{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.468 visninger | Oprettet:

Tændrør i stykker efter ca 10-15 min kørsel {{forumTopicSubject}}

Hejsa her i forum.
Nu vil jeg så komme med mit første indlæg her i Harley forum og håber derved at få lidt hjælp til et problem som jeg har på min gamle nyindkøbte jernsporster fra 1974.

Mit problem består af at den brænder mit ene tændrør af når jeg har kørt med dem i 10-20 min. Det bevirker at der næsten ingen gnist kommer mere på tændrøret.
Jeg har målt på min ignition coil som er sådan en her. https://www.wwag.com/cgi-bin/WebObjects/WebSite.woa/wa/DirectAction?page=!WW744

Først gjorde den det med et originalt Harley rændrør med nummer 4. Købte så et par nye NGK tændrør og satte dem i. Den startede som en drøm og jeg kørte da straks en tur for at fejre det, men glæden var kort. Efter ca 10 min begyndte den at gå mærkeligt og jeg skyndte mig at køre hjem. Jeg rode lidt med karburatoren som er en S&S Shorty og satte den på grund instilling efter manualen på karburatoren men igen ting hjælp det.
Rodede lidt vidre og kørte så ud og købte 2 nye tændrør og bum, så gik den igen, i 10 min.

Har i dag målt lidt på min ignition coil som giver mig et udslag på 5,7 ohm på primær og 11.750 ohm på sekundær

I følge haynes manual, skal der være 4,7 - 5,7 ohm på primær og 16.000 - 20.000 ohm på primær, men som jeg kan forstå det, er den ignition coil jeg har, ikke standard, så jeg ved ikke om det er færdig eller det er den modstand den skal give. Måske jeg helt lede det forkerte sted efter en synder til mine døde tændrør.

Har jeg undladt nogen vigtige ting, må i endelig sige til, så vil jeg forsøge at finde frem til det, men bær over med mig, jeg er lidt grøn på området. smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Tændrør i stykker efter ca 10-15 min kørsel
  • #1   28. sep 2014 Hvordan ser dine færdige tændrør ud på elektroden? Sorte, hvide, grå?
    En jernsportster bliver varmere end helvede i forvejen og hvis den ikke får benzin nok, er en lille utæthed ved manifold nok til at futte rørerne af (hvide).. Det samme hvis den skal brænde olie....(sorte)


  • #2   28. sep 2014 De er sorte og der kommer sort røg ud af udstødning, så den får nok for meget benzin.
    Det skal lige siges, at der er nye cylindre og stempler og ringe på som ikke har kørt mere end små 100 km så den er vel ikke engang kørt til. Helt ny S&S Shorty karburator.
    Den er dog utæt i begge toppakninger og smider lidt olie ud på cylinderen, da der er blevet brugt teflonpakninger. Der er bestilt nye kobber pakninger, som efter sigende, skulle være det eneste som dur til den gamle maskine.

    Syntes jeg har tjekket for utætheder ved indsugning, men vil da lige tjekke igen.


  • #3   28. sep 2014 Hvis du ved toppakningerne er utætte, har du svaret. Den sorte røg er olie der forbrændes i topstykket, og det kan tændrør heller ikke lide.

  • #4   28. sep 2014 Ååååå du er min rednings mand Per. Var sgu nervøs for at jeg skulle ud og investere mere i den gamle dame.

    Ved du om jeg kan skifte toppakningerne uden at tage morteren ud?

    Har du erfaring med hvilke tændrør jeg kan putte i eller skal det være HD tændrør?




  • #5   29. sep 2014 Du kan godt tage toppene af i stellet,- side 3-7
    Spørg din lokale tændrørspusher hvad han anbefaler, bare ikke noget Thansen skrammel!
    Jeg har selv brugt HD rør uden problemer.

    Manualos : http://www.harleyclasica.es/Taller/Doc/Manuales/Sportster/1970-78%20XL%20Service%20manual.pdf


  • #6   29. sep 2014 Hej Per.
    Jeg har i dag taget toppen af og til min skræk er der et hak der hvor pakningen skal ligge an, tæt ved oliekanalen. Hakket er ca 1mm dyb og kan nok ikke fjernes med en overfræsning.

    Er det noget som kan svejses med en lille klat eller kan man bruge noget kemisk metal eller er der andet som måske kunne gøres.



    profilbillede
  • #7   29. sep 2014 Ja det er en lidt kedelig fætter lige der. Men tror da den rimelig nemt kan få en svejseklat og en fræsning. Men nu tror jeg lige vi skal have svejseeksperterne på banen. Prøv at lave et nyt opslag om det...

  • #8   29. sep 2014 Ps. Kunne du se på pakninger eller toppe olien var kommet ind i topstykkerne? Synes umiskendeligt det der ligner en cykel der trænger til nye ventilstyr.....

  • #9   29. sep 2014 Hmmmm hvordan ser jeg det. Det er godt sodet i topstykket og hvordan kan jeg se om der mangler nye ventilstyr? der er måske noget man laver, når jeg nu alligevel er i gang med toppen.

    Kan jeg tage andre billeder som du måske bedre kan se det på eller er det noget jeg selv kan undersøge.

    Jeg takker mange gange for din hjælp Per. Utrolig glad for at du gider at tage dig tid til at besvare mine spørgsmål.


  • #10   30. sep 2014 Synes ikke kanten og topstykket og pakningen ser så medtaget ud, at det er der den har taget olien ind. Og hvis du har nye stempler i, så kan det jo kun komme fra oven. Det er et typisk problem på alle cykler at styrene bliver slidt, så der trænger olie med ned når ventilen åbner. Prøv at tage fjedrene af topstykkerne (evt med et trylleværktøj, en gennemskåret top og skruetvinge, hvis du ikke har et rigtigt klemmeværktøj) og mål styr og ventil efter manualos.

Kommentér på:
Tændrør i stykker efter ca 10-15 min kørsel

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce