1.523 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 25 Svar

! Olsen !
! Olsen !
Følger: 1 Emner: 12 Svar: 64

Stort/Lille MC Kørekort? Stort/Lille MC Kørekort?

Hey MCG.

Jeg skal til at tage mit kørekort til MC. Jeg bliver 21, den 13. august i år, så går ud fra jeg jo skal tage det lille kørekort? Men hvad så når jeg bliver 21 til august, skal jeg så op til endnu en køreprøver/undervisning eller hvorledes?

Mvh Olsen.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Løbende Gutavberg wc 1.280 kr.
  • Rengøring 1,5 time 500 kr.
  • Løs vandhand skal fastgøres 499 kr.
  • Rep af vaskemaskine 600 kr.
  • Skridsikker måtte 800 kr.
  • Rengøring af køkken opvask og vasket gul i lille gang og køkken 310 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Stort/Lille MC Kørekort?
  • #1   7. apr 2012 jep så kan du vælge at gå op til en praktisk prøve, hvor du så kan tage det store, eller du kan vælge og vente i 2 år, og automatisk (gå ned på politistationen) få opdateret det nye kort.

• #2   7. apr 2012 Vent med at få din køreprøve til du er 21.

• #3   7. apr 2012 sådan som jeg har forstået det kan du vælge at tage en køreprøve til stort når du bliver 21år, eller du kan vælge at vente 2 år så bliver kørekortet af sig selv gyldigt til stor mc
    det er også på denne måde man kan have kørekort til stor når man er 20, ne,lig fordi man fik det som 18-årig og der er gået 2 år.

• #4   7. apr 2012 ja personligt selv vil jeg også vente til jeg blev 21, hvis jeg var så tæt på. Medmindre du alligevel regner med at starte ud på en 125-250cc de første par år.

• ! Olsen !
    ! Olsen ! Tilmeldt:
    mar 2012

#5   7. apr 2012 Jeg vil bare så gerne ud og køre nu til sommer smiley

• #6   7. apr 2012 Øhh .. Så vidt jeg har forstået, så er det da bare at hoppe op på en stor cykel fra 1. dag du er 21. Det er da kun hvis du har kørt i 2 år og stadig er under 21, du skal til ny prøve. Fra den dag du er 21, uanset hvor lang tid du har kørt og uanset stort/lille kørekort, så må du da køre stor MC.

Det er jeg da ret sikkert på hvertfald. Sådan har jeg da selv gjort.

• ! Olsen !
    ! Olsen ! Tilmeldt:
    mar 2012

#7   7. apr 2012 Martin E:

Jeg håber du har ret! smiley

• #8   7. apr 2012 Nej Man har det ikke automatisk fordi man bliver 21

• #9   7. apr 2012 Ikke nu Olsen...sne rammer overalt i Kbh smiley

• #10   7. apr 2012 Gad vide om man får et smæk af en panser, hvis man bliver stoppet på en 50HK maskine, som 21årig eller om de kan se at man alligevel var så tæt på.

• Kenneth H
    Kenneth H Tilmeldt:
    okt 2011

Følger: 1 Emner: 54 Svar: 1.066
    #11   7. apr 2012 Stor MC kort kan man få når man er 21 eller har haft MC kort i 2 år.

Hvis du ikke har haft kortet i 2 år når du bliver 21, så skal du op til en praktisk prøve på en godkendt skolecykel, for at få kort til stor MC.
    Så en god ide er nok lige at nuppe en time eller to på den inden, bare for at lære den at kende.

• #12   7. apr 2012 Det er da utroligt at dette emne aldrig dør her på MCG.

Der er to måder du kan opnå det store kørekort på:
    Enten har du haft det lille kort i 2 år (kræver ikke nogen nå køreprøve),
    eller også har du bestået en køreprøve på en stor MC.

I dit tilfælde kan du ikke gå op til en stor prøve før den dag du fylder 21 år.

• #13   7. apr 2012 nå = ny

• #14   7. apr 2012 Se realistisk på det du kommer nok ikke til prøve før om 2 måneder alligevel. Så må du overveje med dig selv om du så skal vente et par måneder med at begynde eller om du gider betale omkring 1500 for en ny prøve i august.

• #15   7. apr 2012 Der er ikke nødvendigvis lang ventetid på prøver.. jeg har lige taget kørekort på 3 uger og 4 dage.

• ! Olsen !
    ! Olsen ! Tilmeldt:
    mar 2012

#16   7. apr 2012 Jamen hvis jeg starter med kortet nu, så skal jeg jo kun op til den efterfølgende prøve for at må køre større ccm. Hvis jeg først begynder med kørekortet den 13 august, så er sæsonen jo nærmest overstået før jeg må køre. smiley

• #17   7. apr 2012 Olsen, hvis du tager det lille nu, så sidder du fast i små cykler i 2 år...!
    dvs. næste sæson og næste sæson.
    Det er noget kedeligt.
    Hvis du starter nu, så har du "glæde" af dit A1 kørekort i 5-6 måneder ca men sidder som sagt fast i små cykler.
    Hvis du starter nu og tager kortet til A2 og venter med at gå op til du er 21år, så har du glæde af A2 kortet i 1-3 måneder, men har de 2 næste sæsonner glæde af A2 kortet.
    Jeg var selv 21 da jeg tog mit og fik det d. 21. september og nåede at køre i mindst en måned på min GSXR250 med 45HK.
    Nu har jeg en 125CCM, som er mega kedelig og intet bundtræk.

Tag det store kort ( A2 ) og nyd de større maskiner og glem alt om at skulle være irriteret over at sidde fast på små maskiner i 2 år og heller ikke tænke på at skulle bruge yderligere penge på en ny prøve hvis du vil have A2 om 4 måneder.

• ! Olsen !
    ! Olsen ! Tilmeldt:
    mar 2012

#18   7. apr 2012 Jamen er de 2 år med små maskiner, ikke kun hvis man er under 21? Jeg kan vel bare som Elias G siger, få taget en prøve når jeg bliver 21, og så hoppe op på en stor cykel? smiley

• Kenneth H
    Kenneth H Tilmeldt:
    okt 2011

Følger: 1 Emner: 54 Svar: 1.066
    #19   7. apr 2012 Jo det kan du.
    koster et par køretimer og en prøve, samt et nyt kørekort.

• #20   8. apr 2012 Hej Olsen
    Det er en tåbelig regl.
    Min anbefaling er at du skal starte på dit kørekort hurtigst muligt og få noget ud af sommeren. (det ca 1,5 mrd.)
    En ny prøve til stort kørekort koster 280 kr til politiet og et nyt bane gebyr ca.1200kr. incl. kørelærer og MC (eller min.5000kr. i bøde)
    På min 100% MC-køreskole har jeg valgt at give mine elever et gratis forsøg, da jeg synes at det er en tåbelig regl.
    vh. Mik Marker

• #21   12. apr 2012 ! Olsen !
    Det er enligt noget nemmere at spørge en kørelærer end andre det tror og mener en helt masse.
    Reglerne er sådan:
    Personer mellem 18-21 år, kan kun erhverve kørekort til lille motorcykel. Personer over 21 år, kan erhverve kørekort til stor motorcykel. Personer med lille MC-kørekort, som er fyldt 21 år, men ikke haft kørekort i 2 år, kan erhverve stort MC-kørekort, ved at aflægge en ny køreprøve på en motorcykel med en effekt på min. 35 kW (48 hk).
    Hilsen en der er Kørelærer.

• #22   13. apr 2012 Michael

Hvorfor lige en effekt på minimum 48 HK? Lille kort gælder til en maks effekt på 34 HK. Så det er jo bare alt derover der gælder som stor MC.

• #23   14. apr 2012 Michael har bare sneget 10 kW for meget ind...
    Grænsen er 25kW ( 25 / 0,736 = 34HK )

• #24   14. apr 2012 hovsa, det kan da være at han har ret...!
    Det er jo en stor MC køreprøve som han snakker om og derfor skal den jo også være "stor", så måske siger loven 10kW mere end en "lille" MC, når den nye køreprøve aflægges.
    Det giver vel ingen mening at tage lille kørtkort på en 33HK MC og så tage stort kort på 35HK.

• #25   15. apr 2012 Simon P og Tommy Juul A.
    Der er mange ting i verden der ikke giver mening smiley
    Men der skal være en forskle på stor og lille MC. Og det er rigtig nok at mellem 34hk og 48hk kan maskinen ikke bruges til Skole MC.

Kommentér på:
Stort/Lille MC Kørekort?

Annonce