Sikkerhed på MC {{forumTopicSubject}}
Vi er i gang med et teknologi projekt på HTX.
Vi skal lave en opgave på sikkerhed i trafikken.
Vi har overvejet at lave en sikkerhedsknap på højre side af motorcykel styret, der ville aktivere fjernlyset så det blinker omkring 5 gange. Lidt ala Le Mans bilerne gør ved overhaling om natten.
Formålet med dette er at forbedre sikkerheden når motorcykler skal overhale, eller gøre billister fra sidevejene opmærksomme på en. Generelt gøre bilister mere opmærksomme på motorcyklerne i trafikken.
Vi vil høre om det er noget, i som motorcyklister vil mene var en fornuftig / god ide at montere på motorcykler i DK?
På forhånd tak for hjælpen.
mar 2008
Følger: 12 Følgere: 12 MC-er: 3 Emner: 195 Svar: 2.056
jan 2009
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 12
aug 2005
Følger: 131 Følgere: 137 MC-er: 4 Emner: 518 Svar: 21.267
Bare til din orientering - jeg har anvendt Vibra de sidste 4 år, og bortset fra at det kun er en dagslys ting, så kan jeg kun sige, at det virker fremragende.
Læg dertil at det er om dagen MC-er bliver overset.
Der er ikke noget i vejen med jeres forslag, men man kan jo allerede nu blinke med lygten eller anvende Vibra - jeg synes, at det svarer en del til at genopfinde den dybe tallerken:-)
jan 2009
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 12
mar 2008
Følger: 12 Følgere: 12 MC-er: 3 Emner: 195 Svar: 2.056
kan du be eller afkræfte om det er lovligt at anvende i dk. samt hvor du har købt og pris på det. Og hvad med syn osv.
jul 2007
Følger: 45 Følgere: 44 MC-er: 3 Emner: 67 Svar: 2.938
Jeg har ihvertfald aldrig savnet en "blink 5 gange" knap
apr 2006
Følgere: 17 MC-er: 1 Emner: 21 Svar: 2.550
Nu skal man ikke slå gode idéer ihjel inden de er født helt... Og uagtet om jeres projekt ikke lige er til højrebenet, så synes jeg bestemt I skal køre videre. Vibra-lys giver altså en bedre opmærksomhed i dagstiden- hvilket 5. blink ikke ville kunne gøre. Men det behøver jo ikke at være en "enten eller" - det kan jo sagtens være en "både og" model.
For projektets skyld og jeres mulighed for at lære de forskellige discipliner, så kør da løs... gi' den gas!
Held og lykke med jeres projekt.... Og som jeg plejer at sige til de lovende ihærdige STX/HHX'er... Det er bedre at sidde på værtshuset og tænke på jeres projekt end omvendt!
mar 2008
Følger: 27 Følgere: 25 MC-er: 1 Emner: 70 Svar: 1.025
Contra. Tror jeg mange billister vil føle sig provokeret af et sådan lys, med deraf følgende irrationelle handlinger.. (Nægte at trække ind, bremse, etc)
jul 2005
Følger: 18 Følgere: 17 MC-er: 7 Emner: 60 Svar: 1.043
Hellere ses end overses.
Godt initiativ i har gang i ellers...
mar 2008
Følger: 27 Følgere: 25 MC-er: 1 Emner: 70 Svar: 1.025
sep 2005
Følger: 17 Følgere: 18 MC-er: 3 Emner: 300 Svar: 1.820
I skulle hellere lave en kontakt der blinker fx 3 gange lynhurtigt hver gang bremselyset aktiveres, så man får BLINK-BLINK-BLINK og så konstant lys hver gang man bremser. Det har jeg selv overvejet at lave. Det vil gøre det nemmere for bagfrakommende at se man begynder at bremse før fx et venstresving hvor man kan været nødt til at stoppe i kørebanen før svinget, eller ved et lyskryds eller ved vigepligt.
jan 2009
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 12
jan 2009
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 12
apr 2006
Følgere: 17 MC-er: 1 Emner: 21 Svar: 2.550
jan 2009
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 12
Det er sku i orden Niklas. Dit indlæg kan vi bruge til en masse, idet du går så dybt i det, og kommer med nogle gode links. Du har hjulpet vores projekt godt fremad.
Tak til alle
nov 2008
Følger: 30 Følgere: 18 MC-er: 6 Emner: 55 Svar: 1.376
Hvis den modkørende er så tæt på at han kan se det blinkende lys, hvad skule hans handlemuligheder i givet fald være?
Indlægget kan virke sarkastisk, men er absolut ikke ment sådan.
jan 2009
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 12
aug 2005
Følger: 131 Følgere: 137 MC-er: 4 Emner: 518 Svar: 21.267
Haverikommisionens slutninger aner jeg ikke hvad bygger på, men de er i hvert fald ikke noget jeg kan genkende - tværimod:-)
Vi kender alle "hovsaerne" fra sideveje. Når jeg har anvendt alm lys, har jeg altid haft en eller 2 pr. måned - med vibra har jeg ikke en gang en om året!
Thomas R:
Lovlighed - hm....
som erstatning for nærlys, er det ikke lovligt!
men der er altså noget der hedder kørelys til dagsbrug (der hvor man også må anvende nærlys, hvis køretøjet ikke er udstyret med kørelygter), og som kørelys er alle krav opfyldt. Det er en almindelig misforståelse at Vibra blinker, det gør det ikke, det flimrer.
Fjernlys om dagen og en masse eftermonteret xenon er noget Fanden har skabt i vrede. Jeg kører godt 50000 i bil hvert år, og jeg har så tit oplevet at blive blændet om dagen. Når jeg kører MC kunne jeg ikke drømme om at køre med fjernlys om dagen. Det er muligt at jeg bliver set, men en modgående bilist risikerer MEGET let at overse en cyklist eller en fodgænger - men så har jeg ikke bare undgået at skade mig selv, jeg har i det tilfælde været årsag til at skade andre, og det er efter min mening meget værre:-)
jan 2009
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 12
nov 2008
Følger: 30 Følgere: 18 MC-er: 6 Emner: 55 Svar: 1.376
Tak for svaret. Jeg synes ideen er god!
mar 2009
Følger: 69 Følgere: 374 MC-er: 1 Emner: 497 Svar: 11.685
Vibralys synes jeg er smart!
jan 2009
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 12
Vibralys synes vi er en god ide, dog har havarikommisionen stemplet vibralys som virkningsløse.
jan 2009
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 12
dec 2004
Følger: 25 Følgere: 23 MC-er: 1 Emner: 96 Svar: 925
Bare en tanke - Kør på
mar 2008
Følger: 5 Følgere: 8 MC-er: 1 Emner: 29 Svar: 1.557
aug 2005
Følger: 24 Følgere: 21 MC-er: 2 Emner: 248 Svar: 4.424
jul 2006
Følger: 43 Følgere: 47 MC-er: 3 Emner: 93 Svar: 2.758
Længere er den ikke....om den så flimrer, blinker eller pulserer...ulovligt er det
Tilmeldt:
mar 2004
Følgere: 281 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.721
Men jeg tror ikke en meter på at fremskridtet kommer via mere lys, lys der blinker, reflekser eller andre anordninger som man eftermonterer på sin MC. Det hjælper måske - ellers havde jeg da ikke selv kørt med Vibralys nu på fjerde år - men der skal meget mere til.
Sikkerhed forbedres via opmærksomhed - og ændrer man på trafikanters evne til at opfatte og handle ud fra hvad alle de andre laver, slår man 2 fluer eller mere med kun ET smæk.
Det er mig en gåde hvorfor rådet for større færdselssikkerhed ikke lancerer en "NU ER DER MC'ER PÅ VEJEN FANME" kampagne hver gang foråret melder sig, på lige fod med at skolebørnene kræver ekstra opmærksomhed ved skolestart.
DET skulle i arbejde hen imod i stedet for fjernlys der blinker 5 gange. Der er i min verden ingen forskel på bare at bruge det i sin nuværende form (til det bliver forbudt) kontra at der er en mekanisme som får det til at blinke 5 gange. Det signalerer at man er utålmodig, og det er absolut ikke et signal man bør sende til hinanden i trafikken.
jan 2009
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 12
Hvis man samtidigt kan få denne knap på styret inkorporeret i lovgivningen så man lærer at bruge den når man tager MC-kort eller tager kursuser for færdsel sikkerhed mener vi at man er kommet langt i sikkerheden for mc'ister.
Kan man ligefrem få det gjort obligatorisk også at få af vide, at Mc'er har denne blinke funktion til bilkørekort er det et absolut ekstra plus
jan 2009
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 12
Jens, haha ja det har du ganske ret i. På en motorcykel sker der mange ting samtidigt. Men så vidt vi ved er det ikke hver gang man blinker med lyset mens man laver en overhaling. Og der skal desværre kun en gang til, før det kan ende galt. Hvis man samtidig kan få det indført i loven som en præventiv beskyttelses anordning ville den om muligt kunne forbedre motorcyklernes sikkerhed i trafikken.
Tilmeldt:
mar 2004
Følgere: 281 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.721
Det er efter min mening en temmelig dårlig metode til at hidkalde sig opmærksomhed - for som Knud siger, koster det opmærksomhed på alle de andre faktorer som man skal holde styr på samtidigt...
Jeg vil som motorcyklist ikke være skyld i at en modkørende overser en cyklist - eller som cyklist ikke blive overset fordi en bilist blev blændet af ting der blinkede i hans spejle.
sep 2006
Følger: 63 Følgere: 63 MC-er: 4 Emner: 116 Svar: 2.647
For det første så er aldrig noget jeg har savnet. Jeg har heller aldrig oplevet at jeg var ved at blive pløjet ned ifb. med en overhaling - Ikke uden at jeg selv bar skylden i hvertfald.
Dét at blinke med det lange lys, er i mange trafikanters øjne blevet synonym med at dytte, i hvertfald når vi taler overhalings situationer. Jeg tror derfor det blot vil komme til at virke som en provokation på mange. Det er jo ikke et udrykningskøretøj vi kører på, men et helt almindelig transportmiddel!
Har du læst den rapport Rådet for større færdselssikkerhed lavede sidste år, med statistik på MC ulykker? Jeg læste den da den kom frem, og så vidt jeg erindrer var der ikke en eneste af de fatale ulykker der blev frembragt af en MC der overhalede.
Jeg tror jeg ville finde en anden kæphest hvis målet er at nedbringe ulykkerne, for jeg kan komme på de første 10 andre ting der ville gavne meget mere, end "5 gange overhalingsblink".
mar 2009
Følger: 1 Svar: 157
Hvis man er i tvivl om hvorvidt en bilist fra en sidevej vil stoppe, skal man ikke blinke med lyset - man skal bremse! Det forøger ens overlevelseschancer gevaldigt.
I stedet for en manuel blinkfunktion skulle i måske arbejde i noget automatisk blink, der træder i funktion når en bil pludselig kører frem fra en sidevej.
Et sådant blink kunne måske standse bilisten, medens motorcyklisten har nok at gøre med at bremse/undvige.
aug 2005
Følger: 131 Følgere: 137 MC-er: 4 Emner: 518 Svar: 21.267
Du kan ikke se vibra-lys fungere i et link. Frekvensen er for høj. Find nogen idit nabolag, der har det og se det live.
Skulle du forvilde dig til Sjælland en gang, er du meget velkommen hos mig:-)
jul 2007
Følger: 21 Følgere: 19 MC-er: 3 Emner: 10 Svar: 68
træk den der opgave ind til KJ-motorcykler i herlev han er VM i alt og har helt sikkert en go historie....:)
mar 2007
Følger: 15 Følgere: 13 MC-er: 5 Emner: 184 Svar: 4.936
PERSONLIGT har jeg erfaringer med Vibralys, Langt og almindeligt.
Vibralys giver mig IKKE større virkning, en en god lygte, med langt lys.
JA jeg kører med det om dagen, og let sænket lygtehus.
Jeg har ENDNU IKKE prøvet nogen der blinker af at jeg kører med langt lys!!!!
Når jeg kører med langt lys, er jeg IKKE blevet overset fra en sidevej, MEN så sent som i fredags, var der en der valgte at skifte vognbane direkte ud i mig, OVER fuldt optrukken linie... (jeg missede ham med under 10cm, og en spændende forhjulsblokade, med omkring 90).. Folk som HAM, får man sku ikke advaret på nogen måde, for han kiggede ikke i spejlet!!!!!!
En løsning med decelerations måler, kunne måske virke, men tvivler.. (noget der blinker med nødblink, ved ekstreme opbremsninger)
Personligt er jeg ved at lave noget, hvor jeg får følgende funktioner!!:
Mit overhalingsblink kobles sammen med mine foreste blinklys!
Mine foreste blinklys laves om til at lyse konstant, som kørelys SAMMEN med forlygten. på den måde, får du et bredere lysfeldt, som andre ser bedre. EN af grundende til at vi overses, er at vores singel forlygte, gør det MEGET svært at vurderer vores fart/størelse! På en bil, stiger afstanden imellem lygterne, når den kommer nærmere!
Det kan vi simullerer en smule, ved at have lys i vores blinklys...
PERSONLIG vil jeg lave en ULOVLIG tilføjelse til ovenstående, når jeg blinker med overhalingsblinket, vil mine foreste blinklys slukke, og når jeg slipper, vil den tænde! OG mit overhalingsblink, skal også virke når det langelys er tændt! (ved at slukke istedet)..
Det samme bagpå, desto tydeligere vores bremselys er, desto mindre er chanchen for påkørsel bagfra!
SÅ bremselys ud i bagblinkerne (kan købes i LED version, ret effektive)
Sikkerhed på MC