{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.846 visninger | Oprettet:

Endelig med min første MC - Nu gælder det tøj og hjelm! {{forumTopicSubject}}

Hej Gutter,

Jeg er forholdsvis ny herinde hvad ang. posts.

Jeg købte mig igår en GSX 600 R fra 2007 i sort og glæder mig som et lille barn til 1. marts. Dette er min første cykel men har haft kortet i ca 7-8 år..

Næste skridt er nu tøj/udstyr og hjelm. Og her er jeg på RIGTIG bar bund - næsten lige så bar bund som når det gælder at skrue på sin mc smiley

Jeg vil gerne have jeres hjælp - hvad er must have til hjelm?

- jeg ved at jeg får nogle lange ture ind i mellem på job (100km hver vej), så tænker noget lyddæmpende og evt. vindmodstand? Hvad skal jeg ellers være opmærksom på og er der nogle mærker som simpelthen bliver for billige? Caberg fx. virker ret "billigt" men er det skrammel?

Hvis I har inputs til tøj, så er de også velkomne! Jeg ønsker selv en 2-delt læderdragt - er der her noget jeg skal være opmærksom på?

Lidt oplysninger:
Knold måler 57-58cm (svarer vel til en medium)
186cm høj
ca 90kg (fitnesstrænet)

Håber på lidt råd fra jer kloge mennesker - I ønskes en fed lørdag smiley

Mvh Lasse

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Endelig med min første MC - Nu gælder det tøj og hjelm!
  • #1   2. feb 2013 jamen du skal da bare ud og prøve noget tøj og nogle hjelme. det skal jo sidde ordentligt.

• #3   2. feb 2013 tillykke

• #4   2. feb 2013 Carberg hjelm er ikke støjsvag, har selv haft en, så jeg er skiftet til schubert og den er støjsvag skal jeg hilse og sige.... men du skal ud og prøve, det hjælper ikke at få at vide at den og den hjelm er god, støjsvag og fed, dit hoved har en form som dit hoved nu har, og den hjelm der sidder godt på en sidder måske af helved til på dig.
    Når du prøver !! så se om du ikke kan få lov til at køre en tur med hjelmen, det vil hjælpe gevaldig på det hele, at den sidder godt forand spejlet er ikke det samme som når du køre, der sidder du måske let fremad og skal bøje en smule bagud med hoved for at se frem, og så er det man opdager at ikke alle hjelme sidder godt, de trykker måske på din pande eller din nakke ...... så prøv prøv.
    Tøj skal også prøves, det hjælper ikke at se skide smart ud, og det så sidder af helved til, plus er du til læder eller stof der er jo en kæmpe foreskel, armlængde, ben længde, skulder brede, livvide, at nogle kan lide et sæt og at de siger det er et godt mærke, er ikke en garanti for at det sidder godt på dig..... så igen prøv prøv..... ved godt der er lidt kælling over alt den prøven, men man skal jo trods alt have det skønt ved at køre, og ikke lide for at andre syntes man er smart, god fornøjelse med indkøb og tillykke med cyklen, kør sikkert............

• #5   2. feb 2013 Du er nødt til at prøve hjelmen på, for at vide om den passer dig. Hein Gericke har som regel 4-5 forskellige mærker at prøve imellem. find en der sidder godt og vælg størrelsen så stram som du kan holde ud. Støj er væsentlig hvis du ikke vil køre med propper som mange gør. Pinlock virker rigtig godt hvis du skal køre når det er koldt og fugtigt, ligesom det er rart at der er noget der beskytter hagen imod træk.
    Jeg har mørkt tonet, iridium og alm visir at skifte imellem, det finder jeg bedre end solbrille, jo flere lag man kigger igennem desto større mulighed for at du ikke har det klareste udsyn. Jeg foretrækker D-rings lukning, den er hurtig at bruge og fylder mindst. Shark, HJC, Shoei, Nolan, AGV og Schubert laver alle gode hjelme.
    Jeg kører altid med goretex støvler og handsker hvis man skulle køre i en byge. Selv om jeg foretrækker at køre i læder , har jeg også et textil sæt til kørsel i regnvejr. Uanset om det er læder eller textil skal det sidde stramt, dvs ingen jeans eller sweatere under kun ski undertøj, også når det er varmt..

• #6   2. feb 2013 Jeg har en shoei xr1100. Den er jeg satme glad for:0)
    Jeg investerere 250kr i et shoei whisper kit, det har minimeret vindstøjen til et minimum:0)

• #7   2. feb 2013 en tur til hein gerick lige over grænsen vil hurtig tjene sig selv ind, de har alt i udstyr og de plejer at gi en rigtig god pris hvis man køber kvalitetsmærker

• #8   2. feb 2013 Tusind tak for jeres svar - sætter stor pris på det.

Det er bestemt også min mening at prøve prøve prøve - jeg var bare i tvivl om der desideret er mærker jeg bør holde mig fra mht. hjelm.

Må da indrømme at pt. lokker en hjelm til 1500 mere end en til 4000. Går ud fra jeg kan få en fornuftig hjelm til 2000? smiley

• #9   2. feb 2013 Både hjelmen og læderdragt giver sig en halv størrelse i brug, kører selv X-lite 802 fordi den er let, har et godt udsyn når man ligger over tanken, har pinlock, polstring er behagelig i varmt vejr, nem at skifte visir på og har hagebeskytter og D-ring, Støvler er Alpinestars smx4wp der har rimelig god beskyttelse af foden og Goretex, Handsker fra Halvvarson med beskyttelse og Goretex, læder fra Arlen Ness der kan lynes sammen, det giver større komfort og sikkerhed, textil fra Rukka lynlås uden tænder. Gå ikke på kompromi med pasform og funktionalitet, du bliver hurtigt træt af noget der ikke virker og skal ud og bruge penge på noget andet.

• #10   2. feb 2013 Kig på ebay efter dragt! Og musthave er bestemt et rygskjold!
    Men du kan finde alt udstyr på ebay til det halve af hvad det koster her hjemme.

• #12   2. feb 2013 Her er der også mange muligheder
    http://www.louis.de/

• #13   2. feb 2013 Jeg tog MC kortet med en billig hjelm (kan ikke lige huske mærket). Men den støjede godt og var ikke særlig behagelig at kører med. Jeg købte derfor min egen hjelm - En Schuberth S2. Det har jeg overhovedet ikke fortrudt! Minimalt med vindstøj. Godt ventileret, dejlig pladsform, indbygget solbrille, klar til samtale system, og med anti-dug. Prisen er 3800 kr. Man kan sige der er mange penge for en hjelm. Men den holder i mange år, hvis du ikke styrter smiley Og som med alt andet man køber, så får du den kvalitet, du betaler for smiley

• #14   2. feb 2013 Jeg ville personligt anbefale Arai hjelme, syntes de er fantastiske.

• #15   2. feb 2013 Uanset hjelmvalg SKAL du bruge ørepropper, hvis du skal andet end en tur til bageren.
    Tilllykke med den fede nye mc.

• #16   2. feb 2013 Tillykke!

Hvis jeg var dig, ville jeg også lige snuppe et køreteknisk kursus så hurtigt som muligt.
    Det er en rigtig god idé lige at få banket rusten af de mest fundamentale bremse/undvige manøvre osv... Hvis noget går galt i traffiken, så bliver det dig der slår dig, uanset hvem der har skylden... smiley

Vh og vel mødt

• #17   2. feb 2013 Prøv Rukka gå lidt i det, du vil aldrig blive våd og med 100 Km på job så er det ikke noget at gå på kompromis med.
    Bruger selv Rukka, og du kan have pæn tøj under, jeg har været til begravelse / Konfirmation på mc, af med mc tøjet så er du klar
    Jeg har kørt i regnvejr i 4 timer uden at blive våd, holdt i kø på den tyske motorsti i 1½ i regnvejr, Stadig tør
    Det kan bruges i - grader og i +30 grader

Prøv nogle Dytona støvler, de skal også være rare at gå i, du kan jo risiker at skulle gå i nogle timer så er det rart støvlerne også dur
    Hjelm skal du have noget som passer på hovedet, prøv den på din mc, prøv mange, Kan kun tilrøde at købe en med sol visir i du vil ikke fortryde det
    Jeg kan godt lige schubert hjelme

HUSK HUSK Det er ikke en udgift at købe udstyr, det er nødvendigt og så kan det holde i mange år

Kender et par som køre Ca 18-25000 Km om året på mc,de har Rukka og det er 12 År gammel og stadig tæt

• #18   2. feb 2013 Hjelm : 2500
    Bukser: 1000
    Støvler: 500
    Handsker: 400
    Jakke: 1500

= 5900 kr...
    Et eksempel på et meget standard setup.. Udstyr koster , og det må man finde sig i... Sørg for jakke har skuldre/ryg/albue beskyttere indbygget,

Sørg for indbygget foer i jakke og bukser, som kan tages ud når det er varmt. og sørg for at alt er vandtæt, og slidstærkt (ofc...).

Evt. et par sommerhandsker + et par efterårs/forårs handsker.

køb kvalitet og lad nu være med at købe thansen hjelme, de er til scooter brug.

ørepropper er overrated imo... jeg bruger dem hvert fald ikke, og ingen af mine mc venner gør, syntes ikke vinden larmer... koden er xr1100 hjelm + whisper kit

• #19   2. feb 2013 Caberg er et udemærket produkt, har selv en - ikke helt så støjsvag som man kunne ønske men de sidder godt og er ret solide smiley

Gav selv 900kr for den i Louis og den har da været med mig i rigtig mange km nu smiley

en hjelm behøver ikke koste 4000kr for at virke.

• #20   2. feb 2013 ...har aldrig brugt ørepropper

• #22   2. feb 2013 Ja hvis man køber hos en forhandler... køb over nettet på tilbud og du spare tusinde af kroner

og hvad er kvalitet?

• #23   2. feb 2013 Hjelm > 900kr (ny)
    Læderdragt > 800kr.(brugt)
    tekstildragt > 450kr (brugt)
    Støvler > 400 kr (brugt) lette sommerstøvler til små ture
    Støvler > 800kr (Nye) touingstøvler til de lange ture
    Handsker > 400kr (brugte) varme vinterhandsker fra alphine
    Handsker > 300kr (nye) lette kørehandsker fra t-hansen
    rygskjold 300kr (nyt) købt i louis, perfekt pasform

• #25   2. feb 2013 Hvis du køber schubert hjelm i dk ( ved ikke om det gælder i udlandet ) i tilfælde at ulykke så får du en ny til 1/3 af prisen

• #26   2. feb 2013 i tilfælde af ulykke , betaler forsikringen en nye hjelm til dig 100%

• #28   2. feb 2013 Ta et smut til Keil der ligger hein-gerike, louis og polo i gå afstand fra hinanden.

• #29   2. feb 2013 Kasper K rygskjold er indbygget i jakke, man kan også tage en gul vest på og en stor keglede hat med blinklys, hver person, deres sikkerhedsbehov.

Du kan sagtens købe fint sikkerhedsudstyr med et budget på 6000...

• #31   2. feb 2013 100% enig, men som skrevet er sikkerheds behov op til en selv, det i jakken er en fin start, hvis man lige vil sparer lidt, jeg kører hver dag i sæsonen og føler mig tryg nok med jakken m. indbygget rygskjold, det er besværligt nok at slæbe rundt på hjelm, bukser, støvler osv. men hver har deres grænse.. smiley

Kan sagtens forstå folk der kører race på vej/bane med superbikes benytter sig af dem. Synes dog det er underligt en nybegynder der ikke har kørt i 9 år vælger en superbike med 125hk+/-, men den lader jeg lægge for det er ikke min sag eller noget jeg skal blande mig i...

Håber du bliver glad for den, den er fed udentvivl, men den tilgiver altså ikke særlig meget ved fejl, så kør med omtanke. Ses på vejen 1. marts smiley

• #33   2. feb 2013 Hej Lasse P,

Tlk med din første kværn, dejlig fornemmelse ikke sandt smiley

Da jeg købte min sidste cykel købte jeg også nyt tøj, men igen du har fået mange gode råd, forslag så det er bare ud og teste. Men here er mit råd/forslag til tøj og hjælm

http://www.mc1.dk/scorpion_exo_900_air_furtive__cameleon-p-1300.html?cPath=39_41_48&bgsid=vurabp0pl50rrm5ote90628oj3

Denne hjælm kommer med genomsigtigt visir, men jeg bestillede dog et extra i kamelon farven, lidt mørkere i dagtimerne hvis høj sol på himlen, men meget nem at skifte ud ved behov. Dog skal jeg sige at denne hjælp er meget ny til mig, fik kun brugt den i knap 2000km, så mangler teste den en del, men intils videre synes, følese den rigtig god. Kan også installere intercom i den hvis man vil på senare tidspunkt. Hjælem i sig selv holder en fin pris synes jeg ikke for billig eller for dyr, som allerede blevet sagt, MC i generel term er dyrt, men sikkerhed foran alt, så det koster lidt smiley

I MC tøj er jeg dog ikke meget til læder, mer til gortext tøj, jeg har et helt sæt af Danise, og et par IXS støvler, skal dog skifte ud mine støvler med tiden da min har mange år på banen. Midt tøj er som mange andres, fodret med extra inden i, og dette kan serføligen tages ud under sommerens varmeste tid. Jeg selv køre 224km om dage i sommartiden, og dette tøj holder så lang så godt tørt.

Men velkommen til siten og køre forsigtigt når vi nærmmer os sommaren smiley

Kommentér på:
Endelig med min første MC - Nu gælder det tøj og hjelm!

Annonce