{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.910 visninger | Oprettet:

Casper S
Casper S
Tilmeldt:
25. jan 2009
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 12

Sikkerhed på MC {{forumTopicSubject}}

Vi er i gang med et teknologi projekt på HTX.
Vi skal lave en opgave på sikkerhed i trafikken.
Vi har overvejet at lave en sikkerhedsknap på højre side af motorcykel styret, der ville aktivere fjernlyset så det blinker omkring 5 gange. Lidt ala Le Mans bilerne gør ved overhaling om natten.
Formålet med dette er at forbedre sikkerheden når motorcykler skal overhale, eller gøre billister fra sidevejene opmærksomme på en. Generelt gøre bilister mere opmærksomme på motorcyklerne i trafikken.

Vi vil høre om det er noget, i som motorcyklister vil mene var en fornuftig / god ide at montere på motorcykler i DK?

På forhånd tak for hjælpen.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Sikkerhed på MC
  • #1   16. nov 2010 synes det er helt fin ide. Men der findes jo noget der hedder vibra lys der får pærene til at vibrere (flimre) så man kan se det er en mc og ikke en scooter.

  • Casper S
    Casper S Tilmeldt:
    jan 2009

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 12
    #2   16. nov 2010 Det har vi også overvejet, men vibra giver vel ikke samme effekt som vores projekt? Plus såvidt vi er orienteret, er Vibra ikke godkendt i DK.

  • #3   16. nov 2010 Casper:

    Bare til din orientering - jeg har anvendt Vibra de sidste 4 år, og bortset fra at det kun er en dagslys ting, så kan jeg kun sige, at det virker fremragende.

    Læg dertil at det er om dagen MC-er bliver overset.

    Der er ikke noget i vejen med jeres forslag, men man kan jo allerede nu blinke med lygten eller anvende Vibra - jeg synes, at det svarer en del til at genopfinde den dybe tallerken:-)


  • Casper S
    Casper S Tilmeldt:
    jan 2009

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 12
    #4   16. nov 2010 Vi har også overvejet det med at man bare kan blinke med lygterne, men så bliver fokus fra vejen vel flyttet en smule til styret. Vi ved godt det er en mulighed at blinke med lygterne, men bliver det derimod muligt og fuldt lovligt at gøre det med en enkelt knap der får lysene til at blinke de 5 gange, er det vel meget muligt at bilisterne vil have større chance for at se motorcyklisten, og dermed nedsætte uheldene i trafikken.

  • #5   16. nov 2010 Knud (Ølstykke) J

    kan du be eller afkræfte om det er lovligt at anvende i dk. samt hvor du har købt og pris på det. Og hvad med syn osv.


  • #6   16. nov 2010 knappen til overhallingslyset sidder som regl så det er meget nemt at gøre "manuelt"..

    Jeg har ihvertfald aldrig savnet en "blink 5 gange" knap


  • HM
    HM Tilmeldt:
    apr 2006

    Følgere: 17 MC-er: 1 Emner: 21 Svar: 2.550
    #7   16. nov 2010 Hej Casper!

    Nu skal man ikke slå gode idéer ihjel inden de er født helt... Og uagtet om jeres projekt ikke lige er til højrebenet, så synes jeg bestemt I skal køre videre. Vibra-lys giver altså en bedre opmærksomhed i dagstiden- hvilket 5. blink ikke ville kunne gøre. Men det behøver jo ikke at være en "enten eller" - det kan jo sagtens være en "både og" model.

    For projektets skyld og jeres mulighed for at lære de forskellige discipliner, så kør da løs... gi' den gas!

    Held og lykke med jeres projekt.... Og som jeg plejer at sige til de lovende ihærdige STX/HHX'er... Det er bedre at sidde på værtshuset og tænke på jeres projekt end omvendt! smiley


  • #8   16. nov 2010 Hey Casper. Kan godt se pointen i dit forslag og synes det virker fornuftigt nok.

    Contra. Tror jeg mange billister vil føle sig provokeret af et sådan lys, med deraf følgende irrationelle handlinger.. (Nægte at trække ind, bremse, etc)


  • #9   16. nov 2010 Jeg kører med langt lys ALTID når jeg kører. Det er gratis - medmindre man bliver stoppet af polisen.

    Hellere ses end overses.

    Godt initiativ i har gang i ellers...


  • #11   16. nov 2010 Hmm Kunne jo lægges ind som funktion i Passing light knappen.

  • #12   16. nov 2010 Som det bliver nævnt kræver det jo ikke meget fokus at trykke på passing-light knappen et par gange før en overhaling, gør det allerede selv nogle gange.

    I skulle hellere lave en kontakt der blinker fx 3 gange lynhurtigt hver gang bremselyset aktiveres, så man får BLINK-BLINK-BLINK og så konstant lys hver gang man bremser. Det har jeg selv overvejet at lave. Det vil gøre det nemmere for bagfrakommende at se man begynder at bremse før fx et venstresving hvor man kan været nødt til at stoppe i kørebanen før svinget, eller ved et lyskryds eller ved vigepligt.


  • Casper S
    Casper S Tilmeldt:
    jan 2009

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 12
    #13   16. nov 2010 Tak for de mange gode, konstruktive og hurtige indlæg. Hovedpointen i vores projekt er sikkerhed for motorcyklisten. Som det bliver nævnt, at fjernlyset er tændt hele året, nogenlunde det vi har bygget videre på. Med vores projekt om en knap der giver blink med fjernlyset, skal også følge et lovforslag der slår fast at det er lovligt. Dette ville være nødvendigt som Jim K siger, for at undgå at bilister bliver provokeret af det.


  • Casper S
    Casper S Tilmeldt:
    jan 2009

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 12
    #14   16. nov 2010 Rigtig god idé Lasse H. Det kunne meget muligt være en ting vi også vil indføre i projektet, idet vi nemt kan se den rigtig gode og fornuftige ting i dit forslag.

  • HM
    HM Tilmeldt:
    apr 2006

    Følgere: 17 MC-er: 1 Emner: 21 Svar: 2.550
    #15   16. nov 2010 Lasse H: Det er sgu' da en god idé.... lidt i stil med F1-bilerne - DET ser man tydeligt! Og kunne man få eneret på den slags på MC'en, så ville effekten mht. "bagsiden" være højnet voldsomt....

  • Casper S
    Casper S Tilmeldt:
    jan 2009

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 12
    #16   16. nov 2010 Niklas:

    Det er sku i orden Niklas. Dit indlæg kan vi bruge til en masse, idet du går så dybt i det, og kommer med nogle gode links. Du har hjulpet vores projekt godt fremad.

    Tak til alle


  • #17   16. nov 2010 Hvis der er modkørende der er så tæt på at de kan se blinkende frontlys, skal man måske ikke overhale??

    Hvis den modkørende er så tæt på at han kan se det blinkende lys, hvad skule hans handlemuligheder i givet fald være?

    Indlægget kan virke sarkastisk, men er absolut ikke ment sådan.


  • Casper S
    Casper S Tilmeldt:
    jan 2009

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 12
    #18   16. nov 2010 Mht. Overhalinger var ideen at det blinkende fjernlys skulle få bilisterne man overhaler til at være opmærksomme på en. Simpelthen for at bilisterne har større sandsynlighed for at se en i sidespejlet, før de trækker ud i motorcyklen

  • #19   16. nov 2010 Niklas:

    Haverikommisionens slutninger aner jeg ikke hvad bygger på, men de er i hvert fald ikke noget jeg kan genkende - tværimod:-)

    Vi kender alle "hovsaerne" fra sideveje. Når jeg har anvendt alm lys, har jeg altid haft en eller 2 pr. måned - med vibra har jeg ikke en gang en om året!

    Thomas R:

    Lovlighed - hm....

    som erstatning for nærlys, er det ikke lovligt!

    men der er altså noget der hedder kørelys til dagsbrug (der hvor man også må anvende nærlys, hvis køretøjet ikke er udstyret med kørelygter), og som kørelys er alle krav opfyldt. Det er en almindelig misforståelse at Vibra blinker, det gør det ikke, det flimrer.

    Fjernlys om dagen og en masse eftermonteret xenon er noget Fanden har skabt i vrede. Jeg kører godt 50000 i bil hvert år, og jeg har så tit oplevet at blive blændet om dagen. Når jeg kører MC kunne jeg ikke drømme om at køre med fjernlys om dagen. Det er muligt at jeg bliver set, men en modgående bilist risikerer MEGET let at overse en cyklist eller en fodgænger - men så har jeg ikke bare undgået at skade mig selv, jeg har i det tilfælde været årsag til at skade andre, og det er efter min mening meget værre:-)


  • Casper S
    Casper S Tilmeldt:
    jan 2009

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 12
    #20   16. nov 2010 Som du jo siger knud så er fjernlys og xenon noget der blænder, selv om dagen. Og jeg er enig med dig i at det kan være til gene for andre trafikanter at motorcyklister vælger at køre med fjernlys i dagstimerne. Det er også begrundelsen for vores projekt. At motorcyklisterne har en mulighed for at kunne, fuldt lovligt, blinke med fjernlyset for at gøre opmærksom på sig selv. Vi mener det kan redde liv, hvos man selv aktivt som motorcyklist kan gøre opmærksom på sig selv.

  • #21   16. nov 2010 Casper S,

    Tak for svaret. Jeg synes ideen er god!


  • #22   16. nov 2010 Kunne nogen lysdioder foran ikke gøre det ud for her-kommer-en-mc-tegnet?
    Vibralys synes jeg er smart!


  • Casper S
    Casper S Tilmeldt:
    jan 2009

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 12
    #23   16. nov 2010 Hvordan er jer kommer mc tegnet? En stor fuckfinger i LED på fronten af mc`en?
    Vibralys synes vi er en god ide, dog har havarikommisionen stemplet vibralys som virkningsløse.


  • Casper S
    Casper S Tilmeldt:
    jan 2009

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 12
    #24   16. nov 2010 Her kommer mc-tegnet, skulle der have stået.

  • #26   16. nov 2010 Synes det er et fedt projekt - Måske man kunne se på om vibra lys kunne ændres til kun at vibre når der sker enten acceleration eller delacceleration - eller blink bliver aktiveret eller bremse lys. For det er nok mere i en "ændring" af situationen der der giver de farlige situationer.
    Bare en tanke - Kør på smiley


  • #28   16. nov 2010 www.bits4bikes.dk sælger noget af det som lasse (Hammel) efterlyser.

  • #29   16. nov 2010 ingen lyddæmpere er det bedste. alle hører dig. og ingen bliver generet af det : )

  • #30   16. nov 2010 Knud....lige meget HVAD du kalder dit vibralys, så er det ulovligt.
    Længere er den ikke....om den så flimrer, blinker eller pulserer...ulovligt er det


  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 281 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.721
    #33   16. nov 2010 Det er et godt initiativ at fokusere på MC sikkerhed.

    Men jeg tror ikke en meter på at fremskridtet kommer via mere lys, lys der blinker, reflekser eller andre anordninger som man eftermonterer på sin MC. Det hjælper måske - ellers havde jeg da ikke selv kørt med Vibralys nu på fjerde år - men der skal meget mere til.

    Sikkerhed forbedres via opmærksomhed - og ændrer man på trafikanters evne til at opfatte og handle ud fra hvad alle de andre laver, slår man 2 fluer eller mere med kun ET smæk.

    Det er mig en gåde hvorfor rådet for større færdselssikkerhed ikke lancerer en "NU ER DER MC'ER PÅ VEJEN FANME" kampagne hver gang foråret melder sig, på lige fod med at skolebørnene kræver ekstra opmærksomhed ved skolestart.

    DET skulle i arbejde hen imod i stedet for fjernlys der blinker 5 gange. Der er i min verden ingen forskel på bare at bruge det i sin nuværende form (til det bliver forbudt) kontra at der er en mekanisme som får det til at blinke 5 gange. Det signalerer at man er utålmodig, og det er absolut ikke et signal man bør sende til hinanden i trafikken.


  • Casper S
    Casper S Tilmeldt:
    jan 2009

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 12
    #34   16. nov 2010 Som du siger, forbedres sikkerheden via opmærksomhed. Opmærksomhed kan man skabe ved at ændre noget der er konstant; Altså at få lygter til at blinke, i stedet for de hele tiden er tændt. Derudover er forskellen på vores mekanisme og at trykke på knappen adskillige gange, at hvis man skal koncentrere sig om at trykke adskillige gange, kan man miste fokus fra vejen, og ulykker kan ske. Det gør man ikke i samme omfang som hvis man ikke skal flytte fokus.

    Hvis man samtidigt kan få denne knap på styret inkorporeret i lovgivningen så man lærer at bruge den når man tager MC-kort eller tager kursuser for færdsel sikkerhed mener vi at man er kommet langt i sikkerheden for mc'ister.
    Kan man ligefrem få det gjort obligatorisk også at få af vide, at Mc'er har denne blinke funktion til bilkørekort er det et absolut ekstra plus


  • Casper S
    Casper S Tilmeldt:
    jan 2009

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 12
    #36   16. nov 2010 Nicklas - Helt enig i det du siger. Der er enormt mange faktorer der spiller ind i en hvilken som helst given situation i trafikken. Hvis man dermed med vores projekt kan eliminere en af dem, korrekt lygteføring, der så samtidig gør bilister og andre trafikanter opmærksom på motorcyklisten, kan jeg kun se noget positivt i det.

    Jens, haha ja det har du ganske ret i. På en motorcykel sker der mange ting samtidigt. Men så vidt vi ved er det ikke hver gang man blinker med lyset mens man laver en overhaling. Og der skal desværre kun en gang til, før det kan ende galt. Hvis man samtidig kan få det indført i loven som en præventiv beskyttelses anordning ville den om muligt kunne forbedre motorcyklernes sikkerhed i trafikken.


  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 281 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.721
    #37   16. nov 2010 Jeg er helt uenig.

    Det er efter min mening en temmelig dårlig metode til at hidkalde sig opmærksomhed - for som Knud siger, koster det opmærksomhed på alle de andre faktorer som man skal holde styr på samtidigt...

    Jeg vil som motorcyklist ikke være skyld i at en modkørende overser en cyklist - eller som cyklist ikke blive overset fordi en bilist blev blændet af ting der blinkede i hans spejle.


  • #38   16. nov 2010 Jeg tror SLET ikke på idéen må jeg indrømme.

    For det første så er aldrig noget jeg har savnet. Jeg har heller aldrig oplevet at jeg var ved at blive pløjet ned ifb. med en overhaling - Ikke uden at jeg selv bar skylden i hvertfald.

    Dét at blinke med det lange lys, er i mange trafikanters øjne blevet synonym med at dytte, i hvertfald når vi taler overhalings situationer. Jeg tror derfor det blot vil komme til at virke som en provokation på mange. Det er jo ikke et udrykningskøretøj vi kører på, men et helt almindelig transportmiddel!

    Har du læst den rapport Rådet for større færdselssikkerhed lavede sidste år, med statistik på MC ulykker? Jeg læste den da den kom frem, og så vidt jeg erindrer var der ikke en eneste af de fatale ulykker der blev frembragt af en MC der overhalede.

    Jeg tror jeg ville finde en anden kæphest hvis målet er at nedbringe ulykkerne, for jeg kan komme på de første 10 andre ting der ville gavne meget mere, end "5 gange overhalingsblink".



  • jens r
    jens r Tilmeldt:
    mar 2009

    Følger: 1 Svar: 157
    #39   16. nov 2010 Som flere er inde på er overhalingsblink ikke nogen god ide, da det kan provokere, og sandsynligvis bliver det ikke set af bilisten, der hvis han kører med den tilladte hastighed ikke bruger ret meget tid på at se i sine spejle.
    Hvis man er i tvivl om hvorvidt en bilist fra en sidevej vil stoppe, skal man ikke blinke med lyset - man skal bremse! Det forøger ens overlevelseschancer gevaldigt.
    I stedet for en manuel blinkfunktion skulle i måske arbejde i noget automatisk blink, der træder i funktion når en bil pludselig kører frem fra en sidevej.
    Et sådant blink kunne måske standse bilisten, medens motorcyklisten har nok at gøre med at bremse/undvige.


  • #40   17. nov 2010 Jonas M:

    Du kan ikke se vibra-lys fungere i et link. Frekvensen er for høj. Find nogen idit nabolag, der har det og se det live.

    Skulle du forvilde dig til Sjælland en gang, er du meget velkommen hos mig:-)


  • #41   17. nov 2010 Hep....
    træk den der opgave ind til KJ-motorcykler i herlev han er VM i alt og har helt sikkert en go historie....:)


  • #42   17. nov 2010 Well en god ide, er altid velkommen til at sikre os alle!!!

    PERSONLIGT har jeg erfaringer med Vibralys, Langt og almindeligt.

    Vibralys giver mig IKKE større virkning, en en god lygte, med langt lys.

    JA jeg kører med det om dagen, og let sænket lygtehus.
    Jeg har ENDNU IKKE prøvet nogen der blinker af at jeg kører med langt lys!!!!

    Når jeg kører med langt lys, er jeg IKKE blevet overset fra en sidevej, MEN så sent som i fredags, var der en der valgte at skifte vognbane direkte ud i mig, OVER fuldt optrukken linie... (jeg missede ham med under 10cm, og en spændende forhjulsblokade, med omkring 90).. Folk som HAM, får man sku ikke advaret på nogen måde, for han kiggede ikke i spejlet!!!!!!
    En løsning med decelerations måler, kunne måske virke, men tvivler.. (noget der blinker med nødblink, ved ekstreme opbremsninger)

    Personligt er jeg ved at lave noget, hvor jeg får følgende funktioner!!:
    Mit overhalingsblink kobles sammen med mine foreste blinklys!
    Mine foreste blinklys laves om til at lyse konstant, som kørelys SAMMEN med forlygten. på den måde, får du et bredere lysfeldt, som andre ser bedre. EN af grundende til at vi overses, er at vores singel forlygte, gør det MEGET svært at vurderer vores fart/størelse! På en bil, stiger afstanden imellem lygterne, når den kommer nærmere!

    Det kan vi simullerer en smule, ved at have lys i vores blinklys...

    PERSONLIG vil jeg lave en ULOVLIG tilføjelse til ovenstående, når jeg blinker med overhalingsblinket, vil mine foreste blinklys slukke, og når jeg slipper, vil den tænde! OG mit overhalingsblink, skal også virke når det langelys er tændt! (ved at slukke istedet)..


    Det samme bagpå, desto tydeligere vores bremselys er, desto mindre er chanchen for påkørsel bagfra!
    SÅ bremselys ud i bagblinkerne (kan købes i LED version, ret effektive)



Kommentér på:
Sikkerhed på MC

Annonce