Overdriver vi vedligeholdelsen? Overdriver vi vedligeholdelsen?
Kæresten siger jeg tænker for meget, og det er ikke utænkeligt, for her er endnu en tanke
Er vi måske lidt hysterisk med vores maskineri.
Eksempler kan nævnes
Olieskift pr 1000km
Nye væsker på hele maskinen hvert år
Kun destilleret vand i kølesystemet.
Aldrig køre i regn.
Tank helt fuld eller helt tom, afhængig af overbevisning
Og ja jeg kunne blive ved
Men hvad ville der reelt ske hvis man undlod mange af disse lidt hysteriske vedligehold.
Jeg læste om en der havde kørt psykopat mange km på en 900 fireblade, tror det var 380000 hvor gearkassen så stod af. Honda ville ha skrevet en artikel om det, indtil de hørte hvor lidt han faktisk havde serviceret hans maskine, da det var helt ude i hampen i forhold til forskrifterne.
Er der nogen der har konkrete eksempler på fejl og defekter der kan være dukket op pga at man måske lige tog den nemme vej, for måske at spare lidt osv.
Personligt synes jeg at jeg vedligeholder min nogenlunde efter forskrifterne. Dog skifter jeg filter hver gang, fremfor hver anden. Men har jeg kun kørt 1000km, så skifter jeg sgu ikke til foråret, der er trods alt et interval på 6000km.
Og så er der skrækhistorier om kondensvand i olien osv. Ja, men har nogen nogensinde oplevet det, og har det Været et problem?
Kom med jeres meninger og holdninger og ikke mindst oplevelser.
aug 2005
Følger: 131 Følgere: 136 MC-er: 4 Emner: 518 Svar: 21.203
De fleste maskiner klarer sig fremragende i nærmest alle forfold, hvis man husker to nej tre ting: Generel ordentlig(ugentlig) rengøring, altid lad lortet bliver varmt inden man knalder til den og et olie/filterskift pr. år. Salt betyder intet hvis rengøring er på plads.
Kig en gang i min profil på min gamle intruder. Den pillede jeg helt fra hinanden, da den havde kørt 96000. Jeg har aldrig taget specielle hensyn til den. Jeg fandt, at man godt kunne se, at den havde snurret rundt, men INTET var bare i nærheden af tolerancerne. Der er en stribe fotoalbum.
Ja, jeg ved godt, at en nøgen cykel er meget lettere at rengøre end en med kåber.
aug 2005
nov 2007
Følger: 10 Følgere: 9 MC-er: 2 Emner: 101 Svar: 524
Om cyklen har udtjent sig efter 500.000, så skal man efter min mening bare være stolt over at den har klaret det
sep 2011
Følger: 3 Følgere: 2 MC-er: 1 Emner: 32 Svar: 665
jan 2012
Følger: 14 Følgere: 38 MC-er: 8 Emner: 55 Svar: 10.020
Der er ingen problemer i at køre 2 sæsoner på 1 olieskift, hvis man kun kører 1000km/år.
Og alt det skiften kølervæske og bremsevæske, og olie i dæmperne konstant på en gade mc,der ikke køre ret langt hver sæson... Sker udelukkende pga misforstået godhed...
jan 2010
Følger: 9 Følgere: 8 MC-er: 3 Emner: 66 Svar: 259
Når det kommer til regn er jeg af den overbevisning at maskinen er designet til at kunne klare dårligt vejr og derved sagt er Maskinen jo lavet til at den kan blive brugt, og tror bare generelt der er rigtig mange der er gode til at overvedligeholde deres maskiner
apr 2005
Følger: 12 Følgere: 14 MC-er: 10 Annoncer: 1 Emner: 136 Svar: 897
jeg har godt set dit album tidligere, og det var egentlig også lidt udfra det, og sammen med eksemplet med firebladen, at jeg fik tanken.
Jeg er personligt heller aldrig prøvet kun at køre så lidt at jeg ville spare det årlige olieskift. Jeg betragter det lidt som indbegrebet at sæsonstart, når man lige har smidt lidt nye sager på det gamle tøffedyr.
aug 2005
apr 2005
Hvis folk bare vedligeholdt deres biler til 3-400000kr halv så godt som deres mc. Fra den dag folk bruger flere 100000kr på nen bil, lader de den gå i forfald.
jul 2008
Følger: 2 Følgere: 17 MC-er: 1 Emner: 47 Svar: 4.773
Og skifter væsker og olier for ikke at få problemer, åben en gammel bremsecylinder op der ikke har fået skiftet bremsevæske i et par år, den ser ikke særlig god ud
Og har set kondensvand i motorolien en masse gange, men betyder ikke rigtig noget, bare lad cyklen varme godt op når du skal til at køre på den, så fordamper det, også er olien ren igen
apr 2005
Der er vidst Ingen tvivl om at banejern er hårdt belastet.
Vi kan hurtigt blive enige om, at hyggen ved at gå og skrue lidt i løbet af vinteren har en stor værdi for mange inklusiv mig selv. I bund og grund er man nok lidt shopaholic, man bliver jo altid godt humør når man har købt noget nyt til svinet. Personligt skiftede jeg os 4 blinklys bare fordi det ene var i stykker, men de andre var jo nok blevet lidt trætte. Man finder på de meste syge undskyldninger for at smide lidt penge efter dyret
maj 2009
Følger: 2 Følgere: 3 MC-er: 3 Emner: 28 Svar: 640
Mig bekendt fryser destilleret vand os til is når det er er under 0 grader..
Du undgår lidt korrosion ved at bruge destilleret vand når du ikke må hælde kølervæske i, da kølervæske os har en evne til at rustbeskytte.. ellers kan jeg ikke se det gir nogen mening at bruge destilleret vand, medmindre du bruger rent destilleret vand...
jan 2012
2 mc'er
2 ATV'er
Havetraktoren
Mf35eren
Vandscooteren
Fejemaskinen.
Der foruden ca 10 2t maskiner og 2 biler ( som jeg ikke selv servicerer ;-))
Så der bliver ikke skiftet olie i mit værksted for hyggens skyld
mar 2007
Følger: 21 Følgere: 41 Annoncer: 1 Emner: 171 Svar: 1.727
jul 2008
Bruger du kølervæske, så forhindre kølervæsken postevandet i at kalke systemet til, derfor er der lige meget om du bruger destileret vand eller postevand, så længe du putter kølervæske i også.
jul 2008
Tror jeg skal have et klistermærke på min når den runder 100.000km om 8000km "+100k club" eller sådan noget
dec 2006
Følger: 13 Følgere: 51 MC-er: 4 Emner: 135 Svar: 1.568
That's it.
sep 2005
Følger: 5 Følgere: 146 MC-er: 3 Emner: 102 Svar: 2.006
De første 1000 km..!
Dvs... Den første uge..
Nu.. Er det udelukkende det mekaniske der vedligeholdes snorlige..!
Jeg tror du har mc af en anden årsag end jeg... ( og hurra, for det..!;-))
Nogle kalder det en "altertavle" og ikke en mc..
Min Gamle VX'er kan jeg godt finde på at polere lidt på.. ( Styret måske..?;-))
Inden Touren efter is..
V-strom'en spules kun ind i mellem, - for at holde vægten nede..!!
Go sommer..
aug 2005
Det der er en .....JOKE.
Det er rigtigt, at frostvæske også indeholder korrosionshæmmende additiver, men det handler primært om korrosion fra luftens ILT!
Der er i teorien mulighed for dannelse af kalk aflejringer, men en MC har så store kanaler og så meget flow, at disse er aldeles ligegyldige!
Dr. G:
på banecykler bruger man ikke kølervæske, idet det er noget fedtet lort at få på banen. Vand er lige så effektivt som kølemiddel og så fedter det ikke. Deioniseret - tja, hvis ikke man har bedre at bruge sit liv og sine penge på, så OK da. Jeg betragter det som rent spild.
aug 2011
Følger: 9 Følgere: 101 MC-er: 2 Emner: 111 Svar: 3.691
sep 2011
Følger: 11 Følgere: 13 MC-er: 4 Emner: 30 Svar: 850
MEN, når der skiftes noget, så kig ikke så meget på prisetiketten, Det kan være dyrt at spare en hund på olien, lade filteret sidde "Det har da virket fint indtil nu", eller endnu værre lige tage de sidste (måske i bogstaveligste forstand) kilometer dækkene.
aug 2005
Jeg har muligvis vurderet fejl mht din racererfaring, men demin vand???? Det er altså noget man ikke altid har ved hånden, men der er sgutte mange steder man ikke har postevand:-)
aug 2005
Hvorfor så al den snak om at det endelig skal være deioniseret?????
aug 2005
Deioniseret vad er en fælles betegnelse for vand med lav ledningsevne, fordi man har fjernet det ledende ionindhold - i denne sammenhæng kalciumioner.
Denne process kan gennemføres ved ionbytning - det kaldes demineralisering- eller ved destillation, der også virker steriliserende.
Du har altså både ret og ikke ret: Deioniseret vand kan være både destilleret og demineraliseret....
Skal vi så ikke lade den ligge her - du ved jo åbenbart alligevel ikke hvad du hølder på, og forresten - der er masser af mekanikere på dette forum, hvor mange af dem tror du hælder andet end postevand i kølere - og for den sags skyld batterier.
apr 2010
Følger: 2 Følgere: 1 Emner: 8 Svar: 57
jan 2012
Mvh Brian
aug 2005
Jeg kommer nok til at skuffe dig. De fleste steder har man en speciel beholder - som man fylder ved vandhanen.
Sagen er, at på et tørt(lagerholdt) batteri hælder man en temmelig stærk svovlsyre på første gang. Der efter er ionstyrken i almindeligt vand nærmest uden betydning. Det her er der med garanti masser af mekanikere, der kan nikke genkendende til.
jul 2008
Men på teknisk skole kører motorene bare med rent vand, og de ligner godtnok noget der er løgn inden i :P, men det ville de også gøre med demivand
aug 2005
Prøv en gang at spørge dig for på værkstederne. Man har en speciel flaske, fordi den er lettere at hælde af, og alle de steder jeg har prbejdet plus de steder, hvor jeg er kommet og har boret lidt i det, er meldingen den samme - "jo, der skulle nok bruges demin vand, men vi fylder den altså ved vasken!"
maj 2012
Følger: 16 Følgere: 19 MC-er: 4 Emner: 11 Svar: 184
nej jeg vil sgu hellere nyde dyret og vaske når den er beskidt og JEG føler at den trænger til det. det eneste jeg er regelmæssigt over er kæden da jeg kører temmelig meget.
God sommer til jer alle og håber i nyder det dejlige danske sommervejr.
aug 2011
Følger: 9 Følgere: 101 MC-er: 2 Emner: 111 Svar: 3.691
Var selv lige nede i harald nyborg og købe pleje produkter for en 400kr... produkter jeg ikke behøver, men gør af kærlighed til cyklen... weird :S
maj 2012
Følger: 16 Følgere: 19 MC-er: 4 Emner: 11 Svar: 184
apr 2008
Følger: 25 Følgere: 25 MC-er: 1 Emner: 229 Svar: 2.839
Vask....... når den trænger
Olie..... omkring 6000km det koster jo ikke alverden og tager højt 30 min. Køber ikke den dyreste olie men heller ikke den billigste, og dybest set aner jeg ikke hvad jeg hælder i.. Denne gang blev det Castrol, når de bliver skiftet så hyppigt som jeg gør, går jeg ud fra det kan være ligegyldigt med mærket.. Måske tager jeg fejl, men det vil tiden jo vise.. Om ikke andet koster en ny motor jo ikke maaaaange $$$
Bremsevæske..... når den trænger..
Kølervæske, radioaktivt ioniserende eller ej
Dæk................ når de trænger
Nu er denne cykel købt for at beholde den til den ikke kan mere, så jeg skal ikke ud og sælge den om 1-2 år.. Dem der skal have solgt deres inden for relativt kort tid, har god grund til at overdrive det med regnvand osv. For mit vedkommende går det sjove af det, hvis man knap nok tør bruge den i frygt for at der kommer lidt skidt på og for mange km på klokken osv..
jan 2012
Din tosse
apr 2008
Følger: 25 Følgere: 25 MC-er: 1 Emner: 229 Svar: 2.839
Det må have været en skrive fejl.....
Har haft 3 suzukier 1 yamaha en MZ en Honda cbr (siddestilling no good) hårnettet er den der lyder og yder bedst.
Honda honda honda honda honda honda
Overdriver vi vedligeholdelsen?