17.088 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 37 Svar

Råd om momentnøgle/topnøglesæt Råd om momentnøgle/topnøglesæt

Hej, jeg har stort set ingen erfaring med at skrue i min mc, så jeg har brug for et par gode råd mht. køb af værktøj.

1) Jeg kan se, at der er anbefalinger for hvor hårdt de forskellige bolte osv. skal spændes. Derfor er mit spørgsmål om følgende momentnøgle kan anbefales http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=5071&n=60100

2) Jeg er stødt på følgende topnøglesæt i den billige ende af skalaen: http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=9359&n=60100
Vurderer I at kvaliteten er ok, eller har I andre gode bud. Prisen er en faktor, da jeg er studerende.

Mvh. Mikkel

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Fjerne murbrokker og træ 500 kr.
  • Samle to Ikea Metod skabe og hænge op over køleskabet 1.000 kr.
  • Kloak i badeværelse er tilstoppet der skal bruges en maskine for at kunne åbne det på da det er s afløb uden vandlås 625 kr.
  • Assemble Ikea cupboard 600 kr.
  • Nedrivning af fliser på badeværelse 1.000 kr.
  • Fjerne byggeaffald 2.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Råd om momentnøgle/topnøglesæt
  • #1   29. dec 2009 jeg købte et billigt topnøglesæt i harald nyborg engang da mit bacho blev stjålet..

den store nøgle gik i stykker efter 2 min brug..! køber ALDRIG billigt værktøj igen.. man får hvad man betaler for, tro mig, og en momentnøgle til 130kr får mig næsten til at grine..

• #2   29. dec 2009 jeg har ikke kendskab til følgende produkter... men har erfaring med et silvan 1/4 topnøglesæt jeg har haft i vel snart 10 år og det har virket upåklageligt... vil dog lige nævne du kan købe det store topnøglesæt fra bahco til 899 i stark..

• #3   29. dec 2009 moment nøglen er ikke en skid vær har prøvet

Det sidste mærke du linker til har jeg som tomme sæt og det har holdt til en renovering af en gammelbil så det syntes jeg er ok

• Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Online Tilmeldt:
    mar 2004

Følgere: 292 MC-er: 16 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.709
    #4   29. dec 2009 Momentnøglen er noget crap - der skal du have noget bedre, uden det faktisk behøver være meget dyrere.

Jeg har det her topnøglesæt: http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=9266&n=60100

Det har tålt en hel del tæv og mishandling uden at gå i stykker, og det er MEGET omfattende, og efter min mening en bedre ide til hobbymekanikeren end det du selv linker til.

• #5   29. dec 2009 Jep, Bahco det dur bare..! har selv haft et sæt magen til..

• #6   29. dec 2009 "tæv og mishandling uden at gå i stykker" det lyder som en rigtig klütmekaniker, intet værktæj kræver den slags behandling

momentnøglen er ok i forhold til hjulboltene på en traktor eller latsbil, på mc hvor du har en noget mindre tilspænding da skal du bedre kvalitet

køb ved louis.de da du får en meget bedre kvalitet til billigere penge

• #7   29. dec 2009 Som de andre også siger, så er Bacho, vejen frem smiley
    Det kan også fås' i Harald nyborg.

Det er noget der holder smiley

• #8   29. dec 2009 Ellers skal du købe biltemas værktøj med 10 års garanti, har selv det store topnøgle sæt. og skruetrækkere derfra... Det holder super godt,,, Har taget rigtigt mange hårde bolte med det og det er stadig som nyt... Køber alt mit nye værktøj hos dem, sørger bare for at det er det mærke de giver 10 års garanti på....

Alle dem er har en gul ring med 10 i midten kan du roligt købe.
    http://www.biltema.dk/ og skriv topnøglesæt i søge feldt....

• #9   29. dec 2009 Topnøglesæt med 10 års garanti og 150 forskellige dele... Super startsæt og har det selv. Har ikke kunne ødelægge noget med det endnu og det var ellers tænkt det bare skulle have klø da det er billigt... 999,- for hele sættet med 10 års garanti som sagt... Sker der noget med det så byt til nyt...

www.biltema.dk søg artikel nr. 10-120.

Det vil jeg anbefale enhver med mindre pengepung der alligevel vil have noget der holder 10 år.

Hvad angår momentnøgle skal man købe en "ordentlig" - harald nyborg er det helt forkerte sted at kigge efter sådan en... De viser så meget forkert så du lige så godt kan spænde efter din følelse...

• #10   29. dec 2009 - Kwak - - det der Ferm topnøglesæt du linker til, er vist heller ikke den bedste kvalitet, en af mine venner har det, og første gang man tager fat knækker toppen... Han har allerede knækket 3 af dem...

• #11   29. dec 2009 Vil du ha et mindre sæt kan du også få det i biltema.

F.eks (link fjernet)

• #12   29. dec 2009 Jeg kan kun bakke op om alt det som Arendal har skrevet.

Der findes noget godt i Biltema.

• #13   29. dec 2009 nu har jeg rodet lidt med både almindelige "europæiske" biler, samt engelske... Og der har biltemas 10-120 været godt hver gang lige meget om det var metrisk eller tommer jeg arbejdede med... Der har ikke været noget endnu som jeg ikke har kunne lave med det sæt - jo bolten til at spænde svinghjulet fast til krumtappen på en vw men det var fordi jeg skulle have en top fra et lastbilsæt pga størrelsen... Ellers har den kunne klare alt... og for 999,- hehe... Er sgu billigt!

• #14   29. dec 2009 ja der er nu også en glæde med et stykke lækkert værktøj i hænderne... der kan holde til at blive brugt smiley

• #15   29. dec 2009 Jeg har en momentnøgle fra T-hansen - har brugt den i flere år - løsnet bolte med 2 meter jern rør på den - og det har den holdt til. Skal ikke sige hvor præcis den er i moment indstillingen - men om det er 10 eller 10,2 kg man får spændt med er vel heller ikke så vigtigt.

• #16   29. dec 2009 Hoho ja det gør man altså ikke med en moment nøgle, du skulle ha slag med det jernrør... Man må aldrig bruge en moment nøgle til at løsne bolte med...

• #17   29. dec 2009 Stahlwille

smiley

• #18   29. dec 2009 hej har i flere år brugt TECOS. kæmpe udvalg. så du kan løbende købe og udvide. købt ved en autodele grossist. og de starter ved ca 250 kr og op. det virker bare stadig , efter 10 år

• #19   29. dec 2009 Rasmus, "Jeg har en momentnøgle fra T-hansen - har brugt den i flere år - løsnet bolte med 2 meter jern rør på den - og det har den holdt til. Skal ikke sige hvor præcis den er i moment indstillingen"

den er sgu ikk særlig præcis i moment indstillingen hvis du har brugt den til sådan noget..

• #20   29. dec 2009 Stahlwille = Dyrt men pisse godt.
    Tecos = Rigtig godt og en fin pris.

Bil tema laver dog mange gode ting som er ok til langt hen af vejen. Men en momentnøgle ville jeg købe fra tecos og det samme med topnøglesæt og de er ikke så dyre.

• #21   29. dec 2009 Tak for jeres inputs - Det lyder til, at jeg er bedre tjent med at smide lidt flere penge fra start, for at få noget der ikke skal skiftes med det samme igen.

I forhold til momentnøgle, er jeg da en smule overrasket over, at nogle modeller kan være forbundet med større usikkerheder. Kan jeg selv kontrollere dette?

• #22   29. dec 2009 Du kan vel kontrolere det ved at bruge vægtstangs princippet ,
    Er det ikke afstand x vægt = moment, og så se om den klikker når du har stillet den til det moment og så hænger det givne antal kg op i den givne afstand ?

• #23   29. dec 2009 Selv de bedste momentnøgler har en fejlvisning på 2 - 4 % efter producentens egne oplysninger.
    Jeg har lige haft en ret ny Stahlwill til test og justering. Den går for at være en af de bedre og den havde en fejlvisning på 2,8%
    Testen kostede forøvrigt en 500,- seddel.

• #24   29. dec 2009 jeg har selv købt tonøgle sæt i biltema. det er en rigtig god kvalitet. med10år garanti. moment nøgleren. har jeg købt hos louis.de i tyskland

• #25   29. dec 2009 Godt værktøj er det halve arbejde.
    Harald Nyborg har et stort Bahco topnøglesæt til lige under en tusse. Der er hvad du skal bruge og det holder nok resten af dit liv, hvis du passer lidt på det. Det hedder S87+7.
    http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=7679&n=10
    Billedet hos Harald Nyborg viser dog ikke det rigtige sæt, men du kan se det her: http://www.kj.dk/gfx/imager/produkter/124S87%2B7.jpg

Mht til momentnøgler så køb noget der virker (og måler rigtigt), da det hurtigt kan blive dyrt at spænde bolte i aluminiums- eller magnesiumsdele for meget.

• #26   29. dec 2009 Hvis du ikke skal bruge det så meget er et af de billigere topnøglesæt fine nok.

Har det samme som Sajmon fra Harald Skrald og det fungerer fint. Har ikke knækket noget endnu, trods det er blevet brugt en del.

Det er imo langt bedre at have det rigtige værktøj i en lidt billigere kvalitet, end at have nogle få dele i super kvalitet og så være nødsaget til at bruge det "kreativt", fordi man hele tiden lige står og mangler den rigtige del til at klare arbejdet...

• #27   29. dec 2009 PS Uanset hvilket sæt du vælger, vil du med garanti blive rigtig glad for at få nogle af de lange toppe med smiley

• #30   29. dec 2009 Nice - Det var jo ikke til at spænde med - men løsne - Klovn
    Når man løsner så er der lige som ikke noget "moment" i det vel, den er jo låst.

Men det er nu altid rart at men kan blive lidt til grin smiley
    (selv af dem der ikke forstår)

• #31   29. dec 2009 ...og vinder du i Lotto, så er der Snap-on, Beta, Facom eller Stahlville at vælge imellem smiley

• #32   29. dec 2009 Eller køb et komplet værktøjs skab fra Tengtools - det har jeg gjort smiley

Men en god regel, man får hvad man betaler for. Det afsmitter også i det værktøjet vi bruger i firmaet..

• #33   29. dec 2009 Rasmus (Egtved) J

øh forstår du ikk hva folk skriver til dig eller er det omvendt smiley ??

du må IKKE løsne noget med en momentnøgle, den er KUN til at spænde med..

• #34   30. dec 2009 enten vender man hovedet på momentnøglen, ellers så bare vend retningen på skraldefunktionen, mange momentnøgler med skralde virker begge veje...

• #35   30. dec 2009 Jeg fik et Bacho sæt i fødselsdagsgave for 29 år siden. Det er stadig som nyt. Skralden gik dog i stykker engang jeg skulle sparke en hjulbolt løs - så den er nu udskiftet med en Biltema model som passer fint sammen med toppene.

• #36   30. dec 2009 Tror du har mere behov for en nøgle der går fra 5-50nm end sådan en stor bandit der, det er jo næsten kun dækkene man kan spænde med de store.

• #37   30. dec 2009 Jeg har et TECOS sæt, der har forfulgt mig fra jeg var 18.

Sidste efterår lykkedes det mig at flække en top for første gang. Det var 17 mm toppen, der efterhånden har skiftet et meget stort antal fastspændte bilhjul. Det må da siges at være kram.

• #38   30. dec 2009 Jeg kan kun anbefale Biltemas "10 års garanti" værktøj. Jeg ernærer mig selv som mekaniker og kender udemærket alle de dyre mærker som Stahlwille, facom og hvad de ellers hedder. Men skal du ha noget værktøj som kan bruges til alt hvad du kommer ud for i hobby/hjemmeerhverv, så behøver du hverken mere eller mindre end den kvalitet de har i biltemas værktøj. Et topnøglesæt som 10-100, med tilkøb af bedre skralder, som 10-515 og 10-513. Så har du et rigtig godt sæt. Evt kan du supplere med et sæt langetoppe og et 3/8" skraldesæt. Synes 3/8" passer mere til mc brug en 1/2"...
    Jeg har været ret voldsom ved mine 1/2" toppe fra det nævnte sæt og de går altså ikke bare lige i stykker...jeg har kun kunne knække et fast tag og en 1/2" skralde af de fintandede...men det var også med et 2 meter jernrør i enden af dem for at løsne bolte. Så det er ikke fordi kvaliteten ikke var god nok smiley Men igen, så blev de byttet med et smil.

• #39   30. dec 2009 Ja man lavede topnøglesæt den Knud var Dreng. Det var bare i bronze da det var det eneste metal man havde dengang ud over flint. Og det er skide svært at lave toppe osv. i det..... :OP *LOL*

Ja Knud- Tecos eller Stahlwille. Det er næste alle mide sæt. Og jeg en del eftehånden . ud over mit Bacho og et par Beta.
    Men Teco og stahlwille er bare flottere, bedre og viker også mere stækt.

Kommentér på:
Råd om momentnøgle/topnøglesæt

Annonce