{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.277 visninger | Oprettet:

Affjedring; Hvor starter jeg ? {{forumTopicSubject}}

Man har en grundregel omkring det at optimere sin affjedring.

1. de første 25% forbedring ligger i, at montere de korrekte fjedre som passer til din vægt, at få noget bedre olie, sørge for at diverse sliddele som bøsninger, pakninger osv, er okay og inden for service intervallerne. og at justere div. justerings skruer ind ..

Så hér under punkt 1, kan du se at det ville være en rigtig god ide for dig at få lidt undervisning i hvordan din affjedring fungere, både inden i og uden på, så du har en forståelse for HVAD det er ser sker når du justere på de forskellige skruer ..

En normal renovering af en bagdæmper og forgaffel er nok omkring 3000kr PT, med alle slid dele, oven i koster et fjedre kit for & bag nok omkring 2-3000kr alt efter model.

2. Hvis punkt 1 ikke er 100% inde og forstået så GLEM ALT om at gøre yderligere .. det er 100% spild af penge at gå ud og købe din fattig i dyre specielle affjedringssystemer i smarte farver hvis en simpelt ting som dine fjedre ikke passer til din vægt

en fodnote hér: . Jeg har et uendeligt antal af gange set kørere komme glade med et "nyt" brugt komplet raceraffjedringskit, som en eller anden kendt kører har kørt med. Forhandleren havde forklaret dem hvor fantastisk det kit var, og at det lige var blevet renoveret .. joh, og rigtig mange gange var de fjedre som der sad på det kit, IKKE hvad der passede til næste kunde .. HUSK DET ; er du ude med pengepungen på kik efter noget bedre, så TJEK TJEK TJEK, at der kommer fjedre i som passer til dig, ikke hvad der passede til den tidligere VM´ kører ..

3. fra 0 og op til 90% forbedring er det man kalder en re-valve. ( en om-shimsning ) der passer til dig, dit behov, og kørestil.

Nogle affjedringssystemer er opbygget dårligere end andre, så og den dårlige ende af systemer kræver nogen gange en ombygning af hydraulikken.

På gamle cykler er man efterhånden rundt i verden begyndt på at producere forskellige kit´s til forgaffelerne, så du kan få en gaffel med shimser og reguleringsmuligheder. skal du ha´bagdæmpere til en gammel cykel, så er det altid en god idé at købe noget som kan tages fra hinanden og shimses om. nok er det lidt dyrere end et par Hagon dæmpere fra MAX, med det er pengene værd i sidste ende.

En re-valve koster som regel noget der ligner 3-5000kr med sliddele, med mindre det kræver en større ombygning at de interne dele.

Noten hér er: Hvis din nuværende affjedring kan tages fra hindanden og re-valves, er det sjældent at du får en bedre affjedring fordi du køber et Ohlin, WP osv. kit .. Der foregår INTET anderledes eller bedre i en ohlin gaffel end i din standard KYB gaffel på din R6´er eller hvad det er du kører på. Begge affjedringer fundere tit på samme måde inden i, og begge skal ha´en re-valve som passer til dig .. At Ohlinen ligner guld, er kun for at du skal tænke "guld", ikke fordi den er bedre på grund af det..

4. coating, de sidste 5-10%

Man siger at man kan forbedre sin affjedring med omkring 5-10% ved DLC (diamond like coating ) lav-friktions coating, og andre ædle letløbs elementer iforhold til hvad cyklerne kommer med standard .
Men ofte for at få de max 10%´s forbedring, er det HELE vejen. dvs, Coatning af inder,og yderben, Stammer, rør, osv .. HELE programmet ! .. den del her er den RIGTIG dyre ..

F.eks. på en MX´er Honda, kan man købe et sæt HRC showa eller KYB affjedring, til alt mellem 45.000 til 70.000kr. En HRC gaffel er coatet, inde ude, alle vegne.. Men det er så det ! . Resten er 99% det samme som på din standard affjedring. Dvs. shims ventiler, shimser, værdier og mål osv.

Man siger at ting som en teflonbøsning har en levetid på max 20 effektive køretimer, derfra går det stille og roligt ned ad bakke, og modstanden stigere i din affjedring .. Modstand i sliddele har en STØRRE negativ effekt end de 5-10%´s forbedring du kan få ud af coatning. Så hvis du IKKE er typen som får renoveret din affjedring hver 20 time, så har dun ingen effekt af det man kalder "Fatory Affjedring ".

og husk igen,at uanset om det er standard eller factory affjedring så skal begge renoveres lige eget for at virke og begge skal sættes op til dig for at have det optimale udbytte, så tænk dig GODT om for du bruger en masse penge på kostbare affjedringssystemer ..

Jeg er ofte blevet rigtig upopulær for at komme med disse påstande, og blevet angrebet for de mærkeligste ting, men det har altid været fra folk som levede af at overbevise og sælge dyre affjedringssystemer med høj fortjeneste, eller også er det folk som er blevet sure fordi de lige selv har været ude op bruge en MASSE penge på dyrt Factory grej ..

Men sorry; mere end 15 års arbejde og erfaring, og alle former for udvikling og testning har vist den samme ting : Din affjedring BLEVER IKKE BEDRE fordi den ser smart ud, eller hedder tides hotteste navn .. sorry !

Spar penge på din forsikring



  • Der er endnu ikke skrevet kommentarer

Kommentér på:
Affjedring; Hvor starter jeg ?

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce