{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
6.899 visninger | Oprettet:

Danske prøveplader - kørsel i tyskland {{forumTopicSubject}}

Hej

Jeg opretter altså lige et indlæg magen til et på bilgalleri. Kan være nogen her kan hjælpe?

Jeg skal hente bil i tyskland på onsdag, og skal finde ud af hvordan jeg kan køre den hjem.

Nr 1 er stadig at sælge låner mig hans plader til grænsen, og at jeg der skifter til danske prøvemærker.

Jeg har dog hørt/læst løst og fast om at man med en lovændring kan køre bilen hjem (altså også i tyskland) på danske prøvemærker - altså klistermærkerne (IKKE de faste!)

Fandt frem til dette udbud på skats hjemmeside
http://www.skat.dk/SKAT.aspx?action=openall&oId=1805123&vId=0
Dette er dog kun et udbud - og altså ikke en vedtægt eller regl

Har senere fundet dette
"§ 84. SKAT udsteder en tilladelse til brug af et prøvemærke med oplysning om formålet med brugen og vilkår for brugen. Tilladelsen skal medbringes under kørslen og på forlangende vises til politiet eller SKAT.

Stk. 2. En tilladelse kan ikke have en gyldighed på mere end 7 dage bortset fra det tilfælde, der er nævnt i § 74, stk. 2, hvor tilladelsen kan gives for op til 3 måneder. Et prøvemærke må ikke benyttes efter udløbet af tilladelsen.

Stk. 3. SKAT tegner en ansvarsforsikring for brug af prøvemærker i EU/EØS-stater, men ikke Færøerne og Grønland."

i "Bekendtgørelse om registrering af køretøjer mv".

https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=125736


Det er altså vedtaget og indskrevet i bekendtgørelsen at prøvemærkerne forsikrer biler i EU.

MEN!
Er der nogen der har erfaring med dette?

Jeg ved at reglerne også er ændret for de tyske skilte - så de kan føres også i dk. Men spørgsmålet går på det omvendte!


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Danske prøveplader - kørsel i tyskland
  • #1   13. dec 2009 Hej Søren.

    Det er den samme sang jeg har hørt nogle gange nu - men kræver stadig tyske plader.

    Jeg har fået kopi af registreringsattesten, og hvis det jeg linker til holder stik vil jeg kunne spare de tyske prøveplader. Det er dette jeg spørger til, da jeg ellers må tage en overnatning i tyskland:(

    Ved at man kan få tyske plader i padborg, men jeg tager toget derned, så dette er heller ikke en løsning.
    Ifht, at hente dk plader i padborg, når man har tyske prøveplader er dette blevet overflødigt da man efter en lovændring pr 1/9 09 må køre i dk med tyske prøveplader


  • #2   13. dec 2009 Har ikke overvejet at sælger kunne hente dem. det må jeg lige se om mine tyskkundskaber rækker til...

    Men ja det vil gøre det meget lettere om man kunne ordne pladerne herhjemme - og væsentligt billigere:)


  • #3   13. dec 2009 Jeg har hørt at det er blevet lavet så man kan bruge pladerne i hele EU. Det er det samme med de nye tyske prøveplader. Dem kan man også køre med i dk nu.

    Men ring til SKAT. De kan svare dig på det.


  • #4   13. dec 2009 Proxie hvor fik i fat i de plader?

    det ligner dem man får i tyskland, og så er jeg ligevidt.

    Tyske prøveplader fåes med rødt og gult mærke... kan ikke huske forskellen men den ene dur i hele EU og må føres i dk som dansker


  • #5   13. dec 2009 Proxie jeg er helt sikker på at der er ændret noget så man kan køre i dk på tyske prøveplader... men jeg tror nu ikke det er biligt. Mener jeg fandt frem til knap 200eu for 5 dage. Og i længden bliver du nok træt af at forklare danske betjente hvorfor du prøver tyske biler i dk.

    Jeg kan ikke huske hvor jeg fandt info - men det ligger på nettet!


  • #6   13. dec 2009 Nå nu fik jeg afklaret det.

    Fik fat i politiet ved padborg,

    på trods af at de danske klisterplader ER forsikrede i hele EU er de IKKE anerkendt af tysk politi.

    ØV!

    Tyske prøveplader fåes i forskellige varianter - nogle af disse må føres fra grænsen til bopæl - andre kun til grænsen.

    Proxie jeg skrev 1500kr pr 5 dage = 9000kr/ 30 dage. Og det er immervæk også mange penge at bruge på at køre fra grænsen til bopæl


  • #7   13. dec 2009 de der eksport plader er det noget man kan hente i DK?

    Jeg skal i det nye år hente en bil i Spanien og havde egentlig regnet med at jeg bare måtte indregistrere den dernede inden jeg begyndte at køre hjemad. Den løsning du beskriver Proxie virker da mere human smiley


  • #8   13. dec 2009 Proxie (Aars)
    Du drømme store drømme her op til jul !
    Husk på det er jo heller ikke lovligt at ligge og køre på danske prøveplader med mindre det har et gyldig formål. Det vil sikkert også være gældende for andre pr.plader.
    Jeg kan ikke svare på om man må bruge de tyske i DK og omvendt. Men jeg har også hørt at der er ændringer på vej.
    Men det gør det med garanti ikke lovligt at undlade at betale reg.afgift.
    Det er jo 2 helt forskellige områder det vedrører. Selv om det skulle blive lovligt at transporterer et køretøj hjem til DK på tyske pr.plader med hensyn til forsikring og færdselslov.
    Så har det jo intet at gøre med pligten til at skulle betale reg.afgift.

    Men ja det kunne da være fedt hvis det kunne lade sig gøre smiley


  • #9   13. dec 2009 Stefan jeg er ret sikker på at du kan få exportplader i padborg... kan lige linke hvis jeg finder det igen. Men det er noget med scaniaservice eller noget.

    Men de tyske plader (altså prøveplader) gælder i hele EU, så det kunne være en løsning for dit frankrigs-projekt.


    Men øv! nu skal jeg til at ringe til en ikke engelsk talende tysker og forklare ham at han skal lave prøveskilte til mig... DOH!


  • #10   13. dec 2009 (link fjernet)

  • #11   13. dec 2009 thx

Kommentér på:
Danske prøveplader - kørsel i tyskland

Annonce