således at vi følger resten af EU. Det kan betyde at 16 årige for adgang til stort knallert kørekort og lille motorcykel kørekort inden for en overskuelig periode.

www.magacin.dk/motorcykler/16-aar-og-paa-motorcykel/ar7164/


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Kørekort til 16 årige oppe igen
  • #1   14. mar 2016 Super godt, så skal 18årige også bare lige have lov til at køre på andet end forvoksede knallerter..

  • #2   14. mar 2016 #1 så kommer de jo til at måtte køre 48 hk

  • #4   14. mar 2016 Ja man må gå ud fra at de rykker alle aldersgrænserne. Alt andet ville være håbløst dumt.

  • #5   14. mar 2016 de kunne jo i princippet finde på at sige A2 som 18 årig med 2år med A1 men så følger vi jo stadig ikke resten af EU

  • #6   14. mar 2016 Ifølge forslagsstillerne skal der stadig være tale om en
    trinvis erhvervelse af de større motorcykelkørekort, således
    at man kan erhverve sig et kørekort til »lille« motorcykel
    med en motoreffekt på maksimalt 15 kW som 16-årig, hvorefter
    man kan erhverve sig kørekort til »mellem« motorcykel
    med en motoreffekt på maksimalt 48 kW, når man fylder
    18 år. Det »store« motorcykelkørekort skal man kunne erhverve
    sig efter 2 års erfaring fra kørekortet til en mellemstor
    motorcykel. Direkte adgang til det »store« motorcykelkørekort
    vil, jf. EU’s tredje kørekortdirektiv, kunne gives til
    førere, som er fyldt 24 år. Denne trinvise tilvænning kombineret
    med en tidligere tilvænning til at styre et motorkøretøj
    vil forbedre trafiksikkerheden.


  • #7   14. mar 2016 Super.. Så vil jeg nok kunne få en del for datterens Cagiva Mito 125...
    smiley


  • Stefan P
    Stefan P Tilmeldt:
    jul 2014

    Følger: 5 Svar: 1
    #8   14. mar 2016 #7 Henrik .

    Hvornår er hun færdig på den?

    men ville være dejligt vis de nye regler kommer??


  • #9   14. mar 2016 Ser frem til at møde dumbasses på tunede scootere på motorvejen...wuhu...

  • #10   14. mar 2016 René:
    EU’s tredje kørekortdirektiv tager udgangspunkt i en aldersgrænse på 16 år for at opnå kørekort til små motorcykler (kategori A1) og store knallerter (kategori AM)

    Der er altså tale om at de kan få adgang til knallert 45, som ikke må køre på motorvej, samt 125cc motorcykler som må. Hvor får du det til at der kommer tunede scootere på motorvejene?

    Personligt mener jeg så at man, i tilfælde af at lovforslaget går igennem, helt burde afskaffe knallert 45 konceptet. De skader langt langt mere end de gavner.


  • #11   14. mar 2016 Mon ikke de klaphatte i ministeriet bare passere lovforslaget igen, ligesom de gjorde de sidste 2 gange?
    Reglerne kunne have været flyttet så vi endelig ikke behøvede have ble på til vi blev 20, og dermed kunne følge resten af europa, her til sommer, men de snigede sig pænt uden om det, og ville ikke engang kommentere det.

    Så lad os da prøve igen med Jan 2017.

    -
    Alt under 125cc høre slet ikke til motorvejen. Man skal da også være komplet sindsyg for at turde køre på selv en tunet knallert derpå.
    Du skal jo kunne køre 90km/t


  • #12   14. mar 2016 Det var ikke så meget tunede scootere der bekymre mig, men 16 årige på motorvejen smiley har kørt med en 18 årig på 125cc og det er et under at han nåede hjem...

  • #13   14. mar 2016 #12 Hvordan bestod han så køreprøven?

    Som oftest kan 125'ere snildt følge med, da de bare kan holde sig i inderste vejbane.
    Selvfølgelig skal man ikke ud og leje autobahn med en tophastighed på 120km/t.

    Udover det tror jeg ikke du kommer til at se mange 16-årige på motorvejen. Det er jo om end ikke andet sjovest at køre på landevejen.
    Hvor mange 16-årige har lyst til at sove med 80/90km/t på en lige strækning?

    Nu skal du heller ikke gøre unge mennesker dummere end de er, der er lige så mange i 20-erne og ældre der tér sig værre.


  • #14   14. mar 2016 Nu findes der altså ikke en mindste hastighed på motorvej. Loven siger at man Ikke må hindrer “andre kørendes normale kørsel ved uden rimelig grund at køre med overdreven lav hastighed eller pludseligt at bremse” (FL, §41, Stk. 3)

    Mit umiddelbare gæt er at de fleste 125cc kan køre over 80km/t og dermed også kan følge med køretøjer der færdes meget tit på motorvejen, så som lastbiler, køretøjer med trailer etc.


  • #15   14. mar 2016 det er ikke maskinens evner, men førerens....min pointe, 16 årige hører ikke til i Mc/bil-trafikken, slet ikke motorvej...

  • #16   14. mar 2016 24 ud af 27 EU-lande er ikke enige med dig smiley

  • #17   14. mar 2016 de behøver ikke være enige smiley

  • #18   14. mar 2016 #15 Hvorfor er en motorvej værre end indre københavn og lign.?

    Og hvorfor mener du ikke at de hører til i trafikken?
    Unge mennesker har som oftest de bedste og skarpeste køreegenskaber.
    Tjek lige hvilken alder, alle "fartknægtene" kommer på vejen. smiley

    #14 Du havde sgu' ret. Køretøjer skal dog være lavet til at kunne køre 50km/t mindst.
    Hmm, hvilket land var det så de skulle være lavet til at køre mindst 90..
    Dvs. hvis ubegrænsede knallerter var lovlige herhjemme, ville de også være det på motorvejen. Se DÉT er skræmmende.


  • #19   14. mar 2016 Fordi de i min ydmyg mening ikke er modne nok, har to gange kørt med unge mennesker på vores langture og den ene væltede 2 gange, overhalede i bjergpas i sving og den anden tog unødige chancer, overhalede indenom en svingende bil, kørte uden handsker og andet godt (listen er længere).

  • #20   14. mar 2016 René jeg synes det er mega uforsvarligt at ældre mennesker har lov at kører på motorvej (30 år og opefter). Sådan nogle ældre mennesker har jo ingen reflekser og de kører udelukkende på rutine og sidder og sover i trafikken smiley

  • #21   14. mar 2016 Og det er der i hvert fald ingen på 18+ der kunne finde på.

    Et baggrundsnotat fra Havarikommissionen for Vejtrafikulykker fra 2008 viser, at antallet af alvorlige personskader blandt unge motorcyklister under 25 år er faldet betydeligt: fra næsten 400 om året midt i 1980’erne til 30-40 om året de senere år. Desuden er ældre motorcyklister kommet til at fylde mere i uheldsstatistikken. Det fremgår endvidere, at motorcyklister under 25 år i perioden fra 2005 til 2007 udgjorde under 20 pct. af de alvorligt tilskadekomne
    (»Motorcykelulykker«, baggrundsnotat, Havarikommissionen for Vejtrafikulykker, den 18. september 2008)


  • #22   14. mar 2016 #19 Det er da heldigvis en super individuel sag, som heldigvis bliver bestemt over måneders træning på kravlegård, glatbane og vejkørsel med en uddannet professionel!

    Og undskyld mig min mening, men sikke nogle tumper du så også har kørt med.
    Jeg har kørt på alt slags 2hjul hele mit liv, og nåede knap at fylde 16 før jeg anskaffede mig knallertkørekort, efterfulgt af MC kørekort som 18 årig.
    Jeg har aldrig været væltet, eller været forskyldt i et uheld, på trods af at jeg bliver lidt for let smittet af fartrusen på de større maskiner.

    Jeg har da også kørt med 40-årige uden jakker, eller hjelme, som mente det var skide smart at køre 100km/t sådan.
    Heldigvis er ikke alle sådan,


  • #23   14. mar 2016 Tumper ? Enig, men min mening om sagen (16 årige) er baseret på egen erfaring, jeg håber da at jeg tager grueligt fejl - intet ville glæde mig mere, men jeg er skeptisk ved tanken...

  • #24   14. mar 2016 Nu er der immervæk også stor forskel på hvordan kørekortet bliver taget.

    Da jeg i sin fik mit knallertkort, var det 1 times undervisning á la "Dét er en knallert. Dér sidder hjulene. Sådan starter man den. Pas på ikke at køre ind i noget" og så en times kørsel klokken 21 om aftenen rundt af de små veje i Lundtofte uden nogen anden trafik. 100kr. og et brev senere havde jeg kortet. Dagen efter havde jeg en tunet Yamaha 4. gear der kunne snige sig op omkring 100km/t. og ingen anelse om hvordan jeg skulle gebærde mig i trafikken ud over den erfaring jeg havde fra at have cyklet. Alligevel har jeg aldrig været i uheld og er aldrig væltet.

    De kørekort som 16 årige måske kommer til at tage, må forventes at blive helt på højde med den undervisning der forlanges til alle andre. Dum kådhed kan man desværre ikke undervise sig ud af, men det kan man jo heller ikke i dag.


  • #25   14. mar 2016 #24 De bliver præcis som de andre motorcykelkørekort.
    Og samme pris, på alt fra 8-11.000kr for undervisningen.

    Selvom det stadig ikke er på højde med MC-kørekort undervisning, skal 16-årige vidst igennem 24-timers undervisning nu for at få lov til at få kortet.


  • #27   15. mar 2016 Rene. Skuffende.
    Trådstarter. Tak


  • #28   15. mar 2016 ja os gamle ryster så meget på hånden, at pludslig er håndtaget i bund. smiley hc

  • #29   15. mar 2016 Dima, hvad er skuffende?

  • Ebbe T
    Ebbe T Tilmeldt:
    apr 2013

    Følgere: 3 Emner: 4 Svar: 361
    #30   15. mar 2016 Jeg har lige købt en 125 CC kinesisk Honda Innova klon http://www.motorcykelgalleri.dk/galleri/76268-zongshen_zs_125__the_snail_ Sådan en maskine, med lidt flere hestekræfter, vil være perfekt til 16-årige, som kan komme til deres ungdomsuddannelser på 15-20 minutter i stedet for 45 minutter med bus + transport i begge ender.
    Med 40 km/liter er det langt billigere end bussen.
    Mon ikke man kan lave tests, der afslører de værste psykologiske brister, eller bare lade Darwin om at ordne det?
    Det er trods alt bedre at de kører sig selv og en evt. passagerer ihjel eller invalide, end at det går ud over nogle andre, når de med 130 smadrer ind i en anden bil midt om natten, efter at have drukket sig i hegnet.


  • #31   15. mar 2016 Det er faktisk præcis et af argumenterne i lovforslaget. at det ville effektivisere transporten for mange mennesker. Jeg kender det selv. Offentlig trafik tager 47 minutter og koster 24kr. (Det kan gøres billigere med månedskort, men så er jeg låst til specifikke zoner). På mc kan jeg gøre det på 12 minutter i myldretid (uden lanesplitting) og det koster ca. 3 kr. I benzin. Så kommer der selvfølgelig forsikring osv. oven i, men det er stadig langt langt billigere (6 kr. om dagen hvis man antager at man kører 200 dage om året). Selv hvis man regner indkøb af mc og vedligeholdelse med, så kan det bedre betale sig alene på tidsbesparelsen.

  • #32   15. mar 2016 det kan man også på en 30´er, det tager bare lidt længere tid smiley

  • #33   15. mar 2016 #32 Men hvis der ikke er dedikerede cykelstier til rådighed, så er du langt mere til fare for dig selv på en 30'er end en 125'er som kan følge med trafikken.

  • #34   15. mar 2016 Helt enig, vi har nogle veje ude ved os hvor jeg hellere så unge mennesker på mc end på scootere. Det er en lidt tricky debat med de "unge" mennesker og mc...

  • #35   15. mar 2016 Generelt er manglende cykelstier / forhold et vigtigere fokusområde end alder på trafikanter.

  • #36   15. mar 2016 #34 Præcis. Selvfølgelig skal 18-årige ikke ræse rundt på motorveje på små maskiner uden erfaring. De skal bruge dem til det de er lavet til. Billig og sikker transport til og fra arbejde/skole, samt sjov kørsel i fritiden.

    #35 Ja, jeg er enig, men jeg tolker også dit indlæg anderledes end du selv gør, tror jeg.
    Der burde slet ikke være en alders debat, vi skulle bare følge resten af EU, og få nogle sikre trafikanter ud på vejene. Dernæst kunne vi fikse alle de forpulede ringe cykelstier vi har i landet.
    Jeg nåede at skifte dæk 10 gange på min 30'er den gang. Glasskår, huller og jeg ved ikke hvad, overalt.


  • Ebbe T
    Ebbe T Tilmeldt:
    apr 2013

    Følgere: 3 Emner: 4 Svar: 361
    #37   15. mar 2016 Hvor mange orker at cykle 15 -20 km hver vej til gymnasiet eller handelsskolen?

    Cykelstierne koster kassen, og der er aldrig et øje på dem.

    Rent faktisk kunne man lade dem ende 3-4 km fra byerne og fragte de få der nåede så langt videre i taxi med cyklen bagpå, og det ville stadig være billigere end at anlægge 10 km ekstra cykelsti.



  • Ebbe T
    Ebbe T Tilmeldt:
    apr 2013

    Følgere: 3 Emner: 4 Svar: 361
    #38   15. mar 2016 Hvis forslaget falder endnu en gang tror jeg at jeg vil tage kontakt til en polsk kørelærer, med henblik på at lave ekspreskurser til danske 16-årige.
    Så kan politiet og politikerne få fingeren når de unge kan nyde friheden ved individuel transport.
    Hvor tidligt mon de må køre knallert 30 i andre lande, hvor det ikke er forskrækkede kællinger der bestemmer?


  • #39   15. mar 2016 14 år for 30-knallerter i mange andre lande.
    Anyhow, Desværre virker din polen-idé ikke.
    Man skal have haft adresse i et land i 6 måneder for at kunne tage kørekort.
    Det er også grunden til at "smuthullet" med sverige, ikke bliver brugt at nogle.


  • Ebbe T
    Ebbe T Tilmeldt:
    apr 2013

    Følgere: 3 Emner: 4 Svar: 361
    #40   15. mar 2016 Der står at man skal flytte permanent til landet. Det behøver ikke at være mere permanent end at man kan flytte tilbage igen.
    EU's arbejdskraftens frie bevægelighed trumfer på mange områder national lovgivning.



  • #41   16. mar 2016 Skepsisen
    Danske unge er ikke værre end belgiske og svenske unge.
    Mulighederne er vigtigere end begrænsningerne


  • #42   16. mar 2016 Det er de bestemt ikke men jeg vil heller ikke have 16 årige hollændere på motorvejen på trafikfølsomme køretøjer smiley

  • #43   16. mar 2016 Kunne nu være godt at få det gennemført i denne omgang.
    Jeg er som 18-årig lige begyndt på kortet sidste uge til 125cc. "Desværre" havde køreteknisk anlæg kun en enkelt ybr-125 til os tre elever, så de to af os blev nødt til at køre kawasaki er5 og er6n smiley
    Selvfølgelig er det også det unge i mig der taler, men der er ikke meget sjov i en 125'er med 12-13 heste eller hvad den har. Gruer for den dag køretimen foregår på motorvejen, hvor det ikke er tilladt for mig at køre på kawasakien. Det kan umuligt blive hverken sjovt eller sikkert, nu hvor jeg har fundet ud af, at det er svært at tvinge den over 90 km/t.


  • offspring
    offspring Tilmeldt:
    mar 2008

    Følger: 1 MC-er: 2 Svar: 16
    #45   16. mar 2016 #43 Der er heller ikke noget sjovt i at fise rundt på en 1000cc på motorvejen. Det er ikke farten der gør det "sjovt" at køre motorcykel, men nok nærmere hvordan man udnytter de muligheder man har på den.

    Men det skal ikke siges at man ikke kan hygge sig på en lille maskine, ham her ser nu ud til at have det meget sjovt. http://youtu.be/GKDN3okg4ko

    #trådstarter Synes det kunne være en god idé at få udlignet kørekort regler så EU giver lidt mening. Dernæst kunne de jo tage et kig på registreringsafgiften i EU kontra herhjemme ^^


  • #46   16. mar 2016 Offspring: Ja sådan en 250cc kan skam godt være sjov smiley
    De har jo allerede rettet afgiften fra 180% til 150%, så de er så småt begyndt at indse det. Jeg tror på at det kommer lidt af gangen over de næste 10-15 år. Man kan jo ikke bare skære den helt ned til 50-70% på en gang. Så kolapser brugtmarkedet og mange risikerer at blive teknisk insolvente. Men en god start er det da blevet til smiley


  • #47   16. mar 2016 Ja det ser meget sjovt ud med sådan en 250cc, men den er stadig 100% større end det jeg må køre.
    Og ja, jeg kan da også finde en sjov 125'er, men det næste trin er bare lige det sjovere alligevel. +Jeg slipper for den økonomiske belastning hvis de laver reglerne om, for som det er nu, skal 125'eren skiftes ud den dag jeg fylder 20. Hvis reglerne bliver ændret behøver jeg jo ikke skifte min mellemstore ud med en stor den dag det bliver muligt


  • #48   16. mar 2016 Alternativt skal du næste gang (hvis reglerne ikke bliver lavet om), finde en større mc og så drosle den så du ikke behøver at skifte flere gange end højest nødvendigt.

  • #49   17. mar 2016 Lad os lige få fakta på bordet ;

    Vi bor i Danmark. I Danmark har man altid været mindst 3O år bagud når det handler trafik og for den sags skyld, ombygninger af eget køretøj.
    I Danmark har man en meget uoplyst og fordummet befolkning, hvilket kan ses på at Danmark er det land i verden der har flest love og regler. Dette kan kun skyldes at dansken ikke selv kan tag ansvar for egne handlinger og generelt må være dummere end resten af verdens befolkninger.

    Så at tro at man i fremtiden kan få kørekort som 16 årig, er og bliver en illusion af højeste karakter. - Det kommer IKKE til at ske.


  • #50   17. mar 2016 Ja Danmark har ofte været bagud med diverse lovgivninger. Det er jo en af de (meget få) ulemper der er ved et demokrati. Tingene tager bare længere tid når folk er uenige.

    Mht. ombygninger, så ved jeg at TFTB (The Freedom To Build) arbejder hårdt på at ændre tingene som de er nu. Det er en lang sej og ikke mindst politisk kamp der kæmpes fra deres side af. Men de har resultater. Noget der ikke ville have været muligt uden en støtte de får fra deres medlemmer.


  • #51   17. mar 2016 Altså jeg har kørt knallert siden jeg var 13 og kunne sagtens styre det selvom de ik var helt lovlige, det er på tide at misundelige folk og regeringen lader dem der er raske oppe i hovedet, gøre ting som er raske i hovedet.. smiley

    Vi kan ik blive ved med at betale straffen for folk som køre sig selv ihjel fordi DE ikke forstår hvad et styrt er.


  • #52   17. mar 2016 Flex. : Nu må jeg bare lige rette dig lidt. Danmark er ikke et demokrati. Danmark er et Plutokrati. Men flertallet af befolkningen er da i den vildfarelse, at de faktisk har et demokratisk samfund.

    Jeg ved godt at der konstant arbejdes på at få lov at bygge selv. Da jeg var en ung knægt, havde vi osse en organisation der arbejde på samme. Dengang hed vi ABATE. Det er tydeligvis en evig kamp som minder om en skyttegravskrig der aldrig finder sin ende. Af samme årsag vælger jeg at bygge min bike som jeg ønsker den. Livet er alt for kort til at vente på at nogen beslutter sig for om det jeg laver skal være lovligt eller ej. I min verden er den helt lovlig, og så er den faktidk ikke længere smiley


  • #53   17. mar 2016 Nu har vi jo et demokratisk samfund i det at det er folket der bestemmer hvem der sidder i folketinget. Enhver kan stille op og blive valgt ind i folketinget og enhver kan starte et parti. Problemet er ikke at rigmændene styrer Danmark - problemet er at folk er får og følger strømmen og stoler på dem der allerede sidder selv om de bliver løjet op i ansigtet gang på gang.

    Nu kender jeg ikke ABATE, men jeg ved at TFTB allerede har fået ting igennem og har en masse ting i støbeskeen som vi på sigt får glæde af. Der er bare mange foreninger, politikkere, styrelser, andre interessenter osv. osv. der har input, love der skal overholdes, forskellige interesser osv. osv. Og det gør at tingene tager megen tid og energi at få igennem.

    Jeg synes at det er fint at du bygger og kører som du vil. Jeg vil ikke argumentere mod det. Det er bare ikke alle, der lige som dig, har lyst til at tage den økonomiske risiko der er forbundet med det valg.


  • #54   18. mar 2016 Flex : - Det med at det skulle være demokratisk at man én gang hvert 4. år kan få lov at sætte ét kryds, for derefter at overlade samtlige beslutninger til 9O mennesker, har intet med demokrati at bestille. Demokrati handler om indragelse og indflydelse. Har selv været i det og hvis du tror at alle bare kan stille op med et parti, har du misforstået konceptet. Så "demokratisk" er det nemlig slet ikke. - Men det må blive en anden diskus.

    Jeg ved ikke hvad TFTB har lykkedes med da de åbenbart ikke mener at de skal udbrede de gode resultater. Jeg er i hvert fald ikke støt på noget i de fora jeg bevæger mig rundt i.
    ABATE var international og vi var en lille afdeling her i landet. Det blev så vidt jeg husker, overtaget af FEM som senere blev til FIM. Fim laver et enormt stykke lobbyarbejde nede i Førerbunkeren i Bruxelle eller hvor de nu flytter frem og tilbage til.

    Jeg ved ikke lige hvad det er for et økonomisk valg / risiko du mener at jeg påtager mig. Det er da ikke skat af at sætte anden tank på, skifte sæde eller sætte en sissybar på. At renovere en motor koster da heller ikke i skat, så vidt jeg er orienteret. - Men jeg forholder mig faktisk bare til at der ikke findes en typegodkendelse på min bike samt at den er synet med det der kaldes "Konstruktive ændringer", uden at det så er defineret nogen steder smiley


  • #55   18. mar 2016 STAUFFENBERG: Jeg er udemærket godt klar over hvad det kræver at stille op og komme ind. Jeg er stadig ikke enig med dig, men den diskussion må vi tage en anden gang ja smiley

    TFTB (som er en underafdeling af SKAD) informerer nærmest udelukkende deres medlemmer før love og regler bliver gennemført. Efterfølgende er informationerne frit tilgængelige for alle, men man skal selv finde dem. Det er nok derfor at du ikke har hørt så meget. De holder deres kort rimelig tæt på hånden - men resultatet får vi allesammen glæde af. De blev først oprettet i 2014 og derfor er der ikke mange der kender dem endnu. Af hvad de specifikt har opnået kan nævnes:

    - 3 års reglen på afgiftsområdet - det er nu muligt at ombygge afgiftsfri (mindre ombygninger kostede tidligere hele afgiften).
    - Klare regler hvad man må og hvornår. Tidligere blev reglerne fastsat af enkeltpersoner hos SKAT rundt omkring i DK, hvilket gav store problemer.
    - Etablering af et skattecenter for Harley Davidson i Taastrup, da der var stor forskel på fortolkning af afgiftsregler og tab af identitet andre steder i DK.
    - Godkendelse af TÜV certificering i DK. Loven gav tidligere ikke lov til at udskifte forgaffel og bagsvinger eller andet!
    - Ændring af synsregler, hvor TÜV nu kan godkendes. Dette gør det ekstremt nemt at bygge om og få tingene synet.
    - Omafgiftning af motorcykler, hvor der er betalt veteranafgift, så de kan ombygges. Veteranafgiftede køretøjer må ikke bygges om. Dette medfører omgående tab af identitet.
    - Afskæring af fenderstruts på en HD Softail anses ikke længere som konstruktiv ændring.
    - Højt styr er blevet lovligt
    - Og meget meget mere.

    De har i øvrigt rigtig mange virkelig gode ting i støbeskeen lige nu.

    Anyway. Mht. din egen mc, så er det fuldstændig irrelevant i SKATs øjne om din mc er synet med de konstruktive ændringer. Det de kigger på, er om mc'en har mistet sin identitet. Altså om cykelen hos dem er registreret med de ombygninger og om de overholder 3 års reglen. Gør de ikke det, så får man lov til at betale ved kasse 1. Du kan selvfølgelig godt være så heldig at din synsmand har tastet tingene ind, men det er dit ansvar at det er gjort korrekt. Så jeg krydser fingre for at det er "defineret" et sted smiley


  • #56   19. mar 2016 Fin nfo, Flex. Jeg kan dog se at meget af det er noget som EU har bestemt. Men har observeret at ikke alt TUV bliver godkendt, eksempelvis de lange springergafler fra Tyskland ( AME ). Af grunde som sikkert ikke eksistere, kan disse ikke godkendes i lille Danmark.
    SKAD kender jeg til. Vidste ikke at de havde en lillesøster. Og hvorfor holder man kortene tæt ind til sig ??? Det er da noget mærkværdigt noget.

    Nu ved jeg jo ikke hvordan SKAT definere "bygge om", men det bekymre mig nu heller ikke så meget. Det er mange år siden at min bike blev synet, så det handler nok om at der var andre regler på området, hvilket jeg naturligvis vil argumentere hvis det skulle komme så langt. I øvrigt vil min synsmand gerne syne den, hvis blot jeg lige skifter til en "synsgaffel". Sådan en har man naturligvis stadig liggende.

    At Harley folket omsider har opnået ligestilling, synes jeg er ganske fedt og på tide. Det andet var jo ren junglelov.


  • #57   19. mar 2016 STAUFFENBERG: Det er så vidt jeg ved korrekt at springergaflen ikke er godkendt - endnu. Den almindelige AME forgaffel med udlæg er dog allerede godkendt op til 18 grader. Så den anden må man håbe følger trop snart smiley
    Jeg er ret sikker på at EU ikke har gjort andet end at lave nogle standarder som Danmarks politikkere ikke har ville følge som udgangspunkt (lidt lige som med de nye kørekort regler), men TFTB har så overtalt dem til at følge dem alligevel, så vi her i Danmark også nyder godt at de regler alle andre her.

    De holder kortene tæt på kroppen af samme grund som bl.a. fagforeningerne gør. De arbejder begge to for bedre forhold for alle, men kun deres betalende medlemmer får informationerne direkte fra kilden. De skal jo have en eller anden form for indkomst. Jeg synes sådan set at det er færd nok. Alle får noget ud af det uanset om de er medlemmer eller ej, men medlemmer har bare mulighed for at spørge til råds og får opdateringer når der kommer nye regler smiley


Kommentér på:
Kørekort til 16 årige oppe igen

Annonce