Tændrør i stykker efter ca 10-15 min kørsel {{forumTopicSubject}}
Hejsa her i forum.
Nu vil jeg så komme med mit første indlæg her i Harley forum og håber derved at få lidt hjælp til et problem som jeg har på min gamle nyindkøbte jernsporster fra 1974.
Mit problem består af at den brænder mit ene tændrør af når jeg har kørt med dem i 10-20 min. Det bevirker at der næsten ingen gnist kommer mere på tændrøret.
Jeg har målt på min ignition coil som er sådan en her. https://www.wwag.com/cgi-bin/WebObjects/WebSite.woa/wa/DirectAction?page=!WW744
Først gjorde den det med et originalt Harley rændrør med nummer 4. Købte så et par nye NGK tændrør og satte dem i. Den startede som en drøm og jeg kørte da straks en tur for at fejre det, men glæden var kort. Efter ca 10 min begyndte den at gå mærkeligt og jeg skyndte mig at køre hjem. Jeg rode lidt med karburatoren som er en S&S Shorty og satte den på grund instilling efter manualen på karburatoren men igen ting hjælp det.
Rodede lidt vidre og kørte så ud og købte 2 nye tændrør og bum, så gik den igen, i 10 min.
Har i dag målt lidt på min ignition coil som giver mig et udslag på 5,7 ohm på primær og 11.750 ohm på sekundær
I følge haynes manual, skal der være 4,7 - 5,7 ohm på primær og 16.000 - 20.000 ohm på primær, men som jeg kan forstå det, er den ignition coil jeg har, ikke standard, så jeg ved ikke om det er færdig eller det er den modstand den skal give. Måske jeg helt lede det forkerte sted efter en synder til mine døde tændrør.
Har jeg undladt nogen vigtige ting, må i endelig sige til, så vil jeg forsøge at finde frem til det, men bær over med mig, jeg er lidt grøn på området.
maj 2008
Følger: 15 Følgere: 15 MC-er: 2 Emner: 102 Svar: 2.509
En jernsportster bliver varmere end helvede i forvejen og hvis den ikke får benzin nok, er en lille utæthed ved manifold nok til at futte rørerne af (hvide).. Det samme hvis den skal brænde olie....(sorte)
jun 2006
Følger: 2 Følgere: 2 MC-er: 2 Emner: 18 Svar: 325
Det skal lige siges, at der er nye cylindre og stempler og ringe på som ikke har kørt mere end små 100 km så den er vel ikke engang kørt til. Helt ny S&S Shorty karburator.
Den er dog utæt i begge toppakninger og smider lidt olie ud på cylinderen, da der er blevet brugt teflonpakninger. Der er bestilt nye kobber pakninger, som efter sigende, skulle være det eneste som dur til den gamle maskine.
Syntes jeg har tjekket for utætheder ved indsugning, men vil da lige tjekke igen.
maj 2008
Følger: 15 Følgere: 15 MC-er: 2 Emner: 102 Svar: 2.509
jun 2006
Følger: 2 Følgere: 2 MC-er: 2 Emner: 18 Svar: 325
Ved du om jeg kan skifte toppakningerne uden at tage morteren ud?
Har du erfaring med hvilke tændrør jeg kan putte i eller skal det være HD tændrør?
maj 2008
Følger: 15 Følgere: 15 MC-er: 2 Emner: 102 Svar: 2.509
Spørg din lokale tændrørspusher hvad han anbefaler, bare ikke noget Thansen skrammel!
Jeg har selv brugt HD rør uden problemer.
Manualos : http://www.harleyclasica.es/Taller/Doc/Manuales/Sportster/1970-78%20XL%20Service%20manual.pdf
jun 2006
Følger: 2 Følgere: 2 MC-er: 2 Emner: 18 Svar: 325
Jeg har i dag taget toppen af og til min skræk er der et hak der hvor pakningen skal ligge an, tæt ved oliekanalen. Hakket er ca 1mm dyb og kan nok ikke fjernes med en overfræsning.
Er det noget som kan svejses med en lille klat eller kan man bruge noget kemisk metal eller er der andet som måske kunne gøres.
maj 2008
Følger: 15 Følgere: 15 MC-er: 2 Emner: 102 Svar: 2.509
maj 2008
Følger: 15 Følgere: 15 MC-er: 2 Emner: 102 Svar: 2.509
jun 2006
Følger: 2 Følgere: 2 MC-er: 2 Emner: 18 Svar: 325
Kan jeg tage andre billeder som du måske bedre kan se det på eller er det noget jeg selv kan undersøge.
Jeg takker mange gange for din hjælp Per. Utrolig glad for at du gider at tage dig tid til at besvare mine spørgsmål.
maj 2008
Følger: 15 Følgere: 15 MC-er: 2 Emner: 102 Svar: 2.509
Tændrør i stykker efter ca 10-15 min kørsel
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside