8.081 visninger
|
Oprettet:
Smøring med kobberfedt {{forumTopicSubject}}
Hej folkens.
Jeg har hørt meget godt om kobberfedt, til smøring af lejer og andre dele, der er udsat for konstant slidtage.
Mit spørgsmål er så, om der er nogen der har erfaring med, at bruge kobberfedt på kæden eller om der skal anden slags fedt til.
maj 2004
Følger: 87 Følgere: 89 MC-er: 2 Emner: 40 Svar: 3.720
jun 2008
Følger: 4 Følgere: 76 MC-er: 15 Emner: 47 Svar: 2.834
Følgere: 281 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.698
Bliver det varmt men ikke skal bevæge sig, så smører du slet ikke.
Bevæger det sig men uden at blive varmt, skal det være "almindeligt" fedt eller olie du smører med. Hvad der skal hvor hen, er beskrevet i værkstedsmanualen til cyklen.
Kontaktflader på bremseklodser - der hvor de glider mod kaliperen. Der kan du godt bruge kobberfedt, men det er ikke nødvendigt.
Kæden giver man kædespray eller kædeolie, og når det er en kæde med O eller X-ringe, skal man stort set ikke smøre.
aug 2007
Følger: 8 Følgere: 5 MC-er: 3 Emner: 21 Svar: 923
Eneste sted jeg kan komme i tanke om at bruge kobberfedt er på hjulbolte og nav, eller udstøning.
Kædefedt til kæder
Lejefedt til lejer
keramisk fedt til bremser
Vi bruger jo heller ikke håndsæbe til håret..
jan 2013
Følger: 10 Følgere: 50 Emner: 90 Svar: 1.224
jan 2009
Følgere: 6 MC-er: 5 Emner: 5 Svar: 442
Nej. Nogle mennesker bliver født med vrangen ud, det er derfor de har så kraftig hårvækst fra næsen.
aug 2015
Følger: 3 Følgere: 1 MC-er: 1 Svar: 12
Kæden rengøres og smøres med Gearolie e.l. og tørres af. Det er de yderste led du smører og ikke andet, resten er smurt internt og holdes tæt af O eller X ringene. Hvis de ryger, så er det kun på med ny kæde.
Kobberfedtet samler kun støvet.
mar 2009
Følger: 69 Følgere: 375 MC-er: 1 Emner: 497 Svar: 11.686
At vi andre har hørt det meste mange gange før er ikke grønskollingernes skyld.
jul 2008
Følger: 2 Følgere: 17 MC-er: 1 Emner: 47 Svar: 4.777
Og nej det skal ikke på hjulboltene, det er så irriterende når Hr Jensen selv har skiftet hjul, så er alt smurt ind i det lort, og det er også nævnt i alle værkstedsprogrammer at man ikke må smørre boltene, så bliver de spændt for hårdt, at det så er flueknepperi er noget helt andet, men vær god ved din mekaniker og hold op med at bruge det skidt.
Og det med at smørre klodserne ind i fedt, nej!, giv ørene og stemplet på caliperen lidt, det er kun de steder hvor der er kontakt mellem tingene
feb 2016
Følgere: 1 Svar: 148
jan 2009
Følgere: 2 MC-er: 2 Emner: 26 Svar: 547
mar 2017
Følger: 5 Følgere: 5 MC-er: 1 Emner: 8 Svar: 15
Og tak til jer der tager en grønskolling i forsvar, det værdsætter jeg!
Tror jeg vil lade være med at smøre kæden, den er også godt fedtet fra sidste år, da den blev købt.
Det lyder som om man generelt skal holde sig fra kobberfedt. Det var et råd jeg fik fra min onkel, han smører alt ind i fedt og promoverer brugen af det, hans mekaniker er også træt af ham.
Den eneste gang jeg har brugt det, var da min forgaffel sku ha presset nye glideringe i.
Har normalt aldrig brugt fedt, kun olie og WD40.
mar 2009
Følger: 1 Svar: 17
Men tak for spørgsmålet, man lærer noget hver gang. Eks. i denne tråd, at kobber skulle være så hårdt, at det har en slibende effekt på aluminium....hmmm, passer ikke helt med praksis og måske heller ikke teori.
NB: WD40 er ikke et smøremiddel. Indeholder kun meget små mængder smørelse og kan ikke erstatte det korrekte smøremiddel. Det er en fugtafviser og korrosionsopløser.
mar 2009
Følger: 1 Svar: 17
apr 2009
Følgere: 1 MC-er: 1 Svar: 164
jun 2016
Følger: 2 Svar: 61
Til hjulbolte o.lign. bruger jeg altid kobberfedt - har for tit oplevet hjulbolte mm., der var næsten umulige at løsne pga. rust og mangel på smøring.
jul 2014
Følger: 1 Følgere: 63 MC-er: 2 Emner: 7 Svar: 347
feb 2007
Følger: 4 Følgere: 3 Emner: 9 Svar: 128
Som varmebestandig fedt bruges i dag keramisk fedt.
Til lejer bruges lejefedt, f.eks. en lithium baseret fedt.
Hvis du her bruger kobberfedt, vil dine lejer blive slidt unødvendigt meget, fordi kobberfedt har en svagt slibende effekt, og derfor aldrig må bruges til noget med ret meget bevægelse. Men som tidligere nævnt bruger man slet ikke kobberfedt mere.
maj 2004
Følger: 87 Følgere: 89 MC-er: 2 Emner: 40 Svar: 3.720
Hjulbolte smører jeg også med en lille klat olie, og det har endnu aldrig givet mig problemer med hverken at spænde dem for meget eller olie som flyder ud på skiver eller tromler.
De skal ikke have kobberfedt, for der er ingen varme OG bevægelse samtidig.
Bremseklodser på biler, giver jeg keramisk fedt som erstatning for kobberfedt, eller også bruger jeg neverseez (alu fedt). Der er både varme OG bevægelse samtidig.
feb 2014
Følger: 5 Følgere: 5 MC-er: 1 Emner: 1 Svar: 10
feb 2016
Følgere: 1 Svar: 148
Smøring med kobberfedt