{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.967 visninger | Oprettet:

Hvorfor laver man hjelme uden integreret solvisir? {{forumTopicSubject}}

Hey!

Sidder og kigger efter en hjelm med pinlock og solvisir, men der er nærmest kun schuberth der laver nogle.

En hjelm uden er vel ubrugelig. Eller hvad?

Uden pinlock, dugger visiret = Du kan intet se.
Uden integreret solvisir, bliver du blændet af solen = Du kan intet se.
Vælger man så at tage tonet visir på, og det så senere, sjovt nok, går hen og bliver aften, ja så har man bare at kende vejen, og håbe på at der ikke kommer et rådyr.

Er det ikke imod alt sikkerhed at have tonet visir? Man kan jo ikke bare tage det af når det bliver mørkt, medmindre man lige har det andet visir under sædet smiley

Jeg mener at det er lovkrav at have solskærme i biler, så hvorfor ikke til motorcykelhjelme? Har motorcyklister bedre øjne? smiley
Der er nok også en grund til, at man ikke må tone forrude og sideruder i biler. Man kan ikke se noget om aftenen.

Nogen der kender nogle producenter udover schuberth der laver hjelme med integreret solvisir?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvorfor laver man hjelme uden integreret solvisir?
  • #1   21. mar 2012 HJC, AGV

  • #2   21. mar 2012 Svar.

    Fordi nogle af os syntes det er noget lort, og hellere vil køre med solbriller eller tonet visir.... Ganske enkelt smiley


  • #3   21. mar 2012 Der er vel næppe et mærke der ikke har en hjelm med solvisir ?
    Jeg har ikke solvisir men tager solbriller på. Intet problem der. Mit visir har ikke pinlock, men jeg har aldrig haft ptoblemer med dug.
    Så ved ikke lige hvor problemet ligger.


  • #4   21. mar 2012 Jeg kører også med solbriller. Det skal dog nævnes, at der er begyndt at komme pinlocks på markedet som er "smarte". De bliver selv mørkere alt afhængig af hvor kraftig solen er.

  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Online Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 281 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.701
    #5   21. mar 2012 Airoh, Caberg og Scorpion laver hjelme med solvisir - sikkert flere.

    En hjelm uden, er langt fra ubrugelig, men du skal lige smide "nej" hatten væk og tage "ja" hatten på først. smiley

    Hvem har bildt dig ind at pinlock visirer er de eneste som ikke dugger? Det passer som udgangspunkt slet ikke. Min Scorpion og min Schuberth er begge uden, og jeg har kun problemer med dug når det er under 4-5 grader udenfor - og da kun når jeg holder stille. Pasform og ventilation er også ret afgørende for om det dugger - og om man holder visiret rent på indersiden.

    Solvisiret er et hit i min verden, men før jeg fik en hjelm med det, brugte jeg bare solbriller - det virker lige så godt og dem kan man tage af og smide i lommen når det bliver mørkt.

    De fleste hjelme sidder et stykke ud fra hovedet foran i toppen, så der tipper man hovedet så solen lige akkurat afskærmes, i fald man har en hjem uden solvisir og ikke kan overskue at medbringe solbriller.

    Et tonet visir behøver jo ikke være hjernedødt mørkt - og idag kan man få fotokromatiske visirer til en hel del hjelme, så mulighederne er mange.

    Jeg tror ikke motorcyklister har bedre øjne - de løser bare problemerne når de opstår, eller tilpasser sig.


  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Online Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 281 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.701
    #6   21. mar 2012 BMW Concept, Marushin, AGV, NAU, Bieffe - og sikkert flere endnu...

  • #8   21. mar 2012 Shark laver også fine hjelme med solvisir.

    Arai og Shoei laver hjelme med Pinlock skulle jeg mene, det samme med HJC. Der er masser.


  • #10   21. mar 2012 Ah ja, solbriller, men genere det ikke ved ørene?

    Sajmon. Jeg spurgte jo egentlig med "Eller hvad?"

    Hvad nu, hvis du glemmer dine solbriller? Det ville være det samme, hvis du glemte solskærmene i bilen. De sker ikke, fordi at de er fastmonteret, fordi at de skal være der.

    Så, hvis det skal give mening, burde alle hjelme vel have integreret solbeskyttelse, ligesom biler. Ja?
    Alt andet lige, er det da "åndssvagt" at kører med solbriller, og fumle med lommer osv. hvis man i alle hjelme bare kunne trykke på en knap. Ja?



  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Online Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 281 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.701
    #11   21. mar 2012 Næ ikke mine ører.

    Jeg glemte ikke mine solbriller, og hvis jeg gjorde, måtte jeg vende om efter dem hvis ikke jeg kan leve uden.

    Næ - det er ikke alle der vil have det.

    Er det åndssvagt at løse et problem på en nem og brugbar måde? Aha...


  • #12   21. mar 2012 Ja der er måske en del der laver det, men hvis den skal være lidt fancy/race, så synes jeg at de fleste producenter falder af på den. "Man bliver ikke blændet, når man kører hurtigt" - agtigt.

    Synes mest det er i budget hjelme og touring hjelme, hvor man finder det.

    Jeg vil gerne have en psyko-race tegnefilms grim reaper regnbue rossi bertel hårder amok hjelm - Men kan ikke finde en.

    Der er selvfølgelig s1 pro der er lidt semi race, men de er ikke psyko nok, og visirmekanisme synes jeg er ringe. Den knækker.


  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Online Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 281 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.701
    #13   21. mar 2012 Kan du ikke vise os et eksempel på din "psyko-race tegnefilms grim reaper regnbue rossi bertel hårder amok hjelm" så?

    Jeg forstår nemlig ikke lige hvad der menes med det...


  • #14   21. mar 2012 Sajmon: I lovens forstand burde du ikke kunne leve uden, da du ikke kan i bilen.
    I naturens forstand, kan du vel heller ikke, da solen kan give for kraftigt lys til at du kan se, hvad der foregår foran dig.

    Sidste år, kørte jeg med en, der havde valgt at tage solvisir på. Det blev lidt senere end han havde regnet med, og han sagde at han måtte kører langsomt pga. at han ikke kunne se. Det er vel forståeligt inde i en mørk skov smiley

    - Jeg er forresten heller ikke tilfreds med schuberth solvisir, det er for lyst/har en forkert farve.


  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Online Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 281 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.701
    #15   21. mar 2012 I bilen kan jeg sagtens leve uden, og der er ingen i min kassevogn af samme årsag - solbrillen er nemlig opfundet.
    Hvis andre skal køre i den, må de medbringe deres egne solbriller - og hvis passageren synes det er irriterende, kan vedkommende bare stå ud og gå. Problem solved...

    Jeg mener absolut ikke det skal være et lovkrav, men at folk sgu selv må bestemme hvad de gør ved et givent problem.

    Det her samfund har alt for mange pusse-nusse regler for den slags i forvejen.

    Hvis du ikke er tilfreds, er det godt du alligevel har tænkt dig at skifte den ud...


  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Online Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 281 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.701
    #17   21. mar 2012 Måske Carbon hjelmen (som bare på ingen måde er "psyko-race tegnefilms grim reaper regnbue rossi bertel hårder amok hjelm" agtig...?) ville jeg køre med, hvis den passede mig og støjniveauet ikke var så ulideligt i den.

    De andre motiver kan du da bare få airbrushet selv på den hjelm du køber?


  • #18   21. mar 2012 Haha. Jeg ved heller ikke, om solskærme er lovpligtige. Jeg kan bare se en sikkerhedsbrist. Vi skal sku passer på hinanden. Det er ikke køler og flitsbuer mere. Det er køretøjer der kører over 100 km/t og store maskiner vi arbejder med idag. Nogle regler skal bare være der, mener jeg.

  • #19   21. mar 2012 Man plejer at bruge carbon på ting der er race, eller man gerne vil have til at se race ud. Det er i hver fald en kandidat mht. design smiley

  • #20   21. mar 2012 Det grafiske kommer i anden række. Racermodellerne af hjelme, uanset grafik er svære at finde med solvisir synes jeg.

  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Online Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 281 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.701
    #21   21. mar 2012 Hvad er kravet til en hjelm for at den ser "race" ud?

  • #22   21. mar 2012 Da jeg købte min Shoie XR-1000 valgte jeg bevist en uden sovisir. Du skal tænkte på, at der hvor solbrillerne sidder, er der ikke plads til beskyttelse, så derfor valgte jeg en uden solbriller i.

  • #23   21. mar 2012 Altså for det første skal det være en racer model, og for det andet, må den gerne have have en fed grafik. Grafikken kommer i anden række.

    Race modeller er f.eks. Arai RX gp7 og AGV GP pro. De findes i fede farver, men i og med at de ikke er med solvisir, kan jeg jo ikke få dem, hvilket udelukker de fede farver. - Noget i den stil.



  • #24   21. mar 2012 Steffen: ?

  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Online Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 281 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.701
    #25   21. mar 2012 Jamen hvad er en racer model?

    Er kravet at racerkørere bruger dem?

    De har helt andre præferencer end os som kører gade og bruger hjelmen i dagligdagen...


  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Online Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 281 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.701
    #26   21. mar 2012 Steffen - der er masser af polstring der hvor solbrillerne sidder, så det er da noget sludder...

  • #28   21. mar 2012 Jeg fik at vide den gang jeg købte min nr. 2 hjelm (Lazer Osprey) at jeg skulle holde mig fra hjelme med integreret solskærm. De var nemlig, i følge forhandleren ikke lige så sikre som hjelme uden solvisir. Han begrundede det med, at producenten jo var nød til at lave et hul-rum i hjelmen hvor solskærmen kunne gemmes væk når den ikke var nede, og det gjorde hjelmen mere usikker.
    Jeg havde selv en Caberg hjelm med integreret sol-visir før, men følte mig tilpas nok overtalt af forhandleren til ikke at købe det igen. Så hellere et ekstra visir som er tonet, så man har noget at skifte med smiley


  • #29   21. mar 2012 Sajmon: Njaa.. Altså, hvis du har en r1, kører du højst sandsynligt med nogle af de dyre topmodeller, men du ser nok ikke en på en goldwing tøffe rundt med en topgejlet sports integral hjelm?

    Ja det er vel egentlig kravet. Det skal i hvert fald være i den klasse. Den skal også bruges til bane.

    John. Nej for der er en grund til at jeg ikke køber en S1 pro igen, hvis det var sådan en?

    Marcus: Var den uden dyrere? smiley
    Nå, det har jeg ikke hørt om før.


  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Online Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 281 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.701
    #30   21. mar 2012 Så kriteriet er en dyr topmodel?

    Scorpion EXO 1000 er ikke dyr, men deres topmodel - sådan en har jeg, og den bruger jeg både når jeg kører naked streetbike, min KTM i motard trim og sportscykler...


  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Online Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 281 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.701
    #31   21. mar 2012 Du burde prøve den - den sidder ca lige så godt som en S1 / S1 Pro...

  • #32   21. mar 2012 Nej, den kostede stort set det samme. At den så også sad bedre på mit hovedet betyder jo også en del smiley

  • #34   21. mar 2012 et stykke tape som skygge på visiret så køre det for mig

  • Claus L
    Claus L Tilmeldt:
    aug 2006

    Følgere: 3 Emner: 11 Svar: 236
    #35   21. mar 2012 Enig med Don T..

    Ikke alt det klynk.., vi er inde i sæsonen, så ud og kør nogle kilometre.. : )


  • #36   21. mar 2012 VÆRSGO ! ;o)

    DET HER VIRKER BARE smiley BRUGER DET SELV

    Den normale Pinlock har længe kunne fås i enten klar, mørk, gul eller
    røg-farvet, men som noget helt nyt kan du nu også få det specielle Solbrille”- Pinlock til hjelmen, - også kaldet Fotokromic Pinlock. Den nye Pinlock er helt gennemsigtig i mørkt vejr, men kommer solen frem, skifter den til mørk-tonet indenfor 5 sekunder.



    Det vil hjælpe i f.eks. de tilfælde, hvor du i vådt vejr er kørt ned på motorvejen med solbrillerne godt pakket væk. Pludselig kommer solen frem, og når strålerne reflekterer fra den våde vejbane skærer det skarpe lys i øjnene. Med en Fotokromic Pinlock monteret er problemet løst, den skifter til mørktonet visir med det samme.

    Fotokromic Pinlock kan allerede nu købes hos din Shoei forhandler, prisen ligger fra kr. 240,- afhængig af hvilken Shoei hjelm du har. Nærmeste forhandler oplyses på tlf. 44 83 09 10

    (link fjernet)


  • #37   21. mar 2012 Er lige gået fra en airoh hjelm med klapop og solbriller, til en shoei uden noget som helst. Før lavede jeg ikke andet end at klappe alt muligt op og i hele tiden for at tilpasse hjelmen til lys, vind og vejr.

    Nu kører jeg bare, ingen problemer hehe Får man sol i øjnene vipper man jo bare hjelmen lidt ned så solen står over hjelmkanten.



  • #38   21. mar 2012 Sajmon. Jeg har haft exo 1000. Den solgte jeg af en eller anden grund. :S Så det skal nok ikke være sådan en.

    Don: Og det har du biologisk belæg for er korrekt?

    Jacob: Fedt! Men så skal det være shoei hjelm?!


  • #39   21. mar 2012 Don T sagde det....

    ellers kan man altid kører med åbent visir...


  • #40   21. mar 2012 heldigvis valgfrit om man vil købe en hjelm med indbygget solvisir , syntes det ligner pis og tror egentlig det generer mere end det gavner

    mht.dug har jeg heller aldrig haft problemerne og et let tonet visir er ikke farligere om aften /natten , ellers er det bare planlægge lidt forud er vel ikke så vanskeligt ?


  • #41   21. mar 2012 Urban: Jeg vil godt kører uden at planlægge og huske alt muligt.

    Alf: Er ikke glad for insekter i øjnene, men det er måske bare mig der er mærkeligt.
    Tårer i øjnene er heller ikke det rareste.


  • #42   21. mar 2012 nå ja det kræver også 100%koncentration at tage solbriller af og på eller lade dem blive hjemme osv. kan faktisk godt se en mængde problemer smiley

  • #43   21. mar 2012 Altså, hvis man er god til a multitaske, så er der jo ingen ko på isen smiley

  • #44   21. mar 2012 Jøsses! Like a boss hold op med, at stirre direkte op i solen. Det har jo tydeligvis ristet din hjerne :-$

  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Online Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 281 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.701
    #45   21. mar 2012 Solgte du den fordi den ikke var race nok?

    For en person med et forum nickname, som signalerer så meget overskud, virker du godt nok indskrænket og hæmmet... smiley


  • #46   21. mar 2012 Jeg har en Schuberth S1, jeg bruger meget sjældent solskyggen, da den er meget mørk, for mørk til min smag, samt der er et eller andet med det som gør at vejen får et "hul" et stykke foran en, som jeg ikke bryder mig om, bruger hellere en solbrille, der er solbrilleglasset af langt bedre kvalitet.

  • #47   21. mar 2012
    @Like a boss - >
    Jeg har aldrig haft en hjelm med indbygget solbrille, og ej heller med pinlock... Jeg har sjovt nok klaret mig fint alligevel smiley

    Årsagen til at der ikke er solbriller i "race" hjelmene er at der er et vigtigt parameter på top hjelmene der hedder vægt, og en hjelm med indbygget brille vejer alt andet lige en del mere end en uden.

    Jeg har selv en hjelm der vejer 1050gram, og jeg skal A-L-D-R-I-G have en tung hjelm igen, det ligger helt fast, for damn hvor er det bare meget lækrere at køre med en let hjelm, i alle henseender...
    Desuden bryder jeg mig ikke om udseendet på "indbygget brille" løsningerne.

    Jeg havde altid to visirer med på min gadecykel, og det betyder intet da der var plads under sædet til det ekstra, så no problem, havde det altid på mig. Dug har ikke været et issue med nogle af de hjelme jeg har haft i nyere tid.


  • Peter S
    Peter S Tilmeldt:
    jul 2010

    Følger: 1 Emner: 11 Svar: 77
    #48   21. mar 2012 Jeg har en hjelm! ... fedt

    Jeg var også i mega tvivl efter jeg havde købt den, fordi der ikke var solbrille i den, så sagde sælgeren fra Motoduc (som desværre ikke er her mere) at jeg skulle tage et "halv-tonet" visir med (det var med i prisen) fordi det "fuld-tonede" visir er noget lort, bliver det mørkt så dør du! for du kan intet se..
    Køre man motorcykel, så må man lige indse at der er nogle ting der ikke rigtigt kan ændres, det er dyrt, det er skide sjovt! og du bliver øm forskellige steder, samt at du får solen i øjnene.
    Jeg tipper hovedet lidt forover og bider det i mig når jeg køre direkte mod solen med alm. visir, og det halv-tonede visir tager faktisk det irriterende ved det hele når jeg bruger det..

    Thats life..


  • #49   21. mar 2012 Tror ikke helt jeg forstår hvor du vil hen.

    Du skriver at der burde være en lov som dikterer at der skal være solskærm i alle hjelme. Du kan jo sammenligne det med at have en gardin i din forrude i bilen. Det kommer nok heller ikke til at ske. Hvis du sammenligner Hjelm og bil, så kan du lige vippe hovedet lidt så overkanten af hjelmen skygger for solen i de fleste tilfælde. Grunden til at der ikke er solvisir i mange racerhjelme skyldes højest sandsynligt at det netop er til race lige som der ikke er voldsom mange lommer til ting og sager i en racerdragt, Tror det er de færreste racerkører der lige har punk, nøgler og en "brik" til støttebenet (Som sikkert heller ikke findes på ret mange racercykler) med i lommen. Find en hjelm der sidder godt på dit hoved. Så kan du evt male den bagefter. Vær opmærksom på at det er et fåtal der må eftermales. Om der sker noget med modstandsdygtigheden over for slag når den er malet, ved jeg ikke noget om. Men det er en mulighed.


  • Peter S
    Peter S Tilmeldt:
    jul 2010

    Følger: 1 Emner: 11 Svar: 77
    #50   21. mar 2012 Ellers!!

    Så kan du tage et ekstra visir med på en smart måde..

    Sæt det ind i dragten i siden, så det følger kroppen, det virker ganske fint!


  • #51   21. mar 2012 Buggi: Hmm.. Jamen det kunne da være at man skulle prøve det solbrillehalløj når der nærmest ikke er andre alternativer smiley

  • #52   21. mar 2012 Danni: Ja. Netop. Der ER gardiner i forruden på alle biler. Har du prøvet at køre i en?

  • #55   21. mar 2012 Jeg kan slet ikke undvære hjelm med indbygget solvisir. Ellers skal jeg køre med solbriller, og så bliver alting mørkere, også når jeg har solen i ryggen, og så er det bare ikke nær så fedt.

  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Online Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 281 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.701
    #56   21. mar 2012 Jeg undværer heller ikke min Scorpion EXO1000 med solvisir. Når den snart skal skiftes ud (af slid årsager), bliver det en magen til.. smiley

  • #57   22. mar 2012 en dediceret race hjelm har ofte en lidt anden geometri,. da føreren ligger ned over maskinen vil hjelmen møde vinden i en mere fremadrettet lav position, derfor vil ventilationsindtag osv. almindeligvis også sidde i en anden vinkel for at være effektive, i modsætning til positionen på f.-eks en chopper hvor man sidder opret og luftstrømmen rammer direkte på forsiden af hjelmen.

  • #58   22. mar 2012 Skulle mene jeg har prøvet at køre i en bil før. Men dem jeg har prøvet har der kun være gardin i bagruden og ikke i forruden. Der er måske en solskærm i forruden, men det er ikke en du kan kigge igennem. Du kan sammenligne solskærmen med at du når du har hjelm på vipper hovedet lidt forover så kanden af hjelmen skygger for solen. Simpelt, JA!

  • steffen j
    steffen j Tilmeldt:
    aug 2008

    Følger: 1 Emner: 3 Svar: 32
    #60   23. mar 2012 man kunne også droppe alle de tåbelige regler der snart er også lade folk bruge deres hoveder en smule selv det syntes jeg snart der burde laves en regl om for man har da snart ikk brug for sit eget hovede mere:)

  • #61   23. mar 2012 steffen: Det kan jeg sagtens følge dig i. Der er bare det problem, at vi er mennesker, og ikke kan tænke på det hele. Derfor må vi beskytte os selv, mod os selv.

    De erfaringer du får gennem livet, skal helst ikke koste menneskeliv.


  • #62   23. mar 2012 ryg mindre , og lev længere men betydeligt kedeligere !


  • #63   24. mar 2012 Har aldrig røget, så jeg har aldrig haft det sjovt.

  • #64   24. mar 2012 Køb da en Schubert SR1 hjelm. Og køb et sort visir til. Så kan det ikke blive bedre.....
    Har købt denne, og det eneste minus var at jeg skulle vente et ½ år på det sorte visir. Men nu er der nok ikke vente tid på dem mere....
    Men fuck hvor en pasform/luksus at køre med den...


  • #65   24. mar 2012 Tror jeg er mere til briller end det visirskifteri. Men ja, fed hjelm.

  • torben j
    torben j Tilmeldt:
    aug 2007

    Følger: 1 Svar: 14
    #66   25. mar 2012 den nye scorpion exo 1000 e11 er med pinlock i max wiev, og der fåes
    farvede pinlock.solbrille er der også og vægten er 1450 g.
    der er 28 forskellige designs.


  • #67   26. mar 2012 Men 1450 er jo egentlig også ret tungt?

  • #69   26. mar 2012 ja , det er man absolut velkommen til

    tilbage til fornuften ... som jeg ikke er så voldsomt bekendt med !!!!

    hjelme med integrerede solbriller er voldsomt irritabelt for personer som i forvejen bruger alm.briller så måske derfor det ikke er lovpligtigt med pensionistskærm i alle hjelme


Kommentér på:
Hvorfor laver man hjelme uden integreret solvisir?

Annonce