{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
956 visninger | Oprettet:

Mikkel H
Mikkel H
Følger: 1 Emner: 7 Svar: 11

Første køretur efter vinterhi {{forumTopicSubject}}

Hej

Jeg skal i år for første gang have min MC (en gammel honda cb400 fra 78) ud efter vinterhi. I den forbindelse vil jeg høre om der er en "to do liste" eller ting man skal ordne inden man begynder at bruge den igen?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Første køretur efter vinterhi
  • #1   20. apr 2013 Hvor langt kørte du sidste år og hvad har du gjort før du satte den i hi.

• Mikkel H
    Mikkel H Tilmeldt:
    okt 2012

#2   20. apr 2013 Jeg fyldte tanken helt op med benzin, (læste et sted, at det skulle være godt, så den ikke rustede)
    Og ellers pussede den med autosol, og gav den god omgang WD-40.

Ellers gjorde jeg ikke noget smiley ?

• #3   20. apr 2013 Så tag den ud af garagen, tænding på, tryk på startknappen og kør en tur.

• #4   20. apr 2013 Arh, sørg måske lige for der ikke er WD40 på bremserne, og at diverse kabler er tætte og gaskablet glider som det skal:)

• #5   20. apr 2013 Olieskift ville den nok heller ikke tage skade af..

• #6   20. apr 2013 Hvornår var det sidste skift af olie,filter og tjek af dæktryk er det mest basale. Husk når du har brugt WD 40 og rense din bremse skiver før brug, hvis nu at der kommet noget på skiverne, det skulle ikke være så godt.Tændrør kunne være på tale hvis det er mange år siden.

• Mikkel H
    Mikkel H Tilmeldt:
    okt 2012

#7   20. apr 2013 Jeg købte den i efteråret sidste år. Hvor tit skal der laves olieskift?

Fyldte selv olie på den, men lavede ikke et decideret olieskift.

Tænker også på at få skiftet tændrør, synes nemlig den "spytter" lidt. Kan det skyldes tændrørene?

• #8   20. apr 2013 Nu ved jeg ikke stand men jeg vil gi den hele turen. Skift alt væske(bremse,vand,olie) og tændrør da du ikke ved hvad den tidligere ejer har gjort eller ikke har gjort.Det er en større omgang men så burde der ikke være noget bagefter. Men som Simon siger kør på den nu og skift når vejret er regn.

• Mikkel H
    Mikkel H Tilmeldt:
    okt 2012

#9   20. apr 2013 Okay mange tak for hjælpen

• #10   21. apr 2013 Jeg kan ikke forestille mig det var smart at pudse sin mc med Autosol og derefter smøre ind i WD40, da der er opløsningsmidler i det....
    Bare ud med den, og ha en god tur....

• Mikkel H
    Mikkel H Tilmeldt:
    okt 2012

#11   22. apr 2013 Pudsede krom dele med autosol, og smurte kæde, gaffelrør, kobling osv med WD-40 smiley

• #12   22. apr 2013 Og når så det wd40 har opløst den gode olie der burde være på kæden, så giver du den lige en omgang med en rigtig kædeolie;) Hvis du da vil være god ved den.
    Wd40 fungerer som opløsningsmiddel.

• #13   22. apr 2013 Kæden skal (selvfølgelig) have kædespray!!! Ikke WD-40 eller andre tynde petroleum olier - men det er til gengæld ok at rense kæden med det. Omend det så igen, er betydeligt billigere at gøre med lampe olie smiley

Kablerne kan med fordel smøres med Super Lube eller andre teflon oliesprays (her er det som med så mange andre ting, næsten religion hvad folk gør) Du kan i Biltema / T-hansen købe en smart hjælper til når der skal smøres kabler.

Gaffelrør skal som sådan ikke smøres, da de så vil samle støv og skidt. De skal selvfølgelig heller ikke være så tørre at de ruster, så en tynd oliefilm (igen ikke WD-40, da det er mere petroleum end en decideret olie) smiley

Hvis du ikke kender historikken på cyklen ville jeg som andre foreslår, skifte motorolie (evt inkl olierens fra eksempelvis abcon) oliefilter, luftfilter, tændrør, gaffelolie + pakninger, kølervæske, bremsevæske + generelt give den et stort eftersyn (bremser, lejer og lignende). En kontrol af karburator indstillingerne ville nok heller ikke være af vejen.

Måske nok mange ting, men det er jo normalt det man får vinteren til at gå med :-b Skaf en manual til cyklen og start med de grundlæggende opgaver som olie og div filterskift, det er i mine øjne de vigtigste!

Kommentér på:
Første køretur efter vinterhi

Annonce