{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
6.882 visninger | Oprettet:

Politi Måling {{forumTopicSubject}}

Kl 01:30 lørdag nat. Jeg kommer kørende ligeud over lyskryds gennem grønt lys. Orienterer mig alligevel til højre mens jeg kører over krydset når lige at ane en MC der holder for rødt. 300 Meter længere nede af vejen kommer der et lyskryds og jeg begynder at bremse inden krydset, på samme tidspunkt kører der en MC betjent op på siden af mig og siger jeg skal køre ind til siden jeg har kørt 102 km i timen i en 50 zone. Jeg kører pænt ind til siden som han siger da jeg er rimelig sikker på hans måling er lort.

Her begynder han så at skrive en bøde og jeg begynder at spørge ind til hans måle metode. Han trykker på en rød knap og kører så samme strækning som mig hvor han bare følger efter mig og trykker så på knappen igen og har en fart af mig? Så spørger jeg om han ikke skal køre en del hurtigere end mig for at hale ind på mig hvis jeg har kørt 100, og er det ikke en gennemsnits fart han har på hvad han har kørt? Her begynder han så at sige det er 100% lovligt og helt præcist det han gør. Får en alko måling han tjekker alle dokumenterne alt er fint og ok.

Jeg nægter mig skyldig og gider egentlig heller ikke tage imod hans lorte stykke papir.

Så han ser mig køre over for lyskrydset trykker på hans knap sætter efter mig(her kører han vel gennem rødt lys) kører op på siden af mig og giver mig en forskrækning. Alt det her uden udrykknings blink?

Jeg skal jo nok i retten med den her er der nogen der kan give nogen gode råd?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Politi Måling
  • #1   3. maj 2010 hans policepilot virker vel (?) på den måde at han måler hvor hurtigt du kører en en strækning og derefter kan gennemsnitsfarten måles . og når det er gennemsnitsfarten må du jo mindst ha kørt de 100 kmt ? træls men tror desvære den er god nok

  • #2   3. maj 2010 Vedr. Hans eftersætning--

    det er muligt for ham at forsvare næste hvad som helst, hvis han er ude i kontrollerende færdselsærinde.

    Selv hvis man taler om udrykningskørsel, kan det snildt foregå uden horn og lygter. Det er faktisk kun noget han skal bruge, hvis sikkerhedskrav gør det nødvendigt - igen et skøn, der er helt overladt til ham.

    Du står nok ikke særlig godt til at afvise et bødekrav......


  • #3   3. maj 2010 Mit gæt er at du får svært ved at komme uden om den her. Oveni hatten får du vel også sagens omkostninger?

  • #4   3. maj 2010 Men jeg forstår bare ikke det udstyr som han fortagager en måling med altså det er jo manuelt og sjusket? Intet laser og sådan lidt ca her og der trykker vi . Hvordan fanden kan det være lovligt og korrekt alt imens han sætter i gang med at jagte mig? Han kunne jo ikke engang selv forklare hvordan det virkede da jeg spurgte?

  • #5   3. maj 2010 En policepilot er faktisk det mest "retfærdige" målesystem, da det måler en gennemsnitshastighed over en given afstand, i stedet for en øjeblikshastighed.

    "En Policepilot er en slags avanceret stopur som kan aktiveres uden at du som bilist overhovedet kan se patruljevognen eller motorcyklen. Når bilen passerer en punkt på vejen som betjenten kan se, aktiverer han en knap på måleren, når han så selv lidt efter passerer det samme punkt (for eksempel et vejskilt) aktiverer han den anden knap. Så kører han efter bilen, tit meget langt bagude, og efter ca. 1-2 kilometers måling finder han endnu et målepunkt og trykker igen på knapperne. Fluks står synderens hastighed på displayet. Patruljevognen kan sagtens holde stille når målingen indledes, f.eks. på en motorvejstilkørsel eller inde på en rasteplads bag en busk."

    Saxet fra: http://www.taxafinn.dk/hastighedskontrol.html


  • #6   3. maj 2010 Jeg tror nok at reglerne er sådan, at man lige så godt kan betale først som sidst

  • #7   3. maj 2010 Det korte og lange er, at han inden for en eller anden usikkerhed kan bestemme din genemsnitsfart. Jeg håber du er klar over at en mand med et stopur i hånden, kan gøre det samme.

    Den usikkerhed den enkelte måling er behæftet med, fratrækkes den målte værdi - hans gennemsnitsbestemmelse af di hastighed er således at betragte som en mindsteværdi.

    Men værsgo- forfølg den bare - its your own funeral - god fornøjelse:-)

    ...jeg kunne nok selv finde på bedre ting at bruge min tid og opsparing på:-)


  • #8   3. maj 2010 Jeg syntes ikke dit indlæg fortæller nogen steder hvor hurtigt du faktisk kørte efter din egen mening. Hvis den lå på de 100 er det vel bare at tage bøden. End of story, såfremt målemetoden er godkendt hvilket det tyder på.

  • #9   3. maj 2010 "Hvordan fanden kan det være lovligt og korrekt alt imens han sætter i gang med at jagte mig?"
    Du er ikke helt uden humor...
    Du har kørt +100% for stærkt, og vil nu have fokus på politimanden har lavet noget ulovligt...
    Hvis hans policepilot er i orden har du intet at komme efter. Og husk, de 102km/t du er målt til er gennemsnitsfarten. Så havde det været med laser kunne farten være højere. Så Betal, smil og vær glad.


  • #10   3. maj 2010 Altså hvis jeg har kørt de 102 som han påstår. For det første han så eller hørte mig aldrig komme. Han holder i et lyskryds og venter ikke decideret på fart syndere. Han har en blind vinkel til der hvor jeg kommer fra, så jeg når lige at komme ind i hans synsfelt og ud igen blind vinkel den anden vej også. Til den tid han drejer rundt om hjørnet gennem rødt og ser mig igen der er jeg allerede begyndt at bremse igen der var jo et lyskryds 300m nede af vejen.

    Men det ligegyldige info er vel jeg selv tror jeg kun har kørt 75 kan dog aldrig være sikker. Man bliver vel meget i tvivl når der kommer sådan en abe og overfalder en. Men tak for info folkens.


  • #11   3. maj 2010 Som Smed skrive, hvor hurtigt kørte du egentlig? Hvis det ca. passer med det polismanden påstår, så er det vel bare det; men jeg kan da godt forstå du prøver at undgå straffen, da 102 i 50-zone jo er en af de værre med farvel kørekort osv. smiley

  • #13   3. maj 2010 ja jeg gad også godt lige have haft en sidebemærkning i første indlæg hvor der står at: "jeg VED jeg kun kørte ca. 70" så havde der været lidt sympati.

    men har man kørt for stærkt og bare forsøger at slippe for straffen så er man lidt vattet.


  • #14   3. maj 2010 Sgu ikk så meget at gøre. Er selv lige blevet snuppet, hvor han også først for at nå op til mig ligger med 192 på et tidspunkt på motorvejen og derefter ligge og lusker efter mig et stykke tid. Alt sammen uden horn og blink. Og det har de lov til. Det er en ganske almindelig eftersætning han foretager og den må gerne foretages uden horn og blink..... Desværre ellers havde jeg sgu spottede ham inden han fik målingen.

    Men vi ses vel måske til den orienterende køreprøve.. smiley


  • #15   3. maj 2010 Jeg prøver igen Citat mig

    "
    Men det ligegyldige info er vel jeg selv tror jeg kun har kørt 75 kan dog aldrig være sikker. Man bliver vel meget i tvivl når der kommer sådan en abe og overfalder en. Men tak for info folkens.
    "


  • #16   3. maj 2010 Du får næppe ret meget ud af at tage sagen i retten, men i princippet har du lidt ret i, at det potentielt kan være en upræcis metode, for det kræver jo en præcis betjening, at han stopper og starter triptæller og ur integreret i PP'en de korrekte steder baseret på den visuelle vurdering, jo kortere afstand mellem de 2 punkter, der benyttes, jo større usikkerhed.

    Målemetoden er at han starter stopuret når du passerer punkt A, starter triptælleren når han selv passerer dette punkt og stopper stopuret når du passerer punkt B, og triptælleren når han passerer punkt B - Dermed haves din tid for en given distance fra A til B.

    Men denne brug har etableret retsvirkning, og man får ikke noget ud af at argumentere mod selve metoden, med mindre man kan påvise at der er sket en procedurefejl - Bl.a skal udstyret være korrekt kalibreret, og der skal naturligvis ha' været visuel kontakt.


  • #18   3. maj 2010 jeg har hørt om nogle sagder der er blevet afvist da der er noget med at der er en minimums afstand de skal måle og den skulle vidst være 500 meter så tjek hvor langt der er i mellem lyskrydsene og undersøg om jeg har rat for er ikke sikker.

  • #19   3. maj 2010 ...og selv om du kan have delvis eller helt ret, et det IKKE dig retten
    tror mest på, når Laurids betjent kører sin version af...spild af tid.


  • #20   3. maj 2010 Og så synes jeg han var sjov at han lige skulle blære/true med at han aldrig har tabt en sag i retten.

  • #21   3. maj 2010 vis jeg har ret så taber han sin første sag smiley

  • #22   3. maj 2010 Det du evt. kan spørge ind til er hvor lang afstand han foretog målingen over.. hvis det er under 1000 meter har jeg hørt at den faktisk skal være ugyldig. da det giver for stort udsving i hvor præcis han har været på knapperne.

  • #23   3. maj 2010 Ja, der er helt sikkert en minimumsafstand, da betjenten ellers ville kunne måle dig over få meter og det ville give helt vilde resultater. Men mon ikke, det er indbygget i enheden, at den ikke kan give et resultat ved måling på under X meter?

    P.S. Jeg kører selv med GPS altid. Skulle jeg nogensinde komme ud for noget tilsvarende, så har jeg dokumentation for, at jeg ikke har kørt for stærkt. Jeg ved ikke, om det er noget værd i retten, hvis politiet måler mig til 100 km/t i byen, at man kan se på min GPS-log, at jeg ikke på noget tidspunkt har været over 50 km/t, men det er da et forsøg værd og det er jo gratis at prøve i retten. smiley


  • #24   3. maj 2010 Du får virkeligt svært ved at vinde den der i retten.

    Har du ikke håndfaste beviser, står panserens ord til troende. Når det gælder færdsels-sager, er man IKKE uskyldig til det modsatte er bevist. I byretten er panserens ord bevis nok. Og så er det op til dig - med vidner eller andet tungt skyts - at bevise, at han tager fejl. Ellers bliver det nøjagtigt, som han har sagt med klip, bøde og andet godt fra havet.


  • #25   3. maj 2010 102 i en 50 km/t zone = 5000 i bøde + betinget frakendelse

  • #26   3. maj 2010 De SKAL måle over en strækning på 500m, er selv blevet stoppet men han sagde selv hans måling på 165 km/t i 80 zone ikke kunne bruges da det var over 250m, så fik kun bøde for at overhale 3 biler indenom, 1000 pr stk, fik så til sidst et girokort på 1000.- betalte gladeligt

  • #27   3. maj 2010 Er lidt nysgerrig angående dette måleudstyr.

    Når man endeligt bliver stoppet, og hvis man forsætter med at køre med fx 20 km/t, vil så gennemsnitshastigheden blive reduceret maximalt?

    For i princippet kan en betjent sætte poilcepiloten på, fyrre den max af, og så stoppe den og sige at du har kørt x antal km i timen i gennemsnit.

    Hvornår skal han slukke/stoppe målingen? Når han har stoppet dig eller?

    - Det kan jo give nogle bevisvanskeligheder fra politimandens side hvis han holder fast i at man har kørt x km i gennemsnit fra punk a til punkt b når man egentligt stopper ved punkt c smiley


  • #28   3. maj 2010 målingen stoppes inden han tænder blink..

  • #29   3. maj 2010 Jeg tror bare du skal ta at finde dig en god kørelærer og så få det overstået.

  • #30   3. maj 2010 V.B - Hvis man opdager betjenten inden han har afsluttet målingen (nået til punkt B.), kan man få noget ud af det ved at nedsætte hastigheden, men ellers er det op til hans/hendes diskretion at udvælge punkt B (når blot afstanden A-->B er over et predefineret minimum), der typisk vil være et let identificerbart objekt, som f.eks et vejskilt. Opdager betjenten at du nedsætter hastigheden markant, vil vedkommende typisk afslutte målingen så hurtigt som muligt, for at få et "retvisende" billede

  • #31   3. maj 2010 Målingen har intet med betjentens hastighed at gøre........

  • #32   3. maj 2010 Steen P - Jeg synes ikke at man per default skal acceptere et bødeforlæg/en straf uden videre, hvis man vitterlig føler sig overbevist om, at noget er gået galt i målingen. Som flere har påpeget, skal man ikke forsøge at argumentere påstand mod påstand, for det går aldrig godt, selvom ordensmagten med sikkerhed af og til direkte lyver i danske retssale, så er konsekvensen af at acceptere dette helt uoverskuelig, og betjentens ord tillægges derfor a priori størst betydning/vægt. Kan man derimod argumentere adækvat for en procedurefejl i henhold til reglerne for målingen, har man en chance, omend oftest spinkel i udgangspunktet. Dette kræver en afhøring af betjenten, og en nøje gennemgang for at se om formalia (retningslinierne) er overholdt.

  • #33   3. maj 2010 Selvfølgelig, men en måling policepilot hart været grundlag for hastighedsmålig i snart en menneskealder. Så chanchen for at den ikke bliver anerkendt i en retsag er meget lille.

  • #34   3. maj 2010 "en måling med policepilot har været"

  • #35   3. maj 2010 Mener ikke 300 meter er nok til en måling, slet ikke når start/stop også er inkluderet. Hvis det er en længere strækning så må du nok op med skejserne smiley

  • #36   3. maj 2010 Som skrevet ja, metoden skal man ikke opponere imod, men har betjenten lavet en fejl under målingen (og det sker, omend sjældent), så er der en spinkel chance. Udgangspunktet er her, at man føler sig overbevist om, at målingen er fejlbehæftet (ikke metoden) og man må så se om man kan påvise, hvor det er gået galt, f.eks for lille afstand, fejl i udstyr eller andet....Ikke det nemmeste nej, men føler man sig uskyldig i anklagen som den er fremsat, helt klart en ret man IMO bør og skal benytte sig af, for at sikre såvel egen som fremtidige sagers retsikkerhed. Kan betjenten på en tilfredsstillende måde redegøre for, at formalia er overholdt (selvom det ikke nødvendigvis er sandt), ja....så taber man - Hvilket man kan sige er metodens "svaghed" i forhold til retssikkerhed.

    Igen og det er vigtig at understrege, forudsætter ovenstående at man føler sig overbevist om egen uskyld, benytter alle det som modus obstructio (det gør nogle som princip) bryder systemet jo sammen :-).


  • #37   4. maj 2010 Når man nu alligevel står til at miste kortet så kan man da ligeså godt vride øret rundt på svinet smiley hvad koster det? 3000 kr ekstra? smiley

  • #38   4. maj 2010 Tag den i retten, og rejs tvivl om målestrækningen! Du skal ikke bevise, at du er uskyldig, det er Harry Haps'en, der skal bevise, at du er skyldig!

Kommentér på:
Politi Måling

Annonce