4.115 visninger
|
Oprettet:
vibra lys {{forumTopicSubject}}
nu er jeg ny på en mc og har fået at vide man kan få noget som heder vibra lys så man bedre bliver set og vi ved jo alle at mc'er nemt bliver overset. men hvad er vibra lys? hvordan virkerdet? hvordan monteres det? hvor kan det købes?
jan 2006
Følger: 16 Følgere: 16 MC-er: 5 Emner: 93 Svar: 1.086
sep 2006
Følger: 2 Følgere: 1 MC-er: 2 Emner: 35 Svar: 410
okt 2010
Følger: 9 Følgere: 44 MC-er: 6 Emner: 41 Svar: 657
Dog er det ulovligt, utroligt generende for andre på vejen samt de fleste jeg har læst som bruger det, ikke er særlig tilfreds og fjernet det igen.
apr 2009
Følger: 10 Følgere: 52 MC-er: 2 Emner: 191 Svar: 7.509
apr 2005
Følger: 39 Følgere: 36 MC-er: 5 Emner: 66 Svar: 1.770
jan 2006
Følger: 16 Følgere: 16 MC-er: 5 Emner: 93 Svar: 1.086
Følger: 20 Følgere: 83 MC-er: 7 Emner: 633 Svar: 6.813
Er det også ulovligt Ambulancer gør det også
Følger: 20 Følgere: 83 MC-er: 7 Emner: 633 Svar: 6.813
http://www.motorcykelgalleri.dk/html/for_messageDetail.asp?MSG_ID=22651
http://bikerfriend.dk/group.asp?group=13
http://www.bmwmcklub.dk/forum/showmessage_arkiv_0.asp?mid=2323&forumid=1&page=6
http://www.motorcykelgalleri.dk/html/for_messageDetail.asp?Msg_ID=43516
nov 2010
Følger: 3 Følgere: 2 MC-er: 1 Emner: 19 Svar: 88
Online Tilmeldt:
mar 2004
Følgere: 281 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.701
Dit forlys pulserer mellem 50 og 100% mener jeg det er, og det gør at ens øje opfatter det som en bevægelse, som så gør at man lægger ekstra mærke til MC'en. Logisk nok vil det give en nedgang i lysstyrken så længe det er aktiveret, så når det bliver mørkt og man skal bruge sit forlys "normalt" vil man lige blinke 3 gange så vibra funktionen stopper og man igen får 100% lys foran.
Jeg har flere gange i forbindelse med skift af lygte, haft det pillet fra i korte eller lange perioder, og det gør en stor forskel på om jeg bliver set af modkørende og biler fra sideveje, så jeg har KUN rosende ord til overs for det. Jeg har snakket med flere som ikke forstod det eller gad vænne sig til at køre med det, da ens langt lys indikator på cyklen blinker for at fortælle det er aktiveret og at man skulle huske at slå det fra når det blev mørkt og bla bla bla.
Jeg vil i grunden også skide på hvad havarikommisionen siger om det, samt hvad loven siger om det. Jeg bliver set nemmere, så jeg fortsætter med at bruge det, og det generer ingen af de andre trafikanter.
Hvad jeg finder komplet tåbeligt, er derimod at de vil have lovliggjort fjernlys om dagen, for jeg skal lede længe efter noget som er mere pisse irriterende end at se på den slags, ligesom de aber der kører med det, aldrig husker at slå det fra når man møder dem i mørket, fordi de har vænnet sig til at se på den blå indikator i instrumentet.
mar 2009
Følger: 1 Svar: 157
Lygteføringen skal afstemmesses efter forholdende. Har man solen i ryggen er fjernlys påkrævet, ellers er nærlys tilstrækkeligt.
motorcyklister der kører med for meget lys får kun de modkørende til at blænde op.
okt 2010
Følger: 9 Følgere: 44 MC-er: 6 Emner: 41 Svar: 657
Du er min egen lys guru, jeg er ikke tilfreds med lyset på min vmax, det er som en lommelygte med halv tomme batterier.. Så istedet for at montere vibra/xenon eller sterringlys, så skifter jeg forlygte samt monteret ekstra lys som kan tændes om natten når det kan gøres uden gene.
Online Tilmeldt:
mar 2004
Ja det er bare et af forslagene, men nu står der jo faktisk "f.eks fjernlys".. :o)
Ja jeg skider lige hvor jeg vil, og fortsætter med at bruge det, da det har en effekt.
Alle de diskussioner jeg kan finde om det på nettet, har meget blandede konklusioner og ikke mindst "testmetoder", så du skal være velkommen til at linke til mere uddybende undersøgelser / tests / whatever. :o)
<i>Idéen med fjernlys er ikke at blive set men at kunne se fremad og til dels til siderne i så dagslys-agtige forhold som muligt.</i>
Når folk bruger det i dagtimerne, er det vel for at blive set?
Tågebaglys vil jeg kalde spild af tid. Hvor ofte er synligheden for bagfra kommende trafikanter et stort problem på en MC?
Jeg kender ikke dine kørevaner, men mine vaner og min baglygte er IKKE fordrende for den slags problemer. :o)
apr 2004
Følger: 31 Følgere: 30 MC-er: 3 Emner: 40 Svar: 541
Online Tilmeldt:
mar 2004
Min kan slet ikke slukke lyset, så der er jeg godt hjulpet. :o)
feb 2009
Følger: 26 Følgere: 40 MC-er: 8 Emner: 76 Svar: 1.239
mar 2007
Følger: 15 Følgere: 13 MC-er: 5 Emner: 184 Svar: 4.936
DAMN du er nærtagende
På min CBR kører jeg med langt lys, når jeg kører hurtigt, og kun om dagen!
Følger jeg morgenmyldretiden, er den på nærlys.
Jeg har prøvet gule pærer, standard pærer og alt muligt andet lort gennem tiden... det værste var de gule. der blev jeg fejlvurderet ca. 1 gang om uge, tror i lige det var spændende!
Samme cykel, og så lige en ulovlig pære fra Biltema:
(link fjernet)
under halogen pærer, den der hedder 351003
Den er på 80/100W.. Fra den dag jeg satte den i, blev jeg så vidt jeg husker, ikke overset mere.
MEN husk, den bliver varmere, og suger mere strøm. MEN modsat langt lys, blænder den ikke, og ligger stadig i det asymetrisk felt. den giver bare markant mere lys!
P.t. kører jeg med night breaker på Hondaen, da jeg ikke har været i biltema længe. MEN dt kommer jeg i næste uge, og så skal jeg have nogle af de pærer med hjem igen!
aug 2005
Følger: 131 Følgere: 137 MC-er: 4 Emner: 518 Svar: 21.267
Den samlede lyseffekt falder omkring 20 % ift normalt, så det skal efter min mening indstilles i fjernstilling, men her fungerer det bragende godt, og det generer absolut ingen.
Det er en strikt dagslys ting, pga den reducerede lysstyrke.
Diskussionen om lovlighed eller ej kan føres et helt andet sted hen. Der er krav om kørelys om dagen. Har man ikke det, kan man benytte nærlyset i stedet. Vibra lys er kørelys og overholder mig bekendt kravene til dette, men IKKE til nærlys.
Også en misforståelse: Vibralys blinker ikke - det varierer lysstyrke op og ned ien høj trrekvens.
Jeg har kanongode erfaringer med det og kan kun anbefale anvendelsen
vibra lys