2.180 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 35 Svar

Overdriver vi vedligeholdelsen? Overdriver vi vedligeholdelsen?

Kæresten siger jeg tænker for meget, og det er ikke utænkeligt, for her er endnu en tanke

Er vi måske lidt hysterisk med vores maskineri.
Eksempler kan nævnes
Olieskift pr 1000km
Nye væsker på hele maskinen hvert år
Kun destilleret vand i kølesystemet.
Aldrig køre i regn.
Tank helt fuld eller helt tom, afhængig af overbevisning

Og ja jeg kunne blive ved
Men hvad ville der reelt ske hvis man undlod mange af disse lidt hysteriske vedligehold.
Jeg læste om en der havde kørt psykopat mange km på en 900 fireblade, tror det var 380000 hvor gearkassen så stod af. Honda ville ha skrevet en artikel om det, indtil de hørte hvor lidt han faktisk havde serviceret hans maskine, da det var helt ude i hampen i forhold til forskrifterne.

Er der nogen der har konkrete eksempler på fejl og defekter der kan være dukket op pga at man måske lige tog den nemme vej, for måske at spare lidt osv.

Personligt synes jeg at jeg vedligeholder min nogenlunde efter forskrifterne. Dog skifter jeg filter hver gang, fremfor hver anden. Men har jeg kun kørt 1000km, så skifter jeg sgu ikke til foråret, der er trods alt et interval på 6000km.
Og så er der skrækhistorier om kondensvand i olien osv. Ja, men har nogen nogensinde oplevet det, og har det Været et problem?

Kom med jeres meninger og holdninger og ikke mindst oplevelser.


Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

  • Fix washing machine 750 kr.
  • Havearbejde 1.500 kr.
  • Rengøring 117m2 lejlighed 2.500 kr.
  • Lave garageport, vejer er hoppet af 500 kr.
  • Nedgravning af trampolin og bortkørsel af jord 3.400 kr.
  • Udendørs vandhane 2.350 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Overdriver vi vedligeholdelsen?
  • #1   6. jul 2013 Der overdrives i al almindelighed vildt.

    De fleste maskiner klarer sig fremragende i nærmest alle forfold, hvis man husker to nej tre ting: Generel ordentlig(ugentlig) rengøring, altid lad lortet bliver varmt inden man knalder til den og et olie/filterskift pr. år. Salt betyder intet hvis rengøring er på plads.

    Kig en gang i min profil på min gamle intruder. Den pillede jeg helt fra hinanden, da den havde kørt 96000. Jeg har aldrig taget specielle hensyn til den. Jeg fandt, at man godt kunne se, at den havde snurret rundt, men INTET var bare i nærheden af tolerancerne. Der er en stribe fotoalbum.


    Ja, jeg ved godt, at en nøgen cykel er meget lettere at rengøre end en med kåber.


  • #2   6. jul 2013 Hov-er der kæde på skal denne selvfølgelig renholdes og smøres - derfor anbefaler jeg klar kardan eller rem!

  • #3   6. jul 2013 planlægger du at køre 1.000.000 km på din, så er det nok fint nok at du vedligeholder den så godt som du gør. Men kører du ikke mere end 1000 km om året fx, så er det måske lige i overkanten.
    Om cyklen har udtjent sig efter 500.000, så skal man efter min mening bare være stolt over at den har klaret det smiley


  • #5   6. jul 2013 Det eneste jeg skifter hvert år er olie og filter resten er når jeg lige synes det trænger. Jeg synes også olie er det vigtigste, og det der tager kortest tid at lave. Jeg køre nok 2000-3000 km om året, men med den pris på olie så er det ligemeget for min tegnebog om jeg skifter hvert år.

  • #6   6. jul 2013 De fleste af os overdriver vedligeholdelsen HELT VILDT !!!

    Der er ingen problemer i at køre 2 sæsoner på 1 olieskift, hvis man kun kører 1000km/år.
    Og alt det skiften kølervæske og bremsevæske, og olie i dæmperne konstant på en gade mc,der ikke køre ret langt hver sæson... Sker udelukkende pga misforstået godhed...


  • #7   6. jul 2013 Det er jo fuldstændig en smagssag, personligt skifter jeg olie en gang pr. Sæson (mellem 5 - 10.000) km og ellers overholder jeg nogenlunde serviceintervallerne mht. Ventil justering osv.
    Når det kommer til regn er jeg af den overbevisning at maskinen er designet til at kunne klare dårligt vejr og derved sagt er Maskinen jo lavet til at den kan blive brugt, og tror bare generelt der er rigtig mange der er gode til at overvedligeholde deres maskiner


  • #8   6. jul 2013 Knud
    jeg har godt set dit album tidligere, og det var egentlig også lidt udfra det, og sammen med eksemplet med firebladen, at jeg fik tanken.

    Jeg er personligt heller aldrig prøvet kun at køre så lidt at jeg ville spare det årlige olieskift. Jeg betragter det lidt som indbegrebet at sæsonstart, når man lige har smidt lidt nye sager på det gamle tøffedyr.


  • #9   6. jul 2013 Destilleret/demin vand på kølersystem, det er sgu en joke:-)

  • #10   6. jul 2013 Mon ikke, men der er folk der gør det.
    Hvis folk bare vedligeholdt deres biler til 3-400000kr halv så godt som deres mc. Fra den dag folk bruger flere 100000kr på nen bil, lader de den gå i forfald.


  • #12   6. jul 2013 Jeg holder da min bil lige så godt som min cykel.
    Og skifter væsker og olier for ikke at få problemer, åben en gammel bremsecylinder op der ikke har fået skiftet bremsevæske i et par år, den ser ikke særlig god ud smiley

    Og har set kondensvand i motorolien en masse gange, men betyder ikke rigtig noget, bare lad cyklen varme godt op når du skal til at køre på den, så fordamper det, også er olien ren igen smiley


  • #15   6. jul 2013 Ja det er lidt den omvendte verden, nogen gange siger hun os at jeg tænker med røven, det sidste i den sætning høre jeg som regel ikke. Jeg sidder bare og tænker ved mig selv, det er sgu gode tegn det her smiley

    Der er vidst Ingen tvivl om at banejern er hårdt belastet.
    Vi kan hurtigt blive enige om, at hyggen ved at gå og skrue lidt i løbet af vinteren har en stor værdi for mange inklusiv mig selv. I bund og grund er man nok lidt shopaholic, man bliver jo altid godt humør når man har købt noget nyt til svinet. Personligt skiftede jeg os 4 blinklys bare fordi det ene var i stykker, men de andre var jo nok blevet lidt trætte. Man finder på de meste syge undskyldninger for at smide lidt penge efter dyret smiley


  • #17   6. jul 2013 Dr G, hvad gavner det at bruge destilleret vand i kølesystemet som erstatning for kølervand med kølervæske i ??

    Mig bekendt fryser destilleret vand os til is når det er er under 0 grader..

    Du undgår lidt korrosion ved at bruge destilleret vand når du ikke må hælde kølervæske i, da kølervæske os har en evne til at rustbeskytte.. ellers kan jeg ikke se det gir nogen mening at bruge destilleret vand, medmindre du bruger rent destilleret vand...


  • #19   6. jul 2013 Pt består min service krævende samling af:
    2 mc'er
    2 ATV'er
    Havetraktoren
    Mf35eren
    Vandscooteren
    Fejemaskinen.

    Der foruden ca 10 2t maskiner og 2 biler ( som jeg ikke selv servicerer ;-))

    Så der bliver ikke skiftet olie i mit værksted for hyggens skyld smiley


  • #20   6. jul 2013 Der findes folk som befinder sig i en eller anden psykose når det drejer sig om deres motorcykler og deres vedligehold, hvornår de må bruges og hvad der er skidt for dem....... Det er TING, lavet af metal og plastik, beregnet til at blive brugt!!! But hey, whatever gets your rocks off.

  • #21   6. jul 2013 bo sloth l: putter du postevand i den, så ender du op med kalk i kølesystemet, derfor destileret, nogen kører så med waterwetter og lignende, men det er en anden sag smiley

    Bruger du kølervæske, så forhindre kølervæsken postevandet i at kalke systemet til, derfor er der lige meget om du bruger destileret vand eller postevand, så længe du putter kølervæske i også.


  • #22   6. jul 2013 Fast Eddie 21.... : det er jo fordi den skal holde 300.000km, selvom de kun køre 10-20k på den, også skifter den ud smiley

    Tror jeg skal have et klistermærke på min når den runder 100.000km om 8000km "+100k club" eller sådan noget smiley


  • #23   6. jul 2013 Vasker min når den er beskidt, eller tilsaltet. Vedligehold iht servicebogen. Eneste luksus er, at den bliver kørt til vinteropbevaring hos forhandler i opvarmede lokaler.

    That's it.


  • #24   6. jul 2013 Jeg var præcis ligeså pernitten som dig...;-)
    De første 1000 km..! smiley
    Dvs... Den første uge.. smiley
    Nu.. Er det udelukkende det mekaniske der vedligeholdes snorlige..!

    Jeg tror du har mc af en anden årsag end jeg... ( og hurra, for det..!;-))
    Nogle kalder det en "altertavle" og ikke en mc.. smiley ;-)

    Min Gamle VX'er kan jeg godt finde på at polere lidt på.. ( Styret måske..?;-))
    Inden Touren efter is..
    V-strom'en spules kun ind i mellem, - for at holde vægten nede..!! smiley

    Go sommer.. smiley


  • #25   6. jul 2013 Morten P:

    Det der er en .....JOKE.

    Det er rigtigt, at frostvæske også indeholder korrosionshæmmende additiver, men det handler primært om korrosion fra luftens ILT!

    Der er i teorien mulighed for dannelse af kalk aflejringer, men en MC har så store kanaler og så meget flow, at disse er aldeles ligegyldige!

    Dr. G:

    på banecykler bruger man ikke kølervæske, idet det er noget fedtet lort at få på banen. Vand er lige så effektivt som kølemiddel og så fedter det ikke. Deioniseret - tja, hvis ikke man har bedre at bruge sit liv og sine penge på, så OK da. Jeg betragter det som rent spild.


  • #26   6. jul 2013 hold da op, ja hvis der skiftes olie for hver 1000km, og der ikke køres i regn, + du skifter alle væsker hvert år, så ja.. Min kawa manual siger olie skift hver 12.000km... men syntes olien var rigtig ulækker efter 12000km så nu skifter jeg ved hver 6000... det er sikkert også overdrevet, men det gør mig tryk, og så elsker jeg bare at rode med mc'en.

  • #27   6. jul 2013 Man kan sagtens vedligeholde ting ihjel. Bare tænk på knallerten som knægten skiller ad hver søndag for at se hvorfor den virker endnu. Medmindre du har en rigtig god grund til andet, så husk den her: "If it works, don't fix it".

    MEN, når der skiftes noget, så kig ikke så meget på prisetiketten, Det kan være dyrt at spare en hund på olien, lade filteret sidde "Det har da virket fint indtil nu", eller endnu værre lige tage de sidste (måske i bogstaveligste forstand) kilometer dækkene.


  • #29   6. jul 2013 Dr. G

    Jeg har muligvis vurderet fejl mht din racererfaring, men demin vand???? Det er altså noget man ikke altid har ved hånden, men der er sgutte mange steder man ikke har postevand:-)


  • #31   7. jul 2013 Men så er vi jo også der, hvor det faktisk er aldeles ligegyldigt ikke???

    Hvorfor så al den snak om at det endelig skal være deioniseret?????


  • #34   7. jul 2013 Du snakker med en kemiker-for nu at følge din egen facon fra tidligere.

    Deioniseret vad er en fælles betegnelse for vand med lav ledningsevne, fordi man har fjernet det ledende ionindhold - i denne sammenhæng kalciumioner.

    Denne process kan gennemføres ved ionbytning - det kaldes demineralisering- eller ved destillation, der også virker steriliserende.

    Du har altså både ret og ikke ret: Deioniseret vand kan være både destilleret og demineraliseret....


    Skal vi så ikke lade den ligge her - du ved jo åbenbart alligevel ikke hvad du hølder på, og forresten - der er masser af mekanikere på dette forum, hvor mange af dem tror du hælder andet end postevand i kølere - og for den sags skyld batterier.


  • #35   7. jul 2013 Jeg har bildt mig selv ind at man undgik postevand for at undgå kalk i systemet , er det helt forkert ?

  • #36   7. jul 2013 Jeg vil ikke udtale mig om hvad der bliver hældt på en køler, når man har besluttet at kølervæske er no go... Men kender ingen steder der kommer alm vand på batterier, og det hverken start eller drift celler....

    Mvh Brian


  • #37   7. jul 2013 Brian S:

    Jeg kommer nok til at skuffe dig. De fleste steder har man en speciel beholder - som man fylder ved vandhanen.

    Sagen er, at på et tørt(lagerholdt) batteri hælder man en temmelig stærk svovlsyre på første gang. Der efter er ionstyrken i almindeligt vand nærmest uden betydning. Det her er der med garanti masser af mekanikere, der kan nikke genkendende til.


  • #39   7. jul 2013 På mit arbejde bruger vi også bare almindelig vand, når vi fylder kølervæske på bilerne efter vandpumpe skift eller service.

    Men på teknisk skole kører motorene bare med rent vand, og de ligner godtnok noget der er løgn inden i :P, men det ville de også gøre med demivand


  • #40   8. jul 2013 Jacob:

    Prøv en gang at spørge dig for på værkstederne. Man har en speciel flaske, fordi den er lettere at hælde af, og alle de steder jeg har prbejdet plus de steder, hvor jeg er kommet og har boret lidt i det, er meldingen den samme - "jo, der skulle nok bruges demin vand, men vi fylder den altså ved vasken!"


  • #43   8. jul 2013 Jeg vedligeholder in cykel med olie skift for hver 3000 km ca samt nyt filter. tændrør bliver skiftet hver sæson. personligt forstår jeg ikke folk der bruger så meget tid på at pudse, pleje og som ikke vil kører hvis det regnede sidste fredag i januar måned, uha nej da sikke noget sjask hvis den skulle blive våd.

    nej jeg vil sgu hellere nyde dyret og vaske når den er beskidt og JEG føler at den trænger til det. det eneste jeg er regelmæssigt over er kæden da jeg kører temmelig meget.

    God sommer til jer alle og håber i nyder det dejlige danske sommervejr.


  • #44   8. jul 2013 dejlige og danske sommer er sjældent hørt i samme sætning men tak og ilm.

    Var selv lige nede i harald nyborg og købe pleje produkter for en 400kr... produkter jeg ikke behøver, men gør af kærlighed til cyklen... weird :S


  • #45   8. jul 2013 Det er vel et spørgsmål om personlig definition! jeg definere den danske sommer som dejlig når vejene er tørre og frie for salt smiley

  • #46   10. jul 2013 Olie på kæden og justering...... når den trænger

    Vask....... når den trænger

    Olie..... omkring 6000km det koster jo ikke alverden og tager højt 30 min. Køber ikke den dyreste olie men heller ikke den billigste, og dybest set aner jeg ikke hvad jeg hælder i.. Denne gang blev det Castrol, når de bliver skiftet så hyppigt som jeg gør, går jeg ud fra det kan være ligegyldigt med mærket.. Måske tager jeg fejl, men det vil tiden jo vise.. Om ikke andet koster en ny motor jo ikke maaaaange $$$

    Bremsevæske..... når den trænger..

    Kølervæske, radioaktivt ioniserende eller ej smiley hvert 2.år

    Dæk................ når de trænger

    Nu er denne cykel købt for at beholde den til den ikke kan mere, så jeg skal ikke ud og sælge den om 1-2 år.. Dem der skal have solgt deres inden for relativt kort tid, har god grund til at overdrive det med regnvand osv. For mit vedkommende går det sjove af det, hvis man knap nok tør bruge den i frygt for at der kommer lidt skidt på og for mange km på klokken osv..


  • #47   10. jul 2013 @jonas.

    Din tosse smiley du har en Honda, den dør ALDRIG....... så på et tidspunkt bliver du nød til at overdrage den til en anden... Man MÅ ikke have motorcykler med på plejehjem smiley


  • #48   10. jul 2013 Brian du har ret, der er ingen grund til bekymring, andet end hvornår jeg SKAL til at skille mig af med den smiley

    Det må have været en skrive fejl.....

    Har haft 3 suzukier 1 yamaha en MZ en Honda cbr (siddestilling no good) hårnettet er den der lyder og yder bedst. smiley

    Honda honda honda honda honda honda


Kommentér på:
Overdriver vi vedligeholdelsen?

Annonce