{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.811 visninger | Oprettet:

Kommende MC Kører {{forumTopicSubject}}

Hey,

Jeg har planlagt at tage motorcykel kørekort fra d. 23 August i år da jeg der fylder 21 år. Jeg har set mig blind på en Kawasaki Ninja 250R som min første MC, og ifølge anmeldelser og umiddelbare indtryk af cyklen selv skulle det være en skøn MC.

Problemet er bare jeg intet aner om hvilket udstyr og beskyttelse jeg skal gå efter, samt hvad forsikringsfirmaerne siger til en som lige har taget kortet. Jeg har været alm. billist siden jeg har været 18 uden det mindste uheld.

Jeg har selv kigget lidt på Kawasaki.dk's hjemmeside under deres beklædnings afsnit, men jeg fornemmer en rimelig høj pris for deres udstyr - Omend mest attraktivt at have beklædning fra samme producent som motorcykel, så tror jeg måske det en tand for meget.

Så hvad er jeres egne erfaringer med forsikringsselskaberne? Og hvilke hjemmesider eller butikker vil I anbefale jeg køber udstyr og beskyttelse hos? Hvilket er bedst, tekstil eller læder? Og hvad er absolut minimum at have af beskyttelse? Er der noget specielt jeg skal tage med når jeg f.eks. køber hjelm? Jeg bruger briller lige p.t og kan ikke forestille mig det er særligt behageligt eller funktionelt at have brillerne på under hjelmen.

Håber sgu I gider tage jer tiden til at skrive et svar, kort som langt tilbage som kan hjælpe mig i den rigtige retning.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Kommende MC Kører
  • #1   24. feb 2009 velkommen i "klubben".
    Hvis du bruger søgefunktionen her i forummet, kan du finde svar på mange af dine spørgsmål smiley

    Forsikring er afhængigt af flere ting: alder, cykel, bopæl, ancinitet mm.

    Med hensyn til tøj, så regn med 5-10kkr. Jeg vil som minimum anbefale:
    Støvler, bukser, jakke, handsker og selvfølgeligt hjelm.


  • #2   24. feb 2009 Rasmus(lolland) O
    Du må endelig ikke glemme rygskjoldet smiley

    Dan F
    Eftersom du tager kortet som 21-årig er det lidt "fjollet" at købe baby-ninjaen, da den er rettet mod begynderne under 21, der kun må køre med 34hk, tror hellere jeg ville satse på en let brugt 5-600 kubikker af en art, hvis du er oppe og vil bruge omkring 40-50.000..

    Mht forsikring er der ikke andet for, end at gribe telefonen og ringe rundt - kommer også an på, om du vil have kasko eller blot ansvar...?

    Tøj og udstyr kan fås billigere syd for grænsen, hos fx www.louis.de og www.fc-moto.de, men der kan du ikke prøve det, hvis du bestiller det hjem, hvilket specielt er vigtigt med hjelm...

    Tekstil/læder - en velsiddende læderdragt er nok lidt sikrere end en tekstildragt, men tekstil'en er væsentlig mere praktisk mht. varme, vandtæthed osv...


  • #3   24. feb 2009 Fjollet at købe en 250'er fordi han er 21? LOL,, rettet imod nybegyndere eller kun nybegyndere under 21??
    Cykel kan ikke se hvor gammel du er.


  • #4   24. feb 2009 den er helt fin den der ninja 250 r men tror du bliver træt af den i længden nu hvor du er 21 så må du jo køre stort. hvad med 400-500 ccm i stedet for.

    du kan sagtens finde en kawasaki er 5 brugt til de penge den lille ninja koster


  • #5   24. feb 2009 "Jeg har set mig blind på en Kawasaki Ninja 250R som min første MC, og ifølge anmeldelser og umiddelbare indtryk af cyklen selv skulle det være en skøn MC."

    Det er det bestemt, og du skal have ros for ikke at starte på en ZX6R eller tilsvarende. Jeg holder dog med de andre her, du tager jo det store kort, så jeg ville nok også vælge noget lidt større, f.eks. en SV650'er, en ER6'er eller tilsvarende. En 500 cc er også fin, men så skal du købe den brugt, for du bliver sandsynligvis hurtigt træt af den, og så taber du mange penge på at have købt en ny.

    "Problemet er bare jeg intet aner om hvilket udstyr og beskyttelse jeg skal gå efter, samt hvad forsikringsfirmaerne siger til en som lige har taget kortet. Jeg har været alm. billist siden jeg har været 18 uden det mindste uheld."

    Mange af forhandlerne har egne, meget fordelagtige forsikringer nu. Se f.eks. Suzuki's brochure her: (link fjernet)

    Inden du falder helt ned af stolen over de billige priser skal du lige gange dem med 2, fordi du er i alderen 18-25 år, det står på en af de efterfølgende sider, men du kan altså stadig kasko-forsikre f.eks. en GSR600, som bestemt ikke er nogen langsom motorcykel, til blot 9.000 kr. per år. De kigger desværre ikke på dine skadesfrie år her, kun bopæl, alder og valg af motorcykel har betydning for din præmie.

    "Jeg har selv kigget lidt på Kawasaki.dk's hjemmeside under deres beklædnings afsnit, men jeg fornemmer en rimelig høj pris for deres udstyr - Omend mest attraktivt at have beklædning fra samme producent som motorcykel, så tror jeg måske det en tand for meget."

    Det ville jeg heller ikke bruge mine penge på, hvis jeg var dig.

    "Hvilket er bedst, tekstil eller læder?"

    Hvis vi taler beskyttelse er spørgsmålet let, for læder er altid bedst. Tekstil har en hel masse fordele overfor læder, men ingen af dem har noget at gøre med beskyttelse, og det er flere gange bevist at en billig motorcykellæderjakke fra Føtex giver bedre beskyttelse end en tekstil-jakke til 6.000 kr. Det sagt, så kører jeg selv i tekstil, og det er jeg rigtigt glad for, men når jeg en dag ryger af, så kan jeg blive meget hårdere mærket end hvis jeg kørte i læder.

    "Og hvad er absolut minimum at have af beskyttelse?"

    De fleste's mening her er: Hjelm, jakke, handsker og støvler, i den rækkefølge. Hjelm er lovpligtigt. Jakke har du jo nok på alligevel, så kan den lige så godt yde noget beskyttelse. Uden handsker kan du godt afskrive dine fingre efter et grimt styrt, så det er meget få, der kører uden. Støvler er som jakke, du kører jo alligevel ikke barfodet, så kan du lige så godt beskytte dine fødder.

    Udover det kører jeg selv med rygbeskytter og MC-bukser (tekstil). Der er vist højst 0.5% chance for at rygbeskytteren gør en forskel i et uheld, men man mærker ikke, man har den på, når man kører, så whatever.

    "Jeg bruger briller lige p.t og kan ikke forestille mig det er særligt behageligt eller funktionelt at have brillerne på under hjelmen."

    Jeg kører med solbriller, det har aldrig generet mig.


  • #6   24. feb 2009 Hej.
    Jeg stod for godt et års tid siden, og var i samme situation som dig.

    Jeg startede med at kigge på markedet, hvad der var af muligheder inden for mine økonomiske grænser. For mig var det ca. 50.000,-
    Jeg kiggede både på den lille Ninja, Suzuki GS500, kawasaki ER5 og andre. Dog forelskede jeg mig i de lidt ældre 400-ræsere.
    Derefter gik jeg i gang med at læse om de forskellige modeller. Suzuki GSX-R 400, Kawasaki ZXR 400, Honda CBR 400 Honda VFR 400 osv.
    Da jeg fandt meget godt om Kawasaki'en, og udseenet på den, tiltalte mig mest, gik jeg i gang med at finde den rigtige. Den fandt jeg som import cykel, og afgiften måtte betales. En 1992'er men med få km, og var meget velholdt.
    - Dog endte cyklen op med at koste lige knap de 50.000,-

    Imens min søgen stod på havde jeg indhentet tilbud fra de forskellige forsikrings selvskaber, for at sikre mig, at det var noget jeg egentligt havde råd til.
    Jeg fik et tilbud på min ZXR 400, hos GF, på 2700,- for en ansvarsforsikring årligt. Dog krævede de, at jeg også havde en ulykkesforsikring hos dem, før de ville forsikre mig. Den kostede 1100,-. Altså løber min MC forsikring op i 3800,- helårligt.

    Efter cyklen var anskaffet, og mens jeg tog kortet gik jagten ind på udstyr. Jeg var ikke i tvivl om, at på trods af textil tøjets komfort, var jeg til læder ;( (Haha) ..
    Jeg kiggede rundt på nettet, og var inde ved et par forhandlere og prøve 2 eller 3 forskellige dragter. Det endte op med, at jeg købte støvler, handsker, hjelm, heldragt og rygbeskytter samme sted. - På den måde fik jeg et tilbud som næsten matchede de tyske priser.

    Da jeg fik kortet, fik jeg cyklen synet samme dag, og hentede pladerne og betalte afgiften 2 dage efter igen..
    - Og så var jeg kørende smiley


  • #7   24. feb 2009 Forresten fik jeg ikke skrevet, at jeg syntes du skulle overveje en lidt større cykel end en 250 ninja. De er lige små nok når det virkeligt gælder. Og når du er 21 syntes jeg du skal overveje det kraftigt smiley

    Og til sidst. - God jagt, og held og lykke. Du har noget at glæde dig til smiley


  • #8   24. feb 2009 Hm..

    Gode råd er der nok af:-)

    Det hele kommer an på, hvad du vil med din MC.

    21 - så tag i hvert fald kort til stor cykel med det samme. Jeg synes der er masser af fornuft i at starte på en mindre maskine, men det er nu heller ikke dumt at begynde med nogt 5-600 cc - evt tocylindret, der med større slaglængde giver mere bundtræk. Dette giver langt større fleksibilitet i cyklen, især ved lavere hastigheder.

    Textil/Læder???? De der tests viser alt muligt forskelligt. I regelen er der ved almindelig gadebrug, hvor man ikke skal kure 100 m hen ad vejen efter et styr med 200 kmt ikke meget forskel. Derimod har tekstidragten en række fordele. Den er til at have på oven på alm tøj - det er altså smart på vej til/fra arbejde/skole. Den er langt mere vandtæt end læder, og så tørrer den hurtigt. det kan tage dage med læder, der skal tørre ved stuetemperatur. Og så er den langt varmere i ydersæsonerne!

    Prioritering: Hjelm, jakke, handsker, støvler, bugsek er jeg helt enig i, og skal du snyde med noget, så begynd bagfra. Hvis du snyder med støvler, så sørg for guds skyld for at bruge sko, der sidder ordentligt fast. Kør aldrig uden handsker - hænder er ufatteligt lette at invalidere.

    Især med en løstsiddende tekstiljakke, vil jeg anbefale en rigtig rygbeskytter.

    En Lille ting om hjelm: den skal købes efter, hvordan den sidder - ikke efter hvad den hedder. Den billigste potte fra brugsen, der sidder ordentligt beskytter bedre end den dyrest mega-racer-stunt-hat, der ikke passer rigtigt. Få hjælp, og når du har den rette, kan den koste 800 kr eller 6000kr. BETAL det en rette koster!


  • #9   24. feb 2009 hvad med at starte det første år eller to på en brugt bike , ca. 500ccm til lidt billige pris min den første kostede ca. 14000,- og var en dejlig maskine at starte på (se min profil)
    for så kan du se om det er noget for dig , før du smider 50000,- efter det .
    For det er sku vigtigt man ikke bruger alle penge på cyklen der SKAL også være til noget rigtig udstyr , ellers er det sku for dumt .
    Og lige en lille ting mere overvej lige den en gang mere med de 250ccm jeg vil gi dig ret i at den ser fed ud men efter min mening er den for lille smiley


  • #10   24. feb 2009 Hej Dan.

    Og tillykke med at du bevæger dig ind i en fantastisk verden. Der er så mange forskellige holdinger til hvilke cykel, hvad for noget tøj, hvilken type cykel osv.
    Følg dit hjerte, ha hjernen med, Køb en maskine du kan "styre" (Når man er ny, er der rigtig meget at lære)
    Nu ved jeg ikke om du er luksus køre (kun solskin og tør vejr) eller om du vil køre meget i alt slags vejr.
    Men ta den store tegne bog med.
    Besøg (link fjernet)
    i tyskland, evt. mega store i Hambourg. Ta fat i en ekspedient sig du skal have alt udstyret. Og så tar i den derfra.

    Held og lykke.


  • #11   24. feb 2009 køb den cykel du har lyst og råd til. det gør jo ikke noget den har mange kræfter, så længe de bliver brugt med måde. husk det er ikke cyklen der køre galt,det er personen der styrer den. jeg startede i 2007 på en gsx-r 750 fra 91. som jeg så kørte med ansvarforsikring på. det koster 2500 ved GF forsikring. et halvt år efter købte jeg den samme cykel bare 15 år nyere. og ny har jeg så en gsx-r 1000. tænker bare hvorfor kører rundt på en kedelig cykel når det fedeste og vildeste kan fåes til billige penge nu om dage. man styrer jo selv gashåndtaget

  • #12   24. feb 2009 Jeg var i samme båd som dig for 1 år siden.

    Jeg lagde et budget det blev på 40.000, der skulle være råd til både mc, kørekort, tøj, hjels osv.

    Mit valg på mc blev en gsx600f fra 1990 import fra tyskland. Den blev hentet mens jeg ventede på min køreprøve.

    Hjelm, tøj, støvler osv blev købt løbende mens jeg tog kørekort.

    Jeg har ikke fortrudt mit valg af mc.. Min Suzuki starter og kører godt.. Den er nem at køre som nybegynder, den flår dig ikke rundt men er kvik nok.. Til mit behov.. Den er så billig at hvis den skulle ligge sig ned med eller uden min hjælp er det nemt at fixe igen..

    Mit budget holdt hele vejen, der var lidt penge til nye dæk til denne sæson..


  • #13   24. feb 2009 Glemte lige, den er billig at forsikre sådan en gammel dame smiley

  • Hergeir V
    Hergeir V Tilmeldt:
    feb 2009

    Følger: 1 Svar: 11
    #14   24. feb 2009 Klavs N> nu går jeg selv og overvejer at hente en gammel mc fra tyskland, hvad skulle du af me di afgift for din? er det et tal der minder om bil afgiften der hedder at afgiften er 60% af salgsværdien i DK ?

  • #15   24. feb 2009 Tusind tak for alle de gode svar!

    Det har helt klart gjort mig bedre forberedt på at skulle købe cykel + udstyr.

    Jeg har helt sikkert taget jeres råd mht. valg af motorcykel størrelse til mig. Jeg tænkte ikke rigtig over at en 250 ccm måske ville blive kedelig for mig når jeg er kommet ind i rytmen. Jeg har dog også kigget på større cykler med flere ccm, men jeg synes det er så svært at vælge, især når det kommer til udseende som også betyder lidt.

    Emil H, når du skriver cyklen kostede 50.000 var det så alt inklusiv? Her tænker jeg på afgiften og deslige. For synes din cykel er rigtig fed og måske det ville være en bedre start for mig at gå med en ældre cykel (Som mange af jer har rådet mig til) og så starte derfra, de cykler du har haft remset op i dit indlæg ser heller ikke værst ud. Jeg er dog mere til Kawasaki end de andre mærker hehe - Har du haft nogen synderlige problemer med din cykel, og kender du til noget fejl på modellen der måske er værd at tage med? Og hvordan har din oplevelse været med importen og alt papir arbejdet?

    Når det så kommer til læderbeklædning osv. hvor "stiv" bliver man i det? Jeg ved læder det giver sig med tiden og bliver blødere, men gælder det samme her? Læderet er vel specielt til det her formål, eller tager jeg fejl? Og er der egentligt noget specielt mærke jeg skal kigge efter, eller er det hele good feel?

    Jeg regner ikke med at smide mere end 75.000 kroner efter cyklen med udstyr osv. - Og jeg er nok mere "luksus kører" som Rasmus J er inde på smiley - Ikke sagt at jeg nok ikke ville bruge den helårligt, men er der noget en luksuskører kan og bør gøre anderledes end dem der bruger den hele året?

    En bunke svar mere, håber i er lige så friske som før på at hjælpe!

    Og tusind tak for de svar i har bidraget med, det sgu rart med vise ord fra de mere erfarne!


  • #16   24. feb 2009 det med luksus køre handler nok mest om dit tøj, læder mere sikkert end tekstil, men hvis du køre i regn og slud vil tekstil være bedre.

    ang. valg af motorcykel så vælg hvad du synes og ikke hvad andre synes, mange af mine venner mente ikke cagiva kunne noget, men inde i byen er den sku lige så hurtig som alt andet, og ude på de snoede veje er der en dejlig udsigt når man sidder så højt, det priotere jeg over ram-air, indsprøjtning og 200.000 hk jeg kan prale med på lange linie (aldrig været der heller) så vælg ud fra hvad du vil have.

    Til det der lyder til at være dit behov ville jeg snuppe en 2-delt læderdragt, det er en dejlig ting at kunne smide "toppen" når man spiser is, og der er lavet hjelm til folk med briller så det er ikke nogen undskyldning smiley

    held og lykke med valget


  • #17   24. feb 2009 og læderet giver sig lidt, men vil aldrig blive som en hawaii skjorte og bade bukser

  • #18   24. feb 2009 Jeg ville gå efter en 600bandit, SV650, eller en ander 5-700ccm suzuki.
    De er alle til at kaskoforsikre, selv som nybegynder. Og de kan findes til
    40-60.000kr.


  • #19   24. feb 2009 anden*

  • #20   24. feb 2009 650 Bandit 60.000kr
    Forsikring + diverse afgifter 8.000kr
    Udstyr 7000kr

    = 75.000kr:)


  • #21   24. feb 2009 Hergeir V jeg gav 9000 for motorcyklen og godt 10.000 i afgift..

    Afgiften var meget billig, da min svigerfar var ved told og skat og fik den fixet for mig..


  • #22   24. feb 2009 Okay, sådan en GSF 600 Bandit uden kåbe er RET så lækker også.

    Puha, det bliver godt nok et svært valg at skulle købe en når jeg når så langt.


  • #23   25. feb 2009 "Afgiften var meget billig, da min svigerfar var ved told og skat og fik den fixet for mig.."

    Kan han hjælpe mig med at importere en Ducati, tror du? smiley


  • #24   25. feb 2009 Det var hans sidste opgave hos skat inden han gik på efterløn.. Nu var der ikke ham der gjorde men en anden på kontoret..

    Men der er også kommet nye regler om hvordan der skal beregnes afgift osv. Så den går ikke mere..


  • #25   25. feb 2009 Dan - kig evt på min gamle, sådan en ville jeg sgu have igen hvis det var:)

  • #26   25. feb 2009 De er altså også for fede de Banditter der, har nærstuderet en masse billeder af dem, og det virker til at være en rigtig god MC. Fåes de alle uden kåbe?

Kommentér på:
Kommende MC Kører

Annonce