{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Smøring med kobberfedt
  • #1   14. jun 2018 Bruger selv kobberfedt på hjulbolte og bagsiden af bremseklodserne. Kæde bruger jeg spray fedt beregnet hertil.

  • #2   14. jun 2018 Kobberfedt er godt steder der bliver meget varme, så til bremser, alle andre steder er andre typer smørelse bedre. Til kæden bruger man kædesmørelse.. smiley

  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 281 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.698
    #3   14. jun 2018 ALDRIG kobberfedt på andet end ting der BÅDE bliver meget varme OG skal bevæge sig.

    Bliver det varmt men ikke skal bevæge sig, så smører du slet ikke.
    Bevæger det sig men uden at blive varmt, skal det være "almindeligt" fedt eller olie du smører med. Hvad der skal hvor hen, er beskrevet i værkstedsmanualen til cyklen.

    Kontaktflader på bremseklodser - der hvor de glider mod kaliperen. Der kan du godt bruge kobberfedt, men det er ikke nødvendigt.

    Kæden giver man kædespray eller kædeolie, og når det er en kæde med O eller X-ringe, skal man stort set ikke smøre.


  • #4   14. jun 2018 Kobberfedt hører ikke til i forbindelse med bremser, det går i forbindelse med gummipakninger og ødelægger dem.
    Eneste sted jeg kan komme i tanke om at bruge kobberfedt er på hjulbolte og nav, eller udstøning.
    Kædefedt til kæder
    Lejefedt til lejer
    keramisk fedt til bremser

    Vi bruger jo heller ikke håndsæbe til håret..


  • #7   15. jun 2018 Hvad hedder det blå snask fra ATA tilbrug for montage af stempler i calibre ?

  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 281 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.698
    #9   15. jun 2018 Man bruger bare silikone fedt til glidebøsninger.

  • #12   15. jun 2018 #11
    Nej. Nogle mennesker bliver født med vrangen ud, det er derfor de har så kraftig hårvækst fra næsen.


  • #13   16. jun 2018 Brug ikke kobberfedt til bremsebelægningen, det er et dryfit. Det samler bare skidt og hvis det er monteret på bagsiden så risikerer i at det trækker ind i belægningen samt at det løber ved relativ lav tempratur og risiko for at det trækkes på skiven
    Kæden rengøres og smøres med Gearolie e.l. og tørres af. Det er de yderste led du smører og ikke andet, resten er smurt internt og holdes tæt af O eller X ringene. Hvis de ryger, så er det kun på med ny kæde.
    Kobberfedtet samler kun støvet.


  • #14   16. jun 2018 Jeg mener nu nok at folk som ikke har nogen erfaring i smøremidler, roligt kan spørge her uden at føle sig dumme, så kom frisk.
    At vi andre har hørt det meste mange gange før er ikke grønskollingernes skyld.


  • #15   17. jun 2018 Koberfedt skal kun smørres på indersiden af skraldespanden, keramisk fedt er meget skønnere at have med at gøre.

    Og nej det skal ikke på hjulboltene, det er så irriterende når Hr Jensen selv har skiftet hjul, så er alt smurt ind i det lort, og det er også nævnt i alle værkstedsprogrammer at man ikke må smørre boltene, så bliver de spændt for hårdt, at det så er flueknepperi er noget helt andet, men vær god ved din mekaniker og hold op med at bruge det skidt.

    Og det med at smørre klodserne ind i fedt, nej!, giv ørene og stemplet på caliperen lidt, det er kun de steder hvor der er kontakt mellem tingene


  • Peter R
    Peter R Tilmeldt:
    feb 2016

    Følgere: 1 Svar: 148
    #16   20. jun 2018 Alle bolte skal have kobberfedt - det er det, det er beregnet til.

  • #17   20. jun 2018 Alle kvinder skal stå i køkkenet - det er det, de er beregnet til.

  • #19   20. jun 2018 Tusind tak for alle de gode råd smiley
    Og tak til jer der tager en grønskolling i forsvar, det værdsætter jeg! smiley
    Tror jeg vil lade være med at smøre kæden, den er også godt fedtet fra sidste år, da den blev købt.
    Det lyder som om man generelt skal holde sig fra kobberfedt. Det var et råd jeg fik fra min onkel, han smører alt ind i fedt og promoverer brugen af det, hans mekaniker er også træt af ham.
    Den eneste gang jeg har brugt det, var da min forgaffel sku ha presset nye glideringe i.
    Har normalt aldrig brugt fedt, kun olie og WD40.


  • Tom M
    Tom M Tilmeldt:
    mar 2009

    Følger: 1 Svar: 17
    #20   20. jun 2018 Kobberfedt er nu meget fedt mange steder, hvor man gerne vil kunne skille tingene ad efter års brug! Når det er sagt kan alt jo overdrives, både mht. mængder og hvor det bruges. Der er i dag så mange fine smøremidler, med meget bedre egenskaber, så kobberfedt er måske lidt old school / overflødigt = overflødigt fedt! Sorry!

    Men tak for spørgsmålet, man lærer noget hver gang. Eks. i denne tråd, at kobber skulle være så hårdt, at det har en slibende effekt på aluminium....hmmm, passer ikke helt med praksis og måske heller ikke teori.

    NB: WD40 er ikke et smøremiddel. Indeholder kun meget små mængder smørelse og kan ikke erstatte det korrekte smøremiddel. Det er en fugtafviser og korrosionsopløser.


  • Tom M
    Tom M Tilmeldt:
    mar 2009

    Følger: 1 Svar: 17
    #22   20. jun 2018 Nej Sure, det er praksis jeg taler ud fra....Såååh deeet..

  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 281 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.698
    #24   20. jun 2018 #16 - Forkert.

  • Andrzej S
    Andrzej S Tilmeldt:
    apr 2009

    Følgere: 1 MC-er: 1 Svar: 164
    #25   20. jun 2018 Aluminium er sit eget fiende der hvor der er bevægelse. Aluminium iltes ved kontakt med vand og danner aluminiumoxide. Udmærket slibemiddel der kendes under navnet korrundum. Hvid pulver hård som bare pokker. Kan slibe riller i en stålbolt ret hurtigt. Bruges i næsten alle slibemidler fra sandpapir til det fine autosol slibekreme.

  • Ole B
    Ole B Tilmeldt:
    jun 2016

    Følger: 2 Svar: 61
    #26   22. jun 2018 Til kæder vil kobberfedt og konsistensfedt bare blive slynget af - her skal du bruge rigtig kædefedt eller kædeolie, som vil trække lange strenge mellem kæden og kædehjulet - dvs. ligge sig mellem kontaktfladerne, hvor konsistensfedt bare vil ligge sig i alle hjørner af kædekassen og overhovedet ikke gøre nogen gavn - udover at der er besværligt at fjerne skal graves ud i store mængder og direkte i skraldespanden.

    Til hjulbolte o.lign. bruger jeg altid kobberfedt - har for tit oplevet hjulbolte mm., der var næsten umulige at løsne pga. rust og mangel på smøring.


  • #27   22. jun 2018 Jeg har en dåse blyholdig anti-seize, som jeg bruger, og det har jeg ingen problemer med, da jeg jo er fra tiden før bly blev farligt smiley

  • #28   23. jun 2018 Kobberfedt bruges ikke mere fordi det fremmer tæring af alle andre metaller end kobber. Hvis du vil vide mere om hvorfor det er sådan, kan du læse om metallernes spændingsrække.

    Som varmebestandig fedt bruges i dag keramisk fedt.

    Til lejer bruges lejefedt, f.eks. en lithium baseret fedt.
    Hvis du her bruger kobberfedt, vil dine lejer blive slidt unødvendigt meget, fordi kobberfedt har en svagt slibende effekt, og derfor aldrig må bruges til noget med ret meget bevægelse. Men som tidligere nævnt bruger man slet ikke kobberfedt mere.


  • #29   24. jun 2018 Meget kan man sige, men der er sku mange der går op i det! Personligt er jeg af den holdning at man skal smørre, - det med du spænder boltene for hårdt, den tror jeg simpelthen ikke på, var på kursus i og renov. skruevakuumpumper, og der var en gammel montør som i dag sidder som produktionsansvarlig på en fabrik sydpå, han sagde netop det var vigtigt og smørre gevind, - for at man ikke spændte op imod friktion, dvs. at man ikke fik trukket den korrekt til. Så der er andre syn på den sag. Men ja alting med måde. Personligt synes jeg selv det kan være noget griseri, men det er sku mere træls når lortet er groet fast. smiley


  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 281 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.698
    #30   24. jun 2018 Jeg smører altid gevind, men det gør jeg med en smule olie eller fedt - aldrig kobberfedt.

    Hjulbolte smører jeg også med en lille klat olie, og det har endnu aldrig givet mig problemer med hverken at spænde dem for meget eller olie som flyder ud på skiver eller tromler.
    De skal ikke have kobberfedt, for der er ingen varme OG bevægelse samtidig.

    Bremseklodser på biler, giver jeg keramisk fedt som erstatning for kobberfedt, eller også bruger jeg neverseez (alu fedt). Der er både varme OG bevægelse samtidig.


  • #31   26. jul 2018 ALDRIG kobberfedt PUNKTUM! Det har nogle rigtig kedelige egenskaber. Keramisk pasta til bremser dog IKKE bagpå klodsen, KUN hvor den glider da det er noget med varme afledning at gøre. Til lejer findes der bestemt fedt til det, ligeledes gør der til din kæde. Riv dig lidt og køb det rigtige.. det betaler sig i længden smiley

  • Peter R
    Peter R Tilmeldt:
    feb 2016

    Følgere: 1 Svar: 148
    #32   1. aug 2018 RIGELIGT kobberfedt!

Kommentér på:
Smøring med kobberfedt

Annonce