{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.737 visninger | Oprettet:

Hvordan virker mine justeringsskruer på min støddæmper ? {{forumTopicSubject}}

Det kan gøre det noget lettere at få sin støddæmper justeret ind hvis man forstår hvordan den virker inden i, så jeg vil prøve at forklare det på en nogenlunde simpel måde:

1.først har man sit støddæmper hus, der stikker en stamme ud i bunden ( dæmperen kan også vende den anden vej ), som jo så er den bevægelige del. for enden af huset hvor stammen går ind i huset, sidder der et pakningshoved, som holder olien inde, og bag pakinigshovedet ( inde på stammen), sidder der en ventil, hvor der er spændt nogle bøjelige skiver fast på, som, kan bøje alt efter det tryk der kommer på den når stammen tvinges i bevægelse, ved en støddæmpning.

Man kan forstå funktion ved at vide at det er et lukket system, der har den ventil/stempel med nogle huller i, og de skiver/shimser spændt hårdt sammen om ventilen, og de tvinges til at bøje sig ved bevægelse, fordi olien ellers ikke kan komme nogen andre steder hen.
Der er en lille smule frit gennemløb på den ventil, hvor olien kan løbe uden om til at starte med, men alt efter hvor stort trykket er der kommer udefra, tvinges skiverne til at bøje sig og komme gennem de større huller inde under skiverne. Men det lille "snydehul" hvor olien først kan løbe udenom skiverne, er det ene hul, som du regulerer på når du bruger din justerings skrue.

Meget meget simpelt; der sidder en lille pind som er konisk/spids, og alt efter hvor meget du tillader at der er åbent, i samme grad kunne kan sige at du forsinker skiverne at træde i kraft.

På støddæmpere både for og bag, kan man forstå sine justeringsskruer ved at der er dysse skruer som tillader olien at løbe uden om de ventiler hvor der sidder skiver spændt fast, og som kræver modstand for at bøje.

du kan teste det ved at prøve at tage din fjeder af din bagdæmper, og prøve stille og roligt at presse den sammen. Det kræver ikke meget kraft hvis du presser stille og roligt,

Så. derfor; den skrue som kaldes rebound (restur ) er det "snydehul" som lader olien løbe ved side af, når dæmperen er på vej tilbage, og Compression (sammenpresning ), er så det hul det lader olien løbe ved siden af når stammen er på vej ind.

På de fleste moderne bagstøddæmpere har vi også en extern gasbeholder. Den har til formål at holde ens tryk på olien i hele dæmperen når den ventil som sidder fast på stammen bliver skubbet i bevægelse.
De fleste dæmpere har et gasmodtryk på olien på omkring 120 psi. Det luder måske af meget, men det lige omkring den mængde tryk der skal til for at holde olien i ro, når ventilen farer op og ned inde i dæmperhuset.
Formålet med det gastryk er så der ikke bliver skabt vacuum på nogen af siderene af olien/ventilen når den bliver bevæget, og hvis ikke man havde det gastryk, på olien ville modstanden i ventilen og shimserne "trække" olien med sig når der kom fart på.
Selve gastrykket er ikke en del af støddæmpningen i sig selv. Det kan du igen forstå ved at presse din dæmper sammen uden fjeder på. Den lille modstand du kan mærke, er den lille smule gasmodstand.

Inde i din gasbeholder er gassen lukket inde enten i en lille gummi beholder/bladder, eller så ligger den bag et lille stempel hvor olien så ligger på den anden side. olien og gassen er IKKE blandet sammen.

Det hele fungerer således. : det er reglerne for massefylde. 2 elementer kan ikke optage det samme Space ! .Dvs. Den del af din stamme som stikker udenfor når dæmperen er helt udstrakt nar en massefylde.

Du kan teste det ved at tage et glas vand og fylde det HELT op til kanten. Så tager du en finger og stikker ned i vandet. Nu løber vandet over kanten, fordi der ikke er mere plads i glasset.

Sådan er det med din dæmper. stammen gør det samme som din finger, og alt efter hvor tyk din stamme er, lige så meget olie bliver der flyttet et andet sted hen. I vores tilfælde bliver olien flyttet hen i vores gasbeholder, og presser gassen sammen.

Men husk stadig på at gasmodtrykket ikke er så stort at det ændrer på din støddæmpning. Jeg har testet det, og man kan køre på de fleste dæmpere med et gastryk ned til omkring 85 psi, før det bliver for lidt gastryk, og så kommer der wacuum.

Det resulterer i at dit pakningshoved i bunden af dæmper huset begynder at følge med op og ned da det bliver holdt på plads af gastrykket.

Det er som regel et stort problem for de fleste som arbejder med støddæmpere, at sørge for at der ikke er noget luft i olien når de samler dæmperen efter renovering. Luften ændrer sig når dæmperen bliver varm, og gør at din dæmper ikke fungerer som den skal.

tilbage til olien : Så den massefylde din stamme har, er jo så den mængde olie som bliver flyttet en lille smule hver gang stammen går ind og ud af huset. Det er faktisk ikke ret meget som bliver flyttet frem og tilbage fra dæmperhuset og til gashuset hver gang.

Men LIGE DÈR hvor olien løber frem og tilbage mellem de 2 huse, sidder der så din justeringsskrue nr 2. Compression. eller snydehul nr 2 .

Din rebound skrue, er den som sidder inde ved din ventil på stammen, og som lader olien løbe forbi ved tilbageslag.

Ventilen på din stamme som styrer omkring 75% af støddæmpningen kaldes Active piston, og den lille ventil som sidder mellem gas og dæmper huset kaldes passive piston.

Det er let at forstå, da active bevæger som i olien og passive sidder stille og lader olie løbe gennem.

På de fleste nyere Mc´er med en rebound og en compression justerings skrue, har man de samme 2 ventiler, som gør det samme..

Beregningen er omkring sådan hér:

Passive regulere ca de 1´ste 25% af dæmpningen, regnet i "slaghastighed" .. Dvs. den del af din dæmpning som du ville kalde finere følsomhed. Active står for de sidste 75% af dæmpningen.

Så du har et lille område hvor du kan regulere på når du justerer på dine skruer, hvis du skal ha´større forbedringer/ændringer, er der en re-valve, eller kaldet om shimsning.

Det kan måske også hjælpe dig til at forstå hvorfor det ikke altid helt sikkert at det er en bedre investering at købe et andet mærke støddæmper. Det kommer an på flere af de simple faktore som vi har gået over hér. Det er ihvert fald en god idé at du får god vejledning før du blindt tror på den nærmeste sælger, for de vil jo næsten altid prøve at overbevise dig om at din standard dæmper er HELT bag dansen ..

Meen det er jo ikke sikkert at den originale dæmper faktisk er dårligere på nogen punkter, overhovedet. Du skal jo huske på at fabrikken var jo oppe imod at skulle shimse en dæmper ind så alle fra Fede-Ove til tynde Kawa- Egon, ville syntes at cyklen var SÅ fed at det lige var den de måtte købe..

Du kan jo også huske på at dæmperen på en F.eks en GSXR 750 ikke kun blev sat op til at du skulle køre race, men også til at du kunne have en 88kg ven på gabsædet uden at i begge blev slået ihjel lige ed det samme ..

Så hvis du er en person som har trackdays race i hovedet, kunne du måske spare en masse penge på at vide at du måske bare kunne få shimset din orginale dæmper om, for små penge, end at skulle ud og give 10.eller 20 tusinde kr, for en "bedre" dæmper ..

Håber det gav lidt indblik i hvordan dine dæmpere fungere.

Spar penge på din forsikring



  • Der er endnu ikke skrevet kommentarer

Kommentér på:
Hvordan virker mine justeringsskruer på min støddæmper ?

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce