{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.481 visninger | Oprettet:

Streetfighter og uheld ? {{forumTopicSubject}}

Hejsa MC folkens!

Sad lige og tænkte lidt på hvad der sker hvis du kører galt på en ombygget MC ?
Leger lidt med tanken om at bygge en streetfighter op af en maskine jeg måske køber.. men hvordan ser det ud med forsikring og ombygning ?
Når man ændre på stel osv, så er det vel i grunden ikke lovlig mere, men da den ikke skal synes finder de jo ikke udaf det medmindre man kommer ud for uheld.. og hvad sker der så ? dækker den stadig eller får du bare afvide du skal hoste op selv fordi cyklen måske ikke er lovlig mere ?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Streetfighter og uheld ?
  • #1   26. aug 2012 Du skal jo have den synet hvis du laver store ændringer på den!

    Ellers er det slet slet ikke lovligt at køre på det


  • #2   26. aug 2012 Så giver det straks mere mening.. så dem der kører rundt på kraftigt ombygget fightere har alle fået dem synet ? (:

  • #3   26. aug 2012 jep! smiley

    Der skal en synsmand til at godkende de ombygninger!
    Men det er vist ikke sådan lige til.


  • #4   27. aug 2012 Hvis du ikke syner den også alligevel køre på den og en anden banker ind i dig skal der jo en Taksator ud og kigge på den og han kan nu nok også få problemer med hvis du har ombyggede den.

  • #5   27. aug 2012 Du er sgu da latterlig at høre på Niklas (som sædvanlig)

  • #6   27. aug 2012 Søren L [Struer] .

    mulig du synes det , men nok ikke helt ved siden af, hvad følgerne vil være ved et uheld motorcyklisten er skyld i


  • #7   27. aug 2012 men derfra til at sige alle streetfighters er lig af skodcykler er da en latterlig udtalelse....

  • #8   27. aug 2012 Må give Søren L ret!.

    Man kan sku da heller ikke sige alle græshooper er skod


  • #9   27. aug 2012 hvis det nu er hans mening ,så fred være med det, kan ikke hidse mig op.

  • #10   27. aug 2012 jeg må også gi søren ret.. men ja det er da en ting man skal have i sine overvejelser når man kører fighter, men nu satser jeg så ikk på at kører ind i nogen.

  • #11   27. aug 2012 -VOGT- Admin - Danish Streetfighters -

    Der er sku nok ikkke nogen der satser på at køre ind i nogen, men har man bygget sin motorcykel om ulovligt, skal man nok regne med at skulle betale selv i sidste ende hvis man gør, og muligheden er der


  • #12   27. aug 2012 ah.. hvis man vælger en kværn med påboltet bagstel.. skruer den af og skruer en anden på er der jo slet ingen problem. man kan jo sagtens ændre markant på designet / plastikken uden at gribe ind og lave konstruktive ændringer i grund stellet. det har intet med konstruktive ændringer st gøre at man piller sin fuld kåbe af og monterer en almindelig godkendt lygte..

  • #14   27. aug 2012 Med hensyn til ombygning bør man være temmelig varsom af hensyn til dels sig selv men også andre trafikanter. Jeg er lige blevet mindet om det, da jeg for første gang i min mangeårige mc-karriere blev udsat for en gigantisk tank-slapper på en ombygget maskine. Utroligt nok slap jeg heldigt fra det. Lige for at illustrere problemet http://www.flyingsnail.com/Sprung/tankslapper.html (er lidt langsom til at afspille) http://www.youtube.com/watch?v=RbgYRJMMS9M.
    Så snart man ændrer på affjedring eller mc´ens geometri ændres køreegenskaberne. Nogle gange til det bedre og i nogle tilfælde til noget rigtig slemt, så jeg vil anbefale at man har en eller flere kyndige med på "sidelinien" under projektet, hvis man har sit eget og andres liv kært smiley
    Du kan læse en del om mc-geometri, affjedring, wobbling m.v. på nettet, men desværre er det vanskeligt at finde alle staldtipsene ét sted. Ellers held og lykke med projektet.


  • #15   27. aug 2012 altså hvis man som hovedregel ikke ændre på kronrør vinklen og ikke hæver den 1.5 meter i bag, så kan det ikke gå helt galt, det eneste der skulle ske ved at flytte baghjulet længere bagud er at den skulle blive mere retnings stabil..

  • #16   27. aug 2012 Jeg vil mene at enhver ændring af styre geometri, bremser og ramme (herunder bagsvinger og forgaffel) og motor skifte er en konstruktiv ændring = syn hvor det noteres på din reg attest at detr er foretaget kontruktive ændring af maskinen.

    Nogle ændringer er rimeligt simple at få godkendt (gjorde det selv med en Z1000 motor i et Z750 stel) andre tror jeg er mere noget man kan få godkendt i teorien. Eksempel Mono bagsvinger fra VFR på et Fireblade stel. Konstruktiv ændring, sikkert ændret aksel afstand, en VFR er dimensioneret til en anden effekt end en Fireblade etc etc. Alt dette skal dokumenteres, i bund og grund med en erklæring fra Honda producenten at det er ok at bytte om (aint gonna happen)

    Jeg tror mange af de ombygninger der kører rundt og er synet, ikke er synet med de konstruktive ændringer der faktisk er foretaget, og mange gange er det fordi en synsmand ikke lige ved at den model han kigger på ikke normalt har eksempelvis Upside down forgaffel, og dette heller ikke bliver oplyst af ejeren under synet (og det gør det altså ikke lovligt)


  • #18   27. aug 2012 Niklas : Hvorfor regner du med jeg er amatør som sådan ? smiley
    Fordi jeg spørger ang syn ?
    Er smede uddannet og er sikker på jeg kunne banke lortet bedre sammen end så mange andre, så det rent faktisk holder, og ikke bare er bollet sammen.. så nogle udtalelser er helt hen i vejret..


  • #19   27. aug 2012 Holmeren!


    Nu er der også andet end, at det kan holde der er vigtig, og det har du som smed uddannet selvfølig også helt styr på:-)


  • #20   27. aug 2012 Holmeren : prøv at søg i forum ang ansvarsforsikring , det har været debatteret, og der står det om hvor meget der egentlig skal til for at
    "Du får livslang gæld hvis du båtter ind i en anden person med sådan et lig af af en skodcykel."
    et udsagn som dette bliver bare lidt rigtigt.


  • #21   27. aug 2012 Nu kommer det også an på hvilken cykel der er tale om. F.eks. en ældgammel maskine, med totalt skod affjedring, tynde dæk, bremser der praktisk talt er ikke fungerende, osv. den kan godt bygges væsentlig om uden den store viden til styr geometri og alligevel få det til at spille.. Nyere maskiner er det nok lidt sværere med.. Men hvis man snakker om at udskifte et bagstel har det jo ikke det helt store med styringen at gøre, med mindre man virkeligt går til den..
    Ved uheld med ombyggede cykler, risikere man at der skal en ny afgifts vurdering til hvis taksator hiver den ind til vurdering(er sket for en bekendt), rent forsikringsmæssigt ved jeg ikke noget om det..


  • #22   27. aug 2012 Niklas : Nej men jeg kan da svejse med certifikaterne jeg har og være sikker på de nok skal holde ligeså godt som de andre der er på cyklen smiley Og nu er det bare en gammel maskine jeg har tænkt at ændre lidt i røven så der kan komme andet sæde på, måske en anden bagsvinger og så en ny forlygte.. så det skam ikke det vilde jeg vil gå igang med, men det var nu mere bare hvad der skete ved uheld, og ikke hvorvidt cyklen holder eller ej, jeg ville vide (:

  • #23   28. aug 2012 Jeg vil på ingen måde gøre mig til hverken "ekspert" eller mester i opbygning/ombygning af mc´ere, men efter min egen lille undersøgelse af mit eget problem, står det tydeligt for mig, at der også i dette forum er for mange som simpelthen I PRAKSIS OG TEORI ikke har det store begreb om, hvad de taler om og hvilke risici der er forbundet med konstruktive ændringer. Folk må jo skrive hvad de vil og så må andre vurdere om man så mener det er korrekt eller ej, men til personen der gerne vil bygge en streetfighter vil jeg intrængende opfordre til at søge og læse især de udenlandske fora men også mange af de undervisningsvideoer der ligger på youtube om alle emner omkring wobbling, stelgeometri, affjedring m.v. Det samme kunne mange andre fra denne tråd gøre og jeg tror det vil såvel ændre som løfte det teoretiske og praktiske niveau en del. Det her er altså IKKE simpelt. -bevares mange vil kunne montere diverse andre dele, skrue ad helvede til på affjedring og også certifikatsvejse (bl.a. undertegnede) men det har INTET med det sagen drejer sig om at gøre. Man kan fx lave nok så gode svejsninger men de kræfter der er på spil fx (og kun som eksempel) ved tank-slapping er så voldsomme, som I sikkert har set på de to henvisninger jeg nævnte tidligere, at det IKKE stoppes af fx nok så gode svejsninger. Nogle er heldige med deres projekt uden at ane en pind om teori og praksis, men som sagt er risikoen ved de her projekter ikke ubetydelige - faktisk nærmere med livet som indsats. Til sellvbyggeren vil jeg endnu en gang opfordre til at finde nogle kompetente folk fx fra en mc-klub eller måske en mc-mekaniker du mener du kan stole på og så tag den derfra. Ellers risikerer du dels at komme af dage alt for hurtigt og/eller spilde en masse tid, penge og kræfter på et projekt som måske ender som det omtalte begreb "skodcykel" smiley - Mit indlæg er bestemt VENLIGT ment smiley

Kommentér på:
Streetfighter og uheld ?

Annonce