Endelig med min første MC - Nu gælder det tøj og hjelm! {{forumTopicSubject}}
Hej Gutter,
Jeg er forholdsvis ny herinde hvad ang. posts.
Jeg købte mig igår en GSX 600 R fra 2007 i sort og glæder mig som et lille barn til 1. marts. Dette er min første cykel men har haft kortet i ca 7-8 år..
Næste skridt er nu tøj/udstyr og hjelm. Og her er jeg på RIGTIG bar bund - næsten lige så bar bund som når det gælder at skrue på sin mc
Jeg vil gerne have jeres hjælp - hvad er must have til hjelm?
- jeg ved at jeg får nogle lange ture ind i mellem på job (100km hver vej), så tænker noget lyddæmpende og evt. vindmodstand? Hvad skal jeg ellers være opmærksom på og er der nogle mærker som simpelthen bliver for billige? Caberg fx. virker ret "billigt" men er det skrammel?
Hvis I har inputs til tøj, så er de også velkomne! Jeg ønsker selv en 2-delt læderdragt - er der her noget jeg skal være opmærksom på?
Lidt oplysninger:
Knold måler 57-58cm (svarer vel til en medium)
186cm høj
ca 90kg (fitnesstrænet)
Håber på lidt råd fra jer kloge mennesker - I ønskes en fed lørdag
Mvh Lasse
jun 2010
Følger: 16 Følgere: 7 MC-er: 2 Emner: 23 Svar: 366
feb 2010
Følger: 54 Følgere: 344 Emner: 968 Svar: 13.460
feb 2007
Følger: 15 Følgere: 13 MC-er: 2 Emner: 35 Svar: 913
Når du prøver !! så se om du ikke kan få lov til at køre en tur med hjelmen, det vil hjælpe gevaldig på det hele, at den sidder godt forand spejlet er ikke det samme som når du køre, der sidder du måske let fremad og skal bøje en smule bagud med hoved for at se frem, og så er det man opdager at ikke alle hjelme sidder godt, de trykker måske på din pande eller din nakke ...... så prøv prøv.
Tøj skal også prøves, det hjælper ikke at se skide smart ud, og det så sidder af helved til, plus er du til læder eller stof der er jo en kæmpe foreskel, armlængde, ben længde, skulder brede, livvide, at nogle kan lide et sæt og at de siger det er et godt mærke, er ikke en garanti for at det sidder godt på dig..... så igen prøv prøv..... ved godt der er lidt kælling over alt den prøven, men man skal jo trods alt have det skønt ved at køre, og ikke lide for at andre syntes man er smart, god fornøjelse med indkøb og tillykke med cyklen, kør sikkert............
aug 2007
Følger: 8 Følgere: 5 MC-er: 3 Emner: 21 Svar: 923
Jeg har mørkt tonet, iridium og alm visir at skifte imellem, det finder jeg bedre end solbrille, jo flere lag man kigger igennem desto større mulighed for at du ikke har det klareste udsyn. Jeg foretrækker D-rings lukning, den er hurtig at bruge og fylder mindst. Shark, HJC, Shoei, Nolan, AGV og Schubert laver alle gode hjelme.
Jeg kører altid med goretex støvler og handsker hvis man skulle køre i en byge. Selv om jeg foretrækker at køre i læder , har jeg også et textil sæt til kørsel i regnvejr. Uanset om det er læder eller textil skal det sidde stramt, dvs ingen jeans eller sweatere under kun ski undertøj, også når det er varmt..
jun 2006
Følger: 9 Følgere: 11 MC-er: 3 Emner: 21 Svar: 230
Jeg investerere 250kr i et shoei whisper kit, det har minimeret vindstøjen til et minimum:0)
maj 2006
Følger: 20 Følgere: 20 MC-er: 6 Emner: 11 Svar: 252
aug 2007
Følger: 4 Følgere: 3 MC-er: 2 Emner: 9 Svar: 22
Det er bestemt også min mening at prøve prøve prøve - jeg var bare i tvivl om der desideret er mærker jeg bør holde mig fra mht. hjelm.
Må da indrømme at pt. lokker en hjelm til 1500 mere end en til 4000. Går ud fra jeg kan få en fornuftig hjelm til 2000?
aug 2007
Følger: 8 Følgere: 5 MC-er: 3 Emner: 21 Svar: 923
mar 2008
Følger: 11 Følgere: 10 MC-er: 2 Emner: 191 Svar: 966
Men du kan finde alt udstyr på ebay til det halve af hvad det koster her hjemme.
feb 2006
Følger: 3 Følgere: 3 Emner: 12 Svar: 573
http://www.louis.de/
jan 2012
Følger: 2 Følgere: 2 Emner: 9 Svar: 69
okt 2011
Følger: 2 Følgere: 1 MC-er: 1 Emner: 21 Svar: 241
aug 2005
Følger: 77 Følgere: 74 MC-er: 3 Emner: 63 Svar: 1.436
Tilllykke med den fede nye mc.
aug 2012
Følger: 1 MC-er: 1 Emner: 4 Svar: 88
Hvis jeg var dig, ville jeg også lige snuppe et køreteknisk kursus så hurtigt som muligt.
Det er en rigtig god idé lige at få banket rusten af de mest fundamentale bremse/undvige manøvre osv... Hvis noget går galt i traffiken, så bliver det dig der slår dig, uanset hvem der har skylden...
Vh og vel mødt
Følger: 20 Følgere: 83 MC-er: 7 Emner: 633 Svar: 6.813
Bruger selv Rukka, og du kan have pæn tøj under, jeg har været til begravelse / Konfirmation på mc, af med mc tøjet så er du klar
Jeg har kørt i regnvejr i 4 timer uden at blive våd, holdt i kø på den tyske motorsti i 1½ i regnvejr, Stadig tør
Det kan bruges i - grader og i +30 grader
Prøv nogle Dytona støvler, de skal også være rare at gå i, du kan jo risiker at skulle gå i nogle timer så er det rart støvlerne også dur
Hjelm skal du have noget som passer på hovedet, prøv den på din mc, prøv mange, Kan kun tilrøde at købe en med sol visir i du vil ikke fortryde det
Jeg kan godt lige schubert hjelme
HUSK HUSK Det er ikke en udgift at købe udstyr, det er nødvendigt og så kan det holde i mange år
Kender et par som køre Ca 18-25000 Km om året på mc,de har Rukka og det er 12 År gammel og stadig tæt
aug 2011
Følger: 9 Følgere: 101 MC-er: 2 Emner: 111 Svar: 3.692
Bukser: 1000
Støvler: 500
Handsker: 400
Jakke: 1500
= 5900 kr...
Et eksempel på et meget standard setup.. Udstyr koster , og det må man finde sig i... Sørg for jakke har skuldre/ryg/albue beskyttere indbygget,
Sørg for indbygget foer i jakke og bukser, som kan tages ud når det er varmt. og sørg for at alt er vandtæt, og slidstærkt (ofc...).
Evt. et par sommerhandsker + et par efterårs/forårs handsker.
køb kvalitet og lad nu være med at købe thansen hjelme, de er til scooter brug.
ørepropper er overrated imo... jeg bruger dem hvert fald ikke, og ingen af mine mc venner gør, syntes ikke vinden larmer... koden er xr1100 hjelm + whisper kit
sep 2008
Følger: 78 Følgere: 608 MC-er: 26 Emner: 381 Svar: 5.540
Gav selv 900kr for den i Louis og den har da været med mig i rigtig mange km nu
en hjelm behøver ikke koste 4000kr for at virke.
sep 2008
aug 2011
og hvad er kvalitet?
sep 2008
Læderdragt > 800kr.(brugt)
tekstildragt > 450kr (brugt)
Støvler > 400 kr (brugt) lette sommerstøvler til små ture
Støvler > 800kr (Nye) touingstøvler til de lange ture
Handsker > 400kr (brugte) varme vinterhandsker fra alphine
Handsker > 300kr (nye) lette kørehandsker fra t-hansen
rygskjold 300kr (nyt) købt i louis, perfekt pasform
Følger: 20 Følgere: 83 MC-er: 7 Emner: 633 Svar: 6.813
mar 2007
Følger: 31 Følgere: 32 MC-er: 11 Emner: 82 Svar: 3.016
sep 2011
Følger: 3 Følgere: 2 MC-er: 1 Emner: 32 Svar: 665
aug 2011
Du kan sagtens købe fint sikkerhedsudstyr med et budget på 6000...
aug 2011
Kan sagtens forstå folk der kører race på vej/bane med superbikes benytter sig af dem. Synes dog det er underligt en nybegynder der ikke har kørt i 9 år vælger en superbike med 125hk+/-, men den lader jeg lægge for det er ikke min sag eller noget jeg skal blande mig i...
Håber du bliver glad for den, den er fed udentvivl, men den tilgiver altså ikke særlig meget ved fejl, så kør med omtanke. Ses på vejen 1. marts
apr 2012
Følger: 24 Følgere: 17 MC-er: 2 Emner: 48 Svar: 968
Tlk med din første kværn, dejlig fornemmelse ikke sandt
Da jeg købte min sidste cykel købte jeg også nyt tøj, men igen du har fået mange gode råd, forslag så det er bare ud og teste. Men here er mit råd/forslag til tøj og hjælm
http://www.mc1.dk/scorpion_exo_900_air_furtive__cameleon-p-1300.html?cPath=39_41_48&bgsid=vurabp0pl50rrm5ote90628oj3
Denne hjælm kommer med genomsigtigt visir, men jeg bestillede dog et extra i kamelon farven, lidt mørkere i dagtimerne hvis høj sol på himlen, men meget nem at skifte ud ved behov. Dog skal jeg sige at denne hjælp er meget ny til mig, fik kun brugt den i knap 2000km, så mangler teste den en del, men intils videre synes, følese den rigtig god. Kan også installere intercom i den hvis man vil på senare tidspunkt. Hjælem i sig selv holder en fin pris synes jeg ikke for billig eller for dyr, som allerede blevet sagt, MC i generel term er dyrt, men sikkerhed foran alt, så det koster lidt
I MC tøj er jeg dog ikke meget til læder, mer til gortext tøj, jeg har et helt sæt af Danise, og et par IXS støvler, skal dog skifte ud mine støvler med tiden da min har mange år på banen. Midt tøj er som mange andres, fodret med extra inden i, og dette kan serføligen tages ud under sommerens varmeste tid. Jeg selv køre 224km om dage i sommartiden, og dette tøj holder så lang så godt tørt.
Men velkommen til siten og køre forsigtigt når vi nærmmer os sommaren
Endelig med min første MC - Nu gælder det tøj og hjelm!