Parkeret knallert væltet ind i min mc - dækning?? {{forumTopicSubject}}
Frustreret mc-ejer søger hjælp:
Under det fantastiske sommervejr i går væltede en lille grim pisknallert ind i min mc. Dette gjorde at min mc også væltede. (Ind i en anden faktisk..)
Min har fået en grim bule i tanken med krakeleret lak omkring - og ridser på højre styrende
Jeg har naturligvis taget billeder af det, og sat sedler på cyklerne til både knallertejer og mc-ejer om at kontakte mig. (den anden mc har fået et blinklys slået skævt)
Er der nogen der ved noget om forsikringsdækning i sådan et tilfælde? Eller har prøvet lignende?
Almindelig medfølelese og trøstende ord også tilladt *piv*
Mh BanditBikerBabe
okt 2006
Følger: 13 Følgere: 12 MC-er: 3 Emner: 149 Svar: 848
okt 2006
Følger: 13 Følgere: 12 MC-er: 3 Emner: 149 Svar: 848
maj 2007
Følger: 28 Følgere: 25 MC-er: 2 Emner: 11 Svar: 173
Er utroligt kedeligt når man skal betale for en skade andre er skyld i...;o( Håber din forsikring vil betale...;o)
Drive safe!
Morten.
apr 2010
Følger: 54 Følgere: 49 MC-er: 2 Emner: 81 Svar: 368
Min stod bare som en mc nu gør på sit støtteben. Pænt på sin mc-plads - og knallerten oppe på fortovet ved siden af..
Forbandet at jeg ikke tog billeder da det skete, og da min svoger rejste dem op......
apr 2010
Jeg har meget lille håb - både til knallertens ansvarsforsikring (tvivler på at de har kasko..) og til min egen forsikring....
okt 2008
Følger: 4 Følgere: 3 MC-er: 1 Emner: 18 Svar: 289
meget få forsikringer dækker moder jords skader uden de er udviddet.
Mvh
apr 2010
*suk*
apr 2010
Tak for en real-life historie..
feb 2007
Følger: 3 Følgere: 25 Emner: 26 Svar: 1.325
Det er vel ikke underligt?
Det kræver i sagens natur et ansvarsgrundlag, før man kan pålægge en anden at betale for en skade forvoldt på sine ting.
Hvis ingen i situationen har gjort noget galt, og det var vinden der tog din mc, hvorfor skulle du så betale for skaden på bilen?
Din mc blev vel også ridset, og det måtte du så betale af egen lomme, går jeg ud fra.
feb 2007
Hvis I begge holdte lovligt parkeret, hvad har knallertføreren så gjort galt?
jan 2006
Følger: 4 Følgere: 9 MC-er: 2 Emner: 25 Svar: 301
Følger: 20 Følgere: 83 MC-er: 7 Emner: 633 Svar: 6.813
Om din ansvar skal betale for de skader som er sket ved at din er væltet i en anden er jo også spørgsmålet
apr 2010
Årsager til at knallertejerens ansvarsforsikring skal dække:
- Knallerten er parkeret yderst uansvarligt.
Det er en let knallert, på centralstøtteben, som bliver sat på et hjørne. Udover dette er den påført dækken, som virker som et sejl i blæst.
”Ansvarsgrundlag: Du skal have handlet culpøst. Det vil sige, du skal have foretaget en handling ved fortsæt eller uagtsomhed, og som senere forvolder skaden. I dette tilfælde er handlingen jo at knallerten er parkeret tæt ved mc’en. Det skal så påvises at knallerten er parkeret således at risikoen for at den ville falde var stor. Man siger generelt, at hvis parkeringen ikke er foretaget med forsigtighed og omhu, så vil der være culpa, og det vil betyde, at man er erstatningsansvarlig.”
- Mc’en var parkeret først.
Det er derfor en yderst uansvarlig parkering, da man må kunne påregne at en knallert parkeret på et hjørne, tæt på en mc, vil kunne vælte over i den.
- MC’en er parkeret lovligt og forsvarligt.
Den har været parkeret der fast i mere end et år – og aldrig væltet. Det skyldes alene knallerten at den væltede.
apr 2010
apr 2010
apr 2010
Men det bør være "galt" nok til at knallertens ansvarsforsikring dækker...
mar 2009
Følger: 69 Følgere: 375 MC-er: 1 Emner: 497 Svar: 11.686
apr 2006
Følger: 51 Følgere: 51 MC-er: 24 Emner: 61 Svar: 3.944
Der var jo ingen der så det, da det skete.
Men det er da selvfølgelig pisse ærgeligt. Knallertkøren havde da heller ikke sat sit overtræk på, hvis han havde vidst, at den ville vælte på grund af blæsten.
;O)
jan 2006
Følger: 38 Følgere: 33 MC-er: 2 Emner: 85 Svar: 2.188
Knallertens ansvarsforsikring er en motorkøretøjsforsikring.
Der gælder culpareglen ikke.
Erstatningsansvaret afgøres i.h.t. færdselslovens § 101 og frem.
(Objektivt ansvar = ansvar uanset skyld)
"§ 101. Den, der er ansvarlig for et motordrevet køretøj, skal erstatte skader, som køretøjet volder ved færdselsuheld eller ved eksplosion eller brand, der hidrører fra brændstofanlæg i køretøjet."
Den vej rundt er der nok ikke meget at hente, da det næppe kan betegnes som et færdselsuheld.
Man kan så argumentere for at knallerten er stille på en måde så den der stillede den, vidste eller burde vide at der er forhøjet risiko for at den vil lave skade på andres ting.
Der skal vi have fat i indboforsikringen (ansvarsdækningen) da skaden er forvoldt mens knallerten ikke var i brug som trafikmiddel - det kunne principielt lige så godt have været en trillebør - og SÅ gælder culpareglen.
Muligvis et long-shot, men værd at prøve.
feb 2007
Den situation fremgår direkte af færdselslovens § 102.
Så vidt jeg kan se, differentierer forsikringsdækningen efter § 105 ikke mellem, om det er et § 101 ansvar på objektiveret grundlag, eller et § 102 ansvar på culpagrundlag, så længe skaden er forvoldt af det forsikrede køretøj.
jan 2006
Følger: 38 Følgere: 33 MC-er: 2 Emner: 85 Svar: 2.188
Det har du ret i - havde lige overset 102 i farten
apr 2010
Jeg er blevet helt skæv i hovedet at at researche på dette emne - der er tilsyneladende en mening for hvert sandkorn i Sahara..
Jeg udleder derfor at det er forsøget værd at prøve - ikke en svær udledning, alternativet taget i betragtning....
Men tak allesammen - de fleste ihvertfald... ;0)
nov 2010
Følger: 19 Følgere: 18 Emner: 8 Svar: 276
Alt det der med forsikringer og paragraffer har jeg ikke en pind forstand på. Men jeg vil gerne vise min medfølelse og være medsnøfter sammen med dig. Det er simpelt hen så ærgerligt når den slags sker. MC.en er jo tit ens kæreste eje, og man bliver ramt lidt på sin stolthed og forfængelighed. :o)
Medfølelse og knus fra Mamma Rosa :o)
apr 2010
TAK!
mar 2007
Følger: 21 Følgere: 41 Annoncer: 1 Emner: 171 Svar: 1.727
Har selv prøvet noget lign engang, men fik dog intet dækket....
Kim.
apr 2010
Følger: 23 Følgere: 23 MC-er: 2 Emner: 5 Svar: 187
En knallert væltede ind i familiens bil for et par måneder siden, og knallertens ansvarsforsikring tog det hele , da bilen parkerede først. Og der var ikke engang selvrisiko på knallertens forsikring. De betalte bare. Det var så forskærmen og lygte det gik ud over.
apr 2010
Jeg håber også blot at knallerten er forsikret under et af de store forsikringsselskaber..
Har ikke taget stelnummer, men det en god ide tak. Jeg når det nok, de bor i vores ejendom.
Parkeret knallert væltet ind i min mc - dækning??