En snak om dele/upgrades kontra SKAT {{forumTopicSubject}}
Lad os nu sige at jeg vill have et sæt andre nye/brugte hjul til min motorcikel. Hjulene har eksakt samme dimension som de originale. Den eneste forskel er at de originale er klassiske eger hjul og nu vil jeg altså gerne har et par lettere smedede fælge på.
Må jeg det ? Hr. Hansen må jo godt sætte 22" alu på hans Toureq og lærlingens Golf 2'er er bestykket med de "fineste" T-Hansen fæller. Jeg mener alle bilister kører jo uden problemer med Alu fælge i enten standard eller oversize størrelse uden nogen myndigheder løfter et bryn. Skat er ihvertfald ligeglad.
Optimeret affjedring derunder sænkning af biler, hører jo også hjemme på mange biler, uden at der er nogen der frygter at deres bils afgift bortfalder og en ny afgift + bøde bliver "pålagt" dem.
Men hvad nu hvis jeg fik en Öhlins forgaffel på, der igen har de sammen mål og længde som min originale skod forgaffel. skal jeg så kører rundt med ble på, af frygt for at Skat mener at min mc har mistet sin identitet og at de overhovedet ikke kan genkende den fra en original, pga. en gul forgaffel.
Forgaflen er desværre sådan indrettet at der KUN kan sidde bedre bremse kalibrer på, uha uha. Ja nu er vi godtnok ude på et skåplan og skat står allerede til at miste mange mange tusind af afgifts kroner i kassen. Fordi nu er det både hjul, forgaffel og ikke mindst bedre bremseevne der jo kun hører til MC'er langt over hvad min min egen koster.
Men nu bliver det alvor. For man kan købe en gaffelbro der er cnc fræst, ja tænk engang,,,, og sætte på istedet for den masseproduceret støbte der sidder på den fra fabrikken.
Hvad angår kronrørs vinkel og afstand imellem gaffelben, opfylder den meget meget fine gaffelbro nøjagtigt de samme mål som den originale og er desuden godkendt til cyklen. Så man kan sige er det er kun for Bling-Blings skyld. Ligesom når ham på R1'ern ofrer 25000 på kulfiber.
Så hvor er vi henne i det her afgifts helvede. Tag til DHB (Danmarks hurtigste Brian) og i vil se den ene voldpumpet 800 hestes Supra og Golf'er med mågevinge døre efter den anden. Osv. Osv.
Jeg ved udemærket godt at den her heksejagt på vores kærer MC'er, tildels er blevet tricket af nogle bestemte herrer på deres gamle stivstellet der er blevet ombygget så meget, at en ny Harley blegner ved siden af.
Mega ombygninger af bagender med dæk så brede som entreprenør maskiner. Og hvad så, det hverdags udstyr på mange af vores udenlandske MC fæller.
Men hvor står jeg, skal jeg til syn og hvad så ?
Jeg føler bare at vi bliver kn€ppet så hårdt bagi mht. til det her afgifts helvede og der er ingen som kæmper imod. Jo SKAD, ja hold da op var.
Vi skulle måske gøre som franskmændene, de råber fandme op og kæmper imod, hvis de føler sig trådt på, af regeringen.
apr 2007
Følger: 25 Følgere: 23 MC-er: 3 Emner: 113 Svar: 1.035
Udskiftning af forhjul er ikke en konstruktiv ændring såfremt man anvender samme størrelse. Anden størrelse (omfang ændres med mere end 5 % op/ned, og ændret breddeforhold for/bag) kræve syn og dokumentation iht. 8.002.003 (1) og (2).
Udskiftning af bremse(r) (både bremscylinder/v. håndtag, skive og kaliber og/eller fra tromle til skive) er en konstruktiv ændring hvis de afviger fra det cyklen er født med, og kræver syn og dokumentation - 5.01.001. Anvendes en bremse fra samme mærke, men anden model, så skal dette synes, hvor motorcykelproducenten godkender dette.
nov 2006
Følger: 68 Følgere: 69 MC-er: 25 Emner: 294 Svar: 1.891
mar 2005
Følger: 16 Følgere: 12 MC-er: 2 Emner: 120 Svar: 1.279
Hvad fanden er det for en sindsyg regel, endnu mere sindsygt er det, at vi finder os i det og ikke prøver at kæmpe imod.
apr 2007
Følger: 25 Følgere: 23 MC-er: 3 Emner: 113 Svar: 1.035
men nu er de så begyndt at håndhæve den gamle lov som altid har været der og så er den galt
jeg kan ikke rigtig se problemet må jeg indrømme
og jeg har enda lige brugg 60.000 på stumper
og venter på afgiften for at få min cykel på gaden igen sådan er livet jo jeg kunne jo bare ha tjekket op fra starten af hvordan reglerne de er
nov 2006
Følger: 68 Følgere: 69 MC-er: 25 Emner: 294 Svar: 1.891
tvivler da også lidt på at dine bremser på den fine Duc er så ringe
maj 2008
Følger: 5 Følgere: 5 MC-er: 1 Emner: 32 Svar: 1.024
Tror ikke det ville ende med at man fik lov til mere hvis jeg skal være helt ærlig
mar 2005
Følger: 16 Følgere: 12 MC-er: 2 Emner: 120 Svar: 1.279
apr 2007
Følger: 25 Følgere: 23 MC-er: 3 Emner: 113 Svar: 1.035
apr 2007
Følger: 25 Følgere: 23 MC-er: 3 Emner: 113 Svar: 1.035
den eneste grund til jeg har måtte købe så mange nye dele er at den der var på cyklen ikke havde en tvu godkendelse som alt jo skal ha
okt 2008
Følger: 4 Følgere: 3 MC-er: 1 Emner: 18 Svar: 289
/KP
apr 2007
Følger: 25 Følgere: 23 MC-er: 3 Emner: 113 Svar: 1.035
der jeg synes filmen knækker er at en sådan reg attest får man af politiet og motorkontoret burde de så ikke tjekke om det står som det skal ????
havde der nu kun stået en af delene i min attest skulle jeg kun betale afgitt op til de 40.000 cirka
okt 2008
Følger: 4 Følgere: 3 MC-er: 1 Emner: 18 Svar: 289
/KP
apr 2007
Følger: 25 Følgere: 23 MC-er: 3 Emner: 113 Svar: 1.035
men efter hvert byg så er det syn og nye billeder ind til skat
okt 2008
Følger: 4 Følgere: 3 MC-er: 1 Emner: 18 Svar: 289
http://skat.dk/SKAT.aspx?oId=1973538&vId=0
http://www.skad.dk/303-202_for-mc-kunder-af-skad.htm
/KP
okt 2008
Følger: 4 Følgere: 3 MC-er: 1 Emner: 18 Svar: 289
mar 2005
Følger: 16 Følgere: 12 MC-er: 2 Emner: 120 Svar: 1.279
Så som jeg ser det. Sælg cyklen UD af landet, så får man afgiften tilbage og så importere den ind igen. Det skal self gøres inden at man begynder på noget.
Men hvis vi nu ser bort fra godkendelse og godkendte dele. Så nægter jeg pure at tro på at man ikke kan gå ind og købe en ny forgaffel af mærket Öhlins, sætte den på med god samvittighed, uden at man skal gå og være bange for at de blodsugere til SKAT bare lige vupti vupti tryller ens i forvejen surt betalte afgift væk og forlanger ny afgift på cyklen + en bøde. At man i samme anledning sætter et par brugte hjul på af et andet design, er jo ikke værre end man køber nye hjul til sin bil.
okt 2008
Følger: 4 Følgere: 3 MC-er: 1 Emner: 18 Svar: 289
Udskiftning af gaffel med ikke original (gaffelbro eller komplet gaffel) er en konstruktiv ændring - kræver syn og dokumentation - 4.01.031. Anvendes en gaffel fra samme mærke, men anden model, så skal dette synes, hvor motorcykelproducenten godkender dette.
Udskiftning af fælge er ikke en konstruktiv ændring med mindre man skifter fælgstørrelse..
/KP
mar 2005
Følger: 16 Følgere: 12 MC-er: 2 Emner: 120 Svar: 1.279
Self skal den synes med de nye dele og det vil ikke blive noget problem, da delene er godkendte til cyklen.
mar 2005
Følger: 16 Følgere: 12 MC-er: 2 Emner: 120 Svar: 1.279
okt 2008
Følger: 4 Følgere: 3 MC-er: 1 Emner: 18 Svar: 289
Der skelnes mellem almindelig løbende vedligeholdelse og den om- og genopbygning, der sker i én omgang.
De reservedele, der er udskiftet, kan godt være de samme i begge tilfælde, men hvis en større samlet genopbygning er sket på én gang, kan der være tale om et afgiftsmæssigt identitetstab, der udløser ny afgiftsbetaling, modsat den løbende vedligeholdelse, der ikke udløser afgiftsbetaling.
Mange motorcykler ombygges hen ad vejen i vidt omfang. En ny forgaffel det ene år, en ny motor (under 20 pct. effektforøgelse) det andet år, og en ændring fra kædetræk til remtræk det tredje år. Sådanne ændringer falder ind under lovens fritagelsesbestemmelser for almindelige løbende vedligeholdelse. Hvis ændringerne blev foretaget på én gang, ville det blive betragtet som afgiftsmæssigt identitetstab, hvorefter der skal betales ny registreringsafgift.
Ved ombygninger foretaget på én gang forstås ombygninger, der er foretaget inden for samme år (12 efter hinanden følgende måneder).
okt 2008
Følger: 4 Følgere: 3 MC-er: 1 Emner: 18 Svar: 289
mar 2005
Følger: 16 Følgere: 12 MC-er: 2 Emner: 120 Svar: 1.279
jan 2005
Følgere: 71 MC-er: 25 Emner: 56 Svar: 986
Hvis man begynder at gå op i det kan man ærgre sig ihjel de næste 50 år frem, for jeg vil vædde på der intet bliver gjort ved det!!
Og vi har det jo rigtigt godt herhjemme alligevel, så....?!?
Bananers krumning for at være EUgodkendte, piraters ve og vel på havet ud for Somalia og uddeling af pensioner, børnepenge og kontanthjælp til indvandrere er ting der skal falde på plads inden der bliver tid til at kigge på de ovennævnte emner..!!
Jeg gider ikke tænke på de ting der føles uretfærdigt længere... Det ødelægger mit gode humør :o).. Det er nemmere bare at være ligeglad og hvis man så virkelig gerne vil have den der mc med de fede fælge og öhlins gaflen, så gør jeg det sgu bare uden at spørge om lov...!
aug 2005
Følger: 25 Følgere: 25 MC-er: 1 Emner: 44 Svar: 1.009
aug 2005
Følger: 25 Følgere: 25 MC-er: 1 Emner: 44 Svar: 1.009
til topic starter så er mange af de ting du nævner om biler heller ikke lovlige at der ikke bliver grebet ind overfor det er så en anden sag.
apr 2007
Følger: 25 Følgere: 23 MC-er: 3 Emner: 113 Svar: 1.035
og gir dig ret i at det er noget svineri at afgiften bortfalder jge synes osse de burde udbetale det til ejeren og så starte på en frisk for på den måde som det er nu kan de jo få fuld afgift af den samme cykel flere gange alt efter hvor vild man er med at bygge
En snak om dele/upgrades kontra SKAT