Hjælp os med at ændre statistikerne for dødsfald {{forumTopicSubject}}
Hej, jeg repræsenterer et nyt produkt som stadig er under udvikling og som skal være med til at ændre på statistikerne for ulykker og dødsfald for motorcyklister forhåbenligt verdenen over.
Lidt statistik, som vi vil prøve at være med til at ændre på. Statistikerne er fra USA, men har vist stor korrelation med andre lande såsom Danmark.
- At en motorcyklist er 16 gange mere sandsynlig for at blive dræbt i en ulykke end ulykker der involvere bilister
- At næsten halvdelen af de motorcyklisterulykker der involvere dødsfald skyldes for høj fart.
- At næsten 80% af motorcykelisterulykker resulterer i svære traumer eller dødsfald.
- At over 60% af alle dødsfald involveret i motorcyklisterulykker sker om natten eller under dårlig sigtbarhed.
Efter have læst disse statisk kan enhver forstå alvoren i hvor farligt det kan være at køre på motorcykel. En kombination af, at motorcyklister generelt har en ringere bremselængde end hos bilister og en ringere sigtbarhed ved natlig kørsel er med til at skabe en utrolig farlig sammensætning og som desværre også bliver bekræfter af statistikerne.
Det vi vil lave om på, er den væsentlige faktor omkring sigtbarhed. Vi går ud fra mottoet "Sigtbarhed er lig sikkerhed"
Vi ønsker at giver motorcyklisten de flest muligehjælpemidler for at hjælpe dem med at færdes ikke kun om dagen, men også såvel som om natten.
Ved at implemetere et natkamera på motorcykel og indføre et display i ens hjelm som giver real-time data vil vi give motorcyklisten de flest nødvendige data og visuelle hjælpemidler som mulig.
- Natkamera som giver føreren tydelig sigtbarhed op til 650m i fuldkommen mørke samt til og med tågede forhold.
- Vejrudsigt for området føreren færdes i. Notifikation om mulighed for glatte veje eller lignende.
- GPS integration. Mulighed for at finde vej via intregreret GPS samt se andre bruger på sit kort som benytter systemet eller har en smartphone på sig.
- Real-time speedometer, så føreren ikke behøver at kigge ned på speedometeret for at tjekke sin hastighed.
- Kommunikation intergration med sin smartphone, så føreren kan modtage opkald mv.
Lad os venligst høre jeres mening om dette, da det i sidste ende er efterspørgslen iblandt forbrugeren som vil afgøre om dette produkt skal blive til en realitet.
Mvh
Emil
sep 2008
Følger: 78 Følgere: 608 MC-er: 26 Emner: 381 Svar: 5.540
jul 2005
Følger: 26 Følgere: 40 MC-er: 5 Emner: 157 Svar: 3.591
læs evt denne rapport om "information overload"
http://www.dtic.mil/cgi-bin/GetTRDoc?AD=ADA506356
okt 2010
Følger: 2 Følgere: 1 Emner: 3 Svar: 335
okt 2010
Følger: 2 Følgere: 1 Emner: 3 Svar: 335
mar 2007
Følger: 13 Følgere: 13 MC-er: 3 Emner: 66 Svar: 144
maj 2007
Følger: 9 Følgere: 26 MC-er: 9 Annoncer: 1 Emner: 14 Svar: 140
Jeg har personligt udarbejdet et speciale ved Aalborg Universitet vedr. heads up displays i biler der gjorde brug af GPS data til at forudse vejskilte, nedsat vejtemperatur, osv osv osv.
Ideen med IR kamera er super fin, men et display i en mc-hjelm synes jeg personligt ikke er optimal (SORRY).
Jeg ville måske gå efter et auditivt feedback i sammensætning med jeres kamera + GPS (altså INGEN display) !! - Det at køre mc kræver øjnene 100% på vejens forløb og ikke på et display (personlig mening).
Så overvej om du kan undværre displayet og erstatte dette af enkelt auditiv feedback? - Det tænker jeg kunne være en lækker løsning (husk jeg skal have royalties
aug 2007
Følger: 53 Følgere: 102 MC-er: 15 Annoncer: 2 Emner: 226 Svar: 3.253
33% har lort i hovedet, og køre altid for stærkt (fx mig) (os kan du heller ikke redde)
33% undervudere deres evner, og løber derfor tør for asfalt.. (den kan du heller ikke redde)
Citat tommy rønn...
har svært ved at formålet med dit tiltag... de fleste ryger jo i svinget mens der er lyst..
sep 2005
Følger: 17 Følgere: 18 MC-er: 3 Emner: 300 Svar: 1.820
Går ud fra de fleste der kører galt er i sving, hvor sigtbarheden alligevel er begrænset pga vejens beskaffenhed og for høj fart. Så der hjælper 650m ikke meget.
Et natkamera som giver bedre syn i tåge? Nu bruger vi natobservationsmidler en del på mit arbejde, og har endnu ikke oplevet man kan se gennem tåge med dem.
En vejrudsigt for området man køre i? Kan man ikke bare kigge op? Det er jo sjældent der pludselig kommer vand ud af en blå himmel.
Kommunikation er da en fin ide, men det kan en bluetooth og mobil i lommen også.
Og sidst en lille skærm inde i hjelmen, man skal kigge på, som giver en blindvinkel, og som vel skal have kabler og batteri mm, nej tak.
aug 2005
Følger: 24 Følgere: 21 MC-er: 2 Emner: 248 Svar: 4.424
apr 2006
Følgere: 17 MC-er: 1 Emner: 21 Svar: 2.550
Hvis der skulle laves noget - radikalt - som ville virke, så skulle alle være tvunget til at køre med gule veste - og Etaten skulle tvinges til at ligne alle "os andre" mest muligt. Det ville skærpe sanserne for "alle andre"... so to speak!
jun 2008
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 9
Super fedt med alt det respons
Er fuldstændig enig med at mc sikkerhed sidder mellem ørerne og det også det vi ligger vægt på, men får at kunne træffe de bedste beslutninger kræves den bedste for form information/data.
Med hensyn til skærmen så er den uden for dit normale synsfelt og forstyrer ikke dit normale synsfelt. Vi er heller ikke ude på at bombardere føreren med information hele tiden, men kun vigtige informationer som kan slås til.
Der bliver spurgt ind til vejrudsigt funktionen. Her vil vi prøve at hjælpe føreren blive opmærksom i temp svingninger i tilfælde af fx mulighed for glatføre osv.
jun 2008
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 9
Der tager du netop fejl. Det er hurtigere at kigge rundt med øjnene kun og i tilfælde af regn og andet vejr som går det svære at se sit speedometer er også med til øge tiden fra du holder øjnene på vejen istedet.
jun 2008
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 9
apr 2006
Følgere: 17 MC-er: 1 Emner: 21 Svar: 2.550
jun 2008
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 9
Kan godt følge dig. Grunden til at det ikke er så specifikt er fordi vi stadig er i udviklingsfasen og ikke kan komme med så mange informationer.
Mht. til intergration i hjelmen så vil første skridt være med prototype implementering i almindelige hjelme, men målet er at få hjelmproducenterne med den så ordenlige intergrationsmuligheder kan laves.
GTR1400,
I Danmark ja, der er væsentlig lavere uheld i DK om natten i forhold til mange andre lande. Så fornuft er der ihvertfald nok af herhjemme på det område
Dog ser vi på det i et bredere aspekt og det er ikke den samme situation verdenen over. I tilfælde af du kommer u i den situation hvor der ligger noget på vejen eller et rådyr mv. går ud foran dig så er det lidt sjovere at kunne se det 650m før istedet for 150m som giver dig en fornuftig bremselængde. Er klar over det er begrænset med rådyr osv. herhjemme, men det er det ikke i så mange andre lande.
jun 2008
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 9
jun 2011
Følger: 11 Følgere: 10 MC-er: 1 Emner: 17 Svar: 234
Jagerpiloter har jo netop vital info foran øjnene, mens resten kan hentes ved at kigge ned på brættet.
Det jeg synes kunne være interessant ville da være, hvis I kunne komme med en relativt billig heads-up løsning, som kunne monteres på standardhjelme, og udelukkende viser rpm, hastighed og sådan noget...
Jeg kan godt følge noget problematik med at have snuden mod instrumenterne fordi det er halvmørkt eller solen går i speedometret, og jeg har da før oplevet at skulle tage blikket af vejen i lidt for lang tid pga. det.
Natkamera; No fucking way! Alt hvad der hedder afstandsbedømmelse går fløjten, og det er svært for teknikken at følge med til at blænde ned for evt. modkørende eller andre lys, endda ens eget. Jeg har arbejdet en del med IR-natudstyr og termiske kameraer, og med mindre du ikke vil ses er der ikk noget der slår en fed projektør;)
Men held og lykke med projektet
jun 2011
Følger: 11 Følgere: 10 MC-er: 1 Emner: 17 Svar: 234
https://www.google.dk/search?q=heads+up+display+motorcycle&oe=utf-8&aq=t&rls=org.mozilla:da:official&client=firefox-a&um=1&ie=UTF-8&hl=da&tbm=isch&source=og&sa=N&tab=wi&ei=tYC_UNuSIsjAswaM4YD4Cg&biw=1366&bih=638&sei=2YC_UI_tMs3Hswa_u4HICw
jul 2005
Følger: 26 Følgere: 40 MC-er: 5 Emner: 157 Svar: 3.591
jun 2008
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 9
Går ud fra du er rigtig militær mand og har styr på NVG, thermal imaging osv. Husk ikke at sammenligne en NVG tube med et IR camera. Der er ikke den samme forlængelse af synet og derved ikke lige så svært at bedømme afstand som med fx et anvis/PVS.
@Tommy, du kan ikke helt samligne den test du prøver at lave. Du skal forstille dig du har en 14" skærm 20cm fra ansigtet.
jun 2008
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 9
sep 2005
Følger: 17 Følgere: 18 MC-er: 3 Emner: 300 Svar: 1.820
Hvis du ikke kan nå at reagere hvis du ser et rådyr på 150m afstand, skulle du nok overveje at sætte farten ned. De færreste rammer nok et rådyr der allerede står på vejen, de har det jo med at hoppe ud i sidste øjeblik.
aug 2012
Følger: 10 Følgere: 9 MC-er: 1 Emner: 7 Svar: 91
feb 2006
Følger: 10 Følgere: 30 MC-er: 4 Emner: 115 Svar: 1.318
da vi i tidernes morgen fik natkikkerter i forsvaret ( kaldet pik i panden ) smaderet vi
det første år adskillige køretøje som føle af brugen af disse under kørsel.
maj 2008
Følger: 15 Følgere: 15 MC-er: 2 Emner: 102 Svar: 2.509
Alm. konstruktiv kritik....
apr 2008
Følger: 65 Følgere: 66 MC-er: 3 Emner: 125 Svar: 682
Jeg tror heller ikke et display med et realtime kammera ændrer noget som helst andet pris og øger antallet af ulykker.
Jeg ved fra erfaring fra forsvaret at det er svært at køre efter et display specielt hvis det er i mørke. Hvordan har i tænkt jer at kompensere for niveau forskelle og modkørende lys?
Alt i alt er din problem opstilling mangelfuld.
Det var bedre at sætte fokus på dem som er skyld i ulykkerne, bilister der snotkoger bag rattet eller taler i TLF.
Bare tag vejret som en faktor. Der er folk der kører på motorvej med under 10% udsyn på grund af frost fordi de er sent på den.
okt 2012
Følger: 10 Følgere: 34 MC-er: 2 Emner: 24 Svar: 641
apr 2008
Følger: 25 Følgere: 25 MC-er: 1 Emner: 229 Svar: 2.840
Vh jonas.
aug 2011
Følger: 9 Følgere: 101 MC-er: 2 Emner: 111 Svar: 3.692
apr 2008
Følger: 65 Følgere: 66 MC-er: 3 Emner: 125 Svar: 682
jul 2005
Følger: 26 Følgere: 40 MC-er: 5 Emner: 157 Svar: 3.591
Kent slap af, og kom ned fra din høje hest.
apr 2008
Følger: 65 Følgere: 66 MC-er: 3 Emner: 125 Svar: 682
det har intet med "høj hest" at gøre
mar 2009
Følger: 69 Følgere: 375 MC-er: 1 Emner: 497 Svar: 11.686
Hjælp os med at ændre statistikerne for dødsfald