1.293 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 10 Svar

Sindsyge k*lling / hjelm kaput? Sindsyge k*lling / hjelm kaput?

I aftes var min kæreste og jeg lige ved at blive kørt ned af en dame der kom kørende i den forkerte side af vejen (illustreret på kortet - se link 1).
Hun er den røde streg og vi er den blå (det røde kryds er der hun bor).
Vi kommer altså kørende stille og roligt hen af vejen og skal til at dreje. Halvejs inde i svinget når jeg at lave en katastrofeopbremsning idet jeg kan se der kommer en bil kørende i vores vejbane med relativ høj fart. Min kæreste som sidder bagpå bliver rykket ind i mig pga den hårde opbremsning (vi slår hjelmene sammen - man kan faktisk se på kærestens hjelm hvor hun ramte min - se link 2 og 3). Der skete heldigvis ikke noget alvorligt..

Jeg stiger af og konfronterer hende med den måde hun kørte på (læs: IDIOT, KAN DU IKKE FINDE UD AF AT KØRE BIL?! osv.......).

For helvede jeg havde bare lyst til at gi hende en ordenlig en på hovedet, men jeg ved at vold løser ingenting.Jeg har dog stadig lyst til at skræmme hende på en eller anden måde, så hun kan blive lidt forskrækket....

Men men men, så læste jeg lige på shoeis hjemmeside (jeg bruger en Shoei X-spirit) at: Is a crashed / dropped helmet still safe to wear?
Current safety helmets are designed to absorb the energy of an accident by being destroyed. Even a small impact can damage the integrity of the shell or the inner liner. Quite often this damage may be unnoticeable to the untrained eye. Therefore, any helmet involved in an impact should not be used again.

Mit spørgsmål er så om jeg bør være bekymret om min hjelm mon har taget skade? Der er vidst ingen synlige mærker såvidt jeg kan se på den - men på kærestens hjelm kan man tydeligt se hvor den ramte (se billede).

Kan jeg kræve erstatning fra damen? Der var ingen politi eller noget indblandet idet der tilsyneladende ikke skete noget.

Kort - link 1 http://www.svrider.dk/forum/index.php?action=dlattach;topic=3763.0;attach=2156;image

Hjelm - link 2 http://www.svrider.dk/forum/index.php?action=dlattach;topic=3767.0;attach=2163;image

Hjelm - link 3 http://www.svrider.dk/forum/index.php?action=dlattach;topic=3767.0;attach=2165;image

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Hænge vinreol op 350 kr.
  • Ny stikkontakt, der skal bores i væggen 600 kr.
  • Samle legetårn undendørs 1.000 kr.
  • skift fuger i badeværelse 2.000 kr.
  • Fjern ukrudt. 700 kr.
  • Rengøring - 32kvm 300 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Sindsyge k*lling / hjelm kaput?
  • #1   2. aug 2006 jeg ville ikke turde bruge hjelmen!! det er sgu dit hovede den skal beskytte... og de siger jo at bare du taber den på jorden skal du udskifte den selvom der ikke er synlige skrammer... så hellere bruge de penge en ny hjelm koster (eller få dem flået ud af hænderne på den dumme kælling der!!) end at risikerer noget ved et evt. styrt...

• #3   2. aug 2006 Har hørt en masse snak om at skifte hjelm hvis de har fået et stød - det ville jeg ikke gøre - det er ikke glas, men glasfiber vi har med at gøre. Hvis strukturen bliver skadet af man støder hjelmene sammen, eller taber den på gulvet eller lign. Hvad så i et styrt??

Shoei er en af topmærkerne, og det er ikke et problem for den hjelm, de sikrer dem bare juridisk.

• #4   2. aug 2006 Allan T:

hjelmen skulle jo også gerne holde første gang du styrter.. men det betyder jo ikke at den kan holde anden gang også?

• #6   2. aug 2006 tjaaa.. hun vil kun komme til at betale hvis hun selv føler for det... der er intet at komme efter med mindre der har været et sammenstød, og ud fra billederne går jeg ud fra at du/i havde højre vigepligt ville betyder at i heller ikke her ville have noget at komme efter...

Din indbo er nok den enste sikre satsning..

Men men.. .hjelmen er sgu nok overlevet.. de kan klare et fald på ca. 1 meter.. shoei skriver extremer fordi du så køber en hjelm hurtigere.. men de er sgu bygget til at klare den smule, og ikke kollapse.. for at en hjelm er død skal der have været nok tryk på dem, til at plastikken/fiberskallen har været trykt sammen... hvis du mærker på indersiden hvor slaget kom, og der er tydelige revner, eller det virker blødere end andre steder.. så skift den

• #7   2. aug 2006 Henrik F:

Nej okay, hvad så hvis du knalder hovedet i asfalten 2 gange under et styrt??

Jeg har arbejdet lidt med glasfiber, og jeg ville ikke have noget problem med at bruge en hjelm der har knaldet sammen med en anden under en kraftig opbremsning, min har uheldigvis været faldet ned fra sadlen et par gange ved uheld, og det bekymrer ikke mig.

Det er hysteri!!!

• #8   2. aug 2006 Jeg synes, det er lidt griner, at du siger:
    "Mit spørgsmål er så om jeg bør være bekymret om MIN hjelm mon har taget skade?..." Ikke noget om, om kærestens hjelm skal skiftes :o)

Jeg mener ikke, du skal skifte hjelmen ud. Det kan ikke passe, at dette lille sammenstød skal koste en ny hjelm. Jeg tror, det er noget, hjelm-producenterne skriver, for at foregribe sagsanlæg, hvis en (amerikansk) motorcykelist skulle finde på at sagsøge pga., at der ikke er oplyst, at små skader kan være fatale. (Kors - jeg har engang hørt om en amerikansk dame, der sagsøgte et elektronikfirma fordi, der ikke stod, at man ikke måtte putte levende dyr ind i microovnen (hun ville tørre sin kat, der havde været i bad) - og hun vandt naturligvis sagen!)

• #9   2. aug 2006 Man kan nemt slå hovedet i jorden en 10-12 gange hvis man ruller hen over asfalten, og det er de færreste som lige har en 10-12 ekstra hjelme ved hånden, (pisse svært at skifte hjelm når man ruller hen over et fortov med 130 :o) så mon ikke den kan klare en lille tryk, som Tore siger, hvis ikke der er synlige mærker på indersiden sker der nok ikke noget.

• #10   2. aug 2006 Jan J: Ja, men politiet rykker ikke ud med mindre der er personskade. Det var hvad jeg fik afvide da en bil lavede en u-vendig foran mig. Så det blev forsikringen der skulle afgøre skyldsspørgsmålet. Og modparten gjorde jo selvfølgelig indsigelser...

/
    Jesper

• #13   3. aug 2006 hej... jeg lod en gang min ven holde min hjelm men han tabte den, jeg forhørte mig derefter hos stevens mc,, og hans sagde jeg skulle aflevere den til forsikringen... jeg sagde så bare jeg havde tabt den, og den åd forsikringen..min indbo dækkede helm såvel som tøj ved et styrt...... så jeg ville nok skifte... bare for en sikkerheds skyld

Kommentér på:
Sindsyge k*lling / hjelm kaput?

Annonce