{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
8.374 visninger | Oprettet:

Kædefedt {{forumTopicSubject}}

Hey
Jeg har lige fået renset min kæde jeg har ik haft cyklen så længe, og jeg kunne se at kæden var sovset ind med måske drylube af en art.
Jeg har altid selv smurt kæde med alm " tynd " spray kædefedt med teflon og jeg har aldrig haft problemer andet end en sort bagfælg.
Efter jeg rensede det drylube af kørte hjulet meget nemmere rundt altså meget mindre friktion.
Spørgsmålet er jo er så jo mere friktion jo dårligere smøring er det ik korrekt.
Så skal man bruge det drylube kræver det så ik at kæden renses ofte ?
Det tynde olie jeg normalt bruger tages jo bare lige med en klud med lidt lampeolie på.

Nogen der har nogen erfaringer med det ?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Kædefedt
  • #2   23. feb 2011 jeg har kørt lidt med det Profi Drylube, og det er jeg sq ikke glad for, kæden ser rigtig kedelig og tør ud, og det holder slet ikke i regnvejr.
    Så jeg er gået tilbage til noget godt klistret lube smiley


  • #3   23. feb 2011 Jeg er lige med på en lytter!
    Bruger sevl castrol kædespray, husker ikke presis hvad den hedder, men syntes ikke den sviner så meget og samtidig holder den længe.


  • #4   23. feb 2011 Du kan kigge mit foto album der hvor kæden er helt snavset, der havde jeg smurt kæden for 100km siden, så det er i hvert fald ikke det lube man skal bruge her om vinteren smiley
    efter jeg har smurt den med det andet kæde olie jeg har, så ser den slet ikke sådan ud efter en tur i saltvejret.


  • #6   23. feb 2011 Jeg er, uden at have det ringeste videnskabelige belæg for det ud over egne erfaringer, nået frem til, at man ikke kommer ud over jævnlig kædepleje, uanset hvordan man vender og vrider det ...
    vælger man noget der er så tyndt eller tørt, at det ikke samler skidt, så beskytter og smører det ikke godt nok, og vælger man noget der beskytter og smører godt, så samler det skidt.

    Selv sværger jeg til motorex "roadstrong" kædespray, der meget fikst også fåes i en lillebitte fix spraydåse som man kan have med i "bagagerummet" og som oven i købet kan genfyldes fra den store dåse derhjemme ... og så en gang imellem, efter behov men ikke sjældnere end hver anden uge, smækker jeg geden på bagløfter lige efter en god lag tur, renser kæden med motorex fortrinlige kæderens og en klud og ... smører den igen.

    Altid i øvrigt en god ide at smøre kæde når den er varm, så trænger smøremidlet lettere ind i leddene.


  • #7   23. feb 2011 Ja en klud på og derefter en let gang alm olie det er nu nok at foretrække , og ifgl den test er der bedre smøring i caramba og det fortæller da lidt om drylube syntes jeg, tror nu bare jeg fortsætter med alm fedt.

    Mikael


  • #8   23. feb 2011 Er det ikke den samme artikel/test der allerede er linket til for et par timer siden ?

    Mht selv-smører = scott-oiler etc ... er der så nogen der har erfaringer, gode som dårlige med dem ?

    Jeg overvejer jævnligt, om det er en fungerende og effektiv løsning ???


  • #9   23. feb 2011 @ Christian, har en på min R6'er, bedste investering jeg nogen sinde har gjort til min motorcykel. Altid en velsmurt kæde og det der bliver slynget ud på fælgen er dejligt nemt at tørre af. kan kun anbefales.

  • #10   23. feb 2011 Hmmm, der er mange dovnehunde i stalden hehe. Jeg har gjort det for vane ALTID at smøre kæden efter en tur. Når jeg stiller cyklen efter en tur står den altid samme std og ryger på buk bag på. Så er det bare at smide den 2. gear og lade den trække hjulet rundt i tomgang. sprøjt svagt på siderne/ledene og så er den klar til næste gang der skal køres. smiley

  • #11   23. feb 2011 Det har ikke en skid med dovenskab at gøre, men at det er et meget bedre smøresystem, end at smøre med fedt. Med mindre slid på kæden til følge.

    At det så er meget nemmere er jo kun en positiv ting. Jeg kan ikke komme på et eneste argument til ikke at købe en Scottoiler, det er jo oven i købet også billigere at smøre på den måde...


  • #12   23. feb 2011 Peter V (Holstebro) - Jeg har overvejet sådan et system på min bandit, er bare lidt bange for at den kan gå i stykker og i værste fald smide olie på mit bagdæk.
    Har nogen hørt om det kan ske??


  • #13   23. feb 2011 hvad er det ser skulle gå i stykker? Men jeg har aldrig hørt om nogen som skule have haft problemer med det.

    Jeg har kørt omkring 40.000km med mit nu, og har ikke haft nogen problemer med det. Hvis man bare laver monteringsarbejdet ordentligt, kan jeg ikke se der er nogen som helst risiko.



  • #14   23. feb 2011 Peter - det var nu bare for at få mig selv til at lyde så skide god smiley Jeg kan godt lige Scottoil'er. Jeg synes dog det er svært at sammenligne optimal smøring med scottoil'er da mange glemmer at smøre kæden og derfor nedsætter levetiden på deres kæde på den bekostning. Hvis man smører sin kæde ofte og tyndt så vil jeg æde min gamle sure støvle hvis ikke holdbarheden er den samme. Ulempen ved olien til scottoil'er er at den er meget tynd og ved f.eks XSO kæder vil man ikke opnå smøring inde i de hule led. Det gør man som sådan heller ikke med den tykke kædefedt, men håbet om at der en dag vil nå noget derind lever stadigvæk hos mig smiley

  • #15   23. feb 2011 (link fjernet)

  • #16   23. feb 2011 Problemet ved almindelig smøring er jo at du er pisket til at smøre lidt for meget, for lige så snart du begynder at køre bliver kæde fedtet jo slynget af. så for at opnå optimal smøring lige indtil du smører igen, skal den have et godt lag.

    Jeg er så ikke helt med på hvad det er for nogle hule led det er du snakker om, men det eneste der skal smøres på en O-rings kæde, det er jo rullerne og det klarer olien vist fint...

    Og ja det kan da godt være en perfekt kædesprays smurt kæde, den holder lige så længe som en der er Scott-oiler smurt. men helt ærlig hvor mange magter at smøre 100% altid? smiley


  • #17   23. feb 2011 Jeg har også Scott-oiler på .. så er det problem løst

  • #18   23. feb 2011 Undskyld, jeg lige sniger endnu et spørgsmål ind i tråden, men jeg har også overvejet sådan en Scottoiler.

    Jeg har søgt rundt omkring på nettet og fundet mange underlige varianter, så hvilken skal man bruge, og hvad koster den?

    ... Og kan man evt. selv montere sådan en fyr?


  • #19   23. feb 2011 Ja det kræver ikke meget at montere den
    Der er flere systemer
    Min er en E model Altså elektronisk koster ca 2100
    men søg lidt så kommer de frem


  • #21   23. feb 2011 Du kan få V versionen på ebay.co.uk til 650kr =)

  • #22   23. feb 2011 Som Mikael & Christian også er iden på.
    Det er lige meget hvad i end bruger drenge. Så kommer man ikke ud over det faktum at kæden også skal gøres helt rent engang imellem også inden i "huset"/Cover - hvor det kan hobe sig op.
    Ellers kommer man bare fedt/olie/smøremiddel oven på snavs og det laver så en slibepasta og så er det også noget lort.
    en kæde og tandhjul er en slid del som skal efterses - gider man ikke det. så køb en med rem eller kardan.


  • #24   24. feb 2011 Har samme erfaring som Don T. Min kæde bilver kun gjort ren et par gange om året og så er det kun en aftørring på ydersiden for at den skal se pæn ud...

  • #25   24. feb 2011 Nu sidder jeg lige i en anden forumpost og bliver ledt over til DID hjemmesiden.
    Der står sgi at man IKKE må bruge børste til at vaske kæden af med, hvis den er med o eller x ring??
    Læs selv her:

    Billede 3a.
    http://www.didchain.com/chainMaintenance.html

    Hvad pokker er det nu for noget.
    Men så kan det sgu være derfor at mit det gamle kædelit pludselig smed fedtet ud fra rullerne. Bruger sgi altid børste og lampeolie.....


  • #26   24. feb 2011 Jeg har lige lavet et album på hvordan mit er monteret

    http://www.motorcykelgalleri.dk/html/alb_vis.asp?AlbumID=15708


Kommentér på:
Kædefedt

Annonce