YAMAHA SZR 660

YAMAHA SZR 660

Medlemmer: 24
Forside Forum Medlemmer Annoncer MC-er
862 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 15 Svar

Stille ventiler på SZR? Stille ventiler på SZR?

Er det noget man kan selv?
Er ikke prof. mekaniker, men nu heller ikke helt uden evner (synes jeg selv)... smiley

Evt. nogle her i gruppen der selv har gjort det - og i så fald hvor svært er det?

Har efterhånden lavet alt anden alm. service på min SZR (bremseklodser, væske, olie, renset karburator etc.), så hvorfor ikke også stille ventiler selv?


Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

  • Mount TV on the wall 650 kr.
  • Hæng TV op 500 kr.
  • Mounting of curtain rod 300 kr.
  • Anlæg af græsplæne 5.000 kr.
  • Hjælp til montering af ny vaskemaskine og ny opvaskemaskine 1.500 kr.
  • Kaffemaskine, Sage 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Stille ventiler på SZR?
  • #1   19. maj 2009 hey christian!

    det kan du godt klare selv.

    det tager ca. en time at pille szrén fra hinanden så du kan komme til.
    det sværest tilgængelige er udstødnings ventilerne, de sidder bag to propper i alu, med et sekskant hoved ( mener det er en 17ér top du skal bruge) du skal passe på du ikke ikke knuser kanterne, og samtidig ikke overspænder dem når du skruer dem i igen.. taler af erfaring;o) udstødnings ventilerne er de der kan drille mest da sidder lidt gemt og dybere. men jeg plejer at tag side kåber af, og løsne køleren i den ene side, med køler slangerne blivne på. hvis du vil gør det nemmere kan du afmontere den helt. og samtidig få hældt nyt kølervæske på dyret.

    til selve ventil instillingen:

    mener at spillerummet hedder ( søgeblad) =
    Indsugning 10-15
    udstødning 15-20

    og et godt råd er at de må helllere stå lidt på den løse side, end for stramt!

    fremgangs måden er jo så du skal føre stemplet i top. du kan bruge tændings mærket på venstre side af motoren. så ud med tændrøret så er det nemmere at dreje motoren. ( sæt motorcykel på baghjuls løfter) man kan alternativt med tændrøret ude. bruge en skruetrækker til at kunne bedømme hvornår stemplet er i top.

    det lidt triky er os at stille skruerne har en meget lille firkanttop 3-4 mm. ikke lige standard i de flest værktøjsæt. og man skal kunne holde igen på stilleskruen når man stram møtrikken omkring stilleskruen. når man indstillet til det ønsket ventil spillerum.

    håber du kan bruge lidt af min forklaring. jeg har aldrig selv stillet mine ventiler. har en mekaniker bekendt der klaret det for mig. men jeg var med hvergang, jeg har altid afmonteret alt så det var lige til at spring igang med ventilinstillingen. og det har max taget ham 20 min. grunden til er at jeg har ladet ham udføre det er mest fordi. han havde det li i fingerne og så sku jeg ik selv så og bøvle med det.

    Vh Hansi



  • ove m
    ove m Tilmeldt:
    feb 2008

    Følger: 1 Emner: 3 Svar: 25
    #2   19. maj 2009
    Når du kan foretage dig de nævnte ting kan du også stille ventiler. Du kan altid blot sige det er en kontrol hvilket betyder at du med søger og stemplet i den rette position ser hvorledes tollerancen er. Der er ikke meget plads og søgefjeren kan godt gå stramt, du skal faktisk trykke den sidelæns ind under stilleskruen. Hvis du ikke kan få søgeren ind skal ventilen løsnes og da skal man kunne holde på den lille firekant mens man strammer møtrikken. Jeg har sel lavet en lille nøgle. Under stramningen flytter indstillingen sig altid lidt så man skal nok forsøge flere gange . Når du er færdig tørner du motoren en to omgange til samme position og laver en kontrol. God fornøjelse


  • #3   20. maj 2009 Ok, kunne godt være man skulle kaste sig ud i det så smiley

    Tak for hjælpen!


  • #4   20. maj 2009 Det er sikkert også muligt at se hvordan man gør det i en manual.

  • #5   21. maj 2009 Jo jo, sidder med servicemanualen lige nu, men den er desværre ikke i så god kvalitet at man rigtig kan se hvad der foregår... (men det virker indtil videre heldigvis ikke så svært igen)

    Når i siger at ventiler hellere skal stå lidt på den løse side, går jeg ud fra at i mener at fx indsugningen (0,1 - 0,15) hellere skal stå i nærheden af 0,15 end 0,1? Lige nu står de på ca. 0,20 så det er nok på tide at de bliver stillet...

    Må hellere spørge og være 10000% sikker end at skulle hele vejen forfra... smiley


  • ove m
    ove m Tilmeldt:
    feb 2008

    Følger: 1 Emner: 3 Svar: 25
    #6   24. maj 2009 Det der angives som minimum (0,1 og 0,15mm) betyder at du skal kunne få søgeren ind mellem ventil og knastfølger. Her vil jeg sige at du ikke skal presse for hårdt. Ofte er søgeren bukket lidt og dermed ujævn og kan give et indtryk af at der er mindre plads. Du kan derefter tage den næste størrelse søger dvs. max. målet og de skal ikke kunne komme ind eller hvis du er den forsigtig type kun ved at presse. Der sker ikke så meget ved at stille ventilerne for løst (de vil kun larme lidt mere). husk det er vigtigt at kontrollere ved at tørne motoren to omgange og måle igen. Hvis din indsugning er 0,2 mm kunne den godt strammes lidt.
    Min egen cykkel kan godt hvis jeg motorbremser eftertænde i udstødning med et ordenligt knal, det er normalt tegn på at udstødningsventilen ikke lukke tæt men jeg mener ikke at min udstødningsventil står stramt. Er der andre der har den samme erfaring?


  • #7   24. maj 2009 Ove m tak for at klargøre det for mig.

    Min SZR skyder også lidt i udstødningen, nå det er tid til at stillet ventiler, så mon ikke den alligevel står lidt stramt? smiley


  • #8   20. sep 2009 Nåh ja, glemte at skrive at det var super nemt! (udstødnings-ventilerne foran er dog lidt svære at komme til).

    Kom først lige til at tørne motoren en gang for lidt (den kører jo to gange rundt for hver forbrænding, da det er en 4-takter) og så stod ventilerne jo heeelt forkert... Fandt fejlen og så var det jo nemt at klare.

    Det eneste som er lidt tricky er som sagt at komme til ventilerne foran.

    Kunne nok også godt have brug for en rigtig ventil nøgle til at stille ventiler med, men jeg fandt aldrig ud af hvor man kan købe en. Fandt ud af at en gl nøgle fra et ur med optræk passede nogenlunde med det firkantede gevind på ventilerne, så det blev klaret alligevel.


  • ove m
    ove m Tilmeldt:
    feb 2008

    Følger: 1 Emner: 3 Svar: 25
    #9   22. sep 2009 Jeg tog en gl. fastnøgle (lille størrelse) og savede kæberne af og savede en slidse med en nedstryger og filede spalten op med en fil således at den passede med ventilskruen. Din løsning er nok bedre men hvor får man lige en ur nøgle!

  • #10   22. sep 2009 Ved jeg heller ikke, jeg lånte bare en fra mine forældres antikke stueur smiley
    Den passede bestemt ikke perfekt på, men den var kort og meget nemmere at komme til med.

    Der må findes et ordentligt værktøj til det, hvor man ikke så nemt risikerer at gøre kanterne på stilleskruerne runde.


  • #11   24. aug 2010 Vil lige høre, for skal have mine ventiler stillet imorgen.. Hvornår ved man helt præcist når alle ventiler er lukket? står bare i min håndbogs-pdf at stemplet skal stå i top. Men så vidt jeg ved gør det jo det når der er lukket for alle, når indsugningen er åben og når udstødningsventilerne er åbne..




  • #12   25. aug 2010 Pas, jeg gik bare ud fra servicehåndbogens beskrivelse, med at tørne motoren og se efter mærket på krumtappen. Ramte forkert første forsøg og kunne slet ikke få målene til at passe. Lige ind til jeg kom i tanke om at en 4-takter modsat en to-takter kører 2 omgange for hver forbrænding... Doh!

    Så passer målene helt ad ht i første forsøg, så tørn motoren omgang til (til du er ved mærket igen) og stil ventilerne som beskrevet.

    Det er ikke helt nemt at få mærket til at stå rigtigt, men med en ven til at hjælpe med at se hvornår den er der, så går det langt nemmere.


  • #13   25. aug 2010 Okay, fair nok.. kan nok også nogenlunde se når både "ind" og "ud" er lukket..


  • #14   25. aug 2010 Ja, se du bare at komme i gang!

    Det sværeste ved det er at "komme til" smiley


  • #15   25. aug 2010 Burde have plads. for køleren er væk og alle kåbedele..

Kommentér på:
Stille ventiler på SZR?

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce