1.985 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 16 Svar

Fedt til lejer og front gaffel mv. Fedt til lejer og front gaffel mv.

Hej, jeg har skilt min kawa zx6r 636`er fuldstændig for at gå den igennem og få den malet - Det eneste jeg har beholdt indtakt er motoren.

Mit spørgsmål går på de bevægelige dele, f.eks. de koniske lejer som jeg har taget ud da jeg skilte front gaffel, samt lejer i hjulene som er delvist blottede, da fælgene skal males! Lige for nu lader jeg det fedt som sidder på lejerne blive ligeså tørrer jeg ikke de fedt af som sidder der hvor front gaflen går igennem stellet foran(kender ikke navnene på de forskellige dele, men i ved sikkert hvad jeg mener, er bedre med mine hænder end jeg er i mit kendskab til delenes navne!)

Men hvorom alting er, skal jeg inden montering tørre al overskydende fedt af og smørre op igen, skal jeg blot supplere og smide noget mere fedt på - Er der forskel på fedt mv. Kan jeg komme til at bruge noget forkert!? Kan se det er det samme grønne stads der er brugt alle steder, såvel på lejer, som ved gennemgang på triple yoke mv.

P.s. Stellet skal glasblæses inden jeg maler det, hvordan beskytter jeg bedst åbninger hvor de koniske lejer skal ligge eller som på fælgene, hvor der sidder faste lejer i? Er det nok bare at dække af med malertape?

På forhånd tak!

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Rep af vaskemaskine 600 kr.
  • Rengøring af køkken opvask og vasket gul i lille gang og køkken 310 kr.
  • 2 times rengøring i dag senest 17:00 500 kr.
  • Jeg skal bruge en låsesmed til et skab 400 kr.
  • Ca 20 kvm væg med standhaftig tapet 2.500 kr.
  • Gummimåtter, bundmåtter, hjulkapsler, stålfælge med dæk. 1.200 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Fedt til lejer og front gaffel mv.
  • #1   10. dec 2014 Er ikke helt sikkert på, at jeg forstår spørgsmålet.

Men når dele skal glasblæses/males, så skal ALT fedt og snavs jo væk? Og så skal der self. nyt fedt på efterfølgende.

Og går ikke ud fra, at du vil genbruge de samme lejer? Derfor skal de nye jo også smøres når det monteres.

• #2   10. dec 2014 Ham der skal glasblæse det, har garanteret noget rigtig afdæknings tape, så det er bare at aftale hvad der skal blæses og hvad der ikke skal.

Sidst jeg havde noget til sandblæsning/maling havde jeg pænt dækket det hele af med malertape... som værkstedet så selv havde skiftet til noget andet tape efterfølgende. Så aftal det med ham/dem - ingen grund til at gøre det mere besværligt for dem.

• #3   10. dec 2014 Fedtet du skal bruge er lejefedt smiley

• #4   10. dec 2014 Milling, beklager, kan godt se mine spørgsmål ikke er helt forståelige, men du svarede nu meget godt på dem! Cyklen har kun kørt godt 20K km og der er så godt som ingen slidtage at spore, så jeg var egentlig i tvivl om jeg skulle skifte dem alle!

Men det vil sige, at du ville montere nye koniske lejer til forgaflen? Ville du også slå hjullejerne ud, selvom de intet fejler? Tænker at de måske bare kan dækkes af!?

• #5   10. dec 2014 hvis du får blæst dine fælge skal du have skiftet din lejer da der stort set vil komme glas i din lejer uanset hvad du gør...

• #6   10. dec 2014 Hvad Mike siger smiley

Og det samme med kronrørslejerne (forgaffel)

• #7   10. dec 2014 Arh ok, jamen så er det sådan det er! Det med hjullejerne er er fint nok, er mere nervøs for at det leje/den udfræsning som kronrørslejerne skal ligge i, vil blive beskadiget ved glasblæsningen, hvis der ikke dækkes af og tages hensyn til at der skal ligge et konisk leje!?

• #8   10. dec 2014 Lad lejerne sidde i, når der skal blæses, og bank dem så ud bagefter. smiley

• #9   10. dec 2014 MikkelGade: Ja det er nok det bedste, men tænker stadig mest på den udfræsning som det koniske leje ligger i, hvordan det bedst beskyttes under glasblæsningen, for det leje kan jeg jo af gode grunde ikke lade blive siddende i, da det bare vil ryge ud første gang han bevæger rammen!

• #11   10. dec 2014 dæk det til evt med kraftig tape og få det blæst og fortæl personen som skal blæse det at han skal være forsigtig omkring hvor de skal sidde

• #12   10. dec 2014 Ham der blæser, ved godt at man ikke blæser direkte ned i kronrøret, så det ville jeg ikke bekymre mig om Mikkel.
    Stadig hvis han gjorde, ville der ske tæt på nada.

God idé med at skifte lejer i forgaflen. Du ved ikke hvordan de er blevet behandlet ( spændt op for hårdt f.eks.) osv osv

• #13   10. dec 2014 En lille træplade på hver side af kronrøret og så en lang bolt igennem til at spænde det sammen med, sådan har jeg gjort hver gang jeg har fået blæst et stel, og så er du fri for at skifte lejerne

• #14   10. dec 2014 Du skal ikke være bange for at glasblæsningen ødelægger materialet, så lejerne ikke kan presses tilbage på plads - for det skader overhovedet ikke andet end maling! man glasblæser sågar nylon, så det er ubeskriveligt skånsomt!

• #15   10. dec 2014 Jeg havde stadig skiftet lejerne, når nu det alligevel er skilt ad. Det koster jo ikke alverden.

• #16   10. dec 2014 Tak for svarene, jeg bestiller nye lejer hele vejen rundt, hjullejer, kronrørslejer mv. og så dækker jeg lige af bare for en sikkerheds skyld, inden de gasblæses.

Sidste spørgsmål, inde navet/centeret af såvel for som baghjul, der løber der et hult cylinderformet rør som aksel går igennem, det er smurt med lejefedt(naturligvis) og glider lige ud når man tager hjulet af. Jeg ved at det på engelsk hedder "collar", aner ikke hvad det hedder på dansk! Når jeg kigger efter på disse, så kan jeg se spor på minimal slidtage, en slags aftegning fra at de har roteret, men uden at man kan mærke det når man fører fingeren over, skal jeg skifte disse, eller vil de nye blot få samme "aftegning"/slidtage efter hjulets nav i løbet af få km? De koster alligevel en plov, og jeg gider ikke smide penge efter det hvis det er komplet unødvendigt! Slutteligt, kan jeg noget sted på nettet finde info om hvor hårdt div. bolte skal spændes på? Har en Haynes manual, men der nævnes ikke noget moment i forhold til f.eks. bolten der holder den øverste brilleplade, der jo som bekendt ligger over kronrørslejet!

• #17   11. dec 2014 Der burde være en moment tabel i din Hayens bog, der har der været i alle mine, de sidder bare ikke altid lige logisk. Røret i hjulene er bare så du ikke presser lejerne i smadder når du spænder hjulet fast, dem kan du rolig beholde.

Kommentér på:
Fedt til lejer og front gaffel mv.

Annonce