BAMBI-LOGEN Rutinerede & Begynder Forum

BAMBI-LOGEN Rutinerede & Begynder Forum

Medlemmer: 1.395
Forside Forum Medlemmer Annoncer MC-er
799 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 18 Svar

Hvad siger man... Hvad siger man...

Hmm, står i et dilemma... har en veninde der sidste år tog mc-kort til lille mc og hun har ikke kørt siden...
om et år vil hun automatisk få kortet til stor mc og vil derfor allerede nu købe en stor.
Hun har nu set på en ninja 600 hvilket skræmmer mig temmelig meget da hun er en meget lav spinkel pige, som aldrig har kørt en mc hvor hun ikke kunne nå ned med flad fod og havde over 34hk...
har jo selv kort til stor osv så det er lidt svært for mig at forklare hende jeg synes hun burde købe en mindre.

er det bare mig der er pylret? og skal jeg bare blande mig uden om? eller?


Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

  • Hjælp til hænge tv op , har forsøgt selv , men det mislykkedes lidt . . derfor brug for hjælp til at rette på det . Har ikke boremaskine eller skruemaskine og det er murstensvæg . 300 kr.
  • Rem hoppet af havetraktor 500 kr.
  • skifte ventilator 750 kr.
  • Opsætning af lille vitrineskab 750 kr.
  • Fjerne ukrudt, klip græs og græs kanter 2.500 kr.
  • Garderobe 500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hvad siger man...
  • #1   20. mar 2008 enig... er selv ikke særlig høj og kan ikke nå ned... men jeg har også taget kortet på en hvor jeg ikke kunne nå ned og med stor motor... er mest kombinationen af højere mc med flere kræfter der for mig til at blive lidt nervøs... men måske er det bare mig der er for nervøs på hendes vegne...

  • #2   20. mar 2008 En 600 ccm er ikke det værste at starte på, men kan sq godt forstå hvorfor du er bekymret. De racere har en tendens til lige pludselig at eksplodere med kræfterne, og så er det ikke for sjov længere!
    Syns personligt ikke at du er pylret, kan ikke fortælle dig hvad du skal gøre, da jeg ikke kender situationen.
    Tror heller ikke at du skal være bange for at hun får en stor, mere hvilken type hun får. F.eks. en som din skulle være meget mere begynder indbydende, men en man stadig kan have en mange år uden at kede sig...


  • #3   20. mar 2008 det er også det jeg mener... er ikke nervøs for at hun får en stor men fordi hun vælger lige den mc som sin første...


  • #4   20. mar 2008 Hva' årgang er den?

  • #5   20. mar 2008 Altså som jeg læser det, så vil hun købe en "stor" maskine nu til når hun for det store kort næste år, så skal hun vel køre med med droslet maskinen denne sæson og for vel tillid til maskinen der gør hun kan styre den når den bliver udroslet... eller er jeg for træt til at fatte noget?

  • #6   20. mar 2008 Fortæl hende man skal lære at kravle for man kan gå. Og vis hende så en ZXR400 eller ER6f. Det er jo ikke slemt at starte med 34 hk, så kender hun dyret.
    Hvilken Kawa 600 har hun kig på??


  • #7   20. mar 2008 Daniel (Randers) K: Man kan jo altid finde en ansvarsforsikring til en fornuftig pris smiley

  • #8   20. mar 2008 frank M > Det lyder som det helt rigtige!

  • #9   21. mar 2008 Hej Julie,

    Det er dig der er pylret :o)

    Den med at man ikke kan nå jorden, det betyder bare ikke en rygende papand. Nå, ja, måske man taber en maskine et par gange fordi en storetå lige smutter. Men det er jo heldigvis kun ens stolthed der der tager skade, som om det ikke er slemt nok!!! :o(

    Jeg er selv en bette splejs på 165 cm, shhhhh... meget større, hvis jeg rejser mig i min fulde højde, men det gør jeg kun hvis jeg bliver vred!

    Har hun nosser til hun tør køre en stor mc, så er der ingen problemer i det! Om en maskine har 34 hk eller 189 hk gør ikke den store forskel, hvis man da kan styrre højre hånd. Jeg vil næsten anbefale en CBR1000 som begynder maskine. Det er en tung maskine, masser af heste, men den føles som en 400 cc at håndtere. Men vil nok ikke anbefale superbikes som den nye ZX10R eller R1'ere, de kræver nok en del rutine.

    Det værste monster jeg har kørt er en gammel Yamaha XS1100, den har et mega bredt sæde, en tørvægt på over 300 kg. og er fandens høj og lang, den er sgu' ikke for børn! Men den var nu lige godt ret charmerende.

    Jeg mener det afhænger af din venindes psyke, kan hun håndtere 600 cc'eren, er hun ikke bange for den, kan hun administrere højre hånd, kan hun finde ud af at bremse effektivt, lægge den ind i sving (har tillid til maskine), så kan hun sagtens køre den.

    God sæson (kryds lige fingre for at min taksator snart kommer med et acceptabelt bud på min Raket)


  • #10   21. mar 2008 ok... er glad for at høre det ikke skulle blive noget problem... ved heller ikke hvorfor jeg bliver nervøs på hendes vegne, jeg er jo selv den første til at afprøve alt jeg kommer i nærheden af smiley


  • #11   21. mar 2008 Jeg har et rigtig godt eksempel på et lille menneske og en stor cykel. Min kammerat er 165 cm, og han kører på KTM adventure. Jeg tror det er noget af den største højdeforskel man lige umiddelbart kan finde *g*. Han hænger nede på siden af cyklen når han holder i et kryds. Og for at komme op på den må han først træde op på fodhvileren, og så videre derfra. Så ja det handler om balance. Omvendt kan størrelsen også skræmme vedkommende der skal køre cyklen, for et andet eksempel på hvor det så IKKE gik godt var da en pige jeg kender skulle køre på sin nye GS 500 F fra 07' - hun kører på den 2 gange og vælter. Hun nåede at have den en uge, så solgte hun den tilbage til Enghave MC med et tab på 5.000,-. Siden har hun haft en CB 400 four som hun så også har solgt igen pga størrelsen / højden. Og hun er vel omkring 155 cm.

    Det var mine oplevelser. God som dårlig


  • #12   21. mar 2008 Kim J og Mette N: Nu må i lige styre jer :o)

    Mette: En GPX 500s er ikke en stor maskine, så selvfølgelig kan du køre sådan en uden problemer. Min kone der er 158cm lav kunne også magte sådan en.

    Kim: 34hk eller 189 hk gør en rivende forskel. Jeg mente da selv at jeg som begynder kunne styre min højre hånd, men min dengang manglende viden om at læse den feedback en MC giver, gjorde at jeg da nogle gange havde udskridninger gennem sving, fordi jeg ikke 100% vidste hvordan grebet er. Laver man sådan en fejl på en 34hk maskine bliver man en erfaring rigere, laver man samme fejl på en MC der har 155hk flere, bliver man straffet.
    Ligeledes hvis man overser et hul i vejen (ikke en ting en begynder altid er opmærksom på), og man så komme til at drejet håndtaget i bumpet. Ikke en fed måde at åbne for sluserne på...
    Har du nogensinde prøvet at køre en CBR1000 og bagefter en 400ccm? Der er meget stor forskel i hvordan de føles.

    Julie W: Mangler stadig at vide hvilken Ninja 600 hun har kig på. Der er stor forskel på om det er den seneste inkarnation af ZX6r eller om det er en ældre ZZR600. SIdstnævnte er ikke stor og farlig.
    Det vigtigste er at din veninde føler hun kan magte maskinen. Har hun en god balance kan hun sagtens balancere den på tåspidserne.
    Hvis hun føler den er en anelse for stor, er det bedre at vælge en anden MC eller evt. sænke den.
    Prøv at vise hende den føromtalte ER6f, der fåes også et lavere sæde til den. SV650s er også en meget let håndterlig motorcykel, der også kan anbefales hvis hun vil have noget der luger af sport.


  • #13   21. mar 2008 jesper (lyngby) P: jeg ved ikke præcis hvilken mc hun har kig på men det må være en ældre vil skyde på omkring 95... og ved godt det ikke er helt så voldsomt som de nye modeller...
    grunden til hun vælger en ninja er helt klart designet og det der gør mig lidt nervøs er at hun ikke rigtig overvejer hvilken maskine der ligger bag... hun er så vidt jeg husker også 158 høj og vil derfor sænke den. tror jeg er nået frem til den konklusion at jeg tager hende med på køreteknisk anlæg når hun har fået den... har nemlig allerede en tid til mig selv så jeg kan lære min sv'er ordentlig at kende... tror jeg vil have det bedre ved at vide hun har prøvet den lidt af og ikke først lære den at kende i et sving på landevejen som du selv nævner.


  • #14   21. mar 2008 Hej Dothe, er helt enig i at det ikke handler om at kunne nå ned... jeg kan heller ikke nå ned med flad fod på min smiley
    som nævnt vil jeg støtte hende i at hun skal købe den hun har lyst til men vil så foreslå hende at tage med på køreteknisk anlæg...


  • #15   21. mar 2008 Hej Jesper,

    He he... skal skam nok prøve at styre mig, kan ikke så meget andet lige nu, er øm alle mulige og umulige steder :o(

    Man kommer altså ikke til at give fuld gas fordi man kører i et hul. Og ok, kører man 34 hk så er man nok mere tilbøjelig til at give fuld skrue end hvis man har tæt på 200 hk, men i bund og grund, så bør man kunne styre sit gashåndtag! Giver man skrue, så er det tilsigtet, ikke uheld!!!

    Øhhhh.... med få modifikationer, he he... har selvfølgelig aldrig selv gjort det, men har haft kammerater med ude og prøve 125 cc 2 takter cross maskiner, som aldrig har kørt noget voldsommere en en 50 cc. Resultat: Fuld skrue = baghjulet overhalede forhjulet eller den slog en baglæns saltomontale hurtigere end gutten kunne sige ups!

    Andet eksempel, Snuble Karla fra klubben skulle lige låne sin fyrs nyvaskede og pollerede maskine. Selvfølgelig havde han pudset den godt og givet sædet en god sprøjt silikone (det bliver så flot sort af det). Da konen så skal sætte igang ved et kryds giver hun lidt for meget gas, glider på sædet, krammer sig fast til styret, resultat fuld gas, op på baghjulet, hvorefter hun falder af, og maskinen tager en kurretur langs kantstenen. Hmmmm.... hendes mand var ikke populær, da hun nåede hjem, og hendes sprogbrug var (er ikke) for sarte ører, he he....

    Uanset hvad: SHIT HAPPENS!!!

    Vi snubler alle eller styrter på et eller andet tidspunkt, men er man bange for det, så tror jeg risikoen for at komme alvorlig til skade er større. Rutine, kørekurser mv. er bare guld værd, og ikke mindst, at man kender sin maskine!

    Jeg har også tabt maskiner en del gange (dumhed), stopper lidt for hurtig et kryds, og ups.... hvor fanden blev forhjulet af? Eller foden smutter? Trafikken stopper, og man kommer tullende (søndagskørsel), og sidder bare i en evighed og tænker over de fjolser, hvorfor stopper de da. Og så er det lige, at man får den geniale idé, øhhhh.... mon ikke man skal bremse, det vil nok være en god idé. Desværre kommer tanken lidt for sent, så det ender i en total unødvendig katastrofeopbremsning, bare fordi man er overtræt, og et kæmpe underskud af adrenalin, he he...

    God påske, he he...


  • #16   22. mar 2008 Sidste nyt: motorcyklen hun er ved at købe er den den helt nye kawazaki ninja zx600r... hun har prøvet at sidde på den og må jo ikke prøvekøre den da hun kun har lille mc-kort...



  • #17   22. mar 2008 Den nye ZX600r er TEMMELIGT hidsig... jeg ville ikke sige noget til højdeforskel osv... men hvis hun ikke har kørt i et år, og var vant til at køre en lille 250er med 18 heste ell. lignende, så får hun sig også noget af et chock hvis hun sætter sig op på en cykel med omkring 8 gange den kraft... en af mine kammerater... "der er 2meter" skulle prøve sådan en 3 år gammel... lortet gik på baghjul og han smadrede baglygten... Men det kunne jo være en idé at få drosslet den zxr nu, så hun ligesom vænner sig til styringen osv.. selvom det ødelægger oplevelsen lidt... Men så ser man på alternativet og ødelægge hele cyklen og måske kroppen... og ja hvis hun skalhave kasko på sådan en så kommer hun af med MANGE MANGE tusind om året :)... jeg siger "DET ER IKKE DIG DER ER PYLRET" der er grunde til der er så mange motorcykel ulykker.. og de fleste af dem er erfarne mc-ister der kører på ALT for kraftige maskiner... F.eks. den 40årige mand som tog sit kort da han var 20... nu har han ligepludselig råd, og så køber han selvfølgelig en 1600ccm harley og kører galt inden for den første uge... Eller som du nævner, den unge pige/fyr der ikke kan nøjes med andet end det de IKKE KAN styre.. og der er ikke noget spørgsmål til hun slet ikke behøver så meget kraft... jeg vil nok skønne det til 10-20 mennesker på hele motorcykelgalleri der kan udnytte sådan en motorcykel til det yderste alligevel...
    Ok nu rendte det lidt ud i et sidespor, enten drossling på i et år!, eller køb en 250 ninja først, og så sælg den og køb den store efter smiley


  • #18   25. mar 2008 Håber da hun får den droslet til de 34 hk, så jeg er helt enig med Nikolaj.
    125Hk til en 167kg maskine er voldsomme tal, også selvom man mener man kan styre sin gashånd.
    Ham der købte min GPZ500s, mente da også at han på prøveturen kunne styre sådan en lille 500ccm maskine. Han blev noget overrasket da den gik på baghjul, og lagde den ned. Og her taler vi altså om en 500ccm maskine med "kun" 60hk.


Kommentér på:
Hvad siger man...

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce