Suzuki SV650S el. Hyosung GT650R? {{forumTopicSubject}}
Jeg har brug for hjælp til at vælge hvilken af mine 2 stk. V2 MC'er, jeg skal beholde....
Jeg har haft en pause på 13 år fra MC'er, så det er sådan set som at starte forfra.
For ca. 14 dage siden købte jeg en Suzuki SV 650 S fra 1999.
link: http://www.motorcykelgalleri.dk/galleri/54529-suzuki_sv_650_s
Den havde kørt 38450 km. ved overtagelsen.
Efter at have kørt på den en lille uges tid kan jeg kun sige, at den er ret nem at køre, den er fint afbalanceret, gearskiftet er godt, jeg har ingen problemer med at finde frigearet under NOGEN som helst omstændigheder og alle mekaniske ting virker fint på den. Den er dog ret tørstig (Jeg fyldte den op ved overtagelsen og måtte fylde 13 liter på efter ca. 200 km!), selvom jeg kører reeet konservativt (med mine 13 års fravær fra MC-verdenen i tankerne!) og så ryger den en lille smule, når man rigtigt giver den gas. Så den KUNNE godt være slidt i motoren, men generelt kører den altså godt - og så starter den HVER gang, også helt uden choker. Der er desværre ingen servicebog med, så jeg har ingen idé om dens historik. Ham, som jeg købte den af havde heller ikke fået servicebogen med, da han købte den, men han gik ud fra, at den tidligere ejer, som var mekaniker, selv havde serviceret den...
Der er eftermonteret et Micron udstødningssystem, men om maskinen er blevet omdyset ved samme lejlighed, ved jeg desværre ikke. Måske er det derfor, den er så tørstig? Men den trækker altså meget fint, såeh... tjaeh, jeg aner det ikke.
For 3 dage siden rendte jeg så ud og købte en Hyosung GT 650 R fra 2006, som har kørt ca. 42000 km.
link: http://www.motorcykelgalleri.dk/galleri/9233-hyosung_gt650r__solgt
Og jeg har læst MEGET (både godt og skidt) om Hyosung både før og siden, men jeg sprang altså ud i det. Det er modellen med sort stel, som ikke burde have problemer med svage udstødningsventiler. Motoren er skiftet til en 2009-model (som nu har gået ca. 14000 km - den var født med elektronisk indsprøjtning, men karburatorerne fra den gamle motor er flyttet over på denne), da den gamle motor fik problemer med 4. gear. Jeg har læst meget og vidt om problemer med både kobling og skiftegafler i Hyosung motorer, så det undrede mig sådan set ikke, at det var pga. et gear-problem, at motoren var blevet skiftet.... den gamle motor fulgte med i købet og den kunne jo være rar at have til reservedele eller videresalg.
Nå, men selv cyklen kører også fint. Der er noget mere spark i den end i Suzuki'en - sandsynligvis fordi den er nyere (hvilket var en af grundene til, at jeg købte den), der er eftermonteret en Takoni potte på den OG den er blevet omdyset ved samme lejlighed, som indsugningen passer med udstødningen.
Det er dog som om koblingen ikke kobler helt ud, når man sætter den i gear, hvilket gør at den gerne vil trille frem, når man sætter den i første gear og det kan også være svært at få den i frigear, når den har været i første gear - hvis man f.eks. gerne vil slappe lidt af, når lyskrydset viser sig at tage længere tid om at skifte til grønt, end man lige havde regnet med - eller hvis man er trillet ind på en P-plads i 1. gear og gerne vil rykke lidt rundt på maskinen når man skal parkere den. Jeg har læst en del om problemet, og det kan være mange ting der er galt. Det kan være den store bolt, det holder koblingskurven på plads, som skal efterstrammes - det kan være koblingskablet, som skal justeres - det kan være en slidt kobling - og så kan det være en skæv skiftegaffel.
Jeg tror dog ikke på det med skiftegaflen, så jeg har ingen problemer med at finde frigearet, når motoren er slukket.
Der er monteret WIlbers affjedring på den og det skulle give meget bedre køreegenskaber - det ved jeg dog ikke noget om, for jeg har ikke prøvet en med de originale fjedre. Jeg ved dog bare, at maskinen føles mere ustabil end Suzuki'en - f.eks. skal jeg korrigere en smule, når den triller afsted med hastigheder under 80 km/t., hvor Suzuki'en bare kører snorlige! Om det så kan være affjedringen, som måske skal indstilles specielt til mig, dækkene (Bridgestone BT23, som kun er 1 år gamle), eller en helt tredje ting, det ved jeg så ikke. Men det irriterer mig alligevel en del... og så kan det være svært at låse den i styrlåsen.
Fordelene ved Hyosungen er så, at der er mere spark i den, den ser (i min verden) bedre ud end Suzuki'en og den er umiddelbart mere økonomisk - omkring 20 km/l, ser det ud til. Der er installeret Spyball alarm på den (det er der ikke på Suzuki'en), der er installeret Motrax Lubetronic elektronisk kædesmøringssystem på den (det er der ikke på Suzuki'en).
Og så er der jo også det faktum, at der er væsentligt flere folk, der kan give gode råd og tips til Suzuki'en end der er til Hyosung'en...
Så, ja... jeg ved det sgu' ikke!
Hvilken maskine synes I, jeg skal beholde?
apr 2005
Følger: 19 Følgere: 25 MC-er: 13 Emner: 51 Svar: 588
feb 2006
Følger: 10 Følgere: 30 MC-er: 4 Emner: 115 Svar: 1.318
Feks. min helt nye suzuki har på 180 km brugt 14 liter såå hold omdregningerne nede og du vil opleve et bedre forbrug
hvilken du så skal beholde.
tja. planlæk en lang tur kør turen på begge maskiner og se hvilken der entligt passer dig bedst. side stilling, måden den tager sving på, bremser.
mar 2011
Følger: 5 Følgere: 13 MC-er: 9 Emner: 40 Svar: 1.062
jan 2008
Følger: 7 Følgere: 6 MC-er: 1 Emner: 1 Svar: 34
Just a notice. Vælg den du bedst kan lide at køre på. Hvilken vil helst hive ud af garagen, hvis du ikke tænker på økonomi?
apr 2005
Følger: 1 Følgere: 4 MC-er: 3 Emner: 29 Svar: 457
apr 2007
Følger: 4 Følgere: 11 Svar: 1.405
feb 2010
Følger: 3 Følgere: 2 MC-er: 1 Emner: 4 Svar: 306
maj 2006
Følger: 26 Følgere: 25 MC-er: 1 Emner: 17 Svar: 443
apr 2007
Følger: 4 Følgere: 11 Svar: 1.405
mar 2007
Følger: 31 Følgere: 32 MC-er: 11 Emner: 82 Svar: 3.016
hvorfor købe noget skrammel(hyosung) som utroligt mange mennesker har prøvet og haft en hulens masse problemer med ???? når du har en suzuki som der aldrig er problemer med ???
dec 2003
Følger: 2 Følgere: 275 MC-er: 5 Emner: 130 Svar: 4.957
Lånte en en uges tid engang ... Føj for en havelåge.
jan 2012
Følger: 14 Følgere: 39 MC-er: 8 Emner: 55 Svar: 10.027
sep 2007
Følger: 3 Følgere: 5 MC-er: 1 Emner: 49 Svar: 576
Det med det øgede benzin forbrug er typisk når der er en anden potte på og motoren ikke er stillet ind efter det. Det med Hyo'en føles mere frisk kan kun være pga den sv650 ikke er stillet ordenligt, der er jo stort set ingen effekt forskel, næsten samme motor.
jul 2013
Følger: 8 Følgere: 5 MC-er: 2 Emner: 11 Svar: 31
Hyosung'en føles helt klart lidt friskere - ikke meget, men dog noget. Måske pga. 15 hk mere, trods de 30 kg. mervægt? Den er jo alligevel 7 år nyere end SV'eren - og den udskiftede motor er endda 10 år nyere.
Men alligevel:
Er pt. på ferie, men når jeg kommer hjem, kører jeg Hyosung'en til syn, justerer/spænder koblingen og sætter den til salg.
Så må vi så se, hvornår der bliver råd til at få SV'eren justeret på rullefelt.
Hvem kan I anbefale til dette i Roskilde, eller Københavns-området?
Enghave Motor? Køge MC og Bådcenter?
sep 2007
Følger: 3 Følgere: 5 MC-er: 1 Emner: 49 Svar: 576
God ide med at sælge..
Væk med det crap og så få Sv'en til at spille 100%
maj 2004
Følger: 4 Følgere: 9 MC-er: 2 Emner: 11 Svar: 150
Hvordan skla den forstås
Suzuki SV650S el. Hyosung GT650R?