{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.398 visninger | Oprettet:

Spørgsmål til chopper folk. Stivstel?? {{forumTopicSubject}}

Hejsa

Går og leger med tanken om en Dragstar 650 som skal laves custom. Men er flere gange stødt på noget som jeg undrer mig over, senest idag da jeg læste et blad som hedder Custombike.

Jeg kan se at flere er lavet om til stivstel, og nu kommer dagens dumme spørgsmål så, da jeg ikke har en skid forstand på sådan noget endnu.

Hvorfor er det man laver den om til stivstel???

Giver det bedre køre egenskaber, mere komfort eller er det på grund af noget helt tredje???

Og skulle i kende noget til det, og have lyst til at besvare et spørgsmål mere, så kunne jeg godt tænke mig at vide hvordan det er at køre med et 210 bagdæk eller større??
Jeg synes det ser super godt ud til sådan en type mc, og skulle jeg beslutte mig for at købe en Dragstar så ville jeg nok få bagenden bygget om så den passer til sådan et str. dæk. Det er ikke fordi jeg vil køre hurtig, eller på nogen anden måde skal ud i mere køreteknisk krævende udfoldelser på denne type mc, da jeg godt er klar over at den nok mest er bygget til hygge ture lige ud af landevejen!! Jeg spørger mere fordi jeg godt kunne tænke mig at vide om det går meget ud over køre egenskaberne at have et større bagdæk, end det der originalt er sat på???

Det er som sagt sikkert "dumme" spørgsmål, men er sgu ny inden for cruiser/chopper/custom området smiley

Mvh
Gert


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Spørgsmål til chopper folk. Stivstel??
  • #1   1. mar 2010 det er lidt ligesom en sænket bil ligger bedre på vejen men ikke sjov i huller og bykørsel, bedst til landevejen.
    jeg har luft på min, det er rigtig dejligt, så kan man selv bestemme hvad man har lyst til.
    http://www.motorcykelgalleri.dk/html/vid_vis.asp?VideoID=4287


  • #2   1. mar 2010 på dragstaren smider du en stnag ind istedet for fjederen, på den måde kan du få den så lav som overhovedet muligt. det ser vildt fedt ud... men jeg gad ikke kører på den.
    mht dæk.. så ja den bliver træg at kører på.. men hva fanden det er der vel også en udfordring at kører med. hvis de skulle være nemme at kører havde man vel købt en racer.


  • #3   1. mar 2010 ikke en stnag men en stang

  • #4   1. mar 2010 Thomas : Det er sgu smart, værd at overveje... godt tip smiley

    Jonas : Okay, så det med stivstel er kun for at få den så lav som muligt så, er det rigtigt forstået??? Man kan ikke sænke en mc uden at gøre den til stivstel, og så stadig bevare komforten???


  • #5   1. mar 2010 Du kan godt sænke din Drag Star - det er bare ikke smart. De køre og styre bare mega godt - så snart du sænker dem går dit fremflytter i ved bare den mindste rundkørsel, og bare den ser skyggen af en sving.
    Og de er stive for ens ryg og lænd - alle stød ryger lige op i kroppen p dig.
    Du kan få en større fælg på 5.5 uden at ændre din svingarm osv og op til et 200 dæk. Længere kan du ikke går uden at bruge en MASSE penge.
    skal du have større dæk på - så skal du også have fælg- ellers ser det abre dumt ud med all det gummi og ingen fælg og dine køreegenskaber bliver bare endnu ringere.


  • #6   1. mar 2010 nedenstående min mening :
    stivstel efter min mening noget frygtelig lort at køre på , vil overveje om ikke jeg hellere ville bruge en lufthammer som kængurustyllte.
    bredt baghjul , jeg læste en artikel for et stk tid siden der var nogle ejer af ekstreme ombyggede cykler med 300 + bagdæk de udtalte alle at de nu ville vælge en med dæk imellem 180 og 210 jeg synes det ser lidt plat ud med et større dæk end ca 200 på en "almindelig bike


  • #7   1. mar 2010 og jeg er enig med Fenris : fælg og dæk skal passe sammen

  • #8   1. mar 2010 hold da op sikke en videnskab.

    Man bygger en maskine stivstellet fordi det er en stil. intet andet. det gør pisse ondt i røven og ryggen. det er OGSÅ en del af stilen.

    til gændgæld ser det pissehamrende fedt ud, og det cleaner looket totalt.

    Det er smag og behag



    stil <-----------------------> komfort




  • #9   1. mar 2010 bjarne r. du er helt ude på et sidespor... i det her sammenhæng altså. det er stiv stel ikke stel stivert.
    som fenris siger kan du sagtens sænke den. men man skal lige have i mente hvad man vil bruge den til...


  • #10   1. mar 2010 nicolei... i det her tilfælde så er det du siger vrøvl du kan ikke se bagstøddæmperne på en dragstar. så visuelt gør det ikke nogen forskel andet end at det er nemt at sænke den (og at rytteren går åndsvagt når han har kørt 10km)

  • #11   1. mar 2010 Jeg ville ikke laveen affjedret cykel om til en stivstellert under nogen omstændigheder - der er en grund til at man er holdt op med at lave stivstellede cykler - lån en, kør en halv time, og begynd så at spekulere på, om du n ogensinde bliver fertil igen!

    Så ved du selv hvorfor.

    Vedr. bagdæk - du kan gøre en masse visuelt med bredere dæk om hjul, men husk lige, at cyklens dimensionering er beregnet så tingene passer sammen. Du kan kun forringe dine køreegenskaber.


  • #12   1. mar 2010 Hej Gert
    alt udover 6.00 Tommer ser mega fedt ud, men forringer køreegenskabene
    væsentlig
    men op til 6.00 Tommer som Max er en forbedring af køreegenskaberne
    der er af samme grund at du aldrig ser en race med en dækbrede over 6 Tommer

    Hej Jonas
    når man først kommer op i min alder,ville et par briller vel ikke være helt af vejen
    kan man måske gøre skriften lidt større i de forskellige tråder
    jeg håber at du kumme bruge svaret
    hilsen fra en Power cruiser/chopper Biker


  • #13   1. mar 2010 Okay, synes jeg er ved at blive klogere nu smiley

    Kan nu sådan ca. læse, ud fra det i skriver, at jeg nok ikke skal have en med stiv stel, det lyder ikke som noget for mig. Troede måske bare at det evt. gjorde noget for udseendet, men hvis man stadig kan bygge en flot cykel, uden at gøre den stiv, så er det vidst at foretrække i mit tilfælde.... vil jo også gerne have behagelige køreture:-)

    Fenris : Det vil sige at jeg kan gå op til et 200 dæk, og beholde standard fælgen...har lige kigget på nogle billeder af en med et 200 bagdæk, og det ser rigtigt godt ud.....men kan bare ikke se om det er standard fælg, tænker også lidt på om det ikke kommer til at se dumt ud med et 200 dæk og standard fælg, ellers passer det fint sammen??



  • #14   1. mar 2010 på den anden side så jo større og mere ballon agtig bagdæk jo bedre kører komfort. og med kun 1,5 bar i så kører man blødt. men så er det også som at dreje med en flad trille bør

  • #15   1. mar 2010 gert skal du har 200 dæk på skal du som absolut minimum op i en 4,5 tommer bagfælg. fenris vil nok sige 5,5

  • #16   1. mar 2010 Nu ved jeg ikke hvad dit budget er - men du nævner et bredt baghjul.

    Det kræver en del ombygning, da Dragstaren kører med kardan.

    Du skulle måske overveje at købe een der allerede er ombygget?


  • #17   1. mar 2010 Jonas : Okay, det ender nok med en anden fælg. Min plan var også oprindelig noget i stil med denne ombyning i følgende link, da den nogenlunde rammer plet i det design jeg vil have... Du kan se i bunden af siden hvad ombygningen bestod af :

    (link fjernet)

    Der er dele af ombygningen jeg ikke vil have, men kune godt tænke mig disse dele :

    - Ombygget bagsvinger,

    - 7”x17”TTS-fælg,

    - 210/50-17 dæk

    - Håndbygget strutless bagskærm med indbygget LED baglygte,

    - Strechet tank,

    - Specialbygget sæde og pude m/sugekop til passager,

    - kellermann blinklys i styr og på bagskærm

    - bugfender.


    Der er også nævnt noget med en Kuryakyn hypercharger og en sænket monodæmper -40 mm, men må igen indrømme min manglende viden... Ved hverken hvad disse dele er, hvad de gør og om det er nødvendigt... derfor er de ikke med på den liste over ting jeg gerne vil lave om på den oprindelige mc???


  • #18   1. mar 2010 sænket mono dæmper. det er en sænket udgave af fjederen til bagi... der er kun en... der af mono

  • #19   1. mar 2010 jeg syntes bagfælgen er for høj.... men jeg er også til ballon dæk.

  • #20   1. mar 2010 Denne her er også fee..

    http://www.motorcykelgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=1201


  • #21   1. mar 2010 Alfons Å : Den er rigtid fed. Men kan se at den er med stiv stel, men den er super flot smiley

    Med hensyn til budgettet regner jeg med at gå på jagt efter en god og forhåbentlig billig Dragstar 650, når jeg har informeret mig nok om mulighederne for ombygningen. Og så ligger jeg budgettet ud fra det smiley

    Man kan jo også være heldig at støde på en maskine hvor nogen af tingene allerede er blevet bygget om smiley


  • #22   1. mar 2010 Er det nødvendig med en Hypercharger???

  • #23   1. mar 2010 hypercharger er bare en form for luft filter. og den funker ikke særlig godt på karburator mcere. så undgå dem.

  • #24   1. mar 2010 men den grønne der er superfed. den skulle bare lige have fjederen ind igen.

  • #25   1. mar 2010 Super, så vil jeg gerne sige tak til jer alle sammen smiley




  • #26   1. mar 2010 Skal du have så stor en bagfælg på så skal du også have lavet din svingarm om- og det er dyrt. Og det skal gøres odenligt - ellers er det noget lort og du skal nok også have det lavet af en firma der laver det med TUV - ellers er du først på røven ved syn eller genslags af mc.
    5.5 er max uden at lave om på noget - ud over skærm. :O)

    Jonas - Jeg villle nok også vælge den i 17 tommer. Man kan få 200/55-17 dæk som er bygget til HD. Så der er gummi nok. eller 190/60-17 som er lavet til XV 1900. det er det dæk jeg bruger pt. :O)

    Hypercharger: Nej tak. Søg lige under forum og læs om dem.
    Tag en åbenfilterkasse som den Theis fra min venneliste har på hans tidligee mc - "Sorte slyngel" AKA "Perlen" eller en anden form får åben filterkasse - så får du look og poer og den kommer også til at gå godt. Hypecharger er ikke god til din motor - d får en skod motorgang.

    Du kan sænke din mc ved at skære det afstandssykke over i det halve der sidder ved din fjeder. :O)
    Det giver en del. Og spænde den i max load. Billigt og nemt - og det holder fint.


  • #27   1. mar 2010 Fenris : Okay,kunne være man bare skulle holde sig til det så, men man kan vel også få en pæn bagskærm uden de der struts i siderne ( eller hvad de nu hedder), selvom bagenden ikke er lavet om... tænker på sådan en custom bagskærm med integreret lygte, men okay, det kan man vel egentlig få til alle str. fælg og dæk, så længe skærmen er hjemmelavet, så det var et dumt spørgsmål smiley

    Kun fantasien sætter vel grænser smiley

    Jeg holder mig fra sådan en Hypercharger så, men kan så ikke forstå hvorfor folk så vælger at få monteret en, når man får en dårlig motorgang???

    Nu er jeg ikke så meget inde i tommer, som jeg går ud fra at de 5,5 er.... Men hvor meget er det i cm???


  • #28   1. mar 2010 1 tomme = 2,54 cm

  • #29   1. mar 2010 Michael : Fandt jeg også lige ud af ved en hurtig google søgning, men tak for hurtig svar smiley

  • #30   1. mar 2010 er udlært rørsmed hvor der bliver regnet en del i tommer , så kunne huske det ,uden google smiley

Kommentér på:
Spørgsmål til chopper folk. Stivstel??

Annonce