{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.390 visninger | Oprettet:

Tips til installering af nye hjullejer {{forumTopicSubject}}

Har fået fælge hjem fra pulverlakering, og skal til at smække nye lejer i. Kan I give nogen tips til procedure, valg af værktøj, hvilket, hvor og hvormeget fedt jeg skal bruge? Jeg syntes at have læst, at man skal fryse
lejerne ned først, for at få dem til at skrumpe lidt - er der noget om snakken?

På forhånd tak

Studen


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Tips til installering af nye hjullejer
  • #1   23. feb 2005 Hej Studen...

    Ang. at fryse lejerne ned, kan det fint lade sig gøre.
    Læg fælgene indenfor så de kommer op på en god stue temperatur. Læg så lejerne i fryseren et par timer (det kommer sig ikke så nøje, det er jo ikke nogen and der skal dybfryses), og tag dem så ud og pak dem med fedt (komme fedt ind til kuglerne (det kød sq da vist lidt kinky det der)). Tør det overskydende fedt af, og bank lejedne forsigtigt i igen. Brug en hammer og et lille stykke træ, måske en nylon-hammer eller en gummi-hammer (bare du ikke laver mærker i eller voldtager lejerne, så skal det nok gå). Vil nu anbefale at bruge et lille stykke træ alligevel. Man kan evt. bruge hammer-skaftet (stille hammeren på højkant).

    Jens


  • #2   23. feb 2005 Forresten... Valg af fedt: Leje fedt, eller noget andet "go fed" noget...


  • #3   23. feb 2005 Hej Jens

    Tak for det fyldestgørende svar. Lige et yderligere spørgsmål. Skal man tvære lejerne ind i fedt som du beskriver selv om det er lukkede lejer? Så vidt jeg ved er der masser af fedt inde i et lukket leje!?
    Mht. at slå dem på plads. Er det ikke rigtigt opfattet, at jeg den flade, der har kontakt med lejet, kun må hvile på den yderste lejering? Jeg mener, hvis det hviler på hele lejefladen, forestiller jeg mig at man beskadiger det indvendige af lejet?

    Mvh

    Studen - som også er ved at gå amok over genstridige kronrørslejer.


  • #4   23. feb 2005 Helt korekt opfattet... både med at det er fedt i lukkede lejer, og med at du kun må "slå" på det yderste af lejet...
    Du kan godt selv om at det er lukkede lejer give dem et tynd lag fedt, men det er ikke nødvendigt (måske lige lidt fedt på de sider af lejerne der vender ind imod hinanden).

    Jens


  • #5   23. feb 2005 Tak for det!
    Nu hvor jeg har fingrene i en "lejeekspert"; har du en god idé til valg af værktøj til at banke kronrørslejer ("skålene") ud med?

    Tak

    Studen


  • #6   23. feb 2005 Lejeskål i kronerør... Hmmmm, ja....
    Du skal i hvertfald ikke bruge noget aldt for skarpt eller sidst, hvis de skal bruges igen... Men brug en hammer og et stykke jernrør eller måske en "pind" (et stykke stærkt træ), og endelig husk at brug godt med WD-40 eller lignende hvis de ikke rigtigt vil.... De skal bare have nogle klø!!

    Jens


  • #7   23. feb 2005 øhhh... "sidst", skulle selvfølgelig have stået "spidst"...


  • #8   23. feb 2005 Har lige været igennem både hjullejer og kronrørslejet. Et godt dorn sæt, en rustfri stål stang på ~25cm og en ordenlig hammer kommer man langt.

    Ångående kronrørslejerne skal de bare have tæv. Det er forresten en god idé at lade være med at smide dem væk lige med det samme, de er nemlig gode at have når de nye skal banke i, de passer jo lige i størrelsen til at slå ind på.


  • #9   24. feb 2005 Tak for al jeres hjælp. Jeg fik tilsidst kronrørslejerne ud med WD-40 og en bøjet skruetrukker smiley

Kommentér på:
Tips til installering af nye hjullejer

Annonce