5.288 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 53 Svar

Uenighed om skyld Uenighed om skyld

Har lige fået brev fra mit forsikringsselskab ang. et uheld for et par måneder siden, hvor de nu siger der er uenig om skyld.

I dette tilfælde var jeg bilisten, og modparten på MC.

Modpartens forklaring er jvf. brevet, at jeg drejer til venstre, uden at vise af, hvorefter han kører ind i bagenden på min bil.

Jeg blinkede af, og holdt stille da han ramte mig, da jeg så han begyndte at overhale og standsede mit venstresving før jeg krydsede midterlinjen.

Det være sagt, kan jeg slet ikke se hvad relevans mine svar kan have, når modparten selv skriver han kører ind i min bagende?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Sætte spejl og hylde op 400 kr.
  • Rengøring af hus 1.100 kr.
  • Ophængning af fladskærmstv og stort spejl 900 kr.
  • Ophæng af spejl med lys 500 kr.
  • Reparation af vaskemaskine 1.200 kr.
  • Blikkenslager 2.200 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Uenighed om skyld
  • #1   21. nov 2014 Havde givet mere mening at give dig skylden hvis din bil har blinket men så længe du er blevet i sammevejbane må det være hans

• #2   21. nov 2014 Hvis du er påkørt bagfra, så har du ingen problemer, modparten må bare æde skylden.

• #3   21. nov 2014 Det virker ikke som at han kan hente noget nej. Han skal alle dage holde sin afstand. Var han begyndt sin overhaling, og du så trækker ud foran ham, så er det vel lidt noget andet Men når han selv forklare at han rammer dig bagfra, før hans overhaling, så er det vel meget simpelt at det er ham der ikke har holdt den afstand han skulle, eller ikke bremset i tide.

• #4   21. nov 2014 uden jeg skal være klog på det... men mener at der er 50/50 skyld ved sådan et uheld, idet du skal dreje.

• #5   21. nov 2014 Det er en deal der forgår imellem forsikrings selskaberne. Jeg har selv været møllen igennem engang.

En Kammerart kørte bagved mig, jeg bremser så for nogle flasker der er lagt ud over vejen. Han påkøre så mig med god hastighed.
    Han erkender med det samme at han kørte for tæt på og påtager sig skylden på stedet (forsikringen kendte ikke til at vi var venner) Men forsikringen forhandlede imellem og fandt frem til at vi skulle dele 50/50.

• #6   21. nov 2014 Hvis forankørende ikke viser af, dig, så har du en del af skylden, men er det påstand mod påstand, så vil jeg mene bagvedkørende taber da det skal bevises du ikke blinker af, tvivlen skal komme dig til gode.

• #7   21. nov 2014 så hvis du bremser for noget har mand skylden ??? arg mon dog du skal altid kunne nå at bremse for foran kørene

• #8   21. nov 2014 Jeg synes at du skal skrive et brev til dit forsikringsselskab, hvori der står at du ikke kan acceptere hvis sagen ikke falder ud til din fordel, idet du fastholder at du holdte stille og blinkede til venstre. Derudover kan du påpege at det ikke bør ændre sagen om du blinkede eller ej.
    Det må også formodes at bagfrakommende umuligt har kunne bedømme om du har haft tændt blinklyset eller ej, idet han totalt overser dig og påkører dig.

Skriv, at de om nødvendigt kan kontakte dig hvis de ønsker en mere detaljeret beskrivelse, eller en tro og love erklæring på det.

Jeg har selv haft min ballade med en gut der lavede et vognbaneskift i et lyskryds i en stor rundkørsel og kørte ind i mig. De ville gerne have delt skaden men jeg vandt og modpartens forsikring måtte æde den.

• #9   21. nov 2014 Nu er du vel ikke en af dem der først starter blinket lige som du drejer? Syntes efterhånden der er en del der gør det, i stedet for at starte blinket i god tid og så begynde sin manøvre. Det er blink først og så bremsen, men det er der åbenbart mange som har glemt at de lærte på køreskolen.

• #10   21. nov 2014 Du må ikke give plads så mcén, kan komme forbi, så er det din skyld.
    Det samme med biler, hvis de lige kan klemme sig forbi, men rammer din bil, får du skylden.

• #11   21. nov 2014 Jakob s han stopper jo op og holder i egen vogn bane

• #12   21. nov 2014 det er påstand mod påstand... der blir delt 50/50 - har en onkel der engang kørte op bag i en bilist der skulle svinge til venstre, min onkel mente modparten bremsede pludselig op og drejede.. uden at gi tegn... ham foran mente self han gav blinkede osv.- i dette tilfælde var afstand ligegyldigt. min onkel blev pisse sur, da hans bil var smadret og han måtte æde halvdelen, til trods at forankørende ik gav tegn. det var så bil vs bil. med mindre du har vidner... så vil jeg sige glem det. mvh

• #13   21. nov 2014 Jeg blinkede ihvertfald 50m før, hader selv når folk ikke blinker i god tid.
    Men jeg tager kontakt til forsikringen mandag, det kan ikke i min verden passe jeg har noget af skylden når han påkører mig bagfra. Slet ikke når jeg holder stille i min egen bane, ligegyldigt om jeg blinkede eller ikke blinkede.

Påstand mod påstand? Min bil fik en bule i bagklappen, og en smadret baglygte, det kan da virkelig ikke være mit ansvar at han køre op bag i mig fordi jeg orientere mig før jeg laver et venstresving og forhindre en venstresvingsuheld fordi jeg opdager han begynder at overhale.

• #15   21. nov 2014 ja påstand mod påstand.... du siger du gav tegn, og modpart siger du ik gav tegn - og der er ingen til at bevidne hverken det ene eller det andet.? det har ikke noget med afstand at gøre. jeg siger ik at du ik gav tegn.. men forestil dig at folk pludselig ligger og drejer til højre og venstre nærmest i sidste øjeblik uden tegngivning... det kan nok medføre en hel del forskellige ulykker... (tror forsikringen ser sådan på det).. vil sgu godt sætte en kold pils på at det blir 50/50 ud fra hva du forklarer... bare min mening, og hva jeg oplevede med min onkel, som så stod i omvendt situation dvs. bagvedkørende.. han var også stik tosset - men måtte æde sin del

• #16   21. nov 2014 man kan også sige at man vil overhale en langsomkørende, som ik blinker... i det man trækker ud til overhaling, så svinger den langsomkørende pludselig til venstre, og man rammer ham i røven/det ene hjørne.... er det så fordi man ik holdt afstand? tror det er sådanne ting forsikringen ser på. enhver skadesudbetaling er jo en udgift, så de vil vel gerne ha min. lidt selvrisiko

• #17   21. nov 2014 Hvis du holder stille og han påkører dig er det helt klart hans fejl. Uanset hvor du holder har han ikke påkørselsret. Bum.

• #18   21. nov 2014 Manglende sikkerhedsafstand, dårlig koncentration måske.

• #19   21. nov 2014 Har i samme forsikringsselskab, kan det da give god mening for forsikringsselskabet at dele skylden 50/50, så kan de rykke jer begge for lidt færre penge. Hvis ikke nu, så senere ved en fastsættelse af præmie.

• #20   21. nov 2014 Mente flere penge. Aldrig færre !!!

• #21   22. nov 2014 Hvis det bliver 50/50 kommer der i hvertfald en sag ud af det.

Vi er enige om man skal holde en passende afstand, så man kan nå at standse hvis personen foran gør, ik?
    Han skal holde afstand, så han kan nå at stoppe hvis jeg laver en katastrofeopbremsning. Når jeg skal til at tage et venstresving, har jeg jo nødvendigvis taget farten af før jeg drejer, når det er ned af en sidegade i en by.

Min side af sagen, jeg køre på landevejen i min bil, motorcyklist indhenter mig, og ligger bag mig mindst 2-3km før vi kører ind i en lille by, jeg er selv motorcyklist, så holder selvfølgelig øje med ham, og regner egentlig med han overhaler før byen.
    I byen sænker jeg farten, begynder at blinke til venstre, og før jeg svinger kigger jeg i bagspejlet, og ser han accellerere og motorcyklen trækker ud til venstre - han vil til at overhale venstre om mig. Så istedet for at dreje stopper jeg op i min egen vognbane. Her opdager han så jeg blinker, for han retter op og prøver at køre højre om mig, og begynder at bremse. Men da jeg holder stille er afstanden naturligvis for kort, og han rammer mellem højre side af min bagklap og venstre side af min baglygte med lav fart, men desværre nok til han vælter, på hans ombyggede MC uden kasko.

• #23   22. nov 2014 Vi har igen påkørsel ret i DK. Så ryger han op i røven på dig, er det fordi han ikke har holdt nok afstand og været opmærksom nok.

Du kan sådan set parkere din bil midt på vejen og gå fra den. Ryger han ind i den - har han stadigvæk ikke kørt efter forholdene og været opmærksom nok. Grof sagt........

Forsikringer prøver dog nok på at se om de ikke kan få delt skylden - sådan så regningen er mindre. Men jeg vil tro at hvis du kigger på paragafter i køren loven, høre en kørelære, og en motorsag kyndig panser så er du uden skyld.
    Det er påstand mod påstand - men faktum er har HAN køre op i dig. Den kan man ikke augmentere sig fra.

• #24   22. nov 2014 Han tog en dum beslutning, og kunne ikke rede den. Suck it up. Men det er jo nemt at sige.
    Virker som om at du kan vaske hænder! Men som andre kommer ind på, så er forsikringsverdenen ikke nødvendigvis et sted hvor logikken sejrer.

Hold os opdateret! smiley

• #25   22. nov 2014 Skal nok lige smide opdatering herind når der kommer en afgørelse smiley

• #26   22. nov 2014 ja, opdate please
    mvh

• #27   23. nov 2014 Iflg færdselsloven så har den der svinger til venstre pligt til at søge for det sker uden risiko for den bagvedkørende trafik, så uanset hvor meget det taler imod alles logik, så er det tale om 50/50 skyld.

• #30   23. nov 2014 Det er sgu da irriterende hvis en på mc ikke kan holde sig i skindet og farer frem uden at kigge på tegngivningen, så er man bare med på en deler.

• #31   23. nov 2014 Nu må i sku lige stoppe, han kører bag mig et par km, og når jeg så skal til at dreje, så må jeg ikke blinke fordi han kører bag mig? Hvad er der lige at blive forvirret over?

• #33   24. nov 2014 Jeg kan ikke forestille mig nogen få nogen andel i skyld ved at holde i sit eget spor og blinke til venstre, no way.
    Hvis bagvedkørende fastholder at der ikke blev blinket, så er det hos ham bevisbyrden ligger.

• #34   24. nov 2014 plus vis han ikke har blinket så er det jo bare en op bremsning

• #35   24. nov 2014 Hvad mener politiet om det ?
    For de har vel været til stede !

• #36   25. nov 2014 Nej, vi brugte ikke tid på politi, han kørte ind i mig med 20 km/t mens jeg holdte stille, så der var ikke rigtig behov for at bruge deres tid.

• #37   25. nov 2014 Du slipper ikke for skyld, idet du foretager en drejning uden orientering. Han slipper heller ikke, for han har holdt for lidt afstand.

Forsikringsselskaberne elsker sådan noget her - begge parter betaler selvrisiko!

• #38   25. nov 2014 Jamen jeg orienterede mig jo netop! Hvilket er grunden til jeg ikke foretog svinget!

• #39   25. nov 2014 Færdselslovsmæssigt har du ikke noget af skylden.. men forsikringsselskaberne bruger et andet system (hvor sindssygt det end lyder) kaldet culpa-aftalen. og lige netop i det tilfælde med venstresving kan der være delt skyld!

• #40   25. nov 2014 ...men du slog blinket til efter at hav orienteret dig???

• #41   25. nov 2014 Politiet møder ikke op og ville højest skrive i deres rapport at "parterne er blevet vejledt", dejligt let arbejde uden at skulle tage stilling til noget.

• #42   25. nov 2014 Jeg vidste han kørte bag mig, kunne se ham i bakspejlet. Slår blinklyset til og fortsætter frem mod hvor jeg skal dreje til venstre, da jeg er fremme ved vejen og skal til at dreje, orientere jeg mig IGEN og ser han nu begynder at overhale (vel fordi jeg sænker farten) og vælger derfor ikke at dreje til venstre, men gør holdt.

Tror bare jeg venter på afgørelse fra forsikringen, frem for at diskutere mere herinde.

• #43   25. nov 2014 Håber du får ret!

• #44   25. nov 2014 Ramte han dig med et tændt blinklys???

Hans påstand vil jo nok være, at du drejede ind i ham, og så får I begge skyld - to selvrisici- Pissegod forsikringsforretning,

Jeg håber ikke det sker, men lur mig om ikke det bliver der den ender!

• #46   25. nov 2014 Selv med vidner bliver den rimeligt svær:-/

• Kurt R
    Kurt R Tilmeldt:
    jun 2014

Følger: 11 Følgere: 10 Svar: 2
    #48   27. nov 2014 Det har sikkert mere med forsikringsbetingelser end med skyld at gøre, såfremt i begge har selvrisiko på jeres forsikringer, så er det jo, alt andet lige, bedre for selskaberne at barbere jer begge to end blot den ene af jer. smiley

• #49   27. nov 2014 Kurt R:

Og lur mig om det ikke præcis bliver hvad der sker!!!

• #50   27. nov 2014 #0

Vis du har hans reg nr kan du se hvor han er forsikkert

• #51   27. nov 2014 Glæder mig til at høre hvad der kommer fra forsikringen, for Hold da op alle de gætterier der er kommet, en må da ramme plet

• #52   27. nov 2014 50 - Nu kører sagen jo allerede gennem forsikringen, det så tror jeg der er styr på.

• #53   27. nov 2014 det var mere vis i hade sammen selvskab,, så er de godt til at lave 50 50

• #54   27. nov 2014 Min Svoger kørte op i en da han skulle ud af en rundkørsel, så kommer manden i tanke om at det var forkert udkørsel, bremsede hårdt og ville ind igen, bum så holdt min svoger i bagenden ! Min svoger fik 100% Skyld, fordi han ikke havde holdt afstand. !
    Men paden bremser og vil ind igen ( hvilket han ikke kunne fordi han var kommet en ½ billængde ud af rundkørslen )
    Ja Ja det er ikke et venstre sving men vi var sku noget overrasket

• #55   28. nov 2014 @ Steffen #54: Det var også helt klart din svogers skyld, han skal holde afstand til forankørende, reglerne er meget klare - det har jo i princippet ingen betydning hvor den forankørende bremser, det ændrer ikke på at din svoger var for tæt på.... havde politiet været involveret havde din svoger også fået et klip...

Til orientering for dig og din svoger
    I færdselslovens § 15, stk. 3 er det beskrevet ganske godt, hvordan man skal forholde sig som fører af et køretøj,- men måske ikke så praktisk anvendeligt. Der står: ”Afstanden til foran kørende skal afpasses på en sådan måde, at der ikke er fare for påkørsel, hvis køretøjet foran standser, eller dets hastighed nedsættes”.

• #56   28. nov 2014 Lasse du får mindst halvdelen af skylden og muligvis hele skylden..

Se billede 2 (eller 1) i denne folder
    http://www.ankeforsikring.dk/upload/13_630_100_ansvar_ved_sammen.pdf

• #57   28. nov 2014 Så er der vel heller ikke noget at lave sådan en lang tråd om her, ?

• #58   28. nov 2014 # 56 tråd starter er har ikke påbegyndt svinget
    så vis det er nogle af dem der er det 8 (opbremsning uden grund) hvilket jo så heller ikke passer

• #59   28. nov 2014 Vil da mene det om noget er nr. 7:
    Opbremsning af hensyn til andre trafikanter, hunde og større dyr, påkørsel af bagfrakommende.

Men nu bremsede jeg jo egentlig for at tage farten af før et venstresving, og bremsede til standsning af hensyn til ham der begyndte at overhale mig, fremfor at lave et venstresving ind foran ham.

Men som forsikringen har sagt, det kan trække i langdrag, så vi får se.

Kommentér på:
Uenighed om skyld

Annonce