Hårdt brug for hjælp {{forumTopicSubject}}
Hej alle mc'ister
I har før været en stor hjælp, og det håber jeg i vil være igen.
Jeg købte en suzuki GSX 600 F 95' i rødovre den 11 dec.
Jeg gav 41500 kr og den havde ifølge spedometer gået 20943 km.
Nu da jeg så er kommet hjem med den og den skal drosles ( er 18 år ) siger værkstedet ( Frederikshavn mc centrum ) at den har gået minimum 45000 km og der skal nu ny knast kæde og ny knast aksel til udluftnings ventilerne.
Alt i alt incl. drossel kit ender vi på ca. 8000 kr i regning.
På slut sedlen står der skrevet: "købt som beset, 20943 km, fri og ubehæftet"
Men hvor står jeg nu?
Har jeg mulighed for at kunne få nogen form for erstatning fra nogen part og iså fald hilken instans skal jeg så igennem?
Mvh kristian Dyrmann
dec 2004
Følger: 12 Følgere: 10 MC-er: 1 Emner: 60 Svar: 448
dec 2004
dec 2004
dette er ikk noget forbrugerstyrelsen tager sig af eller hvad..?
dec 2004
Men vil i lade den ligge eller ville i fortsætte sagen?
dec 2004
dec 2004
dec 2003
Følger: 26 Følgere: 19 MC-er: 1 Emner: 221 Svar: 2.307
Prøv at spørge hos suki om de har nogle informationer om den og evt. find ud af hvor den har været forsikret før så du kan spørge om der har været skadeanmeldelser og måske finde ud af noget om mc'en den vej.
Bo
dec 2004
Ja vi studsede godt nok over det med kilometer tallet men da der var en del andre på det tidspukt der kun havde kørt 30000 km håbede vi på vi var heldige, det skulle så bare vise sig at vi var naive...
dec 2004
det er jeg helt sikkert, men den koster jo nok en del mere.
Har allerede for arrangeret et større lån for at have penge til at betale mekanikkeren. den koster for øvrigt 3000 den knast han skaffer plus 550 pr vippe arm og dem skal der to af i..
dec 2004
Det er en privat mand, og han har ikke lige umiddelbart intintioner om at have motorcykel igen, og jeg har snakket med ham og er rimelig overbevidst om at det ikk er ham, han er forøvrigt også dækket ind af sin første slutseddel ifølge to uafhængige mc forhandlere som han havde haft snakket med..
dec 2004
det stemmer vidst også med km tal eller sådan noget. men det var vidst hvad han fik at vide.. ved ikk om det giver nogen mening..?
dec 2004
er der tale om hele aksler? er ikk særlig mekanik køndig..?
som min står nu skal der helt ny aksel på...
dec 2004
dec 2004
hvilken årgang passer de knaster på? kan jeg få så meget at vide om dem som muligt det gør det nemmere for mekkanikkerne og for min far for det bliver ham der kontakter dem da jeg er i skole til kl 17.
okt 2004
Følger: 5 Følgere: 4 MC-er: 1 Emner: 10 Svar: 81
Min kæreste er advokatsekretær, og hun siger...
- Hvis du kan få mekanikeren til at skrive en seddel på, at din cykel har kørt min. 45.000 km., kan du forlange at handlen går tilbage eller et afslag i prisen.
- Du kan enten selv snakke med sælgeren, eller kontakte en advokat.
- Den advokatudgift du måtte have, skal du SELV betale.
- Men ring dog til en advokat... det koster normalt ikke noget at få et råd fra en advokat.
Held og lykke...
dec 2004
jeg er meget glad for dit tilbud, det skal der ikk heske tvivl om. men vil helst ikk ind i en retsag.
Jeg vil gerne sige tak til alle herinde, med deres bud, det er endnu en gang blevet bevidst at dette er et fantastisk site.
mar 2004
Følger: 11 Følgere: 10 MC-er: 1 Emner: 11 Svar: 74
Ellers så skriv et brev til Lars-Christian S(har en volusia 800 Herinde et sted)
Han er advokat *G* og han vil sikkert gerne forklare dig det... Sig jeg har sendt dig *G*
Knus Matilde
nov 2004
Følger: 5 Følgere: 4 MC-er: 1 Emner: 14 Svar: 62
og 25000km kørt på skod olie mange små ture og koldstart og en nar på ryggen kontra 45000km med god olie og lange ture... d er svært at bevise den har kørt mere end på spedo... medmindre den har været til syn før og de har noteret noget andet... eller hvis en forhandler har haft den til service...og noteret km-stand...
og så er d jo ikke alle forhandlere der siger kør du bare de næste 10000km uden problemer... de vil jo også gerne tjene til føden... d altid svært hvis man må overlade cyklen til mekaniker hver gang... så koster d...
held og lykke med d hele...
dec 2004
Sælger virker direkte aggresiv, da jeg ringe til ham. Han nægter at skulle have gjort noget forkert for som han siger, så er han jo også blevet snydt, dog har jeg ikk meget tiltro til ham.
Jeg stoler meget på mekanikkeren, han har været tilknyttet familien i knap 10 år, med min fars motorcykeler.
Det her var egentlig også mest for at vide hvad jeg skulle tro om det her, for det bliver alt i alt ca 5500-6000 kr yderligere og det er ikk noget jeg er interesseret i at gå i retten for.
Nu håber jeg at den bare kan blive færdig så jeg kan komme til bakken.
så jeg vil slå lidt koldt vand i blodet, som i siger, og istedet betale min regning.
Men igen mange mange tak.
Med venlig hilsen
Kristian Dyrmann Larsen
jul 2004
Følger: 3 Følgere: 2 MC-er: 1 Emner: 23 Svar: 103
Dette er fx taget fra google:
For det første så gælder købeloven også for køb og salg mellem
private. Du er bare ikke stillet som forbruger og får dermed ikke
adgang til de specielle rettigheder, forbrugere normalt er begunstiget
med overfor den professionelle sælger.
Der er en bestemmelse i loven, som indeholder princippet caveat emptor
(§ 47). Denne siger, at køberen skal se sig for, - dvs. fejl og
mangler, som var til stede ved købet, og som du med al rimelighed
kunne opdage ved en almindelig undersøgelse, kan du ikke senere komme
og gøre manglen gældende.
For så vidt angår "købt som beset", så siger købelovens § 77, stk. 1:
"Selv om salgsgenstanden er solgt, som den er og forefindes eller med
tilsvarende forbehold [altså som beset], kan køberen i de tilfælde,
der er nævnt i § 76, stk. 1, nr. 1-3, påberåbe sig, at genstanden
lider af en mangel. Det samme gælder, hvis genstanden er i væsentlig
ringere stand, end køberen under hensyn til prisen og omstændighederne
i øvrigt havde grund til at regne med."
Karnov nævner i sine noter, at et "købt som beset"-forbehold dog kan
være gyldigt, og at køber, såfremt anvendelsen af forbeholdet har
været rimelig, må tåle en vis afvigelse fra den standard, han ellers
ville være berettiget.
Bemærk i øvrigt at eventuelle mangler skal ses i forhold de øvrige
omstændigheder, dvs. f.eks. om prisen har været specielt lav.
Sælger skal yderligere opfylde sin loyale oplysningspligt, - dvs. at
hvis du direkte spørger til en bestemt egenskab eller del, og sælger
fortier eller ikke nævner noget, som han har kendskab til, og som han
formoder vil have betydning for din vurdering af, om du vil købe, så
kan du senere gøre denne "fejl" gældende, uanset om mc'en er købt "som
beset" ell.l.
Det samme gælder, hvis du fortæller sælger om dine forudsætninger for
købet (f.eks. hvis du har deciderede krav til maskinen, eller det du
skal bruge maskinen til), så det står sælger klart, hvad du
forudsætter, at den kan, og han så mod bedre vidende fortier eller
ikke nævner noger, som kan forventes at have betydning for din
vurdering af købet.
Meget af ovennævnte er ren teori. I virkeligheden spiller det også
ind, hvor meget du reelt kan bevise, eller man udefra objektivt kan
sige, at man kan forvente af en tilsvarende maskine (samme pris,
stand, alder, model, km-stand osv., med fradrag af almindelig
forventelig slidtage gennem årene).
jul 2004
Følger: 3 Følgere: 2 MC-er: 1 Emner: 23 Svar: 103
§ 42. Angår købet en bestemt genstand, og lider denne af en mangel, kan køberen hæve købet eller kræve et forholdsmæssigt afslag i købesummen. Må manglen anses som uvæsentlig, er køberen dog ikke berettiget til at hæve købet, medmindre sælgeren har handlet svigagtigt.
Stk. 2. Savnede genstanden ved købets afslutning egenskaber, som må anses tilsikrede, eller er manglen efter købets indgåelse forårsaget ved sælgerens forsømmelse, eller har sælgeren handlet svigagtigt, kan køberen kræve skadeserstatning.
§ 43. Ved køb af genstande, bestemte efter art, kan køberen, såfremt den leverede genstand lider af en mangel, hæve købet eller kræve omlevering eller fordre et forholdsmæssigt afslag i købesummen.
Stk. 2. Må manglen anses som uvæsentlig, kan købet dog ikke hæves eller omlevering fordres, medmindre sælgeren har handlet svigagtigt eller har kendt manglen på et sådant tidspunkt, at han uden urimelig opofrelse havde kunnet skaffe mangelfri genstand.
Stk. 3. Sælgeren er, selv om han er uden skyld, pligtig at betale skadeserstatning dog således, at bestemmelserne i § 24 finder tilsvarende anvendelse.
§ 44. Ved afgørelsen af, om salgsgenstanden lider af en mangel, bliver, for så vidt manglen ikke er hidført ved sælgerens forsømmelse, det tidspunkt at tage i betragtning, da faren gik over på køberen.
§ 45. Bestemmelserne i § 25 om skadeserstatningens beregning kommer også til anvendelse, når købet hæves på grund af mangel ved genstanden.
§ 46. Skal sælgeren levere efterhånden, og er en enkelt levering mangelfuld, kan køberen i medfør af §§ 42 og 43 alene hæve købet, for så vidt angår denne levering. Dog kan han også hæve købet for senere leveringers vedkommende, såfremt det må ventes, at også disse vil blive mangelfulde, eller endog hæve købet i dets helhed, såfremt dette er begrundet i sammenhængen mellem leveringerne.
§ 47. Har køberen før købets afslutning undersøgt salgsgenstanden eller uden skellig grund undladt at efterkomme sælgerens opfordring til at undersøge den, eller er der før købets afslutning givet ham lejlighed til at undersøge en prøve af salgsgenstanden, kan han ikke påberåbe sig mangler, der ved sådan undersøgelse burde være opdaget af ham, medmindre sælgeren har handlet svigagtigt.
§ 48. Sker salg ved auktion, kan køberen ikke påberåbe sig, at genstanden lider af nogen mangel, medmindre genstanden ikke svarer til den betegnelse, under hvilken den er solgt, eller sælgeren har handlet svigagtigt. Hvad her er foreskrevet, gælder dog ikke, når en handlende sælger sine varer ved auktion.
§ 49. Tilbyder sælgeren at afhjælpe en mangel eller at foretage omlevering, må køberen dermed lade sig nøje, hvis det kan ske inden udløbet af den tid, da han er pligtig at afvente levering (jf. § 21), og det åbenbart ikke kan medføre omkostning eller ulempe for ham.
Stk. 2. Køberens ret til erstatning berøres ikke af denne bestemmelse.
§ 50. Hvad i denne lov er bestemt om mangler ved salgsgenstanden finder tilsvarende anvendelse, hvor den leverede mængde er for ringe, såfremt køberen må gå ud fra, at det, som er leveret, er ment at skulle tjene som fuldstændig opfyldelse af aftalen. Køberen kan i dette tilfælde ikke i medfør af § 43 fordre omlevering, men kan i stedet herfor kræve efterleveret, hvad der mangler, hvad enten dette udgør en større eller mindre del af det, som skulle leveres.
§ 51. I handelskøb har køberen, når salgsgenstanden er leveret, eller en aftalt udfaldsprøve er kommet ham i hænde, at foretage sådan undersøgelse, som ordentlig forretningsbrug kræver. Skal genstanden forsendes fra et sted til et andet, er køberen dog ikke pligtig at undersøge den, førend den på bestemmelsesstedet er stillet således til hans rådighed, at han ifølge § 56 ville være pligtig at drage omsorg for den.
§ 52. Viser det sig, at den solgte genstand lider af en mangel, har køberen, såfremt han vil påberåbe sig manglen, at give sælgeren meddelelse derom i handelskøb straks og ellers uden ugrundet ophold. Afgiver han ikke sådan meddelelse, uagtet han har opdaget eller burde have opdaget manglen, kan han ikke senere gøre den gældende.
Stk. 2. Vil køberen hæve købet, eller vil han kræve efterlevering eller omlevering, skal han uden ugrundet ophold give sælgeren meddelelse derom, og har ellers tabt sin ret til at afvise genstanden eller kræve efterlevering.
§ 53. De i foregående paragraf givne bestemmelser om tab af køberens ret til at påberåbe sig mangler kommer ikke til anvendelse, når sælgeren har handlet svigagtigt, eller når han har gjort sig skyldig i grov uagtsomhed, og denne medfører betydelig skade for køberen.
§ 54. Har køberen ikke inden to år efter genstandens overgivelse til ham meddelt sælgeren, at han vil påberåbe sig en mangel, kan han ikke senere gøre den gældende, medmindre sælgeren har påtaget sig at indestå for genstanden i længere tid eller har handlet svigagtigt.
Stk. 2. Ved køb af byggematerialer er den i stk. 1 nævnte frist 5 år fra byggeriets aflevering, dog højst 6 år fra overgivelsen af materialerne til kø
Hårdt brug for hjælp