862 visninger
|
Oprettet:
FølgFølg ikke
15 Svar
Stille ventiler på SZR? Stille ventiler på SZR?
Er det noget man kan selv?
Er ikke prof. mekaniker, men nu heller ikke helt uden evner (synes jeg selv)...
Evt. nogle her i gruppen der selv har gjort det - og i så fald hvor svært er det?
Har efterhånden lavet alt anden alm. service på min SZR (bremseklodser, væske, olie, renset karburator etc.), så hvorfor ikke også stille ventiler selv?
0 synes godt om
maj 2005
Følger: 33 Følgere: 31 MC-er: 4 Emner: 34 Svar: 352
det kan du godt klare selv.
det tager ca. en time at pille szrén fra hinanden så du kan komme til.
det sværest tilgængelige er udstødnings ventilerne, de sidder bag to propper i alu, med et sekskant hoved ( mener det er en 17ér top du skal bruge) du skal passe på du ikke ikke knuser kanterne, og samtidig ikke overspænder dem når du skruer dem i igen.. taler af erfaring;o) udstødnings ventilerne er de der kan drille mest da sidder lidt gemt og dybere. men jeg plejer at tag side kåber af, og løsne køleren i den ene side, med køler slangerne blivne på. hvis du vil gør det nemmere kan du afmontere den helt. og samtidig få hældt nyt kølervæske på dyret.
til selve ventil instillingen:
mener at spillerummet hedder ( søgeblad) =
Indsugning 10-15
udstødning 15-20
og et godt råd er at de må helllere stå lidt på den løse side, end for stramt!
fremgangs måden er jo så du skal føre stemplet i top. du kan bruge tændings mærket på venstre side af motoren. så ud med tændrøret så er det nemmere at dreje motoren. ( sæt motorcykel på baghjuls løfter) man kan alternativt med tændrøret ude. bruge en skruetrækker til at kunne bedømme hvornår stemplet er i top.
det lidt triky er os at stille skruerne har en meget lille firkanttop 3-4 mm. ikke lige standard i de flest værktøjsæt. og man skal kunne holde igen på stilleskruen når man stram møtrikken omkring stilleskruen. når man indstillet til det ønsket ventil spillerum.
håber du kan bruge lidt af min forklaring. jeg har aldrig selv stillet mine ventiler. har en mekaniker bekendt der klaret det for mig. men jeg var med hvergang, jeg har altid afmonteret alt så det var lige til at spring igang med ventilinstillingen. og det har max taget ham 20 min. grunden til er at jeg har ladet ham udføre det er mest fordi. han havde det li i fingerne og så sku jeg ik selv så og bøvle med det.
Vh Hansi
feb 2008
Følger: 1 Emner: 3 Svar: 25
Når du kan foretage dig de nævnte ting kan du også stille ventiler. Du kan altid blot sige det er en kontrol hvilket betyder at du med søger og stemplet i den rette position ser hvorledes tollerancen er. Der er ikke meget plads og søgefjeren kan godt gå stramt, du skal faktisk trykke den sidelæns ind under stilleskruen. Hvis du ikke kan få søgeren ind skal ventilen løsnes og da skal man kunne holde på den lille firekant mens man strammer møtrikken. Jeg har sel lavet en lille nøgle. Under stramningen flytter indstillingen sig altid lidt så man skal nok forsøge flere gange . Når du er færdig tørner du motoren en to omgange til samme position og laver en kontrol. God fornøjelse
aug 2005
Følger: 13 Følgere: 11 MC-er: 1 Emner: 77 Svar: 2.023
Tak for hjælpen!
mar 2007
Følger: 19 Følgere: 18 MC-er: 3 Emner: 259 Svar: 2.258
aug 2005
Følger: 13 Følgere: 11 MC-er: 1 Emner: 77 Svar: 2.023
Når i siger at ventiler hellere skal stå lidt på den løse side, går jeg ud fra at i mener at fx indsugningen (0,1 - 0,15) hellere skal stå i nærheden af 0,15 end 0,1? Lige nu står de på ca. 0,20 så det er nok på tide at de bliver stillet...
Må hellere spørge og være 10000% sikker end at skulle hele vejen forfra...
feb 2008
Følger: 1 Emner: 3 Svar: 25
Min egen cykkel kan godt hvis jeg motorbremser eftertænde i udstødning med et ordenligt knal, det er normalt tegn på at udstødningsventilen ikke lukke tæt men jeg mener ikke at min udstødningsventil står stramt. Er der andre der har den samme erfaring?
aug 2005
Følger: 13 Følgere: 11 MC-er: 1 Emner: 77 Svar: 2.023
Min SZR skyder også lidt i udstødningen, nå det er tid til at stillet ventiler, så mon ikke den alligevel står lidt stramt?
aug 2005
Følger: 13 Følgere: 11 MC-er: 1 Emner: 77 Svar: 2.023
Kom først lige til at tørne motoren en gang for lidt (den kører jo to gange rundt for hver forbrænding, da det er en 4-takter) og så stod ventilerne jo heeelt forkert... Fandt fejlen og så var det jo nemt at klare.
Det eneste som er lidt tricky er som sagt at komme til ventilerne foran.
Kunne nok også godt have brug for en rigtig ventil nøgle til at stille ventiler med, men jeg fandt aldrig ud af hvor man kan købe en. Fandt ud af at en gl nøgle fra et ur med optræk passede nogenlunde med det firkantede gevind på ventilerne, så det blev klaret alligevel.
feb 2008
Følger: 1 Emner: 3 Svar: 25
aug 2005
Følger: 13 Følgere: 11 MC-er: 1 Emner: 77 Svar: 2.023
Den passede bestemt ikke perfekt på, men den var kort og meget nemmere at komme til med.
Der må findes et ordentligt værktøj til det, hvor man ikke så nemt risikerer at gøre kanterne på stilleskruerne runde.
mar 2007
Følger: 19 Følgere: 18 MC-er: 3 Emner: 259 Svar: 2.258
aug 2005
Følger: 13 Følgere: 11 MC-er: 1 Emner: 77 Svar: 2.023
Så passer målene helt ad ht i første forsøg, så tørn motoren omgang til (til du er ved mærket igen) og stil ventilerne som beskrevet.
Det er ikke helt nemt at få mærket til at stå rigtigt, men med en ven til at hjælpe med at se hvornår den er der, så går det langt nemmere.
mar 2007
Følger: 19 Følgere: 18 MC-er: 3 Emner: 259 Svar: 2.258
aug 2005
Følger: 13 Følgere: 11 MC-er: 1 Emner: 77 Svar: 2.023
Det sværeste ved det er at "komme til"
mar 2007
Følger: 19 Følgere: 18 MC-er: 3 Emner: 259 Svar: 2.258
Stille ventiler på SZR?
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside