{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
7.322 visninger | Oprettet:

Hvordan laver man et nyt ledningsnet? {{forumTopicSubject}}

Jeg er igang med at splitte mit Triumph projekt til atomer. I den forbindelse vil jeg gerne optimere ledningsnettet. Dvs. jeg vil gerne trække nye ledninger overalt. Nu er der i forvejen tale om et chopper projekt, hvorfor det eksisterende ledningsnet er mere eller mindre splittet og kan ikke genbruges. Så jeg har brug for noget nyt ledning. Men jeg købe ledninger ala. 220V - altså en gummiledning med flere ledere i?

Jeg kan self. altid trække ledningerne enkeltvis og omvikle dem med eet eller andet - men det vil være klart federe at kaunne holde det sammen...


pfht, Henrik


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvordan laver man et nyt ledningsnet?
  • #1   4. nov 2008 Det kan du sagtens.

    Spørg Mr. Maul-Jakobsen her på galleriet. Han ved hvor man kan få overtræt til ledninger, hvis det har interesse.


  • #3   4. nov 2008 Ellers så lav det med almindelige 1,5-2,5 #, og læg det i flex og krympeflex.
    Hvis du så har snabel laderelæ og pazon tænding, så behøver du næsten ingen ledninger ;).
    Hvis du så kun bruger stelforbindelse til vigtige ting (tænding og spoler) så kan du med fordel trække "stel" gennem stellet (det får jeg nok hug for at sige:P)


  • #4   4. nov 2008 Endnu bedre hvis du får magnettænding. Det spiller bare maks. Og den kræver kun en ledning for at kunne slukke motoren. Og den kræver ikke batteri eller spænding for at virke.

  • #5   4. nov 2008 Dyggi Prahl: Snabel laderelæ - er det "ham der" snabel?

    Jeg har jo en Boyer tænding på og 12V. Derudover er der lavet noget makværk
    (synes jeg) - omkring ensretteren (eller hvad nu sådan een hedder.)

    så:
    1) findes der en nemmere måde at forbinde laderelæet på idag?
    2) de 2 tændspoler - kan de ikke erstattes af noget mindre? vil helst have dem gemt væk nemlig smiley
    3) hvis jeg kan bruge alm. 220v - hvorfor så ikke bruge et gummikabel fra fætter bauhaus?

    pfht, Henrik.


  • #6   4. nov 2008 du kan jo næsten få ledninger med ethvert antal ledere du måtte have brug for. 5-6 ledere er meget normale.

  • #7   4. nov 2008 1) Ja. Netop ved at bruge et laderelæ fra Erik Schnabel
    2) Ja muligvis. Hvis det kan sidde på din, så kan jeg som sagt anbefale en magnettænding.
    3) Det kan du også. Men du må ikke bruge mindre end 1,5 kvmm


  • #8   4. nov 2008 Jeg vil også prøve:

    1) Relæet fra erik indeholder 4 eller 5 ledninger alt afhængig af hilken stator du har i. 1 går på stel og batteri, 1 går på batteri, og de 2-3 sidste går på statoren.

    2) Man kan få en ACCEL spole (Sådan en gul satan, den paser fint på både chopper og café)

    3) Enig med custom C' , men det bliver grimt med tiden (4-5 år) ligesomlidt afskallet og grå-agtig.


  • #9   4. nov 2008 Har ikke nogen erfaringsmæssig eller videnskabelig begrundelse, men jeg tror næppe alm ledning er et særligt langtidsholdbart valg (anyone?).

    Mon ikke der findes noget ledning, som er lavet til bedre at kunne tåle påvirkninger, så som uv. stråler fra solen, skiftende temperaturer, fugtighed og vandstænk?


  • #10   4. nov 2008 Christian> Nope. Ledning er ledning. Medmindre det skal bruges på skibe eller off-shore.

    Hilsen elektrikeren :o)


  • #11   4. nov 2008 Custom Cowboy ... der tager du så grueligt fejl

  • #12   4. nov 2008 Zappovitz> I stedet for at bare skrive at jeg tager fejl, så forklar mig hvor jeg tager fejl. Det virker meget mere troværdigt :o)

  • #13   4. nov 2008 jeg vil nu også give costum cowboy ret... det "nye" lightkabel kan bruges til alt fast installation både ude inde i jord og i vand. dog skal det beskyttes mod mekanisk overlast... jeg ville dog vælge at bruge blød ledning til ledningsnetværk af flere årsager. 1. det er mere brugervenligt. 2. det kan bedre holde til vibrationerne. 3 og det leder bedre og kan tåle mere.

  • #14   4. nov 2008 Ja selvfølgelig kan man få installationskabel, massive enkeltleder, bløde enkeltledere og bløde kabler.
    Men hvis man skal lave nyt ledningsnet til en mc, så bruger man ganske almindelig blød ledning. Ingen hokus pokus der. Og det var det jeg mente, med at ledning er bare ledning.
    Man kan få ekstra bløde kabler med langt flere core's, men det bliver vidst kun brugt som højttalerkabler.


  • #15   4. nov 2008 Well .. CC ... hentyder til at en ledning er en ledning ... svare du christian på hans spørgsmål
    "Mon ikke der findes noget ledning, som er lavet til bedre at kunne tåle påvirkninger, så som uv. stråler fra solen, skiftende temperaturer, fugtighed og vandstænk?"

    Og du svare jo egentlig osse selv på det ... skibe og offshore, derud over mener jeg at der mange flere steder hvor man har specielle behov.

    Fx inden for min branche(robotter), vil et alm kabel ikke holde særlig lang tid.

    Vil dog understrege at jeg ikke tager stilling til behov .. men blot at "ledning er ledning"


  • #16   4. nov 2008 Det vil jeg godt giv dig ret i. :o)
    Men når man tænker på ledningsnet til en mc. Så vil jeg stadig mene at "ledning er ledning". Alt andet vil være overkill. :o)


  • #17   4. nov 2008 jeg vil anbefale 6 kvadrat gummikabel så er man sikker på at det kan holde : )


  • #18   4. nov 2008 Så skal han bare finde nogle stik, hvor der kan sidde 6 kvadrat i :o)

  • #19   4. nov 2008 CC ... godt ord igen .. ;0)

    Så vil jeg da osse lige nævne at jeg lige selv har skiftet mit ledningsnet og da jeg var færdig havde jeg nok brugt for 1200-1500kr på grej .. så var jeg lige forbi Villadsen og fik så spurgt hvad et ledningsnet egentlig koster .... HOST .. 700kr for hele lortet .. med de rigtige stik ... alles.

    Så til alle check lige hvad et orginalt koster ...


  • #20   4. nov 2008 kan han ikke bare bruge nogle cee stik : )

  • #21   4. nov 2008 Lavede selv ledningsnet på min Triumph. Men der var heller ikke mere end 5 meter i alt :o) Og havde ledningerne i bilen. Så det kunne vidst ikke betale sig at købe noget. Den var alligevel langt fra original.

  • #22   4. nov 2008 orginalt er også sådan et ulækkert ord... badr

  • #23   4. nov 2008 Jeg har lige lavet ledningsnet på commandoen, med det hele, inklusiv lidt ekstra lys til noget mere instrumentering osv. Det lavede jeg i siliconeledning, med vandtæt kabelso og krympefles.... Ikke for at blamere min gerning, men det var lavet efter alle kunstens regler, og kommer højest til at holde længere end både mig og cyklen smiley

    Der skulle jeg af med 500 kr, jeg havde godt nok adgang til en kabeltang.

    Eneste trix jeg gjorde var at købe alle "stumper" ledning på under 3 meter. smiley dem i forretningerne mener jo at det bare er affald smiley


  • #24   6. nov 2008 Bygger processtyringer til hverdag. Smider UL ledninger på min når jeg skal igang til vinter. Koster min nada da det ikke ses om jeg "låner" 100 meter. Bruger ca 2-3000 meter alm. ledning om månden og et par hundred meter UL ledning. UL ledning tåler højre varme og er blødre men er ikke speciel bililg, der er silliconeledning / kabel noget billigere. Men eller krymp dine samlinger og brug en ordenlig kabelskotang.

  • #25   16. nov 2008 Prøv evt. at kontakte mors bikes her : http://www.mors-bikes.dk
    De er ret flinke og giver en god service.


  • #26   16. nov 2008 Du kan evt. se om du kan finde et komplet ledningsnet på hendes web shop : http://www.morsbikesonline.dk/category/Ledningsnet


Kommentér på:
Hvordan laver man et nyt ledningsnet?

Annonce