{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.431 visninger | Oprettet:

Luftkølet motor bliver for varm {{forumTopicSubject}}

Hej jeg har købt sådan en suzuki atv 400 com. Den er luft kølet og med olie køler. Men mit problem er at den bliver meget varm omkring 120-140 grader (cylinder/topstykke) når den har gået 5 min i tomgang. Så ville jeg høre om der var nogen der ved noget om luft kølet motor. Motoren er ny renoveret med nyt stemple (0,5 mm overstørrelse) honet cylinder. Ny olie pumpe osv. Mvh joachim


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Luftkølet motor bliver for varm
  • #1   30. apr 2014 Den skal vel kører for at få noget luft, og ikke holde stille i tomgang.

  • #2   30. apr 2014 Lad være med at lade den stå i tomgang, når du har startet din motor så kør, hvorfor har du ellers startet den ?

  • Martin H
    Martin H Tilmeldt:
    sep 2013

    MC-er: 2 Emner: 10 Svar: 45
    #3   30. apr 2014 Er den også 120-140 grader varm under kørsel?

  • #4   30. apr 2014 Er oliekøleren ren,,,,, d.v.s er den tilstoppet eller er ripperne bukket? ???? Så ret dem og blæst den igennem med trykluft,,,,
    Det er en start,,,,, hvis det ikke hjælper, er det sikkert noget med blandingsforholdert eller står den for højt i tomgang? ???, og ellers kan jeg ikke hjælpe dig, men følger med i emnet her


  • #5   30. apr 2014 Sådan er det med en luftkølet motor... Der skal "fartvind" til - MASSER af fartvind smiley

  • #6   30. apr 2014 Hvordan måler du varmen ?

  • #7   30. apr 2014 Tak for de mange svar. Banen det måler jeg Meg en inderst varme måler eller hvad man kalder den. Sådan en håndholdt tingest. Udstødningen bliver også meget. Og forstå mig ret ved godt at den bliver varm sådan en men vil det have noget betydning på varmen bøde i cylinder og udstødning g hvis ventiler ikke slutter ordeNligt tæt ?


  • #8   30. apr 2014 ^^ tænkte på det samme....
    Derud over kan den sagtens holde til det, når der køres trial yder motorerne max, og det uden fart vind i perioder, det lugter lidt, men det holder.... Kan heller ikke lide at køre i kø på HDen.. Men problemet er vist mest psykologisk smiley


  • #9   30. apr 2014 Mente en inferrød hånd holdt varmemålere

  • #10   30. apr 2014 Er også lidt interesseret i hvis der er nogen der ved hvad normal drift temp er på sådan en luft kølet motor og. Ved hvad temp man skal op på før stemplet kan finde på at sætte sig

  • #11   30. apr 2014 Og du bruger motorolie specielt til luftkølede motorer ?

  • #12   30. apr 2014 #11 Specielt til luftkølede motorer? Huh?


    Trådstarter:
    Når du ser på temperaturmåleren i din bil, så står der sikkert ikke mere end 80-90 grader. Men motoren er meget varmere lige ved kammeret. Hvis du retter din varmemåler fx lige ved siden at tændrøret, så er det slet ikke underligt at du måler 120-140 grader. Det er ganske normalt. Vandkølet eller ej

    Derudover så har de andre ret i at en passivt luftkølet motor ikke bare skal stå i tomgang. Hvis du skal stå stille i mere end et par minutter så sluk motoren. Det samme gælder egentlig også vandkølede motorer hvis de ikke har en blæser. Der skal dog stadig noget mere til før en vandkølet motor overopheder i tomgang, men på en varm sommerdag kan det sagtens lade sig gøre.


  • #13   30. apr 2014 Smid da det måle pis ud og kør på din ATV, jeg har alle dage kørt luftkølet MC og hvis jeg havde målt på min motor en sommerdag i køtrafik ville måleren være smeltet.

  • #14   1. maj 2014 #13 Med den indstilning så er der jo ikke noget der forhindrer dig i at ødelægge en motor. Bare fordi at motoren kører fint i sommervarmen den ene dag, det betyder jo ikke at den ikke bryder sammen den næste varme sommerdag fordi et eller andet har ændret sig i motoren og du ikke lytter til dens signaler.

    Trådstarter gør klogt i at være mistænktsom - også selvom der måske i dette tilfælde ikke var noget galt.



    Til trådstarter
    Hvis du ofte holder stille, så kunne du jo påmontere en elektrisk blæser på din oliekøler., som du så kan tænde med en vippekontakt. Så når du står stille eller bare syntes at den er lidt varm, så kan du slå blæseren til. Simpel og billig løsning som måske kan give lidt bedre nattesøvn smiley


  • #15   1. maj 2014 #14

    Hold nu op !! Det er en atv. Oven i købet en der er så gammel at den er luftkølet, den er bygget til det, og har holdt i mange år.
    atv'er er ikke beregnet til at have fartvind, mange bliver jo brugt til at trisse rundt med 500kg hegnspæle på en punkteret trailer i 25 graders solskin smiley

    Du må IKKE forveksle en atv motor med en 2t cross maskine......


  • #16   1. maj 2014 # 14
    Det lyder til du er en meget erfaren herre, så jeg pakker mig, jeg har kun kørt luftkølet i 40 år, dog uden at brænde en motor af.


Kommentér på:
Luftkølet motor bliver for varm

Annonce