{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.584 visninger | Oprettet:

En snak om dele/upgrades kontra SKAT {{forumTopicSubject}}

Lad os nu sige at jeg vill have et sæt andre nye/brugte hjul til min motorcikel. Hjulene har eksakt samme dimension som de originale. Den eneste forskel er at de originale er klassiske eger hjul og nu vil jeg altså gerne har et par lettere smedede fælge på.

Må jeg det ? Hr. Hansen må jo godt sætte 22" alu på hans Toureq og lærlingens Golf 2'er er bestykket med de "fineste" T-Hansen fæller. Jeg mener alle bilister kører jo uden problemer med Alu fælge i enten standard eller oversize størrelse uden nogen myndigheder løfter et bryn. Skat er ihvertfald ligeglad.

Optimeret affjedring derunder sænkning af biler, hører jo også hjemme på mange biler, uden at der er nogen der frygter at deres bils afgift bortfalder og en ny afgift + bøde bliver "pålagt" dem.

Men hvad nu hvis jeg fik en Öhlins forgaffel på, der igen har de sammen mål og længde som min originale skod forgaffel. skal jeg så kører rundt med ble på, af frygt for at Skat mener at min mc har mistet sin identitet og at de overhovedet ikke kan genkende den fra en original, pga. en gul forgaffel.

Forgaflen er desværre sådan indrettet at der KUN kan sidde bedre bremse kalibrer på, uha uha. Ja nu er vi godtnok ude på et skåplan og skat står allerede til at miste mange mange tusind af afgifts kroner i kassen. Fordi nu er det både hjul, forgaffel og ikke mindst bedre bremseevne der jo kun hører til MC'er langt over hvad min min egen koster.

Men nu bliver det alvor. For man kan købe en gaffelbro der er cnc fræst, ja tænk engang,,,, og sætte på istedet for den masseproduceret støbte der sidder på den fra fabrikken.
Hvad angår kronrørs vinkel og afstand imellem gaffelben, opfylder den meget meget fine gaffelbro nøjagtigt de samme mål som den originale og er desuden godkendt til cyklen. Så man kan sige er det er kun for Bling-Blings skyld. Ligesom når ham på R1'ern ofrer 25000 på kulfiber.

Så hvor er vi henne i det her afgifts helvede. Tag til DHB (Danmarks hurtigste Brian) og i vil se den ene voldpumpet 800 hestes Supra og Golf'er med mågevinge døre efter den anden. Osv. Osv.

Jeg ved udemærket godt at den her heksejagt på vores kærer MC'er, tildels er blevet tricket af nogle bestemte herrer på deres gamle stivstellet der er blevet ombygget så meget, at en ny Harley blegner ved siden af.
Mega ombygninger af bagender med dæk så brede som entreprenør maskiner. Og hvad så, det hverdags udstyr på mange af vores udenlandske MC fæller.

Men hvor står jeg, skal jeg til syn og hvad så ?
Jeg føler bare at vi bliver kn€ppet så hårdt bagi mht. til det her afgifts helvede og der er ingen som kæmper imod. Jo SKAD, ja hold da op var.

Vi skulle måske gøre som franskmændene, de råber fandme op og kæmper imod, hvis de føler sig trådt på, af regeringen.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  En snak om dele/upgrades kontra SKAT
  • #1   21. apr 2012 Udskiftning af gaffel med ikke original (gaffelbro eller komplet gaffel) er en konstruktiv ændring - kræver syn og dokumentation - 4.01.031. Anvendes en gaffel fra samme mærke, men anden model, så skal dette synes, hvor motorcykelproducenten godkender dette.
    Udskiftning af forhjul er ikke en konstruktiv ændring såfremt man anvender samme størrelse. Anden størrelse (omfang ændres med mere end 5 % op/ned, og ændret breddeforhold for/bag) kræve syn og dokumentation iht. 8.002.003 (1) og (2).
    Udskiftning af bremse(r) (både bremscylinder/v. håndtag, skive og kaliber og/eller fra tromle til skive) er en konstruktiv ændring hvis de afviger fra det cyklen er født med, og kræver syn og dokumentation - 5.01.001. Anvendes en bremse fra samme mærke, men anden model, så skal dette synes, hvor motorcykelproducenten godkender dette.


  • #3   21. apr 2012 Lars vis du så laver det over to-tre år så skulle det være lovlig sån som jeg har forstået det. Du skal selv have billeder og kunne dokumenter dig ombygninger.

  • #4   21. apr 2012 Undskyld mig. Men jeg skal overhovedet ikke bruge 2-3 år på at sætte en anden forgaffel og et par andre hjul, samt bedre bremser på. Det tager en halv time smiley
    Hvad fanden er det for en sindsyg regel, endnu mere sindsygt er det, at vi finder os i det og ikke prøver at kæmpe imod.


  • #5   21. apr 2012 hvad vil du kæmpe imod reglen har altid været der bare aldrig blevet overholde og så er man som menneske blevet forvendt til at sådan er det og det må vi jo godt
    men nu er de så begyndt at håndhæve den gamle lov som altid har været der og så er den galt
    jeg kan ikke rigtig se problemet må jeg indrømme
    og jeg har enda lige brugg 60.000 på stumper
    og venter på afgiften for at få min cykel på gaden igen sådan er livet jo jeg kunne jo bare ha tjekket op fra starten af hvordan reglerne de er


  • #6   21. apr 2012 ja men Lars det er nu engang sån loven er. fordi din bil kan køre 250 må du ikke køre 250 i DK.

    tvivler da også lidt på at dine bremser på den fine Duc er så ringe smiley


  • #7   21. apr 2012 Hvis man begynder at "kæmpe" i mod det risikerer man jo bare at de rent faktisk laver seriøse regler og håndhæver dem!
    Tror ikke det ville ende med at man fik lov til mere hvis jeg skal være helt ærlig smiley


  • #9   21. apr 2012 Så Bornholmer, jeg formoder at der i forvejen er afgift på din cykel. Men at det så kommer en ekstra afgift på de 60000 du har købt i dele. Er det korrekt.



  • #10   21. apr 2012 det er jo ikke kun skat der er osse færdselsstyrelsen puha så giver jeg op på forhånd og lader skad om at få nogen klare regler vi kan bygge efter frem over

  • #11   21. apr 2012 den var fuld afgifts betalt ja og når jeg får den samlet skal den synes og til ny afgift beregnelse og det bliver vel omkring 40.000 i afgift der ud over kommer løn til den mekaniker jeghar haft til at hjælpe mig med at finde rundt i alle de regler
    den eneste grund til jeg har måtte købe så mange nye dele er at den der var på cyklen ikke havde en tvu godkendelse som alt jo skal ha


  • #12   21. apr 2012 Kan godt være der bliver skrevet den kan bygges og godkendes over 3 gange så man slipper for skat, men hver gang skal dokumenteres til skat og synes og godkendes af skat for at den ikke ændre identitet for gør den det kommer den ikke på DK plader..

    /KP


  • #13   21. apr 2012 den afgift der er på min cykel bortfaldet total da der i min reg atest står konstruktive ændringer og veteran det kan ikke stå i samme attest det er endten det ene eller det andet

    der jeg synes filmen knækker er at en sådan reg attest får man af politiet og motorkontoret burde de så ikke tjekke om det står som det skal ????
    havde der nu kun stået en af delene i min attest skulle jeg kun betale afgitt op til de 40.000 cirka



  • #14   21. apr 2012 Og Desuden kæmper SKAD ikke imod SKAT de prøver bare af få helt klare regler så det bliver nemmere og hurtigere at få lavet lidt på svinene..

    /KP


  • #15   21. apr 2012 den ændre ikke identitet ved at du bygger lidt hvert år og syner hvert år så er det det som de kalder løbende vedligehold eller historisk vedligeholdelse

    men efter hvert byg så er det syn og nye billeder ind til skat


  • #16   21. apr 2012 Overholder du begge de her links er man godt stillet, MEN lige meget hvad har SKAT altid det sidste at skulle have sagt..

    http://skat.dk/SKAT.aspx?oId=1973538&vId=0

    http://www.skad.dk/303-202_for-mc-kunder-af-skad.htm

    /KP


  • #17   21. apr 2012 Det er også det jeg skriver ^^


  • #18   21. apr 2012 Bornholmer der hvor eg syntes filmen knækker, er at den afgift man nu nu engang har betalt, bortfalder.
    Så som jeg ser det. Sælg cyklen UD af landet, så får man afgiften tilbage og så importere den ind igen. Det skal self gøres inden at man begynder på noget.

    Men hvis vi nu ser bort fra godkendelse og godkendte dele. Så nægter jeg pure at tro på at man ikke kan gå ind og købe en ny forgaffel af mærket Öhlins, sætte den på med god samvittighed, uden at man skal gå og være bange for at de blodsugere til SKAT bare lige vupti vupti tryller ens i forvejen surt betalte afgift væk og forlanger ny afgift på cyklen + en bøde. At man i samme anledning sætter et par brugte hjul på af et andet design, er jo ikke værre end man køber nye hjul til sin bil.


  • #19   21. apr 2012 De tryller heller ikke afgiften væk når den ikke skifter identitet, men efter som det ikke er en original del gælder denne regel.

    Udskiftning af gaffel med ikke original (gaffelbro eller komplet gaffel) er en konstruktiv ændring - kræver syn og dokumentation - 4.01.031. Anvendes en gaffel fra samme mærke, men anden model, så skal dette synes, hvor motorcykelproducenten godkender dette.

    Udskiftning af fælge er ikke en konstruktiv ændring med mindre man skifter fælgstørrelse..

    /KP



  • #20   21. apr 2012 Nå men som man kan læse det, så tror jeg nu ikke at en forgaffel, et sæt hjul og nogle bedre bremser, at der blive tale om identitetstab.
    Self skal den synes med de nye dele og det vil ikke blive noget problem, da delene er godkendte til cyklen.


  • #21   21. apr 2012 Lige nøjagtig K P. Jeg tror jeg napper en kold øl og falder ned smiley

  • #22   21. apr 2012 Det er vel i princippet hvad der står her:

    Der skelnes mellem almindelig løbende vedligeholdelse og den om- og genopbygning, der sker i én omgang.

    De reservedele, der er udskiftet, kan godt være de samme i begge tilfælde, men hvis en større samlet genopbygning er sket på én gang, kan der være tale om et afgiftsmæssigt identitetstab, der udløser ny afgiftsbetaling, modsat den løbende vedligeholdelse, der ikke udløser afgiftsbetaling.

    Mange motorcykler ombygges hen ad vejen i vidt omfang. En ny forgaffel det ene år, en ny motor (under 20 pct. effektforøgelse) det andet år, og en ændring fra kædetræk til remtræk det tredje år. Sådanne ændringer falder ind under lovens fritagelsesbestemmelser for almindelige løbende vedligeholdelse. Hvis ændringerne blev foretaget på én gang, ville det blive betragtet som afgiftsmæssigt identitetstab, hvorefter der skal betales ny registreringsafgift.

    Ved ombygninger foretaget på én gang forstås ombygninger, der er foretaget inden for samme år (12 efter hinanden følgende måneder).


  • #23   21. apr 2012 Mmmmm Øl..

  • #24   21. apr 2012 Så i deres verden udskifter man ikke dele med henblik på at gejle eller forbedre køretøjet. Man sætter simpelthen en ny forgaffel på fordi den gamle er slidt og ikke fordi man vil have et federe look, eller bedre køreegenskaber. I så fald vil det udløse en ny afgift og understøtter det som jeg altid har sagt. Nemlig at alt hvad der er sjovt her i Danmark er forbudt, eller i så fald skal du beskattes af morskaben. smiley :-(


  • #25   21. apr 2012 Vi bort i et land der er noget lort på mange områder... Vejret 9 måneder om året, tvungen licens til en kanal ingen gider se, politikernes modvilje mod at gøre noget ved nogle kriminelle og ikke mindst afgifterne på vores køretøjer og den manglende mulighed for at lave sjove ting med dem som vores nabolande godt må..

    Hvis man begynder at gå op i det kan man ærgre sig ihjel de næste 50 år frem, for jeg vil vædde på der intet bliver gjort ved det!!
    Og vi har det jo rigtigt godt herhjemme alligevel, så....?!?

    Bananers krumning for at være EUgodkendte, piraters ve og vel på havet ud for Somalia og uddeling af pensioner, børnepenge og kontanthjælp til indvandrere er ting der skal falde på plads inden der bliver tid til at kigge på de ovennævnte emner..!!

    Jeg gider ikke tænke på de ting der føles uretfærdigt længere... Det ødelægger mit gode humør :o).. Det er nemmere bare at være ligeglad og hvis man så virkelig gerne vil have den der mc med de fede fælge og öhlins gaflen, så gør jeg det sgu bare uden at spørge om lov...!


  • #26   21. apr 2012 nu bruger jeg en del tid i de loke synshaller( er auto mekker) og lagt de fleste ved ikke en dyt om mc'er og ville aldrig opdage nogle af de ting du nævner. og tvivler da på politiet vil sige noget til det hvis cykelen er i godt stand og fremstår velligeholdt desuden ved politifolk heller ikke en skid om motorcykeler med mindre der er mc betjente, så kan de kalde dig til syn også kan man jo begynde forfra med synsmanden ikke ved en skid om mc'er!

  • #27   21. apr 2012 vil tro grunden til reglerne er sådan er fordi der kunne være nogle typer der kunne finde på og ændre de forskellige ting med hjemmelavet løsninger der både er livsfarligt og forringer bremselængder osv.
    til topic starter så er mange af de ting du nævner om biler heller ikke lovlige at der ikke bliver grebet ind overfor det er så en anden sag.


  • #28   22. apr 2012 det vigtigste er punkt 44 på din suns rapport der skal alt stå som ikke er orginal på cyklen hvis det ikke er det så kommer færdselsstyrelsen efter en og jo synshallerne er begyndt at åbne øjene for de kan miste tilladelsen til at syne hvis de bliver snuppet for mange gange nu

    og gir dig ret i at det er noget svineri at afgiften bortfalder jge synes osse de burde udbetale det til ejeren og så starte på en frisk for på den måde som det er nu kan de jo få fuld afgift af den samme cykel flere gange alt efter hvor vild man er med at bygge


Kommentér på:
En snak om dele/upgrades kontra SKAT

Annonce