Kommende MC Kører {{forumTopicSubject}}
Hey,
Jeg har planlagt at tage motorcykel kørekort fra d. 23 August i år da jeg der fylder 21 år. Jeg har set mig blind på en Kawasaki Ninja 250R som min første MC, og ifølge anmeldelser og umiddelbare indtryk af cyklen selv skulle det være en skøn MC.
Problemet er bare jeg intet aner om hvilket udstyr og beskyttelse jeg skal gå efter, samt hvad forsikringsfirmaerne siger til en som lige har taget kortet. Jeg har været alm. billist siden jeg har været 18 uden det mindste uheld.
Jeg har selv kigget lidt på Kawasaki.dk's hjemmeside under deres beklædnings afsnit, men jeg fornemmer en rimelig høj pris for deres udstyr - Omend mest attraktivt at have beklædning fra samme producent som motorcykel, så tror jeg måske det en tand for meget.
Så hvad er jeres egne erfaringer med forsikringsselskaberne? Og hvilke hjemmesider eller butikker vil I anbefale jeg køber udstyr og beskyttelse hos? Hvilket er bedst, tekstil eller læder? Og hvad er absolut minimum at have af beskyttelse? Er der noget specielt jeg skal tage med når jeg f.eks. køber hjelm? Jeg bruger briller lige p.t og kan ikke forestille mig det er særligt behageligt eller funktionelt at have brillerne på under hjelmen.
Håber sgu I gider tage jer tiden til at skrive et svar, kort som langt tilbage som kan hjælpe mig i den rigtige retning.
apr 2006
Følger: 3 Følgere: 2 MC-er: 2 Emner: 17 Svar: 961
Hvis du bruger søgefunktionen her i forummet, kan du finde svar på mange af dine spørgsmål
Forsikring er afhængigt af flere ting: alder, cykel, bopæl, ancinitet mm.
Med hensyn til tøj, så regn med 5-10kkr. Jeg vil som minimum anbefale:
Støvler, bukser, jakke, handsker og selvfølgeligt hjelm.
apr 2007
Følger: 6 Følgere: 5 MC-er: 1 Emner: 38 Svar: 723
Du må endelig ikke glemme rygskjoldet
Dan F
Eftersom du tager kortet som 21-årig er det lidt "fjollet" at købe baby-ninjaen, da den er rettet mod begynderne under 21, der kun må køre med 34hk, tror hellere jeg ville satse på en let brugt 5-600 kubikker af en art, hvis du er oppe og vil bruge omkring 40-50.000..
Mht forsikring er der ikke andet for, end at gribe telefonen og ringe rundt - kommer også an på, om du vil have kasko eller blot ansvar...?
Tøj og udstyr kan fås billigere syd for grænsen, hos fx www.louis.de og www.fc-moto.de, men der kan du ikke prøve det, hvis du bestiller det hjem, hvilket specielt er vigtigt med hjelm...
Tekstil/læder - en velsiddende læderdragt er nok lidt sikrere end en tekstildragt, men tekstil'en er væsentlig mere praktisk mht. varme, vandtæthed osv...
okt 2006
Følger: 79 Følgere: 71 MC-er: 7 Emner: 209 Svar: 5.347
Cykel kan ikke se hvor gammel du er.
mar 2008
Følger: 13 Følgere: 11 MC-er: 3 Emner: 212 Svar: 1.310
du kan sagtens finde en kawasaki er 5 brugt til de penge den lille ninja koster
mar 2008
Følger: 4 Følgere: 1 MC-er: 1 Emner: 97 Svar: 1.329
Det er det bestemt, og du skal have ros for ikke at starte på en ZX6R eller tilsvarende. Jeg holder dog med de andre her, du tager jo det store kort, så jeg ville nok også vælge noget lidt større, f.eks. en SV650'er, en ER6'er eller tilsvarende. En 500 cc er også fin, men så skal du købe den brugt, for du bliver sandsynligvis hurtigt træt af den, og så taber du mange penge på at have købt en ny.
"Problemet er bare jeg intet aner om hvilket udstyr og beskyttelse jeg skal gå efter, samt hvad forsikringsfirmaerne siger til en som lige har taget kortet. Jeg har været alm. billist siden jeg har været 18 uden det mindste uheld."
Mange af forhandlerne har egne, meget fordelagtige forsikringer nu. Se f.eks. Suzuki's brochure her: (link fjernet)
Inden du falder helt ned af stolen over de billige priser skal du lige gange dem med 2, fordi du er i alderen 18-25 år, det står på en af de efterfølgende sider, men du kan altså stadig kasko-forsikre f.eks. en GSR600, som bestemt ikke er nogen langsom motorcykel, til blot 9.000 kr. per år. De kigger desværre ikke på dine skadesfrie år her, kun bopæl, alder og valg af motorcykel har betydning for din præmie.
"Jeg har selv kigget lidt på Kawasaki.dk's hjemmeside under deres beklædnings afsnit, men jeg fornemmer en rimelig høj pris for deres udstyr - Omend mest attraktivt at have beklædning fra samme producent som motorcykel, så tror jeg måske det en tand for meget."
Det ville jeg heller ikke bruge mine penge på, hvis jeg var dig.
"Hvilket er bedst, tekstil eller læder?"
Hvis vi taler beskyttelse er spørgsmålet let, for læder er altid bedst. Tekstil har en hel masse fordele overfor læder, men ingen af dem har noget at gøre med beskyttelse, og det er flere gange bevist at en billig motorcykellæderjakke fra Føtex giver bedre beskyttelse end en tekstil-jakke til 6.000 kr. Det sagt, så kører jeg selv i tekstil, og det er jeg rigtigt glad for, men når jeg en dag ryger af, så kan jeg blive meget hårdere mærket end hvis jeg kørte i læder.
"Og hvad er absolut minimum at have af beskyttelse?"
De fleste's mening her er: Hjelm, jakke, handsker og støvler, i den rækkefølge. Hjelm er lovpligtigt. Jakke har du jo nok på alligevel, så kan den lige så godt yde noget beskyttelse. Uden handsker kan du godt afskrive dine fingre efter et grimt styrt, så det er meget få, der kører uden. Støvler er som jakke, du kører jo alligevel ikke barfodet, så kan du lige så godt beskytte dine fødder.
Udover det kører jeg selv med rygbeskytter og MC-bukser (tekstil). Der er vist højst 0.5% chance for at rygbeskytteren gør en forskel i et uheld, men man mærker ikke, man har den på, når man kører, så whatever.
"Jeg bruger briller lige p.t og kan ikke forestille mig det er særligt behageligt eller funktionelt at have brillerne på under hjelmen."
Jeg kører med solbriller, det har aldrig generet mig.
maj 2006
Følger: 47 Følgere: 50 MC-er: 9 Emner: 37 Svar: 1.021
Jeg stod for godt et års tid siden, og var i samme situation som dig.
Jeg startede med at kigge på markedet, hvad der var af muligheder inden for mine økonomiske grænser. For mig var det ca. 50.000,-
Jeg kiggede både på den lille Ninja, Suzuki GS500, kawasaki ER5 og andre. Dog forelskede jeg mig i de lidt ældre 400-ræsere.
Derefter gik jeg i gang med at læse om de forskellige modeller. Suzuki GSX-R 400, Kawasaki ZXR 400, Honda CBR 400 Honda VFR 400 osv.
Da jeg fandt meget godt om Kawasaki'en, og udseenet på den, tiltalte mig mest, gik jeg i gang med at finde den rigtige. Den fandt jeg som import cykel, og afgiften måtte betales. En 1992'er men med få km, og var meget velholdt.
- Dog endte cyklen op med at koste lige knap de 50.000,-
Imens min søgen stod på havde jeg indhentet tilbud fra de forskellige forsikrings selvskaber, for at sikre mig, at det var noget jeg egentligt havde råd til.
Jeg fik et tilbud på min ZXR 400, hos GF, på 2700,- for en ansvarsforsikring årligt. Dog krævede de, at jeg også havde en ulykkesforsikring hos dem, før de ville forsikre mig. Den kostede 1100,-. Altså løber min MC forsikring op i 3800,- helårligt.
Efter cyklen var anskaffet, og mens jeg tog kortet gik jagten ind på udstyr. Jeg var ikke i tvivl om, at på trods af textil tøjets komfort, var jeg til læder ;( (Haha) ..
Jeg kiggede rundt på nettet, og var inde ved et par forhandlere og prøve 2 eller 3 forskellige dragter. Det endte op med, at jeg købte støvler, handsker, hjelm, heldragt og rygbeskytter samme sted. - På den måde fik jeg et tilbud som næsten matchede de tyske priser.
Da jeg fik kortet, fik jeg cyklen synet samme dag, og hentede pladerne og betalte afgiften 2 dage efter igen..
- Og så var jeg kørende
maj 2006
Følger: 47 Følgere: 50 MC-er: 9 Emner: 37 Svar: 1.021
Og til sidst. - God jagt, og held og lykke. Du har noget at glæde dig til
aug 2005
Følger: 131 Følgere: 137 MC-er: 4 Emner: 518 Svar: 21.267
Gode råd er der nok af:-)
Det hele kommer an på, hvad du vil med din MC.
21 - så tag i hvert fald kort til stor cykel med det samme. Jeg synes der er masser af fornuft i at starte på en mindre maskine, men det er nu heller ikke dumt at begynde med nogt 5-600 cc - evt tocylindret, der med større slaglængde giver mere bundtræk. Dette giver langt større fleksibilitet i cyklen, især ved lavere hastigheder.
Textil/Læder???? De der tests viser alt muligt forskelligt. I regelen er der ved almindelig gadebrug, hvor man ikke skal kure 100 m hen ad vejen efter et styr med 200 kmt ikke meget forskel. Derimod har tekstidragten en række fordele. Den er til at have på oven på alm tøj - det er altså smart på vej til/fra arbejde/skole. Den er langt mere vandtæt end læder, og så tørrer den hurtigt. det kan tage dage med læder, der skal tørre ved stuetemperatur. Og så er den langt varmere i ydersæsonerne!
Prioritering: Hjelm, jakke, handsker, støvler, bugsek er jeg helt enig i, og skal du snyde med noget, så begynd bagfra. Hvis du snyder med støvler, så sørg for guds skyld for at bruge sko, der sidder ordentligt fast. Kør aldrig uden handsker - hænder er ufatteligt lette at invalidere.
Især med en løstsiddende tekstiljakke, vil jeg anbefale en rigtig rygbeskytter.
En Lille ting om hjelm: den skal købes efter, hvordan den sidder - ikke efter hvad den hedder. Den billigste potte fra brugsen, der sidder ordentligt beskytter bedre end den dyrest mega-racer-stunt-hat, der ikke passer rigtigt. Få hjælp, og når du har den rette, kan den koste 800 kr eller 6000kr. BETAL det en rette koster!
jan 2007
Følger: 8 Følgere: 7 MC-er: 2 Emner: 37 Svar: 119
for så kan du se om det er noget for dig , før du smider 50000,- efter det .
For det er sku vigtigt man ikke bruger alle penge på cyklen der SKAL også være til noget rigtig udstyr , ellers er det sku for dumt .
Og lige en lille ting mere overvej lige den en gang mere med de 250ccm jeg vil gi dig ret i at den ser fed ud men efter min mening er den for lille
dec 2004
Følger: 25 Følgere: 23 MC-er: 1 Emner: 96 Svar: 925
Og tillykke med at du bevæger dig ind i en fantastisk verden. Der er så mange forskellige holdinger til hvilke cykel, hvad for noget tøj, hvilken type cykel osv.
Følg dit hjerte, ha hjernen med, Køb en maskine du kan "styre" (Når man er ny, er der rigtig meget at lære)
Nu ved jeg ikke om du er luksus køre (kun solskin og tør vejr) eller om du vil køre meget i alt slags vejr.
Men ta den store tegne bog med.
Besøg (link fjernet)
i tyskland, evt. mega store i Hambourg. Ta fat i en ekspedient sig du skal have alt udstyret. Og så tar i den derfra.
Held og lykke.
apr 2007
Følger: 16 Følgere: 15 MC-er: 1 Emner: 2 Svar: 72
maj 2007
Følger: 3 Følgere: 3 MC-er: 2 Emner: 121 Svar: 811
Jeg lagde et budget det blev på 40.000, der skulle være råd til både mc, kørekort, tøj, hjels osv.
Mit valg på mc blev en gsx600f fra 1990 import fra tyskland. Den blev hentet mens jeg ventede på min køreprøve.
Hjelm, tøj, støvler osv blev købt løbende mens jeg tog kørekort.
Jeg har ikke fortrudt mit valg af mc.. Min Suzuki starter og kører godt.. Den er nem at køre som nybegynder, den flår dig ikke rundt men er kvik nok.. Til mit behov.. Den er så billig at hvis den skulle ligge sig ned med eller uden min hjælp er det nemt at fixe igen..
Mit budget holdt hele vejen, der var lidt penge til nye dæk til denne sæson..
maj 2007
Følger: 3 Følgere: 3 MC-er: 2 Emner: 121 Svar: 811
feb 2009
Følger: 1 Svar: 11
aug 2007
Følger: 6 Følgere: 5 MC-er: 1 Emner: 7 Svar: 95
Det har helt klart gjort mig bedre forberedt på at skulle købe cykel + udstyr.
Jeg har helt sikkert taget jeres råd mht. valg af motorcykel størrelse til mig. Jeg tænkte ikke rigtig over at en 250 ccm måske ville blive kedelig for mig når jeg er kommet ind i rytmen. Jeg har dog også kigget på større cykler med flere ccm, men jeg synes det er så svært at vælge, især når det kommer til udseende som også betyder lidt.
Emil H, når du skriver cyklen kostede 50.000 var det så alt inklusiv? Her tænker jeg på afgiften og deslige. For synes din cykel er rigtig fed og måske det ville være en bedre start for mig at gå med en ældre cykel (Som mange af jer har rådet mig til) og så starte derfra, de cykler du har haft remset op i dit indlæg ser heller ikke værst ud. Jeg er dog mere til Kawasaki end de andre mærker hehe - Har du haft nogen synderlige problemer med din cykel, og kender du til noget fejl på modellen der måske er værd at tage med? Og hvordan har din oplevelse været med importen og alt papir arbejdet?
Når det så kommer til læderbeklædning osv. hvor "stiv" bliver man i det? Jeg ved læder det giver sig med tiden og bliver blødere, men gælder det samme her? Læderet er vel specielt til det her formål, eller tager jeg fejl? Og er der egentligt noget specielt mærke jeg skal kigge efter, eller er det hele good feel?
Jeg regner ikke med at smide mere end 75.000 kroner efter cyklen med udstyr osv. - Og jeg er nok mere "luksus kører" som Rasmus J er inde på - Ikke sagt at jeg nok ikke ville bruge den helårligt, men er der noget en luksuskører kan og bør gøre anderledes end dem der bruger den hele året?
En bunke svar mere, håber i er lige så friske som før på at hjælpe!
Og tusind tak for de svar i har bidraget med, det sgu rart med vise ord fra de mere erfarne!
jun 2007
Følger: 11 Følgere: 10 MC-er: 2 Emner: 68 Svar: 1.597
ang. valg af motorcykel så vælg hvad du synes og ikke hvad andre synes, mange af mine venner mente ikke cagiva kunne noget, men inde i byen er den sku lige så hurtig som alt andet, og ude på de snoede veje er der en dejlig udsigt når man sidder så højt, det priotere jeg over ram-air, indsprøjtning og 200.000 hk jeg kan prale med på lange linie (aldrig været der heller) så vælg ud fra hvad du vil have.
Til det der lyder til at være dit behov ville jeg snuppe en 2-delt læderdragt, det er en dejlig ting at kunne smide "toppen" når man spiser is, og der er lavet hjelm til folk med briller så det er ikke nogen undskyldning
held og lykke med valget
jun 2007
Følger: 11 Følgere: 10 MC-er: 2 Emner: 68 Svar: 1.597
aug 2006
Følger: 51 Følgere: 48 MC-er: 4 Emner: 22 Svar: 1.306
De er alle til at kaskoforsikre, selv som nybegynder. Og de kan findes til
40-60.000kr.
aug 2006
Følger: 51 Følgere: 48 MC-er: 4 Emner: 22 Svar: 1.306
aug 2006
Følger: 51 Følgere: 48 MC-er: 4 Emner: 22 Svar: 1.306
Forsikring + diverse afgifter 8.000kr
Udstyr 7000kr
= 75.000kr:)
maj 2007
Følger: 3 Følgere: 3 MC-er: 2 Emner: 121 Svar: 811
Afgiften var meget billig, da min svigerfar var ved told og skat og fik den fixet for mig..
aug 2007
Følger: 6 Følgere: 5 MC-er: 1 Emner: 7 Svar: 95
Puha, det bliver godt nok et svært valg at skulle købe en når jeg når så langt.
mar 2008
Følger: 4 Følgere: 1 MC-er: 1 Emner: 97 Svar: 1.329
Kan han hjælpe mig med at importere en Ducati, tror du?
maj 2007
Følger: 3 Følgere: 3 MC-er: 2 Emner: 121 Svar: 811
Men der er også kommet nye regler om hvordan der skal beregnes afgift osv. Så den går ikke mere..
aug 2004
Følger: 41 Følgere: 40 MC-er: 2 Emner: 106 Svar: 2.590
aug 2007
Følger: 6 Følgere: 5 MC-er: 1 Emner: 7 Svar: 95
Kommende MC Kører