2.244 visninger
|
Oprettet:
Kørekort til 16 årige oppe igen {{forumTopicSubject}}
Faldt lige over den her artikel fra i februar 2016. Kort opsummeret er det kun venstre der nu mangler for at få flertal i Folketinget for at ændre kørekort reglerne, således at vi følger resten af EU. Det kan betyde at 16 årige for adgang til stort knallert kørekort og lille motorcykel kørekort inden for en overskuelig periode.
www.magacin.dk/motorcykler/16-aar-og-paa-motorcykel/ar7164/
apr 2009
Følger: 10 Følgere: 52 MC-er: 2 Emner: 191 Svar: 7.509
nov 2008
Følger: 11 Følgere: 16 MC-er: 4 Emner: 39 Svar: 3.234
apr 2012
Følger: 10 Følgere: 42 MC-er: 3 Emner: 89 Svar: 1.428
nov 2008
Følger: 11 Følgere: 16 MC-er: 4 Emner: 39 Svar: 3.234
dec 2003
Følger: 57 Følgere: 61 MC-er: 4 Emner: 90 Svar: 1.788
trinvis erhvervelse af de større motorcykelkørekort, således
at man kan erhverve sig et kørekort til »lille« motorcykel
med en motoreffekt på maksimalt 15 kW som 16-årig, hvorefter
man kan erhverve sig kørekort til »mellem« motorcykel
med en motoreffekt på maksimalt 48 kW, når man fylder
18 år. Det »store« motorcykelkørekort skal man kunne erhverve
sig efter 2 års erfaring fra kørekortet til en mellemstor
motorcykel. Direkte adgang til det »store« motorcykelkørekort
vil, jf. EU’s tredje kørekortdirektiv, kunne gives til
førere, som er fyldt 24 år. Denne trinvise tilvænning kombineret
med en tidligere tilvænning til at styre et motorkøretøj
vil forbedre trafiksikkerheden.
okt 2008
Følgere: 44 MC-er: 26 Emner: 23 Svar: 1.461
jul 2014
Følger: 5 Svar: 1
Hvornår er hun færdig på den?
men ville være dejligt vis de nye regler kommer??
sep 2008
Følger: 78 Følgere: 608 MC-er: 26 Emner: 381 Svar: 5.540
apr 2012
Følger: 10 Følgere: 42 MC-er: 3 Emner: 89 Svar: 1.428
EU’s tredje kørekortdirektiv tager udgangspunkt i en aldersgrænse på 16 år for at opnå kørekort til små motorcykler (kategori A1) og store knallerter (kategori AM)
Der er altså tale om at de kan få adgang til knallert 45, som ikke må køre på motorvej, samt 125cc motorcykler som må. Hvor får du det til at der kommer tunede scootere på motorvejene?
Personligt mener jeg så at man, i tilfælde af at lovforslaget går igennem, helt burde afskaffe knallert 45 konceptet. De skader langt langt mere end de gavner.
sep 2013
Følger: 1 Følgere: 1 Emner: 3 Svar: 254
Reglerne kunne have været flyttet så vi endelig ikke behøvede have ble på til vi blev 20, og dermed kunne følge resten af europa, her til sommer, men de snigede sig pænt uden om det, og ville ikke engang kommentere det.
Så lad os da prøve igen med Jan 2017.
-
Alt under 125cc høre slet ikke til motorvejen. Man skal da også være komplet sindsyg for at turde køre på selv en tunet knallert derpå.
Du skal jo kunne køre 90km/t
sep 2008
Følger: 78 Følgere: 608 MC-er: 26 Emner: 381 Svar: 5.540
sep 2013
Følger: 1 Følgere: 1 Emner: 3 Svar: 254
Som oftest kan 125'ere snildt følge med, da de bare kan holde sig i inderste vejbane.
Selvfølgelig skal man ikke ud og leje autobahn med en tophastighed på 120km/t.
Udover det tror jeg ikke du kommer til at se mange 16-årige på motorvejen. Det er jo om end ikke andet sjovest at køre på landevejen.
Hvor mange 16-årige har lyst til at sove med 80/90km/t på en lige strækning?
Nu skal du heller ikke gøre unge mennesker dummere end de er, der er lige så mange i 20-erne og ældre der tér sig værre.
apr 2012
Følger: 10 Følgere: 42 MC-er: 3 Emner: 89 Svar: 1.428
Mit umiddelbare gæt er at de fleste 125cc kan køre over 80km/t og dermed også kan følge med køretøjer der færdes meget tit på motorvejen, så som lastbiler, køretøjer med trailer etc.
sep 2008
Følger: 78 Følgere: 608 MC-er: 26 Emner: 381 Svar: 5.540
apr 2012
Følger: 10 Følgere: 42 MC-er: 3 Emner: 89 Svar: 1.428
sep 2008
Følger: 78 Følgere: 608 MC-er: 26 Emner: 381 Svar: 5.540
sep 2013
Følger: 1 Følgere: 1 Emner: 3 Svar: 254
Og hvorfor mener du ikke at de hører til i trafikken?
Unge mennesker har som oftest de bedste og skarpeste køreegenskaber.
Tjek lige hvilken alder, alle "fartknægtene" kommer på vejen.
#14 Du havde sgu' ret. Køretøjer skal dog være lavet til at kunne køre 50km/t mindst.
Hmm, hvilket land var det så de skulle være lavet til at køre mindst 90..
Dvs. hvis ubegrænsede knallerter var lovlige herhjemme, ville de også være det på motorvejen. Se DÉT er skræmmende.
sep 2008
Følger: 78 Følgere: 608 MC-er: 26 Emner: 381 Svar: 5.540
mar 2013
Følger: 1 Følgere: 3 MC-er: 3 Emner: 14 Svar: 222
apr 2012
Følger: 10 Følgere: 42 MC-er: 3 Emner: 89 Svar: 1.428
Et baggrundsnotat fra Havarikommissionen for Vejtrafikulykker fra 2008 viser, at antallet af alvorlige personskader blandt unge motorcyklister under 25 år er faldet betydeligt: fra næsten 400 om året midt i 1980’erne til 30-40 om året de senere år. Desuden er ældre motorcyklister kommet til at fylde mere i uheldsstatistikken. Det fremgår endvidere, at motorcyklister under 25 år i perioden fra 2005 til 2007 udgjorde under 20 pct. af de alvorligt tilskadekomne
(»Motorcykelulykker«, baggrundsnotat, Havarikommissionen for Vejtrafikulykker, den 18. september 2008)
sep 2013
Følger: 1 Følgere: 1 Emner: 3 Svar: 254
Og undskyld mig min mening, men sikke nogle tumper du så også har kørt med.
Jeg har kørt på alt slags 2hjul hele mit liv, og nåede knap at fylde 16 før jeg anskaffede mig knallertkørekort, efterfulgt af MC kørekort som 18 årig.
Jeg har aldrig været væltet, eller været forskyldt i et uheld, på trods af at jeg bliver lidt for let smittet af fartrusen på de større maskiner.
Jeg har da også kørt med 40-årige uden jakker, eller hjelme, som mente det var skide smart at køre 100km/t sådan.
Heldigvis er ikke alle sådan,
sep 2008
Følger: 78 Følgere: 608 MC-er: 26 Emner: 381 Svar: 5.540
apr 2012
Følger: 10 Følgere: 42 MC-er: 3 Emner: 89 Svar: 1.428
Da jeg i sin fik mit knallertkort, var det 1 times undervisning á la "Dét er en knallert. Dér sidder hjulene. Sådan starter man den. Pas på ikke at køre ind i noget" og så en times kørsel klokken 21 om aftenen rundt af de små veje i Lundtofte uden nogen anden trafik. 100kr. og et brev senere havde jeg kortet. Dagen efter havde jeg en tunet Yamaha 4. gear der kunne snige sig op omkring 100km/t. og ingen anelse om hvordan jeg skulle gebærde mig i trafikken ud over den erfaring jeg havde fra at have cyklet. Alligevel har jeg aldrig været i uheld og er aldrig væltet.
De kørekort som 16 årige måske kommer til at tage, må forventes at blive helt på højde med den undervisning der forlanges til alle andre. Dum kådhed kan man desværre ikke undervise sig ud af, men det kan man jo heller ikke i dag.
sep 2013
Følger: 1 Følgere: 1 Emner: 3 Svar: 254
Og samme pris, på alt fra 8-11.000kr for undervisningen.
Selvom det stadig ikke er på højde med MC-kørekort undervisning, skal 16-årige vidst igennem 24-timers undervisning nu for at få lov til at få kortet.
feb 2013
Følger: 5 Følgere: 31 MC-er: 1 Emner: 5 Svar: 2.037
Trådstarter. Tak
apr 2009
Følger: 5 Følgere: 75 MC-er: 2 Emner: 38 Svar: 2.281
sep 2008
Følger: 78 Følgere: 608 MC-er: 26 Emner: 381 Svar: 5.540
apr 2013
Følgere: 3 Emner: 4 Svar: 361
Med 40 km/liter er det langt billigere end bussen.
Mon ikke man kan lave tests, der afslører de værste psykologiske brister, eller bare lade Darwin om at ordne det?
Det er trods alt bedre at de kører sig selv og en evt. passagerer ihjel eller invalide, end at det går ud over nogle andre, når de med 130 smadrer ind i en anden bil midt om natten, efter at have drukket sig i hegnet.
apr 2012
Følger: 10 Følgere: 42 MC-er: 3 Emner: 89 Svar: 1.428
sep 2008
Følger: 78 Følgere: 608 MC-er: 26 Emner: 381 Svar: 5.540
sep 2013
Følger: 1 Følgere: 1 Emner: 3 Svar: 254
sep 2008
Følger: 78 Følgere: 608 MC-er: 26 Emner: 381 Svar: 5.540
sep 2008
Følger: 78 Følgere: 608 MC-er: 26 Emner: 381 Svar: 5.540
sep 2013
Følger: 1 Følgere: 1 Emner: 3 Svar: 254
#35 Ja, jeg er enig, men jeg tolker også dit indlæg anderledes end du selv gør, tror jeg.
Der burde slet ikke være en alders debat, vi skulle bare følge resten af EU, og få nogle sikre trafikanter ud på vejene. Dernæst kunne vi fikse alle de forpulede ringe cykelstier vi har i landet.
Jeg nåede at skifte dæk 10 gange på min 30'er den gang. Glasskår, huller og jeg ved ikke hvad, overalt.
apr 2013
Følgere: 3 Emner: 4 Svar: 361
Cykelstierne koster kassen, og der er aldrig et øje på dem.
Rent faktisk kunne man lade dem ende 3-4 km fra byerne og fragte de få der nåede så langt videre i taxi med cyklen bagpå, og det ville stadig være billigere end at anlægge 10 km ekstra cykelsti.
apr 2013
Følgere: 3 Emner: 4 Svar: 361
Så kan politiet og politikerne få fingeren når de unge kan nyde friheden ved individuel transport.
Hvor tidligt mon de må køre knallert 30 i andre lande, hvor det ikke er forskrækkede kællinger der bestemmer?
sep 2013
Følger: 1 Følgere: 1 Emner: 3 Svar: 254
Anyhow, Desværre virker din polen-idé ikke.
Man skal have haft adresse i et land i 6 måneder for at kunne tage kørekort.
Det er også grunden til at "smuthullet" med sverige, ikke bliver brugt at nogle.
apr 2013
Følgere: 3 Emner: 4 Svar: 361
EU's arbejdskraftens frie bevægelighed trumfer på mange områder national lovgivning.
feb 2013
Følger: 5 Følgere: 31 MC-er: 1 Emner: 5 Svar: 2.037
Danske unge er ikke værre end belgiske og svenske unge.
Mulighederne er vigtigere end begrænsningerne
sep 2008
Følger: 78 Følgere: 608 MC-er: 26 Emner: 381 Svar: 5.540
sep 2015
Følger: 4 Følgere: 5 MC-er: 2 Emner: 4 Svar: 65
Jeg er som 18-årig lige begyndt på kortet sidste uge til 125cc. "Desværre" havde køreteknisk anlæg kun en enkelt ybr-125 til os tre elever, så de to af os blev nødt til at køre kawasaki er5 og er6n
Selvfølgelig er det også det unge i mig der taler, men der er ikke meget sjov i en 125'er med 12-13 heste eller hvad den har. Gruer for den dag køretimen foregår på motorvejen, hvor det ikke er tilladt for mig at køre på kawasakien. Det kan umuligt blive hverken sjovt eller sikkert, nu hvor jeg har fundet ud af, at det er svært at tvinge den over 90 km/t.
mar 2008
Følger: 1 MC-er: 2 Svar: 16
Men det skal ikke siges at man ikke kan hygge sig på en lille maskine, ham her ser nu ud til at have det meget sjovt. http://youtu.be/GKDN3okg4ko
#trådstarter Synes det kunne være en god idé at få udlignet kørekort regler så EU giver lidt mening. Dernæst kunne de jo tage et kig på registreringsafgiften i EU kontra herhjemme ^^
apr 2012
Følger: 10 Følgere: 42 MC-er: 3 Emner: 89 Svar: 1.428
De har jo allerede rettet afgiften fra 180% til 150%, så de er så småt begyndt at indse det. Jeg tror på at det kommer lidt af gangen over de næste 10-15 år. Man kan jo ikke bare skære den helt ned til 50-70% på en gang. Så kolapser brugtmarkedet og mange risikerer at blive teknisk insolvente. Men en god start er det da blevet til
sep 2015
Følger: 4 Følgere: 5 MC-er: 2 Emner: 4 Svar: 65
Og ja, jeg kan da også finde en sjov 125'er, men det næste trin er bare lige det sjovere alligevel. +Jeg slipper for den økonomiske belastning hvis de laver reglerne om, for som det er nu, skal 125'eren skiftes ud den dag jeg fylder 20. Hvis reglerne bliver ændret behøver jeg jo ikke skifte min mellemstore ud med en stor den dag det bliver muligt
apr 2012
Følger: 10 Følgere: 42 MC-er: 3 Emner: 89 Svar: 1.428
apr 2008
Følger: 61 Følgere: 24 MC-er: 3 Emner: 20 Svar: 639
Vi bor i Danmark. I Danmark har man altid været mindst 3O år bagud når det handler trafik og for den sags skyld, ombygninger af eget køretøj.
I Danmark har man en meget uoplyst og fordummet befolkning, hvilket kan ses på at Danmark er det land i verden der har flest love og regler. Dette kan kun skyldes at dansken ikke selv kan tag ansvar for egne handlinger og generelt må være dummere end resten af verdens befolkninger.
Så at tro at man i fremtiden kan få kørekort som 16 årig, er og bliver en illusion af højeste karakter. - Det kommer IKKE til at ske.
apr 2012
Følger: 10 Følgere: 42 MC-er: 3 Emner: 89 Svar: 1.428
Mht. ombygninger, så ved jeg at TFTB (The Freedom To Build) arbejder hårdt på at ændre tingene som de er nu. Det er en lang sej og ikke mindst politisk kamp der kæmpes fra deres side af. Men de har resultater. Noget der ikke ville have været muligt uden en støtte de får fra deres medlemmer.
maj 2015
Følger: 2 Følgere: 2 Emner: 1 Svar: 9
Vi kan ik blive ved med at betale straffen for folk som køre sig selv ihjel fordi DE ikke forstår hvad et styrt er.
apr 2008
Følger: 61 Følgere: 24 MC-er: 3 Emner: 20 Svar: 639
Jeg ved godt at der konstant arbejdes på at få lov at bygge selv. Da jeg var en ung knægt, havde vi osse en organisation der arbejde på samme. Dengang hed vi ABATE. Det er tydeligvis en evig kamp som minder om en skyttegravskrig der aldrig finder sin ende. Af samme årsag vælger jeg at bygge min bike som jeg ønsker den. Livet er alt for kort til at vente på at nogen beslutter sig for om det jeg laver skal være lovligt eller ej. I min verden er den helt lovlig, og så er den faktidk ikke længere
apr 2012
Følger: 10 Følgere: 42 MC-er: 3 Emner: 89 Svar: 1.428
Nu kender jeg ikke ABATE, men jeg ved at TFTB allerede har fået ting igennem og har en masse ting i støbeskeen som vi på sigt får glæde af. Der er bare mange foreninger, politikkere, styrelser, andre interessenter osv. osv. der har input, love der skal overholdes, forskellige interesser osv. osv. Og det gør at tingene tager megen tid og energi at få igennem.
Jeg synes at det er fint at du bygger og kører som du vil. Jeg vil ikke argumentere mod det. Det er bare ikke alle, der lige som dig, har lyst til at tage den økonomiske risiko der er forbundet med det valg.
apr 2008
Følger: 61 Følgere: 24 MC-er: 3 Emner: 20 Svar: 639
Jeg ved ikke hvad TFTB har lykkedes med da de åbenbart ikke mener at de skal udbrede de gode resultater. Jeg er i hvert fald ikke støt på noget i de fora jeg bevæger mig rundt i.
ABATE var international og vi var en lille afdeling her i landet. Det blev så vidt jeg husker, overtaget af FEM som senere blev til FIM. Fim laver et enormt stykke lobbyarbejde nede i Førerbunkeren i Bruxelle eller hvor de nu flytter frem og tilbage til.
Jeg ved ikke lige hvad det er for et økonomisk valg / risiko du mener at jeg påtager mig. Det er da ikke skat af at sætte anden tank på, skifte sæde eller sætte en sissybar på. At renovere en motor koster da heller ikke i skat, så vidt jeg er orienteret. - Men jeg forholder mig faktisk bare til at der ikke findes en typegodkendelse på min bike samt at den er synet med det der kaldes "Konstruktive ændringer", uden at det så er defineret nogen steder
apr 2012
Følger: 10 Følgere: 42 MC-er: 3 Emner: 89 Svar: 1.428
TFTB (som er en underafdeling af SKAD) informerer nærmest udelukkende deres medlemmer før love og regler bliver gennemført. Efterfølgende er informationerne frit tilgængelige for alle, men man skal selv finde dem. Det er nok derfor at du ikke har hørt så meget. De holder deres kort rimelig tæt på hånden - men resultatet får vi allesammen glæde af. De blev først oprettet i 2014 og derfor er der ikke mange der kender dem endnu. Af hvad de specifikt har opnået kan nævnes:
- 3 års reglen på afgiftsområdet - det er nu muligt at ombygge afgiftsfri (mindre ombygninger kostede tidligere hele afgiften).
- Klare regler hvad man må og hvornår. Tidligere blev reglerne fastsat af enkeltpersoner hos SKAT rundt omkring i DK, hvilket gav store problemer.
- Etablering af et skattecenter for Harley Davidson i Taastrup, da der var stor forskel på fortolkning af afgiftsregler og tab af identitet andre steder i DK.
- Godkendelse af TÜV certificering i DK. Loven gav tidligere ikke lov til at udskifte forgaffel og bagsvinger eller andet!
- Ændring af synsregler, hvor TÜV nu kan godkendes. Dette gør det ekstremt nemt at bygge om og få tingene synet.
- Omafgiftning af motorcykler, hvor der er betalt veteranafgift, så de kan ombygges. Veteranafgiftede køretøjer må ikke bygges om. Dette medfører omgående tab af identitet.
- Afskæring af fenderstruts på en HD Softail anses ikke længere som konstruktiv ændring.
- Højt styr er blevet lovligt
- Og meget meget mere.
De har i øvrigt rigtig mange virkelig gode ting i støbeskeen lige nu.
Anyway. Mht. din egen mc, så er det fuldstændig irrelevant i SKATs øjne om din mc er synet med de konstruktive ændringer. Det de kigger på, er om mc'en har mistet sin identitet. Altså om cykelen hos dem er registreret med de ombygninger og om de overholder 3 års reglen. Gør de ikke det, så får man lov til at betale ved kasse 1. Du kan selvfølgelig godt være så heldig at din synsmand har tastet tingene ind, men det er dit ansvar at det er gjort korrekt. Så jeg krydser fingre for at det er "defineret" et sted
apr 2008
Følger: 61 Følgere: 24 MC-er: 3 Emner: 20 Svar: 639
SKAD kender jeg til. Vidste ikke at de havde en lillesøster. Og hvorfor holder man kortene tæt ind til sig ??? Det er da noget mærkværdigt noget.
Nu ved jeg jo ikke hvordan SKAT definere "bygge om", men det bekymre mig nu heller ikke så meget. Det er mange år siden at min bike blev synet, så det handler nok om at der var andre regler på området, hvilket jeg naturligvis vil argumentere hvis det skulle komme så langt. I øvrigt vil min synsmand gerne syne den, hvis blot jeg lige skifter til en "synsgaffel". Sådan en har man naturligvis stadig liggende.
At Harley folket omsider har opnået ligestilling, synes jeg er ganske fedt og på tide. Det andet var jo ren junglelov.
apr 2012
Følger: 10 Følgere: 42 MC-er: 3 Emner: 89 Svar: 1.428
Jeg er ret sikker på at EU ikke har gjort andet end at lave nogle standarder som Danmarks politikkere ikke har ville følge som udgangspunkt (lidt lige som med de nye kørekort regler), men TFTB har så overtalt dem til at følge dem alligevel, så vi her i Danmark også nyder godt at de regler alle andre her.
De holder kortene tæt på kroppen af samme grund som bl.a. fagforeningerne gør. De arbejder begge to for bedre forhold for alle, men kun deres betalende medlemmer får informationerne direkte fra kilden. De skal jo have en eller anden form for indkomst. Jeg synes sådan set at det er færd nok. Alle får noget ud af det uanset om de er medlemmer eller ej, men medlemmer har bare mulighed for at spørge til råds og får opdateringer når der kommer nye regler
Kørekort til 16 årige oppe igen