{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
5.568 visninger | Oprettet:

P bøder på Motorcykel {{forumTopicSubject}}

Fik i dag en P-bøde for at holde i en afmærket bås, hvor man måtte holde 3 op til 3 timer.

Dette har jeg gjort i flere år uden at få bøder, men i dag fik jeg så en bøde for at holde parkeret. Jeg har ingen P-skive når jeg kører på motorcykel, og regnede med at det var iorden man parkede der, da der ikke er nogen optegnet parking pladser til MC.

Så ville gerne høre om nogen ved lidt mere om parking af motorcykel i afmærkede båse og hvorvidt jeg kan klage over min p-bøde?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  P bøder på Motorcykel
  • Rasmus R
    Rasmus R Tilmeldt:
    jun 2013

Følger: 1 Svar: 20
    #1   2. dec 2013 Hvis det var en p bås til biler kan du ikke klage over din bøde, for der må du ikke holde.

• #2   2. dec 2013 Alt hvad jeg ved er at hvis man taler godt for sin sag (i en email), så kan man tit undgå at betale - selv når de har ret - tror nogle gange de ikke gider spilde tid på den slags sagsbehandling..

• #3   2. dec 2013 Hvad gør man så, når der kun er til biler?

Skal jo stille den et sted

• #4   2. dec 2013 Hej christian T,

Det er foskelligt fra kommune til komune (bekendtgørelsen), men hvis du tager KBH's kommune der må du ikke holde i en bil bås eller holde i en bil bås med tidsrestraktion (p-skive) Og nej en MC skal ikke bruge en p.skive. I KBH kan du A) Holde kantstens parkered, smiley Parkere i en MC bås. Du må heller ikke holde på fortovet i KBH.

http://www.parkeringsinfo.dk/parkering-kobenhavn/parkeringsregler.asp

(link fjernet)

Men bor du i en anden kommune vil jeg råde dig til at læse bekendtgørelse og se hvad reglerne er lige præcist for din kommune.Håber det var lidt til hjælp.

• #5   2. dec 2013 Det kommer an på hvordan reglerne er i din kommune. Nogle steder må man fx gerne parkere på fortovet hvis den ikke står i vejen. Men du må selv søge specifikt på din kommunes regler.

• #7   2. dec 2013 Hans der er vel også forskel fra på om det er en offentlig p-plads eller om det er n plad med et privat firma ik?

• #8   2. dec 2013 Hej Christian T.

P-bøder - som ikke er en bøde men en afgift - er en total jungle at finde rundt i, da det er den enkelte kommune som fastsætter deres egne regler for parkering. Det kan give mange spøjse situationer. Hvad der er ulovligt i den ene kommune, er tilladt i nabokommunen og vice versa smiley
    F.eks er det ikke tilladt at holde i en p-bås til bil i Københavns kommune. Der må du kun holde på en afmærket MC parkering. MC parkering på fortovet er forbudt, men gør du det alligevel og der er plads til at en mor med barnevogn og/eller en person i kørestol kan komme forbi, bliver du ikke skrevet. Det er det rene anarki smiley

Nu har du ikke beskrevet præcist i hvilken kommune du har parkeret, eller hvilken overtrædelse i den lokale kommunale p-bekendtgørelse du er skrevet for at have overtrådt, så det er svært at komme med et godt råd. Men der er tit fejl i afkydsningen på p-giro kortet så kig det godt efter og check op på de lokale regler. Det kunne jo være at du var heldig det var en fejlbon som du kunne klage over og få den eftergivet.
    GOOD LUCK herfra smiley

• #9   2. dec 2013 Det er så vildt at man har så mange regler og så er dette området bare sammensat af en halvhjerne.

Hvordan skal vores turister kende reglerne når vi ikke gør. Dette emne er tit oppe.

Mc båse findes jo ikke rigtig lidt ligesom nisser

• #10   2. dec 2013 Mange tak for alle de hurtige svar!!!

Jeg bor i Århus Kommune og jeg er bleven tiltalt for mangel af synlig p-skive, så jeg har tænkt mig at skrive en klage over dette og krydser finger for det:-)

• #11   2. dec 2013 Mangel af synlig P-skive på en MC. Hold da kæft hvor en idiot til P-vagt. Det var sikkert Car-Park ? De skal nemlig ikke kunne bruge hovedet, men bare skrive flest mulig afgifter ud !

• #12   2. dec 2013 Hvor var det henne du fik den?

• #13   2. dec 2013 I Århus må man ikke holde bil p-pladser.
    I det nye Motor/FDM blad skriver de om problemstilling for MC parkering.
    De ønsker ens regler landet over.

• #14   2. dec 2013 Ha, det er en ommer! Den vinder du nemt.

• Simonsen
    Simonsen Tilmeldt:
    maj 2007

Følger: 2 Emner: 21 Svar: 896
    #15   2. dec 2013 Gå til EB.DK de kan gøre det til en sag for politikerne.

• #16   2. dec 2013 Men i Aarhus må man gerne parker på fortovet sålænge der kan komme en barnevogn forbi.

• #17   2. dec 2013 Hvis det er en P-Plads hvor kontrollen er udliciteret til Europark, Carpark eller lignende, så sætter de rammen for hvad du må og ikke må. Det bliver ikke bedre af at deres inspektører formentligt er provisionaflønnede, Hvis det er sådan et sted, kan du lige så godt betale og bare se glad ud. Du kan ikke vinde.

• #18   2. dec 2013 Ja for som en anden siger må man i aarhus ikke parker i en bil bås. Men snakkede med en p vagt fra Europak som sagde på deres pladser måtte man gerne smiley

• #19   2. dec 2013 hvad så med en mc med sidevogn, hvad bliver den taget som? kan jo ikke altid kaste den i mc bås pga. bredden

• #20   2. dec 2013 Faktisk er biler om mc ens i færdselslovens forstand, blot må mc nun sættes i bil bås hvis mc bås ikke er til rådighed. Og så skal der ikke anvendes p-skive på mc.

At der så kan overlægges lokale bestemmelser forplumrer blot sagen

• #21   2. dec 2013 Hvis det er ved et privat p-selskab, kan de også gå ind og sige at MC'er skal benytte p-skive, det gør de bla. i Silkeborg ved papirfabrikken, da fitnessworld blev trætte af at der altid holdte 3-4 motorcykler lige foran indgangen til centeret, så der skal MC'er også benytte en p-tilladelse og p-skive, men må så til gengæld godt holde i bil båsene hos det selskab (mener det er Q-Park)

• #22   2. dec 2013 knud- hvad så hvis du kommer og der ingen mc bås er ledig, du parkerer i en bil bås og så bliver mc båsen ledig? smiley

• #23   2. dec 2013 Øeh Kim - hvor står det i bekendtgørelse for Århus kommune at man må holde på fortorvet?

(link fjernet)

Uddrag af Politibekendtgørelse om parkering:

§1. Stk. 3. Solomotorcykler må ikke henstilles i båse, der er beregnet til 4-hjulede køretøjer.

§4. Det er forbudt at standse eller parkere på fortov, helt eller delvist, medmindre det ved afmærkning på stedet er tilkendegivet, at standsning eller parkering kan finde sted.

At jeg selv tit smider den på fortorvet, og aldrig har fået en bøde, er ikke det samme som at det er lovligt (jeg har også tit kørt for stærkt uden at få en bøde smiley )

Men lad os tæppebombe Århus Kommune via dette link og kræve hele midtbyen én stor MC-bås: smiley
    http://www.aarhus.dk/da/borger/Trafik/Parkering/Parkeringsmuligheder/Ansoegning-om-etablering-af-motorcykelplads.aspx

• #24   2. dec 2013 Ja men har ikke læst det nogle steder men mindes bare at have fået det fortalt da jeg tog kortet men hvis du viser mig anderledes så tror jeg på det smiley

Jeg er for nyligt flyttet i en anden lejlighed i Aarhus. På gaden efter min er der en forholdvis stor mc parkerings plads...typisk!

• #25   2. dec 2013 Altid brug et cover til din mc... holder tit i kbh, op mod græsset ved nærmeste træ eller også i afmærket p-bås, og få cover til at dække nummerplade, de må ikke rører ved coveret, kun politiet må fjerne det, så de kan ikke se nr. pladen, politiet bruger ikke tid på det, så win-win, gratis parkering, det virker for mig...

• #26   3. dec 2013 Fik min bøde udenfor fitnessworld i tilst af Green-Park på Tilstskolevej 31 smiley

• #27   3. dec 2013 Båsen/området skal være KLART afmærket KUN til bil før at du kan få en bøde for at holde der. Jeg er ved at tage kørekort og der fik vi at vide at som hovedregel måtte man godt parkerer en MC i en alm bås...sålænge at det ikke er begrænset kun til biler.

Og da man ikke sikkert kan placere en P-billet på en MC eller stille p-skiven i fred kan/må P-Vagter ikke udstede en både på MC'en medmindre at de kan påvise at man har holdt der længere end tidsbegrænsningen (evt ved hjælp af billeder, kridtmarkering etc). Det samme gør sig faktisk gældende for cabrioleter også....

Eller naturligvis ved at de antaster en på pladsen og man ikke kan fremvise P-Billet.

• #28   3. dec 2013 Kan man ikke bare dække nummerpladen til ved parkering? Har selv fået en bøde for manglende skive. Klagede men hjalp ikke.

• #29   3. dec 2013 Jungsung, hvis det er på MC så nægt at betale. For der står ingen steder at der er krav om P-skive på MC???. Og hvad hjælper p-skive når hvilken som helst kunne gå op til din MC og flytte rundt på viseren?

• #30   3. dec 2013 hvis det er et privat p selskab kan du lige så godt betale de er ikke til at danse med.
    vi har en handicap bil og havde spurt en p vagt i et privat selskab omkring p regaler for handicap bil på en ad deres p pladser og havde fået oplyst at på den givet p plads skulle vi ikke trække p bilet, når vi havde et handicap skilt synlig i forruden.
    et par dage efter får vi en p afgift på selv sammen p plads, det blev jeg noget muggen over så det klaget jeg over, og det fik jeg ikke en skid ud af, de private selskaber er simpelthen en flok banditter.

• #31   3. dec 2013 Morten N

Den skulle man kunne snakke sig ud af.

• #32   3. dec 2013 Kim M,

For at svare bedst på dit spørgsmål så gælder reglerne sådan.

Parkering og kommunens bekendtgørelse er for hvordan man skal parkere og evt hvis krav på betaling. Eksempel, Københavns kommune 24 timers døgn betaling med forskellige takster i forskellige zoner. Som tidligere nævnt er det forbudt for en mc at holde i en bil bås. Nu eksempel 2 lad os tage Slagelse kommune, ingen betaling generelt med mindre det er skiltet, dog mange tidsbestemte p-skive pladser, og man kan godt holde i en bil bås med si mc, disse 2 eksempler er for offentlige vej og kommune.

Når det kommer til privat parkeringsplads eksempelvis Europark osv har de deres egen bekendtgørelse. Hvad som er fælles for alle i hele Danmark er færdselsloven og dess reglement. Så eksempel kunne være, hvis du holder i vejkrydset 10 meters reglen inde på dn vej som går indtil privat parkeringspladsen kan en p-vagt skrive din mc eller bil uvanset hvilken komune de arbejder for fordi det er færdselsloven og dess regler. Samme hvis du holder på helt på fortov.
    Hvis du har en parkeringsplads tilhørende din arbejdsplads så er svaret nej, så skal man følge de anvisninger som evt. er sat op på pladsen (hvis nogen). Nogen gange kan virksomheder også bruge sig af private parkeringsselskaber hvis pladsen er åben tilgængeligt for alle, og skaber det problem for at ansatte kan finde plads, ja så kan det blive ændret, ellers nej privat.

• #33   3. dec 2013 Morten N,

Mc med sidevogn er stadigt registreret som mc og derved ikke kan holde i n bil bås. Hvis du nu ejer en atv må den gerne stå i en bil bås den er registreret som en bil, men een skal jo trække billet og bruge p-skive og følge reglerne som en bil. Og en atv så vidt jeg husker ret fordi de n er registreret som en bil, må så ikke parkere i en mc bås.

• #34   3. dec 2013 Der er ikke krav om synlig P-billet eller P-skive i cabriolet biler eller ATV. da det ikke kan være i fred !
    Men det betyder ikke at man må holde gratis hvis der er betaling eller uden tidsbegrænsning.
    Man kan blive bedt om at vise sin billet hvis vagten dukker op og vagten kan lave en tidsobservation på bilen med ventilstillingskontrol.

• #35   3. dec 2013 Det hedder ventilkontrol.

• #36   3. dec 2013 Javel !

• #37   3. dec 2013 Jeg mangler stadig dokumentation for påstanden om at cabriolet'er og MC'er er fritaget for P-skive, når de holder på tidsbegrænset parkering..

Vi kan godt blive enige om at det logisk set burde forholde sig sådan, men lovgivning flyder ikke ligefrem med logik. Slet ikke på parkeringsområdet..

Endvidere må P-kontrollører, mig bekendt, IKKE give en P-afgift, for overtrædelse af færdselslovens bestemmelser - de skal nemlig straffes med bøde og kun politiet må udstede bøder..!?

• #38   3. dec 2013 Simon H :

Det ligger godt nok nogle år tilbage, men det var da pensum da jeg tog seneste kørekort (ca. 10 år siden) og det tror jeg bestemt stadig det er

• #39   3. dec 2013 Ved godt at følgende er gældende for privatkontrollerede p-pladser, men her er det kun ParkZone der fraviger kravet om p-skive for cabriolet'et og MC:

http://pvagt.dk/stor-forskel-pa-lokale-parkeringsregler/

• #40   3. dec 2013 Steen P,

At en cabriolet og atv skulle være fritaget for billet eller p-skive, den bliver du nød til at fordybe. Jeg har nu været parkeringsvagt i Københavns Kommune i 3år, alt jeg kan sige i KBH er det "ikke" fritaget! Jeg kan godt førstå og se udfordringen at disse kørtøjer er åbne og det er nogen mennsker i denne verlden der ikke kender forskellen i mellem dit og mit. Men i henhold til parkeringsbekændtgørelsen i KBH er disse 2 registeret som en bil hos CRM, og derved ikke fritaget for billet og kan risikere at få skreven en afgift for at ikke have denne synlig.

• #41   3. dec 2013 Hans en privat p vagt må da ikke skrive en bøde uden fOr hans område må han?

• #42   3. dec 2013 Kim M,

Tror jeg ikke en privat p vagt kan, dog ikke helt sikket på hvor langt de kan bruge færdselsloven. Som offentlig i København kan jeg dog skrive hvis en køretøj holder helt på fortov, selv i privat område, det sker dog sjældent. Men i min stilling som p vagt udføres jo en del af færdselsloven.

Om private kan er du nok bedre stillet at ringe til dig m for ar spørge.

• #43   3. dec 2013 ™Hans - Korsør
    Læs lige hvad jeg skriver-
    "ikke krav om SYNLIG P-billet eller P-skive"
    Men det betyder IKKE at man må holde gratis hvis der er betaling eller uden tidsbegrænsning.
    Man kan blive bedt om at vise sin billet hvis vagten dukker.
    Hvis du har været P-vagt kan du vel forstå, at man ikke kan ligge en P-billet i forruden på en cabriolet !
    Den kan blive fjernet eller blæse væk !

• #44   3. dec 2013 (link fjernet)

Disse regler er gældende i Favrskov kommune, de følger al sund fornuft i forhold til MC og åbne biler.
    Men den sunde fornuft er så åbenbart ikke gældende alle steder i landet !

• #45   4. dec 2013 Steen P,

Ledsen skulle bare fange din postering korrekt. Jeg førstår skam det som bliver skrevet. Men jeg vil sig det er op til de forskellige kommuner hvordan de kigger på en bil med cabriolet og atv genom deres bekendtgørelse osv....

Og jeg er meget aktiv parkerings vagt ikke har været smiley

Men hvis man har en cabriolet bil, når man parkerer denne kan man jo der slå op sit tag og på een måde er bilen 100% aflåst og man forhåbentlig beholde alle sine sager til man skal køre igen, og derved kan man også lægge sin billet sikkert uden at den blæser væk eller bliver stjålet. Ved det godt, lidt ironi kunne ikke lade være. smiley

• #46   4. dec 2013 Hans, jeg ville personligt ALDRIG accepterer en P-afgift på motorcykel som jeg har fået grundet manglende p-skive, etc. SÅLÆNGE at jeg ikke har overskredet tidsbegrænsningen på pladsen. For på MC kan andre folk tage biletten eller stille på min p-skive for sjov etc. Desuden er der ikke noget at sætte bøden fast til smiley

• #47   4. dec 2013 For at runde dette af..

Jeg henholder mig kun til lovgivningen som generelt og en del af bekendtgørelsen i KBH kommune omkring nogen af de sager som nogen gange dukker op på MCG. Jeg er ikke her for at fortælle nogen af jer hvordan i skal begå jer, i er voksne mennesker og tager jeres egne beslutninger. Det eneste jeg gør er at jeg kan prøve at besvare nogen af jeres spørgsmål hvis jeg kan, og længre er den ikke.

Danger Dane,

Det er fint at du "aldrig" vil acceptere en afgift på en mc eller cabriolet for manglende billet eller p-skive. Nu er det jo ikke mig der laver reglerne det er politikerne og de forskellige kommuner omkring i Danmark, beklager, jeg arbejder som parkeringsvagt i KBH og følger de regler som ligger i min stilling. Og min personlige holding i disse sager er uvedkommende, og jeg vil ikke svare på dem, jeg henholder mig kun til den arbejds relaterede situation og prøver at hjælpe billister og personer som spørg mig direkte. Jeg ser ikke ned på andre mennesker uvanset hvad de laver, jeg kan tænke tanker ja, men forskelsbehandle dem nej. Og igen i er voksne mennesker med eget ansvar.

Ha en fortsat god dag!

• #48   4. dec 2013 Ja og voksne mennesker er så voksne, at de kan have den holdning. At en P-vagt også burde være så voksen, at han da for helvede ikke står og udskriver en P-afgift til en MC, med begrundelsen at P-skiven ikke er synlig.

• #49   4. dec 2013 Denne postering er nu lukket fra min side. Jeg har prøvet at besvare spørgsmålene som dukkede op i posterne. At man som person er enig eller uenig det er jo op til den enkelte person.

Igen fortsat god dag til jer alle sammen.

• #50   4. dec 2013 Gældende Bekendtgørelse om parkeringsskiver.

https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=1573&exp=1

§ 4. Parkeringsskiven skal anbringes umiddelbart inden for forruden eller en af fordørenes ruder. Ved parkering langs fortovskant kan ruden på en fordør dog kun benyttes, hvis den vender mod fortovet. Fastmonteret parkeringsskive skal være anbragt nederst til højre på forruden.

Stk. 2. På de i stk. 1 nævnte steder må ikke findes andre parkeringsskiver end den, der benyttes ved parkeringen, eller andet, der kan forveksles med en parkeringsskive.

Der er intet i dette som peger i retningen af, at de bestemmelser også er gældende for MC !

Jeg arbejder selv i et system hvor love og bestemmelser skal følges. Og nej ens personlige mening og holdning til reglerne, skal ikke have indflydelse på resultatet.
    Men en gang imellem støder jeg på bestemmelser, der så ulogiske eller misvisende, at man må bede myndighederne om at definerer eller præciserer formålet eller brugen af disse.
    Dette fører ofte til at bestemmelserne bliver rettet til, så de kan anvendes i praksis uden at det er totalt uforståeligt for borgerne og de personer som skal arbejde med dem til dagligt.

Jeg vil helt oprigtigt mene, at hvis man arbejder i et system, hvor man skal pålægge borgerne en afgift pga. at der ikke er en synlig P-skive på en MC.
    Så vil det være på sin plads at bede myndighederne om at definerer eller præciserer brugen af disse bestemmelser så de kan anvendes i praksis.

Der er ikke noget værre end at skulle træffe en afgørelse, der også har økonomiske konsekvenser på grundlag af uklare bestemmelser

• #51   4. dec 2013 Du skal IKKE bruge P-Skive på en mc, men det fritager dig på ingen måde fra at overholde reglerne - ventilkontrol, observation osv er mulig og tilladt. Det er jo afgifter, ikke bøder vi taler om.

Der er altså ikke tale om straf!!!!

• #52   5. dec 2013 Så en udsendelse fra UK, en biker styrter og brækker benet, ambulancen kommer og henter ham, alt imens en P-vagt udskriver en bøde og lægger den på hans smadrede mc, den må ikke holde der.

• #53   5. dec 2013 Sommetider har man bare en af de dage !

• #54   5. dec 2013 Knud,

Nu ville jeg så også kalde en afgift for en straf på den ene eller anden måde smiley

• #55   5. dec 2013 Danger Dane:

Kan snildt forstå dig, men nu definerer hverken du eller jeg de her ting. De har vi valgt nogle andre til at gøre

• #56   5. dec 2013 Steen, du springer jo forudsætningen for P-reglementet over!

Der står at der på tidsbegrænset parkering med krav om p-skive kun må holde biler med synlig P-skive!!! Med andre ord gælder reglerne ikke for MC da der ikke MÅ holde MC'er der..

• #57   5. dec 2013 Nej men prøv nu lige at gå tilbage til start !
    Jeg siger ikke det er lovligt at holde i en bilbås. Men han har fået en P-afgift pga. manglende P-skive !
    Så må de give ham en afgift pga. at han holder et sted hvor der ikke må parkeres med MC. Det anden holder jo ikke, at forlange noget som ikke er muligt.
    Tingene skal passe sammen.

Den her vil også få problemer med P-skiven

profilbillede
  • #58   6. dec 2013 Har ikke orket at læse samtlige indlæg i denne spændende tråd, men, hvis det er en parkeringsplads, hvor der kræves parkeringsbillet, skal man købe en billet og så blot beholde talonen på sig. Skulle man rende ind i en parkeringsafgift, skal man "blot" vise talonen , og afgiften skulle gerne bortfalde!

Men det er en jungle derude, og man bør undersøge, hvilke krav der er i sin pågældende hjemmekommune. Og nej, det har jeg heller ikke gjort! smiley

• #59   6. dec 2013 Det var en tidsbegrænset parkeringsbås hvor biler må holde 3 timer.
    Afgiften er begrundet med mangel af synlig p-skive. Se pkt. 10.
    P-skive på en mc FLOT !
    Hvis de begrundet afgiften men ulovlig parkering på anvist plads for bil, var der nok ikke noget at gøre, hvis de lokale bestemmelser siger det ikke er tilladt.
    Men den anden begrundelse er for tåbeligt til at de kan gøre krav på afgift.
    Der var nok ikke lige det rigtige felt på blanketten som geniet kunne krydse af i !

• #60   8. dec 2013 Skriv til politiet og anmeld tyveri af parkeringsskive

Indsend bekræftelsen fra politiet til p-selskabet og be dem annulere bøden.

Parker på fortovet i fremtiden.

• #61   9. dec 2013 Du skal ikk bruge P- skrive på en mc eller i en bil der er cabriolet smiley
    Fordi så kan folk gå og indstille den til noget andet smiley
    Derfor er disse 2 køretøjer ikk påkrævet en P skive smiley

Kommentér på:
P bøder på Motorcykel

Annonce