{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.019 visninger | Oprettet:

Nybegynder spørgsmål.. :) {{forumTopicSubject}}

Hejsa..

Nu er tiden ved at være kommet hvor min mc skal ud på vejene igen.. Jeg satser på at gøre den klar lørdag og køre den hjem (står i Skanderborg, bor udenfor Vejle)
Men jeg vil gerne have gode råd og tips til den første tur efter den har stået i vinterhi.

Jeg må jo indrømme jeg er af hunkøn og aldrig har lavet det vilde med maskiner, men skal jo starte et sted og det skal så være nu. smiley

Mine tanker var at købe nyt batteri(det gamle er ved at være dødt), skifte olie og filter samt skifte tændrør. Jeg har en ven der kan hjælpe mig med disse ting.

Men er der mere jeg skal være opmærksom på/bør gøre?
Og har I en ide om hvad disse ting vil koste?
Og hvad er bedst at købe (mht. mærke, kvalitet osv)

På forhånd tak for hjælpen smiley

MVH Ane

Ps. Og lad os så få nogle tørre veje og sol smiley



Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Nybegynder spørgsmål.. :)
  • #1   6. apr 2006 Batteriet kommer vil koste dig 200-300 kr. evt. + lidt syre der skal hældes på, men det er småpenge.

    Når du skifter olie vil jeg anbefale at du køber et nyt oliefilter. Dvs. det kommer til at koste prisen for 3L olie(du kan se hvilken en du skal bruge i din manual) + de ca. 50-100kr. for oliefilteret.

    Tændrør det bliver omrking 50 kr. per rør sikkert billigere.

    Mærket af tændrør giver sig selv, det er fast.


  • #2   6. apr 2006 Husk og tjekke kæden og smøre den. Er den ved og være slidt så overvej om den står for udskiftning.

    Tjek også lige bremserne om skiverne/klodser er slidt ned og hvis der er noget tid siden bremsevæsken er skiftet så vil det nok også være en god ting og få ordnet... Vil jo være skidt med bremsesvigt når det gælder.

    Mvh
    Erling


  • #3   6. apr 2006 Kølervæsken skal skiftes for ca hvert 2. år, så hvis det ikke blev gjort sidste år, aå skal det også gøres.

    /
    Jesper


  • #4   6. apr 2006
    Perfekt.. Tak smiley

    Så går der ikke længe før I kan høre mig buldre rundt i landet.. he he


  • #5   6. apr 2006 hey Ane!

    gør dig den tjeneste at købe et tørcelle batteri de holder langt længere og koster ik ret meget mere. med hensyn til olie bruger jeg "Motul 15/50 fuldsyntetisk" en lidt dyr olie men det er kræs. og du skal have 4 liter.

    tændrøret skal være et NGK DPR8EA-9.



    go fornøjelse;o)

    ps. har tænkt mig og komme til fastlandet engang i løbet af sommeren.. til et par træf osv. da ku det være sjovt at samle lidt SZRér


  • #6   6. apr 2006 hej Anne, du skriver at dit batteri er ved at være dødt....... hvis det kan holde et minimum af strøm må du hjertens gerne gemme det til mig smiley istedet for at smide det ud....kan nemli bruge det.
    Dribler ofte forbi Vejle og kkan træffes på 51904409.

    Husk at passe på dig selv og at dækkene er kolde og hvis de er nagel nye så oxo pisse glatte de første km.
    Mht. hva du skal købe
    Så er bla Varta (Louis),Yuasa annerkendte batteri mærker
    Men det er en smagssag om man vil ofre pengene eller købe t-hansens/Louis det "bedste". Mange jeg selv inklusive behandler alligevel ikke batterierne efter forskrifterne og regner derfor alligevel med at de ikke holder evigt.
    Tænrør ngk, denso osv.
    Oliefilter veshrah mfl. nogle cykler er særligt følsomme overfor oliefilter måske en ide at købe orig... yamaha
    Olie tja.... den lokale mcsmed har sikker silkolene... men ellers se hva louis har....
    Det vigtiske er at du vælger det rigtige str/type batteri, olie og filter, samt tændrør..... så er mærket sekundært.
    Men vær OBS på at det er korrekt mange motorer er afgået ved døden fordi der blev hældt en forkert type olie på, et tændrør med forkert gevindlænge osvosv

    Hvis du sætter en tusse til side så har du oxo til at leje en Dvd, en pose snoller og en kasse øl til din ven smiley


  • #7   6. apr 2006
    Tak for råd..

    Jeg kørte til en større mc forhandler i Vejle (ingen navne nævnt, mht sletning af indlæg) Her spurgte jeg efter tændrør og batteri til min szr660. Han hentede så et batteri, hvor jeg skal skal hælde syre på(det er med) og han mente så det ville lade fuldt op på turen fra skanderborg til vejle. Dernæst fik jeg 2 tændrør. Han kunen ikke helt sige om jeg skulle brug et eller to. Jeg spurgte efter hvor svært det var at skifte de dele og om man skal under kåbe/sæde/tank.. Intet svar.. andet end et hmm..
    Nå tænkte jeg.. spurgte så mht olie og filter.. tjaa.. det måtte jeg jo hellere få ordnet på deres værksted.. Spurgte så igen, og forklarede at jeg selv ville prøve og selvfølgelig med hjælp fra en der har prøvet det nogle gange før.. Ville bare vide om der var noget særligt ved min model. Igen et hmm.. intet svar..
    (jeg ved de har solgt ihvertfald en SZR deroppe så de må da forfanden vide hvordan skidtet virker/er samlet)
    Spurgte også hvordan med batteriet og fik atvide der var to dimser man lige trykker ned og så er det det.., og at der er en vejlledning i pakken..

    Alt i alt gik jeg derfra, med et batteri og 2 tændrør og knap 600 kr fattigere.. og uden at være en bønne klogere end da jeg gik derind, udover at jeg fandt ud af at tændrør er meget små.. !
    Så for eftertiden kører jeg vist et andet sted hen og ligger moneterne..
    Batteriet er et Yuasa og tændrør er NGH 5129.

    Olie og filter kører jeg til KOlding og får skiftet. Det sted jeg kører til der giver en god service og til en fair pris..





  • #8   6. apr 2006

    Glemte at skrive at kommentarer selvfølgelig er velkomne smiley


  • #9   6. apr 2006 Hansi:
    tændrøret hedder det samme men med et 7 istedet for 8 ... HVad gør det af forskel?


  • #10   6. apr 2006 Godt du fik købt et ordentligt batteri, for det er SZR'en nemlig lidt sart med.
    Som du nok har lagt mærke til, så er SZR'en ofte svær at starte, hvis den har stået stille over længere tid (skyldes at benzinen fordamper). Når den så har stået en hel vinter og batteriet er blevet sløvt, så kan det godt gi lidt problemer, når der skal køres længe end normalt på starteren...

    En god ide kunne være at købe en batterilader til dit nye batteri, så du ikke får problemer, hvis den har stået længe, uden du har fået kørt på den. De koster ikke meget hos www.louis.de, søg fx på 10003664 i søgefeltet, så kommer der en lader frem til 17 euro, som er helt fin og idiotsikker til det du skal bruge den til.

    En anden ting: Husk altid at tjekke at der er korrekt luftryk på dine dæk! Især efter en lang vinter.


  • #11   20. apr 2007 Har også en død mc.Drejer sig om en VN750 "Vulcan" (kawasaki). Har lige fået den fra forhandleren og skulle jo lige have den startet for at lytte til den liflige lyd (tør ikke køre, da jeg ikke har kortet endnu) - Men ligemeget om nu batteriet skal skiftes eller ej: Laderen får man vel brug for efter vinteropbevaring under alle omstændigheder - eller hvad?
    Så har prøvet linket ovenfor (Louis) og varenummeret, men det bliver nu 24 euro... kan man bruge den bare "sådan lige" de anbefaler noget tilbehør - er det nødvendigt...


Kommentér på:
Nybegynder spørgsmål.. :)

Annonce