{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.809 visninger | Oprettet:

Emil D
Emil D
Tilmeldt:
2. jun 2008
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 9

Hjælp os med at ændre statistikerne for dødsfald {{forumTopicSubject}}

Hej, jeg repræsenterer et nyt produkt som stadig er under udvikling og som skal være med til at ændre på statistikerne for ulykker og dødsfald for motorcyklister forhåbenligt verdenen over.

Lidt statistik, som vi vil prøve at være med til at ændre på. Statistikerne er fra USA, men har vist stor korrelation med andre lande såsom Danmark.

- At en motorcyklist er 16 gange mere sandsynlig for at blive dræbt i en ulykke end ulykker der involvere bilister

- At næsten halvdelen af de motorcyklisterulykker der involvere dødsfald skyldes for høj fart.

- At næsten 80% af motorcykelisterulykker resulterer i svære traumer eller dødsfald.

- At over 60% af alle dødsfald involveret i motorcyklisterulykker sker om natten eller under dårlig sigtbarhed.

Efter have læst disse statisk kan enhver forstå alvoren i hvor farligt det kan være at køre på motorcykel. En kombination af, at motorcyklister generelt har en ringere bremselængde end hos bilister og en ringere sigtbarhed ved natlig kørsel er med til at skabe en utrolig farlig sammensætning og som desværre også bliver bekræfter af statistikerne.


Det vi vil lave om på, er den væsentlige faktor omkring sigtbarhed. Vi går ud fra mottoet "Sigtbarhed er lig sikkerhed"
Vi ønsker at giver motorcyklisten de flest muligehjælpemidler for at hjælpe dem med at færdes ikke kun om dagen, men også såvel som om natten.

Ved at implemetere et natkamera på motorcykel og indføre et display i ens hjelm som giver real-time data vil vi give motorcyklisten de flest nødvendige data og visuelle hjælpemidler som mulig.

- Natkamera som giver føreren tydelig sigtbarhed op til 650m i fuldkommen mørke samt til og med tågede forhold.

- Vejrudsigt for området føreren færdes i. Notifikation om mulighed for glatte veje eller lignende.

- GPS integration. Mulighed for at finde vej via intregreret GPS samt se andre bruger på sit kort som benytter systemet eller har en smartphone på sig.

- Real-time speedometer, så føreren ikke behøver at kigge ned på speedometeret for at tjekke sin hastighed.

- Kommunikation intergration med sin smartphone, så føreren kan modtage opkald mv.


Lad os venligst høre jeres mening om dette, da det i sidste ende er efterspørgslen iblandt forbrugeren som vil afgøre om dette produkt skal blive til en realitet.

Mvh

Emil


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hjælp os med at ændre statistikerne for dødsfald
  • #1   5. dec 2012 Emil > Du får nok en del response herinde, det er en kendt sag blandt mcister at fart ikke dræber :o)

  • #4   5. dec 2012 det lyder smart, men i praksis en rigtig dårlig ide, du risikere at bombardere motorcyklisten med informationer der fjerner fokus fra de vigtige ting.
    læs evt denne rapport om "information overload"
    http://www.dtic.mil/cgi-bin/GetTRDoc?AD=ADA506356


  • #5   5. dec 2012 tror du skal finde nogle statistikker her hjemme fra det tal der lyder meget forkert efter min mening.


  • #6   5. dec 2012 og med alle de informationer har man jo ikke tid til at kikke på vejen alligevel.

  • #7   5. dec 2012 Jeg tror bestemt ikke det vil gavne sikkerheden at gøre den kompatibel med smartphone smiley

  • #8   5. dec 2012 Der er jo adskillige "heads up displays" i diverse biler (Opel Isignia, osv), men jeg tænker nu de indgår i en lidt anden kontekst end motorcykler (grundet deres fysiske forskelligheder).. Så jeg synes du er inde på et spændende emne smiley

    Jeg har personligt udarbejdet et speciale ved Aalborg Universitet vedr. heads up displays i biler der gjorde brug af GPS data til at forudse vejskilte, nedsat vejtemperatur, osv osv osv.

    Ideen med IR kamera er super fin, men et display i en mc-hjelm synes jeg personligt ikke er optimal (SORRY).

    Jeg ville måske gå efter et auditivt feedback i sammensætning med jeres kamera + GPS (altså INGEN display) !! - Det at køre mc kræver øjnene 100% på vejens forløb og ikke på et display (personlig mening).

    Så overvej om du kan undværre displayet og erstatte dette af enkelt auditiv feedback? - Det tænker jeg kunne være en lækker løsning (husk jeg skal have royalties smiley


  • #9   5. dec 2012 33% af dem der bliver dræbt på mc, er fordi biler ikke ser os (dem kan du ikke redde)
    33% har lort i hovedet, og køre altid for stærkt (fx mig) (os kan du heller ikke redde)
    33% undervudere deres evner, og løber derfor tør for asfalt.. (den kan du heller ikke redde)

    Citat tommy rønn...

    har svært ved at formålet med dit tiltag... de fleste ryger jo i svinget mens der er lyst.. smiley


  • #10   5. dec 2012 Med tanke på alle de motorcykler der sælges med skrammer efter styrt, så tror jeg 80% svære traumer og dødsfald er ganske overdrevet.

    Går ud fra de fleste der kører galt er i sving, hvor sigtbarheden alligevel er begrænset pga vejens beskaffenhed og for høj fart. Så der hjælper 650m ikke meget.
    Et natkamera som giver bedre syn i tåge? Nu bruger vi natobservationsmidler en del på mit arbejde, og har endnu ikke oplevet man kan se gennem tåge med dem.
    En vejrudsigt for området man køre i? Kan man ikke bare kigge op? Det er jo sjældent der pludselig kommer vand ud af en blå himmel.
    Kommunikation er da en fin ide, men det kan en bluetooth og mobil i lommen også.
    Og sidst en lille skærm inde i hjelmen, man skal kigge på, som giver en blindvinkel, og som vel skal have kabler og batteri mm, nej tak.


  • #11   5. dec 2012 - At en motorcyklist er 16 gange mere sandsynlig for at blive dræbt i en ulykke end ulykker der involvere bilister. de fleste ulykker herhjemme involvere bilister der ikke overholder deres vigepligt. ud over det skulle jeg heller ikke have en halv pc i hjelmen det er jo bla. den slags man prøver at ligge afstand til når man tager ud at køre


  • HM
    HM Tilmeldt:
    apr 2006

    Følgere: 17 MC-er: 1 Emner: 21 Svar: 2.550
    #12   5. dec 2012 Natkamera? Foregår tæt på 100% af alle ulykker ikke i dagslys? Og dernæst, problemet er jo ikke, at MC'en ikke kan se "nok", men at andre i vores færdsel ikke kan se os... eller laver en fejlvurdering af hastigheden hvormed en MC møder dem.
    Hvis der skulle laves noget - radikalt - som ville virke, så skulle alle være tvunget til at køre med gule veste - og Etaten skulle tvinges til at ligne alle "os andre" mest muligt. Det ville skærpe sanserne for "alle andre"... so to speak! smiley


  • Emil D
    Emil D Tilmeldt:
    jun 2008

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 9
    #13   5. dec 2012 Hej allesammen,
    Super fedt med alt det respons smiley
    Er fuldstændig enig med at mc sikkerhed sidder mellem ørerne og det også det vi ligger vægt på, men får at kunne træffe de bedste beslutninger kræves den bedste for form information/data.

    Med hensyn til skærmen så er den uden for dit normale synsfelt og forstyrer ikke dit normale synsfelt. Vi er heller ikke ude på at bombardere føreren med information hele tiden, men kun vigtige informationer som kan slås til.

    Der bliver spurgt ind til vejrudsigt funktionen. Her vil vi prøve at hjælpe føreren blive opmærksom i temp svingninger i tilfælde af fx mulighed for glatføre osv.





  • Emil D
    Emil D Tilmeldt:
    jun 2008

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 9
    #15   5. dec 2012 @Jacob
    Der tager du netop fejl. Det er hurtigere at kigge rundt med øjnene kun og i tilfælde af regn og andet vejr som går det svære at se sit speedometer er også med til øge tiden fra du holder øjnene på vejen istedet.


  • Emil D
    Emil D Tilmeldt:
    jun 2008

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 9
    #17   5. dec 2012 Ulykker om natten indebærer alt fra hvis der skulle ligge noget på vejen, hvilket kan være katastrofalt for en motorcykel at køre over. Hvis der skulle gå et dyr ud foran dig, der er chancerne for overlevelse endnu mindre og bare generelt så vil et natkamera med sigtbarhed op til 650m i forhold til 150m forkorte din bremselængde markant.

  • HM
    HM Tilmeldt:
    apr 2006

    Følgere: 17 MC-er: 1 Emner: 21 Svar: 2.550
    #19   5. dec 2012 @Emil: Hvad siger statistikken mht. ulykker om natten? Meget begrænset - korrekt? Stil spørgsmålet: Hvormange af jer kører når det er mørkt? Mit gæt er at meget få kører - og de kører udelukkende fordi de skal - f.eks. er undervejs på langtur eller lignende, hvor man uden tvivl er 100% opmærksom, idet andet trafik har begrænset syn på/af en MC - hvilket så fører frem til pointen: Hvad skulle nattesyn reelt gøre af forskel? Hvis I skulle opfinde noget der er smart, så skulle det være en MC-alarm der var så tilpas billig, at den med lov kunne tvinges ombord på alle biler, busser og lastvogne! smiley

  • Emil D
    Emil D Tilmeldt:
    jun 2008

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 9
    #20   5. dec 2012 Jacob,

    Kan godt følge dig. Grunden til at det ikke er så specifikt er fordi vi stadig er i udviklingsfasen og ikke kan komme med så mange informationer.
    Mht. til intergration i hjelmen så vil første skridt være med prototype implementering i almindelige hjelme, men målet er at få hjelmproducenterne med den så ordenlige intergrationsmuligheder kan laves.

    GTR1400,
    I Danmark ja, der er væsentlig lavere uheld i DK om natten i forhold til mange andre lande. Så fornuft er der ihvertfald nok af herhjemme på det område smiley

    Dog ser vi på det i et bredere aspekt og det er ikke den samme situation verdenen over. I tilfælde af du kommer u i den situation hvor der ligger noget på vejen eller et rådyr mv. går ud foran dig så er det lidt sjovere at kunne se det 650m før istedet for 150m som giver dig en fornuftig bremselængde. Er klar over det er begrænset med rådyr osv. herhjemme, men det er det ikke i så mange andre lande.


  • Emil D
    Emil D Tilmeldt:
    jun 2008

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 9
    #22   5. dec 2012 Ikke helt rigtigt. De fleste gange er dyret faktisk kommet ud på vejen og "fryser" idet de ser ens forlygter. Skærmen er ikke en lille skærm, men vil svare til en 14" skærm set på 20cm's afstand. Vha. IR vil du tydeligt kunne se dyret og dets øjne lyse op de 650m ude.

  • #23   5. dec 2012 Inden idéen om heads-up bliver totalt forkastet, så skal der måske nogle erfaringer på bordet fra folk der har prøvet det?

    Jagerpiloter har jo netop vital info foran øjnene, mens resten kan hentes ved at kigge ned på brættet.

    Det jeg synes kunne være interessant ville da være, hvis I kunne komme med en relativt billig heads-up løsning, som kunne monteres på standardhjelme, og udelukkende viser rpm, hastighed og sådan noget...

    Jeg kan godt følge noget problematik med at have snuden mod instrumenterne fordi det er halvmørkt eller solen går i speedometret, og jeg har da før oplevet at skulle tage blikket af vejen i lidt for lang tid pga. det.

    Natkamera; No fucking way! Alt hvad der hedder afstandsbedømmelse går fløjten, og det er svært for teknikken at følge med til at blænde ned for evt. modkørende eller andre lys, endda ens eget. Jeg har arbejdet en del med IR-natudstyr og termiske kameraer, og med mindre du ikke vil ses er der ikk noget der slår en fed projektør;)

    Men held og lykke med projektet


  • #25   5. dec 2012 Det kan godt ske at det bare er mig, men mine øjne er sgu ikke godetil at stille skarpt så tæt på, en hurtig test med en lineal viser at et 5 mm bogstav skal 15 cm væk før jeg kan fokusere, hvad med jer andre?

  • Emil D
    Emil D Tilmeldt:
    jun 2008

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 9
    #27   5. dec 2012 @Jens,

    Går ud fra du er rigtig militær mand og har styr på NVG, thermal imaging osv. Husk ikke at sammenligne en NVG tube med et IR camera. Der er ikke den samme forlængelse af synet og derved ikke lige så svært at bedømme afstand som med fx et anvis/PVS.

    @Tommy, du kan ikke helt samligne den test du prøver at lave. Du skal forstille dig du har en 14" skærm 20cm fra ansigtet.


  • Emil D
    Emil D Tilmeldt:
    jun 2008

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 9
    #30   5. dec 2012 Det er tal fra USA, som nævnt, du kan ikke vende den 100% over på danske statistiker.


  • #31   5. dec 2012 God ide, ligesom de nærhedsalarmer MCerne køre med til Dakar når der kommer biler, bare omvendt hehe
    Hvis du ikke kan nå at reagere hvis du ser et rådyr på 150m afstand, skulle du nok overveje at sætte farten ned. De færreste rammer nok et rådyr der allerede står på vejen, de har det jo med at hoppe ud i sidste øjeblik.


  • #32   5. dec 2012 Du har de rigtige motiver Emil, men tror desværre ikke du er i nærheden af løsningen. Er du bekendt med udtrykket blinded by technology? For jeg er næsten sikker på, at det er det der kommer til at ske.

  • #35   5. dec 2012 tror desvære ikke regtigt på iden.
    da vi i tidernes morgen fik natkikkerter i forsvaret ( kaldet pik i panden ) smaderet vi
    det første år adskillige køretøje som føle af brugen af disse under kørsel.


  • #36   5. dec 2012 Emil.... I kan ikke overføre tal fra usa og andre varme lande til DK. Hvilkne dyr om natten? Hvem kører på motorcykel om natten i Dk? Ikke mange, det er pissekoldt.
    Alm. konstruktiv kritik....


  • #37   5. dec 2012 Jeg tror at hvis i vil ændre statistikker i Danmark skulle i nok have statistikkerne herfra istedet for at drage konklusioner..derved tror jeg ikke at der er flest ulykker om natten.
    Jeg tror heller ikke et display med et realtime kammera ændrer noget som helst andet pris og øger antallet af ulykker.
    Jeg ved fra erfaring fra forsvaret at det er svært at køre efter et display specielt hvis det er i mørke. Hvordan har i tænkt jer at kompensere for niveau forskelle og modkørende lys?
    Alt i alt er din problem opstilling mangelfuld.
    Det var bedre at sætte fokus på dem som er skyld i ulykkerne, bilister der snotkoger bag rattet eller taler i TLF.
    Bare tag vejret som en faktor. Der er folk der kører på motorvej med under 10% udsyn på grund af frost fordi de er sent på den.


  • #38   5. dec 2012 tror ik det holder at have et display i hjelmen. man skal kunne se selv den minste ting på vejen. desuden har man super skarpe sanser når man køre mc i forhold til bil, så man er meget focuseret. et eksempel er at man kan sagtens køre bil og høre høj musik, det er mere ubehageligt på mc for man bruger alle sine sanser mere, oz høre sansen.

  • #39   5. dec 2012 Den der med at man skal kunne se på vejen og fokusere 100% på det nytter jo ikke noget når man kun kan se meget begrænset frem! At kunne se 650meter frem vil da klart være en fordel!! Når det er tåget og mørkt.. - med det sagt tror ud ikke det er er noget for mig, da jeg sjældent kører når det er mørkt, og slet ikke hurtigt.. Om dagen tror jeg også det vil være et forstyrrende element. Dette er nok en vanesag

    Vh jonas.


  • #40   6. dec 2012 Haha sorry men "80% af alle ulykker = død / svær traume"... ARHHHH difinere lige ulykke for mig... hvis ulykke betyder kører ind i en lastbil frontalt med 200 så ja... hvis det er at skride ud i et sving med 40km/t så tvivler jeg stærkt, og det er sq sådanne ulykker der oftest sker på mc.

  • #41   6. dec 2012 Elias måske lidt mere tagt og tone overfor et følsomt emne, godt nok er du en ung mand men tag det roligt, hvis du vil være så venlig

  • #42   6. dec 2012 Enig med Elias.
    Kent slap af, og kom ned fra din høje hest.


  • #43   7. dec 2012 hvis du læser længere oppe er jeg helt enig med elias.

    det har intet med "høj hest" at gøre


  • #44   6. jan 2013 Den eneste info jeg savner er alt om polisen og deres udstyrs placeringer.

Kommentér på:
Hjælp os med at ændre statistikerne for dødsfald

Annonce